Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

پماد فیبرینولیزین Fibrinolysin چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

پماد فيبرينوليزين (Fibrinolysin) دارویاب برای پاك كردن بافت‌هاي مرده از ضايعات زخم‌ دار و سوختگي‌هاي درجه ۲ و ۳ تجویز میشود. در ضمن از طريق تجويز داخل مهبلي در درمان التهاب گردن رحم و التهاب مهبل نيز استفاده مي‌شود. پماد فیبرینولیزین در نشریه جهان شیمی فیزیک به بهبودی سوختگی‌های جزئی، زخم‌های سطحی، زخم‌های جراحی و اسکار کمک می‌کند. این دارو با برداشتن بافت‌های مرده از زخم‌ها، ضایعات و سوختگی‌ها به ترمیم و التیام زخم و همچنین مصرف داخل مهبلی پماد فیبرینولیزین به درمان التهاب واژن و عفونت گردن رحم کمک می‌کند.

سوختگی آسیب بافتی است که در اثر گرما، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یا تشعشعات دیگر، یا تماس شیمیایی یا الکتریکی ایجاد می شود. سوختگی می تواند مشکلات جزئی پزشکی یا موارد اورژانسی تهدید کننده زندگی باشد. آفتاب سوختگی و جوش های کوچک معمولاً در خانه قابل درمان هستند. برخی از افراد نیاز به درمان در مراکز تخصصی سوختگی و مراقبت های پیگیری ماهانه دارند.

مکانیسم اثر پماد فیبرینولیزین دارویاب

پماد فیبرینولیزین ترکیبی از ۲ آنزیم است. سبب تجزیه پروتئین‌های ناشی از فعالیت آنزیمی باکتری‌ و رقیق شدن چرک و حل شدن لخته خون میشود.

موارد مصرف فیبرینولیزین

فيبرينوليزين برای پاك كردن اجسام خارجي و بافت‌هاي مرده از زخم‌ها استفاده میشود. فيبرينوليزين برای ترمیم و التیام زخم درمان التهاب واژن و عفونت گردن رحم استفاده میشود.

منع مصرف فیبرینولیزین

در صورت بيماري ترومبوآمبوليك مصرف نشود.

عوارض فیبرینولیزین

همه داروها عوارض جانبی دارند. برخی عوارض فیبرینولیزین عبارتند از:

  • قرمزی
  • سوزش
  • التهاب

مقدار و روش مصرف پماد فیبرینولیزین دارویاب

قبل از درمان بروشور را مطالعه کنید. دوز و مقدار مصرف پماد فیبرینولیزین در افراد مختلف، متفاوت است. این پماد ۳-۲ بار در روز استفاده گردد. قبل از استفاده دست‌ها و محل آسیب را با آب اکسیژنه شستشو دهید و پوست را خشک کنید. یک لایه نازک پماد فیبرینولیزین را روی زخم بپوشانید.

پماد فیبرینولیزین Fibrinolysin چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
پماد فیبرینولیزین Fibrinolysin چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

سوختگی چیست

سوختگی آسیب بافتی است که توسط گرما، مواد شیمیایی، الکتریسیته، تشعشع یا خورشید ایجاد می شود. سوختگی های درجه یک و بیشتر سوختگی های درجه دو با درمان های خانگی بهبود می یابند. سوختگی های درجه سه می تواند تهدید کننده زندگی باشد و نیاز به مراقبت های پزشکی تخصصی دارد.

سوختگی زمانی اتفاق می افتد که گرما، مواد شیمیایی، نور خورشید، برق یا تشعشع به بافت پوست آسیب می رساند. بیشتر سوختگی ها تصادفی اتفاق می افتد. سوختگی درجات مختلفی دارد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما شدت سوختگی را بر اساس عمق سوختگی و میزان پوست آسیب دیده تعیین می کند. سوختگی می تواند دردناک باشد. در صورت عدم درمان، سوختگی می تواند منجر به عفونت شود.

علائم سوختگی چیست

علائم سوختگی بسته به عمق آسیب پوست متفاوت است. ممکن است یک یا دو روز طول بکشد تا علائم و نشانه های سوختگی شدید ایجاد شود.

سوختگی درجه ۱. این سوختگی جزئی فقط لایه بیرونی پوست (اپیدرم) را تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است باعث قرمزی و درد شود.

سوختگی درجه ۲ این نوع سوختگی هم روی اپیدرم و هم لایه دوم پوست (درم) را درگیر می کند. ممکن است باعث تورم و قرمزی، سفیدی یا لکه ‌دار شدن پوست شود. ممکن است تاول ایجاد شود و درد شدید باشد. سوختگی عمیق درجه دو می تواند باعث ایجاد اسکار شود.

سوختگی درجه ۳. این سوختگی به زیر پوست می رسد. مناطق سوخته ممکن است سیاه، قهوه ای یا سفید باشند. پوست ممکن است چرمی به نظر برسد. سوختگی درجه سوم می تواند اعصاب را از بین ببرد و باعث بی حسی شود.

سوختگی چقدر شایع است

سالانه نزدیک به نیم میلیون نفر با جراحات سوختگی به بخش اورژانس مراجعه می کنند. کودکان در معرض خطر بالای سوختگی تصادفی هستند. هر روز بیش از ۳۰۰ کودک برای جراحات سوختگی تحت درمان اضطراری قرار می گیرند.

چه کسی ممکن است دچار سوختگی شود

سوختگی تصادفی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اگرچه کودکان، نوجوانان و افراد مسن بیشتر در معرض خطر هستند. این گروه های سنی بیشتر مستعد سوختگی ناشی از پخت و پز هستند، مانند ریختن یک ظرف آب در حال جوش روی پوست. کودکان و نوجوانان نیز بیشتر با فندک، کبریت و آتش بازی درگیر می شوند یا دچار آفتاب سوختگی می شوند.

انواع سوختگی چیست

پزشک سوختگی ها را بر اساس درجه شدت طبقه بندی می کنند. ارائه دهنده شما میزان آسیب پوست را ارزیابی می کند. درجات سوختگی عبارتند از:

سوختگی درجه یک خفیف است (مانند آفتاب سوختگی). لایه بالایی پوست (اپیدرم) قرمز می شود و دردناک است اما معمولا تاول نمی زند.

سوختگی درجه دو بر لایه های بالایی و پایینی پوست (درم) اثر می گذارد. سبب درد، قرمزی، تورم و تاول میشود.

سوختگی درجه سوم هر سه لایه پوست را تحت تاثیر قرار می دهد: اپیدرم، درم و چربی. سوختگی فولیکول های مو و غدد عرق را نیز از بین می برد. از آنجایی که سوختگی های درجه سه به پایانه های عصبی آسیب می زند، احتمالا در ناحیه خود سوختگی احساس درد نخواهید کرد، بلکه در مجاورت آن است. پوست سوخته ممکن است سیاه، سفید یا قرمز با ظاهری چرمی باشد.

پماد فیبرینولیزین Fibrinolysin چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
پماد فیبرینولیزین Fibrinolysin چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

چه چیزی باعث سوختگی می شود

خیلی چیزها می توانند باعث سوختگی شوند. منابع حرارتی شامل آتش، مایعات داغ، بخار و تماس با سطوح داغ، شایع ترین علل سوختگی هستند. علل دیگر عبارتند از:

  • مواد شیمیایی مانند سیمان، اسیدها یا پاک کننده ها
  • تابش – تشعشع
  • برق
  • خورشید (اشعه ماوراء بنفش یا UV)

علائم سوختگی چیست

علائم سوختگی بسته به شدت یا درجه سوختگی متفاوت است. علائم اغلب در چند ساعت یا چند روز اول پس از سوختگی بدتر می شوند. علائم سوختگی عبارتند از:

  • تاول
  • درد
  • تورم
  • پوست سفید یا زغالی (سیاه)
  • لایه برداری پوست

سوختگی چگونه تشخیص داده می شود

پزشک شما سوختگی را برای تعیین درجه یا شدت بررسی می کند. این فرآیند شامل تخمین درصدی از بدن که تحت تاثیر سوختگی قرار گرفته و عمق آن است. ارائه دهنده شما ممکن است سوختگی را به صورت زیر طبقه بندی کند:

سوختگی جزئی: سوختگی های درجه یک و دو که کمتر از ۱۰ درصد بدن را پوشش می دهند جزئی تلقی می شوند و به ندرت نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند.

سوختگی متوسط: سوختگی‌های درجه دو که حدود ۱۰ درصد از بدن را پوشش می‌دهند، جزء سوختگی‌های متوسط ​​طبقه‌بندی می‌شوند. سوختگی دست ها، پاها، صورت یا اندام تناسلی می تواند از متوسط ​​تا شدید متغیر باشد.

سوختگی شدید: سوختگی های درجه سه که بیش از ۱% بدن را پوشش می دهند، شدید در نظر گرفته می شوند.

سوختگی چگونه درمان می شود

درمان سوختگی بسته به علت و شدت آن متفاوت است. شما باید محل تمام سوختگی ها را تمیز نگه دارید و بسته به شدت زخم از پانسمان مناسب استفاده کنید. درمان درد فرد کلیدی است: کنترل ناکافی می تواند در مراقبت از زخم اختلال ایجاد کند.

به بررسی زخم ها از نظر علائم عفونت و سایر مشکلات طولانی مدت، مانند جای زخم و سفت شدن پوست روی مفاصل و ماهیچه ها، که حرکت آنها را دشوار می کند، ادامه دهید.

درمان ها بر اساس نوع سوختگی عبارتند از:

سوختگی درجه یک: آب خنک را روی محل سوختگی بریزید. یخ نزنید برای آفتاب سوختگی از ژل آلوئه ورا استفاده کنید. برای سوختگی حرارتی، کرم آنتی بیوتیک بزنید و به آرامی با گاز بپوشانید. همچنین می توانید از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

سوختگی های درجه دو: درمان سوختگی های درجه دو و درجه یک مشابه است. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است کرم آنتی بیوتیک قوی تری را که حاوی نقره است، مانند سولفادیازین نقره، برای از بین بردن باکتری ها تجویز کند. بالا بردن ناحیه سوخته می تواند درد و تورم را کاهش دهد.

سوختگی های درجه سوم: سوختگی های درجه سه می توانند تهدید کننده زندگی باشند و اغلب نیاز به پیوند پوست دارند. پیوندهای پوستی، بافت آسیب دیده را با پوست سالم دیگری از قسمت آسیب دیده بدن فرد جایگزین می کنند. ناحیه ای که پیوند پوست از آن گرفته می شود به طور کلی خود به خود بهبود می یابد. درمان همچنین شامل مایعات اضافی (معمولا به صورت داخل وریدی، همراه با IV) برای ثابت نگه داشتن فشار خون و جلوگیری از شوک و کم آبی بدن است.

پماد فیبرینولیزین Fibrinolysin چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
پماد فیبرینولیزین Fibrinolysin چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

عوارض سوختگی چیست

سوختگی های درجه سه که عمیق هستند و بخش بزرگی از پوست را تحت تاثیر قرار می دهند بسیار جدی هستند و می توانند تهدید کننده زندگی باشند. حتی سوختگی های درجه یک و دو نیز می توانند عفونی شوند و باعث تغییر رنگ و زخم شوند. سوختگی درجه یک باعث ایجاد زخم نمی شود. عوارض بالقوه سوختگی درجه سه عبارتند از:

  • آریتمی، یا اختلالات ریتم قلب، ناشی از سوختگی الکتریکی.
  • کم آبی بدن
  • اسکارها و انقباضات بد شکل
  • ادم (مایع اضافی و تورم در بافت ها)
  • نارسایی ارگان ها
  • پنومونی
  • به طور جدی فشار خون پایین (هیپوتانسیون) که ممکن است منجر به شوک شود
  • عفونت شدید که ممکن است منجر به قطع عضو یا سپسیس شود

چگونه می توانم از سوختگی جلوگیری کنم

سوختگی دلایل تصادفی زیادی دارد. برای کاهش خطر سوختگی می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • کرم ضد آفتاب بپوشید.
  • آبگرمکن خانه خود را زیر ۱۲۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید.
  • همیشه قبل از ورود یا حمام کردن کودک، آب را در دوش یا حمام آزمایش کنید.
  • در استفاده از مواد شیمیایی، فندک و کبریت احتیاط کنید.
  • هنگام پخت و پز تا حد امکان از مشعل های پشتی اجاق گاز استفاده کنید، دسته قابلمه ها و ماهیتابه ها را در جایی بچرخانید که ضربه نخورند و اجاق گاز را بدون مراقبت رها نکنید.
  • وقتی در نزدیکی اجسام داغ مانند اجاق گاز هستید، کودک را در آغوش نگیرید.
  • حفاظ هایی را در اطراف شومینه قرار دهید و هرگز کودک را بدون مراقبت رها نکنید.
  • آشکارسازهای دود را در خانه خود نصب کرده و به طور منظم آزمایش کنید.
  • خانه خود را با کپسول های آتش نشانی ذخیره کنید و بدانید که چگونه از آنها استفاده کنید.
  • پریزهای برق را بپوشانید.

با درمان مناسب، بیشتر سوختگی های درجه یک و دو در طی دو تا سه هفته بهبود می یابند. بسته به شدت سوختگی، ممکن است مقداری اسکار داشته باشید که ممکن است به مرور زمان محو شوند. افرادی که از سوختگی های درجه سه بهبود می یابند به فیزیوتراپی و کاردرمانی برای حفظ تحرک مفاصل و بهبود عملکرد نیاز دارند. برخی افراد پس از یک حادثه سوختگی دچار اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یا افسردگی می شوند. به لطف پیشرفت های پزشکی، بسیاری از افرادی که حتی تا ۹۰ درصد بدنشان سوختگی دارند زنده می مانند.

سوختگی به طور تصادفی اتفاق می افتد. کودکان و بزرگسالان در بالاترین خطر قرار دارند. تمام سوختگی های عمیق برای جلوگیری از عفونت و زخم نیاز به درمان دارند. سوختگی های درجه سوم جدی ترین نوع هستند و می توانند تهدید کننده زندگی باشند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان سوختگی تاول دار دارید، مراقبت فوری پزشکی می تواند به بهبود کمک کند.

عوارض جانبی فیبرینولیزین

مصرف مقادير زياد فیبرینولیزین سبب پرخوني موضعي میشود.

هشدار ها در مصرف فیبرینولیزین

بعضی افراد حساسيت مفرط به فیبرینولیزین نشان میدهند.

توصیه های دارویی فیبرینولیزین

براي افزايش كارآيي، ضايعات خشكيده زخم و بافت‌هاي مرده را برداشته و پماد روي زخم بمالید. پس از ماليدن يك لايه از پماد، روی زخم را بپوشانيد. در دوران بارداری و شیردهی، دارو مصرف نشود.

پماد فیبرینولیزین برای زخم بستر

فيبرينوليزين برای پاك كردن بافت‌هاي مرده از زخم‌ها، ضايعات زخم‌ دار و سوختگي و زخم بستر‌ استفاده میشود.

پماد فیبرینولیزین برای لک صورت

پماد فیبرینولیزین سبب بهبودی سوختگی‌های جزئی، زخم‌های سطحی و اسکار و لک صورت میشود.

پماد فیبرینولیزین برای واژن

پماد  فیبرینولیزین برای مصرف موضعی واژینال استفاده میشود.

پماد فیبرینولیزین برای جای جوش

پماد فیبرینولیزین سبب بهبود زخم های ناشی از جراحی و ترمیم و التیام جای زخم میشود.

پماد فیبرینولیزین برای صورت

پماد فیبرینولیزین (Fibrinolysin) سبب بهبودی سوختگی‌های جزئی، زخم‌ها و اسکار میشود.

پماد فیبرینولیزین برای اسکار

پماد فيبرينوليزين سبب بهبودی ضايعات زخم ‌دار و سوختگي‌ها میشود.

قیمت پماد فیبرینولیزین

پماد فیبرینولیزین باتوجه به نرخ ارز و واردات مواد اولیه متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا