Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و مضرات رژیم آنابولیک + نمونه غذایی رژیم آنابولیک

رژیم آنابولیک یک رژیم کم کربوهیدرات است. در این برنامه، شما بدون ازبین بردن و آب کردن ماهیچه ، وزن خود را کاهش می دهید و به وزن مورد نظر خود می رسید.برنامه رژیم آنابولیک به گونه ای تنظیم شده است که از کربوهیدرات ها به عنوان سوخت استفاده می کند. اگر شما بتوانید بدن خود را از سوزاندن قند به سوزاندن چربی تغییر دهید، یعنی همان کاری که در رژیم کتوژنیک انجام می شود، آن وقت می توانید مقدار چربی ها را در بدن خود کاهش دهید.اگر چربی ها را به جای کربوهیدرات ها و قندها بسوزانید، کمتر از قبل احساس گرسنگی می کنید و بنابراین پایبندی به رژیم ، ساده تر خواهد بود.

بدن برای حفظ توده عضلانی به کالری احتیاج دارد. بنابراین هر گونه کاهش مصرف کالری می تواند باعث ازدست رفتن بافت بدون چربی خواهد شد. ولی در رژیم آنابولیک، سوخت و ساز بدن در این نوع به نحوی که چربی را می سوزاند تغییر می کند و می توانید کالری طبیعی را مصرف کنید و در عین جال، شما می توانید درصد چربی های بدن خود را کاهش دهید در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک، شما متوجه خواهید شد که رژیم آنابولیک چیست و چگونه باید رژیم آنابولیک را آغاز کرد .

شرح کامل رژیم آنابولیک از دکتر مائورو دی پاسکواله

فواید و مضرات رژیم آنابولیک + نمونه غذایی رژیم آنابولیک
فواید و مضرات رژیم آنابولیک + نمونه غذایی رژیم آنابولیک

رژیم غذایی آنابولیک توسط دکتر مائورو دی پاسکواله در سال ۱۹۹۵  نوشته شد و به دنیای فیتنس و سلامت ارائه شد. پاسکواله یک دکتر اتاریو کانادایی بود که در رشته پزشکی ورزشی و تغذیه کار می کرد.  رژیم آنابولیک  در واقع نوع تغییر داده رژیم کتو ژنتیک دکتر دی پاسکواله  بود .او  علاوه بر تحصیل در رشته بیولوژی مولکولی و ژنتیک در دهه ۷۰ میلادی یک پاور لیفتر در کلاس جهانی بود.

پس از پایان یافتن دوره رقابت خود، او مصمم شد تا با تحقیقات خود به کمک ورزشکاران یا حتی افراد عادی کمک کند تا به سلامتی و تناسب اندام خود برسند.

رژیم آنابولیک یکی از اولین کتاب های او بود که پس از آن، انواع مختلفی از کتاب های مرتبط با آن موضوع نوشته شد.

استانداردهای رژیم آنابولیک

با وجود این  که  دکتر دی پاسکواله  ادعا می کند که رژیم غذایی آنابولیک مانند رژیم های کتوژنیک نیست، ولی برخی از ایده های فیزیولوژیکی رژیم کتوژنتیک را در رژیم آنابولیک  می توان یافت. بر خلاف رژیم های رایج که روش آن ها  است بر اساس ساخت عضلانی یا چربی سوزی در یک زمدت مان خاص است، رژیم آنابولیک یک روال سه فاز ه دارد فاز نگهداری، فاز حجم و فاز کات

اگر این سوال برای شما  پیش آمده است، که چرا نام این رژیم یک رژیم آنابولیک است، دلیل آن این است که دکتردی پاسکواله معتقد است که از طریق دستکاری  در میزان دریافت درشت مغذی ها و انتخاب های غذایی  خاص که این رژیم اثرات همانند استرویید‌ها را  دارد. اما گفته شود که این ادعا  کمی چاشنی اغراق را د ارد.

معرفی فازهای برنامه غذایی آنابولیک

برنامه غذایی آنابولیک به منظور افزایش یا کاهش وزن دارای چندین فاز به شرح زیر است:

انگیزه

به طور معمول انگیزه به مدت یک تا ۴ هفته است. به این ترتیب، که از طریق این چهار هفته، فرد اجازه دارد ۱۸ برابر وزن  خود کالری مورد نیاز خود را دریافت کند. گفته شده است که این فاز برای دریافت کربوهیدرات های کم در ابتدای رژیم  و  ایجاد عادت  برای عملکرد های بدن موثر می باشد.

افزایش وزن

مرحله افزایش وزن از اهداف این فازمحسوب می شود. از آنجا که از نام این مرحله  پیداست ، در این دوره، شما باید وزن خود را افزایش دهید. هم چنین این بخش، محدوده زمانی خاص را ندارد و می توایند همچنان به اضافه کردن وزن ادامه دهد تا زمانی که به ۱۵٪ بیشتر از وزن کامل شما برسد. لازم به ذکر است که این مزیت وزن ۱۵٪ در رژیم آنابولیک به شما کمک می کند تا کاهش وزن زیادی را در بخش چربی سوزی داشته باشید.

کاهش وزن

در پایان آخرین فاز از رژیم آنابولیک، کاهش وزن معرفی می شود، که در این فاز به افراد توصیه می شود به کاهش مقدار انرژی از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد.

مرحله کاهش وزن باید ادامه داشته باشد تا چربی های بدن کمتر از ۱۰٪ باشد. طرح این نوع رژیم غذایی نیز از نوع چرخشی است. به طوری که در ۱۰ هفته از غذا کربوهیدرات کم و در آخر وعده های غذایی با کربوهیدرات بالا مصرف می شود. به طور کلی، تغییر و جابجایی بین غذای پر کربوهیدرات و کم کربوهیدرات، از بازگشت بدن به حالت قند سوزی جلوگیری می کند.

همچنین، مصرف کربوهیدرات ها در آخر هفته ها به ورزشکاران اجازه می دهد تا به دلیل تمرین های ورزشی شدید ، انرژی ازدست رفته خود را بازیابی کنند.

معرفی خوراکی های مجاز و ممنوع دراین برنامه غذایی

فواید و مضرات رژیم آنابولیک + نمونه غذایی رژیم آنابولیک
فواید و مضرات رژیم آنابولیک + نمونه غذایی رژیم آنابولیک

طبق اعتقاد دکتر دی پاسکوال، تامین کننده انرژی این رژیم غذایی، چربی های اشباع شده، منابع ضروری برای تنظیم متابولیسم بدن و در نتیجه تولید هورمون ها هستند، بنابراین در روزهای کم کربوهیدرات، باید از موادی که در ادامه مطلب تعریف شده است استفاده کنید. .

  • تخم مرغ
  • انواع محصولات لبنی پرچرب از جمله شیر، کره، ماست و خامه
  • چربی گوشت مانند چربی گوشت قرمز
  • روغن ها همراه با کانولا، بذر کتان، نارگیل، زیتون و آووکادو
  • استفاده از سبزیجات غنی از فیبر مانند کرفس و انواع کلم ها، به خصوص کلم بروکلی

به طور معمول، در این رژیم، زمانی که شما مجاز به مصرف کربوهیدرات هستید، باید حدود ۵ تا ۱۰ درصد از غذای دریافتی خود را  از کربوهیدرات ها تامین کنید. استفاده از مواد غذایی نشاسته ای معمولاً در  روش حذف می شود. ، چون منابعی که ذکر شد خود دارای کربوهیدرات هستند و دیگر نمی توان منابع دیگری را جایگزین نمود.

این رژیم برای چه افرادی مناسب است؟

فواید و مضرات رژیم آنابولیک + نمونه غذایی رژیم آنابولیک
فواید و مضرات رژیم آنابولیک + نمونه غذایی رژیم آنابولیک

همانطور که می دانید، این برنامه غذایی از طریق یک پزشک طراحی شده است، که اغلب برای بسیاری از ورزشکاران بدنسازی و تناسب اندام بسیار مناسب است، زیرا هدف اصلی این رژیم غذایی، حفظ عضلات همراه با کاهش وزن است. این روش به ویژه برای افرادی که برای مسابقات تناسب اندام در حال آماده شدن هستند، بسیار مفید است.

به طور معمول این رژیم برای افرادی که از آن  برای کاهش وزن استفاده می کنند، تأیید نمی شود. با توجه به این واقعیت که در طول مدت این رژیم غذایی محدودیتی در مصرف کربوهیدرات ها و سایر مواد وجود دارد که برای کاهش وزن ضروری نیست. در نتیجه، این برنامه غذایی برای زمان های مشخص مناسب است، زیرا ممکن است روش متعادل تری برای تغذیه لاغری انتخاب شود.

معایب پیروی از این نوع رژیم به چه صورت است؟

  • به طور کلی، هیچ محدوده خاصی در این برنامه غذایی وجود ندارد، بنابراین بدن از نظر برخی مواد معدنی دچار کمبود می شود.
  • استفاده طولانی مدت از این برنامه کاهش وزن باعث مقاومت بدن در برابر انسولین می شود.
  • به طور کلی، خوراکی های فیبر دار در این رژیم غذایی بسیار کم است، که باعث می شود که برخی از افراد به مشکلات گوارشی از جمله یبوست مبتلا می شوند. کاهش مصرف میوه ها و سبزیجات همچنین باعث افت سیستم ایمنی بدن می شوند و زمینه برای پیدایش بیماری های مختلف  پیدا می شود.

نمونه رژیم آنابولیک برای روزهای هفته (حدود ۲۸۰۰ انرژی):

 

وعده ۱:

  • سه عدد تخم مرغ کامل با ۱ انس پنیر پپرجک پخته شده در ۱ قاشق چایخوری روغن
  • سوسیس بوقلمون ۲ عدد
  • ۱۰ گرم کره بادام زمینی
  • ۵۳۰ کالری، ۳۶.۵ گرم چربی‌، ۳۶.۵ گرم پروتئین، ۲.۵ گرم کربوهیدرات

وعده ۲:

  • ۴ انس گوشت چرخ کرده
  • سوسیس ۱ عدد
  • ۱. ۵ فنجان سالاد فصل

۴۷۰ کالری، ۳۲ گرم چربی، ۳۸ گرم پروتئین، سه گرم کربوهیدرات

وعده ۳:

  • ۴ اونس گوشت چرخ کرده با ۱ اونس پنیر پپرجک
  • سوسیس بوقلمون ۱ عدد
  • ۳۲ گرم کره بادام زمینی
  • ۵۳۰ انرژی، ۳۴.۵ گرم چربی، ۴۰.۵ گرم پروتئین، ۳ گرم کربوهیدرات

وعده ۴:

۵ اونس سینه مرغ پخته شده با ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون

  • سوسیس بوقلمون ۱ عدد
  • ۱.۵ پیمانه سالاد فصل با ۱ قاشق غذاخوری بذر کتان
  • ۲۱ گرم کره بادام زمینی

۵۰۰ کالری ۳۰ گرم چربی   ۴۰.۵ گرم پروتئین،  ۵.۲۵  گرم کربوهیدرات

وعده ۵:

  • ۶ اونس پنیر کاتیج ۱٪
  • نصف اسکوپ پروتئین وی
  • ۱۶ گرم کره بادام
  • ۵ گرم بذر کتان
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن

۴۲۰ کالری، ۲۷ گرم چربی، ۳۶. ۵ گرم پروتئین، ۹. ۵ گرم کربوهیدرات

قبل/بعد از تمرین :

۱.۵ پیمانه پروتئین وی قبل از ورزش

۲ اسکوپ پروتئین وی بعد از ورزش

۳۶۰ کالری، ۵ گرم چربی، ۷۸ گرم پروتئین، ۸ گرم کربوهیدرات

اطلاعات تغذیه ای این رژیم غذایی

۲۸۴۰ کالری

۱۶۵گرم چربی که حدود ۴۰ درصد آن چربی های اشباع است

۲۶۵ گرم پروتئین

تقریباً ۳۰ گرم کربوهیدرات

مطالعه بیشتر:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا