Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آیا رژیم شیر برای خروج از استپ وزنی مناسب است؟!

رژیم شیر برای افرادی که در زمان کم می خواهند، حدود ۳ تا ۴ کیلوگرم وزن کم کنند، پیشنهاد می‌شود. رژیم شیر به گونه ای طراحی شده است که در آن وعده غذایی وجود ندارد. در این روش شما باید به مدت ۴ هفته روزانه ۴ وعده شیر بخورید. بیایید صادق باشیم! این برنامه رژیمی بیشتر شبیه شوخی است.

هر برنامه رژیمی که انواع گروه های غذایی را حذف کرده باشد و مصرف یک نوع وعده‌های غذایی را توصیه کرده باشد، غیرقابل اعتماد است. رژیمی با این سطح محدودیت مسلما بدن را باکمبود بسیاری از مواد مغذی ضروری رو به رو خواهد کرد.
اغلب مردم تصمیم خود را برای لاغر کردن با نگاه کردن به تقویم می گیرند. عید نوروز، عروسی، مراسم و بسیاری رویدادهای دیگر باعث می شود که آنها تصمیم به لاغرشدن و کاهش وزن سریع می گیرند.
رژیم شیر یکی از رژیم های غذایی پیشنهادی برای کاهش وزن سریع است . رژیم شیر همانطور که از نامش پیداست، در طول این رژیم باید فقط از شیر استفاده کرد، که باعث بحث های متعددی در رابطه با این رژیم می شود. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک  می خواهیم توضیح دهیم رژیم شیر چیست و چگونه به وجو آمده است،آیا می توان از رژیم شیر برای خروج از استپ وزنی استفاده کرد و عوارض این رژیم چیست؟ پس تا پایان مطلب همراه ما باشید.

رژیم لاغری شیر چگونه عمل می‌کند؟

آیا رژیم شیر برای خروج از استپ وزنی مناسب است؟!
آیا رژیم شیر برای خروج از استپ وزنی مناسب است؟!

رژیم لاغری شیر حدود یک دهه است که بین مردم به عنوان یک رژیم لاغری رواج پیدا کرده است که شامل نوشیدن ۴ وعده شیر کم چرب در روز به مدت یک ماه است. این رژیم از منطق علمی کافی برخوردار نیست. اما برخی تحقیق ثابت کرده اند که مصرف بیش از حد کلسیم باعث کاهش وزن می شود.
با توجه به این که کلسیم ، چربی ها، به ویژه چربی های شکم را آب می کند. مصرف شیر و عدم مصرف غذاهای جامد تاثیر زیادی بر کاهش وزن می گذارد! این رژیم لاغری با شیرظاهرا بی خطر به نظر می رسد و به افراد این فرصت را می دهد که کلسیم و ویتامین D مورد نیاز خود را در طی روز تامین کنند
رژیم شیر رابطه مناسبی با مواد غذایی ضروری بدن ندارد چون در این رژیم باید برخی گروه های غذایی حذف شوند. کنار گذاشتن گروه های غذایی مختلف و تکیه بر یک نوع غذابرای رسیدن به وزن دلخواه برای مدت طولانی بسیار خطرناک است و بدن شما نسبت برخی مواد مغذی مانند فیبر دچار کمبود می شود.
با چنین رژیم های غذایی پرخطر، ممکن است از نظر مواد مغذی زیادی که شامل فیبر هستند، فقیر باشید.

مزایای رژیم شیر

آیا رژیم شیر برای خروج از استپ وزنی مناسب است؟!
آیا رژیم شیر برای خروج از استپ وزنی مناسب است؟!

استفاده از مقدار مناسب شیر به صورت روزانه و رژیم غذایی می تواند نتایج فوق العاده زیادی بر سلامتی داشته باشد، که شامل موارد زیر می شود.

سلامت استخوان

شیر سرشار از کلسیم است و مزایای زیادی بر سلامت استخوان دارد. ویتامین D شیر از پوکی استخوان نیز جلوگیری می کند، اما علاوه بر مصرف شیر کافی، بهتر است از روش هایی استفاده شود که شامل ورزش و فعالیت بدنی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و … می شود.

 درمان اکثر سرطان ها

ویتامین D ممکن است در تنظیم رشد سلولی و کاهش خطر سرطان بسیار موثر باشد و به افرادی که در معرض نور کافی خورشید نیستند توصیه می شود شیر بیشتری بنوشند.

جلوگیری از افسردگی

تولید سروتونین با ویتامین دی در ارتباط است و بر کیفیت خواب ،خلق و خوو اشتها تاثیر زیادی می گذارد. به همین ترتیب، مصرف شیر به عنوان یک راه مفید برای بهبود شما از افسردگی، خستگی مزمن و سندرم پیش از قاعدگی در نظر گرفته شود.

عضله سازی

شیر گاو دارای پروتئین با کیفیت و زیادی است که تمام اسیدهای آمینه مهم در آن وجو دارد. مصرف آن باعث افزایش رشد عضلات ، حفظ بافت و تثبیت وزن و افزایش سوخت و ساز بدن می شود. برای کاهش وزن پروتئین آن هم چنین نقش مهمی در افزایش و بازسازی عضلات دارد.

ارزش غذایی شیر

 

آیا رژیم شیر برای خروج از استپ وزنی مناسب است؟!
آیا رژیم شیر برای خروج از استپ وزنی مناسب است؟!

ویتامین های موجود در شیر به منبع تولید آن برمی گردد و ممکن است در انواع حیوانات ترکیب شیرمتفاوت باشد. قسمت اعظم شیر از آب تشکیل شده است و پس از آن از قندی به نام لاکتوز تشکیل شده است.

ویتامین ها و مواد مغذی شیر

• پروتئین
• چربی
• ویتامین A
• برخی از انواع ویتامین B از جمله B1, B2, B6, B12
• ویتامین C
• ویتامین D
• ویتامین E
• ویتامین K

مواد معدنی شیر

کلسیم: شیر سرشار از کلسیم است. شیر باعث تقویت عضلات، استخوان ها، دندان ها می شود.
پروتئین: پروتئین شیر ، بافت عضلانی بدن شما را می سازد و حفظ می کند.
پتاسیم: وقتی عرق می کنید مقداری زیادی پتاسیم از دست می دهید. شیر کمک می کند ، آن را دریافت کنید.
فسفر: فسفر تقویت کننده استخوان ها است و انرژی تولید می کند .
 ویتامین : شیر منبع غنی از ویتامین D برای تقویت استخوان ها و ویتامین A برای تقویت سیستم ایمنی است.

نظرات کارشناسان در مورد رژیم شیر

رژیم غذایی شیر برای افرادی که می خواهند وزن کم کنند توصیه نمی شود.براساس نظریه کارشناسان تغذیه این رژیم لاغری برای همه افراد یکسان عمل نمی کند. حتی می‌تواند برای افرادی که قصد کاهش وزن و لاغری دارند، باعث دلسردی شود.برای به دست آوردن وزن ایده آل، علاوه بر برنامه کاهش وزن، متخصصان تغذیه علاوه بر این، روان درمانی را برای آماده سازی افرادی که موفق به کاهش وزن نشده اند، توصیه می کنند.

برخی محققان اعتقاد دارندپیروی از رژیم شیر، غیرمنطقی است. آنها توصیه می کنند که افراد برای رسیدن به بهترین وزن خود از روش ها و رژیم های لاغری دیگری استفاده کنند. برای این منظور روش های مختلفی وجود دارد که اگر آن ها را در پیش بگیریم ، نتیجه بهتری خواهد داشت.

برخی دیگر از متخصصان تغذیه معتقدند تحمل گرسنگی برای طولانی مدت راه حلی برای درمان چاقی نیست. به‌علاوه، برای داشتن یک اندام متناسب، حساب کردن روی نیروی اراده و قدرت ذهنی کافی نیست و واقعاً احتمال دلسردی و شکست در رژیم غذایی را افزایش می‌دهد.

همچنین لذت بردن در کاری که انجام می‌دهیم، باعث می شود که ما آن کار را ادامه دهیم. گرسنگی چیزی نیست که افراد از آن لذت ببرند.
علاوه بر این، شیر به تنهایی تمام ویتامین‌هایی را که بدن به آن نیاز دارد، را ندارد.و در نتیجه می تواند عواقب زیادی برای سلامتی بدن داشته باشد. مصرف شیر به تنهایی می تواند باعث سوء تغذیه در افرادی شود که این رژیم را دنبال می کنند.این موضوع باعث عوارض جبران ناپذیری می شود که بهتر است تاج ای ممکن ازعواملی که باعث ایجاد این مشکل می شود، دوری کرد.

چرا متخصصان رژیم لاغری شیر را کمتر تایید می کنند؟

دلیل آن تقریباً واضح است. پس از آب، پروتئین بیش از ۱۸ درصد از بافت بدن را تشکیل می دهد. مصرف روزانه نیم لیتر شیر می تواند نیاز بدن را به ۵۰ درصد پروتئین تامین کند.

رژیم شیر برای چه افرادی مناسب است؟

همانطور که قبلا ذکر شد، رژیم شیر برای هیچ گروه سنی مناسب نیست. این رژیم غذایی یکی از رژیم‌های سختگیرانه است که می‌تواند باعث ناامیدی افراد زیادی که قصد رسیدن به وزن ایده آل را دارند، بشود.
این رژیم برای افراد چاق توصیه نمی شود چون شیر خاصیت چربی سوزی ندارد و هم چنین کالری آن جوابگوی افرادی چاق که کالری روزانه آنها بسیار زیاد است ، نیست.تنها جایی که می توان گفت که برنامه کاهش وزن شیر برای یک فرد مناسب است،دوران نوزادی محسوب می شود. در طول این مدت کودک فقط تا ۶ ماهگی باید با شیر مادر تغذیه شود.

رژیم شیر به هیچ وجه برای افرادی که با مصرف آن دچار نفخ و اسهال می شوند، مناسب نیست. زیرا ممکن است باعث بسیاری از مشکلات گوارشی شود. حتی باعث دفع مواد مغذی و ویتامین ها می شود.

در هر حالت، رژیم هایی که تاکید بر مصرف یک ماده غذایی دارند و سایر مواد غذایی در آنها حذف شده است، می توانند آسیب های جدی و جبران ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشند.

عوارض مصرف بیش از حد شیر

شیر، به عنوان یک وعده غذایی سالم و طبیعی، می تواند به آسانی قابل تهیه و مصرف باشد .مصرف شیر برای کودکان بسیار ضروری است، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است برای انسان عوارض جانبی را به همراه داشته باشد
همچنین هورمون های مصنوعی و آنتی بیوتیک ها ی تزریق شده به گاوها در شرکت های لبنی ممکن است اثرات نامطلوبی بر بدن انسان داشته باشند، بنابراین استفاده از شیر طبیعی گاوهایی که در محیط طبیعی تغذیه شده و پرورش یافته اند، تأثیر بیشتری دارد و چربی و ویتامین ها ی آن ها نیز بیشتر است.

واکنش های آلرژیک

مطالعات نشان می دهد که تقریباً پنج درصد از کودکان به شیر حساسیت دارند و مصرف آن ممکن است باعث ایجاد مشکلات پوستی شود که شامل اگزما و یا علائم روده ای (شامل گاز، یبوست یا اسهال می شود). آلرژی شدید ممکن است با خس خس سینه، مشکلات تنفسی یا مدفوع خونی همراه است.

آکنه

محققان بر این باورند که مصرف شیر کم‌چرب در نوجوان‌ها ممکن است بر هورمون‌هایی مانند انسولین تاثیر داشته باشد و باعث ایجاد جوش و مشکلات پوستی شود.

اکثر سرطان ها

افزایش خطر سرطان پروستات در مردان و بیشتر سرطان های تخمدان در خانم ها ممکن است با مصرف شیر نیز رشد کنند.

عدم تحمل لاکتوز

بیشتر افراد قادر به تحمل لاکتوز موجود در شیر نیستند.مطالعات ثابت کرده است که بیشتر جمعیت جهان نمی توانند لاکتوز موجود در شیر گاو را تحمل کنند، بنابراین بهتر است که در مصرف لبنیات زیاده روی نکنید.

بالا بردن سن

لبنیات یکی از فرآورده‌های حیوانی است که هضم ، کمی مشکل است . در صورتی که، مصرف سبزیجات، آجیل، دانه‌ها، لوبیاها، حبوبات و چربی‌های سالم اثرگذاری بهتری بر استخوان‌ها نسبت به محصولات لبنی دارند و علاوه بر کلسیم و مواد معدنی، پروتئین‌های گیاهی نیز دارند که به نسبت به پروتئین حیوانی قابل هضم تر هستند.

جمع بندی

رژیم هایی که تنها با مصرف یک ماده غذایی همراه هستند در طولانی مدت عملی نیستند و تاثیرات دوره کوتاه مدت آن ها نیز پس از مدتی از بین می رود. بدین ترتیب بهتر است راه های بهتری مانند رژٰیم های اصولی، استفاده از شیر به اندازه کافی و ورزش جهت رسیدن به تناسب اندام استفاده کنید.

مطالعه بیشتر :

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا