Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتی

بهترین راهکارهای از بین بردن جای جوش و اسکار

جای جوش و اسکار زمانی به وجود می آید که سطح کلاژن در محل زخم از نیاز بافت آسیب دیده بالاتر رود، یک اسکار به وجود می آید. اسکارها علائمی هستند که پس از بهبود زخم یا جراحت بر روی پوست باقی می مانند وقتی که لایه‌های عمیق‌تر پوست آسیب دیده باشد. اغلب اوقات ضایعات جزئی، مانند پارگی، بریدگی، ساییدگی یا سوختگی هیچ زخم یا اسکاری از خود باقی نمی‌گذارند.

سقوط از پله ها، تصادف رانندگی یا جراحی، بسیاری از رویدادهای زندگی آثار خود را به صورت زخم های کوچک یا بزرگ باقی می گذارند. تقریباً همه افراد دارای یک یا حتی چند جای زخم هستند اسکارها نه تنها در نزدیکی مفاصل باعث ایجاد درد قابل توجهی می‌ شوند و مانع حرکت می‌شوند، بلکه می‌توانند اعتماد به نفس را به خصوص در قسمت‌های قابل مشاهده بدن کاهش دهند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک بهترین راهکارهای از بین بردن جای جوش و اسکار شرح داده شده است لطفا همراه ما باشید.

فهرست مطالب

اسکار چگونه به وجود می آید

پوست یک بافت فیبری است که حاوی سطوح بالایی از کلاژن است. کلاژن پروتئینی که مسئول تحریک تولید سلول‌های جدید و سالم پوست برای ترمیم آسیب ناشی از جراحت یا زخم است. پوست علاوه براینکه بزرگترین عضو بدن است به عنوان یک سد محافظ برای اندام های داخلی نیزعمل می کند.

پوست اغلب در معرض عوامل محیطی خشن قرار می گیرد که در نتیجه باعث ایجاد آسیب هایی در سطحی می شود مثلا هنگامی که یک زخم یا ضربه به پوست وارد می شود، واکنش طبیعی بدن تولید بافت اسکار است. جای زخم زمانی باقی می ماند که پوست خود را ترمیم می‌ کند.

پس از ایجاد ضایعه یا آسیب، روند بهبودی شامل سه مرحله است: مرحله التهاب، مرحله تکثیر و مرحله بلوغ.

مرحله التهاب ۴۸-۷۲ ساعت پس از ایجاد زخم اتفاق می افتد. زخم به خودی خود با لخته شدن خون شروع به بسته شدن می کند و بافت جدید شروع به رشد می کند. در سه تا شش هفته بعد، در مرحله تکثیر، بافت همبند برای بستن زخم ایجاد می شود.

در طول مرحله بلوغ که در شدیدترین موارد می تواند چند ماه یا چند سال طول بکشد، عمیق ترین لایه های اپیدرم به ترمیم خود ادامه می دهند. حتی پس از بهبود زخم، بدن به تولید کلاژن در آن قسمت ادامه می دهد.

برای التیام این زخم یا جراحت بدن مقدار بیشتری کلاژن تولید می کند تا بافت پوست آسیب دیده را ترمیم کند. کلاژن پوست آسیب دیده را به هم پیوند می دهد و به بسته شدن و التیام ناحیه کمک می کند.

چه چیزی بر روند تشکیل اسکار تأثیر می گذارد

روند بهبود اسکار در هر فردی کاملا متفاوت است و می تواند تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گیرد، بنابراین شما نباید تنها اندازه و شدت زخم را در نظر بگیرید.

سن یکی ازعوامل بسیار مهم در روند بهبود اسکار است. هر چه سن شما بیشتر باشد، روند بهبود زخم طولانی ‌تر خواهد بود. با این حال، حتی اگر در محدوده سنی ۱۰ تا ۳۰ سال هستید، تولید بیش از حد بافت همبند می تواند روند بهبود زخم را به خطر بیندازد.

علاوه بر این، افراد با انواع پوست تیره یا روشن و همچنین افرادی که ازعدم تعادل هورمونی رنج می برند مانند نوجوانان و زنان باردار ممکن است اسکارهای آشکارتری داشته باشند.

فرآیند تشکیل اسکار تحت تأثیر محل زخم نیز قرار می گیرد این بدان معنی است که جای زخم در قسمت ‌هایی از بدن که پوست سفت تر است بیشتر ایجاد می ‌شود. همچنین بعد از زخم اگر عوارضی مانند التهاب مزمن (مانند آکنه) وجود داشته باشد، خطرایجاد اسکار بسیار بیشتر خواهد بود.

 

درمان اسکار و جای جوش
درمان اسکار و جای جوش

چه چیزی باعث ایجاد اسکار آکنه یا جای جوش می شود

اسکارهای آکنه یا جای جوش اغلب نتیجه لک های ملتهب هستند و زمانی ایجاد می شوند که منافذ پوست با چربی اضافی، سلول های مرده پوست و باکتری ها مسدود می شوند. هنگامی که یکی از این منافذ متورم می شود، باعث شکستگی دیواره فولیکول می شود.

شکاف های کم عمق به وجود آمده معمولا جزئی هستند و به سرعت بهبود می یابند. اگر شکاف عمیقی در دیواره منافذ ایجاد شود، مواد عفونی می توانند بافت اطراف را تحت تاثیر قرار دهند و در نتیجه ضایعات عمیق تری ایجاد کنند.

در این مواقع پوست سعی می‌ کند این ضایعات را با تشکیل رشته‌های کلاژن جدید ترمیم کند، اما این ترمیم ‌ها معمولا به صافی حالت اولیه پوست نیستند، بنابراین جای آکنه در نواحی برجسته صورت، از جمله پیشانی و گونه‌ ها باقی می‌ ماند.

 اسکار جای جوش کجا ایجاد می شود

درهر جایی که فولیکول های مو وجود داشته باشد می توانید آکنه یا جوش داشته باشید. این بدان معنی است که در تمام قسمت های بدن – به جز کف دست، کف پا یا لب های شما (این ۳ ناحیه فولیکول مو ندارند) شما می توانید جوش داشته باشید. آکنه ها به خصوص در صورت، گردن و پشت دیده می شوند اما در سراسر بدن نیز می توانند به وجود بیایند.

بنابراین سعی کنید جوش های ملتهب موجود را دست کاری نکنید زیرا اگر باکتری های زیر ناخن و نوک انگشتان شما وارد کانال فولیکول های اطراف شوند، می توانند در غدد چربی رشد کنند و در نتیجه التهاب و اختلال به وجود آمده در پوست نیز بدتر می ‌شود. با هر دستکاری خطر گسترش باکتری ها بیشتر می شود در درماتولوژی به این وضعیت «سوپر عفونت» می گویند و این عفونت باعث به وجود آمدن اسکار آکنه می شود.

علل رایج اسکار آکنه چیست

  • التهاب لک های به جا مانده از جوش
  • آکنه ملتهب نادیده گرفته شده است
  • برداشتن و فشردن آکنه ها
  • سابقه خانوادگی

انواع اسکار

اسکارها از نظر مکان، اندازه و عمق به طور قابل توجهی متفاوت هستند. با این حال، تمام اسکارها معمولا تحت یکی از چهار دسته کلی قرار می گیرند:

اسکار های ظریف

ایت اسکار ها با تغییر رنگ و بی نظمی های سطحی مشخص می شوند. اسکارهای این دسته باعث ایجاد درد فیزیکی نمی شوند و تاثیر مخربی بر توانایی بدن برای عملکرد طبیعی خود ندارند. اسکارهای آکنه (جای جوش) و همچنین اسکارهای ناشی از جراحی قبلی یا آسیب جزئی در این دسته قرار می گیرند و می توان آنها را (بسته به شدت) درمان و از آنها پیشگیری کرد.

اسکارهای آتروفیک و برش یخ (ice pick) می توانند نتیجه جوش های زیاد و آبله مرغان باشد. اینها ظاهری فرو رفته دارند در حالی که جای زخم یخ می تواند عمیق و باریک شبیه منافذ باز باشد. انواع اسکار ظریف شامل موارد زیر است.

اسکارهای ماکولا

اسکارهای ماکولا لکه های صاف، قهوه ای یا قرمز روی پوست هستند و اغلب در نتیجه جوش های پوستی به وجود می آیند.

اسکارهای چرخشی

اسکارهای چرخشی فرورفتگی‌ های وسیعی در پوست با لبه‌ های گرد و نرم هستند، اگر چند جای زخم به هم نزدیک باشند، بافتی چرخشی به پوست می‌دهند. از این رو این نام را به آنها داده اند، این نوع از اسکار نیز اغلب ناشی از جوش هستند.

اسکارهای بوکسار

اسکارهای بوکسار مانند اسکارهای چرخشی هستند زیرا فرورفتگی ‌هایی در پوست ایجاد می‌ کنند اما لبه‌ های تیزتر و مشخص‌ تری دارند.

اسکارهای کلوئیدی

اگر در طول فرآیند بهبود، بافت پوست بیش از حد فعال شود و کلاژن بیش از حد در محل زخم تولید کند، اسکار کلوئید به وجود می آید که اساسا به این معنی است که اسکار همچنان در حال رشد است، حتی اگر زخم اولیه کاملا بهبود یافته باشد.

این نوع اسکار اغلب فراتر از محل زخم اصلی گسترش می یابد و به رشد خود ادامه می دهد. اسکارهای کلوئید به رنگ قرمز هستند و از نظر ظاهری برجسته می شوند اما به مرور زمان رنگ آنها کمتر می شود. آنها معمولا بزرگ تر از اسکارهای هیپرتروفیک هستند و پتانسیل چروکیدگی، خارش یا درد را نیز دارند.

درمان جای جوش
درمان جای جوش

اسکارهای هیپرتروفیک

اسکارهای هیپرتروفیک مانند اسکار کلوئید هستند زیرا در نتیجه انباشته شدن کلاژن اضافی ایجاد می شوند. اغلب به صورت دسته‌ های قرمز، برجسته و دردناک از بافت اسکار که در اطراف محل زخم تشکیل می‌شوند، ظاهر می‌شوند.

اسکارهای هایپرتروفیک ممکن است در طول زمان از نظر عرض گسترش پیدا کنند و حتی ممکن است رنگ تیره تر (هیپرپیگمانته) یا رنگ روشن تر (هیپوپیگمانته) نسبت به رنگ پوست سالم بیمار داشته باشد.

اما بر خلاف اسکار کلوئید، اسکارهای هیپرتروفیک در محل زخم باقی می ‌مانند و معمولا صاف و رنگ پریده ‌تر می‌ شوند. از آنجایی که بیماران دارای ویژگی های مشابهی هستند، اغلب اسکارهای هیپرتروفیک را با اسکارهای کلوئیدی اشتباه می گیرند.

اسکارهای هیپرتروفیک بسیار شایع تر هستند اما اگر احساس می کنید که اسکار شما کلوئیدی است مهم است که برای درمان این نوع اسکارها، یک تشخیص مناسب داشته باشید زیرا درمان آنها بسیار متفاوت است.

اسکارهای انقباضی

اسکارهای انقباضی زمانی اتفاق می ‌افتد که زخم از یک مفصل عبور می‌کند، یا زمانی که مقدار قابل توجهی ازبافت از بین می رود (مانند سوختگی شدید) و پوست و بافت زیرین در طول فرآیند بهبودی به هم چسبیده و باعث می ‌شود، پوست منقبض شده و حرکت را محدود کند. اسکارهای انقباضی معمولا در نتیجه سوختگی ایجاد می ‌شوند و می ‌توانند منجر به سفتی و محدودیت درحرکت شوند.

درمان اسکار و جای جوش

حتی پس از خلاص شدن از شر یک جوش سرسخت جای آن ممکن است به شکل زخم باقی بماند. این اسکارها زمانی ایجاد می ‌شوند که درم (بافت زیرین پوست) آسیب دیده باشد. زخم های جوش ممکن است به اندازه خود جوش از نظر جسمی تحریک کننده نباشند، اما می توانند اعتماد به نفس فرد را کاهش دهند و سال ها باقی بمانند. پیدا کردن بهترین درمان برای خلاص شدن از شر این اسکارهای مزاحم در اسرع وقت بسیار مهم است.

درمان اسکار و جای جوش تا حد زیادی با نوع و درجه اسکار تعیین می شود اسکارهای کلوئیدی و هیپرتروفیک عمدتا ناشی از تولید بیش از حد بافت همبند است که باعث می ‌شود جای زخم خارج از ناحیه زخم اصلی رشد کند. اسکارهای کلوئیدی بسیار بزرگتر از اندازه زخم اصلی هستند و نسبت به اسکارهای هیپرتروفیک تهاجمی تر و ماندگارتر هستند.

آنها تمایل به رشد در مناطقی دارند که پوست منقبض است. افرادی که دارای استعداد ژنتیکی هستند و افرادی که پوست تیره‌ تری دارند، می‌توانند اسکارهای قابل مشاهده‌ تری داشته باشند اما اسکارهای آتروفیک یا اسکارهای حفره‌ دار به دلیل کمبود کلاژن در ناحیه زخم ایجاد می ‌شوند و یک فرورفتگی عمیق روی پوست ایجاد می‌ کنند. در این حالت بافت همبند کافی برای ترمیم زخم وجود ندارد. آنها به ویژه در افراد مبتلا به جوش یا آبله مرغان شایع هستند.

درمان های سطح با به حداقل رساندن بخش های ناهموار و نرم شدن بی نظمی های سطحی از طریق حذف (لایه برداری) خارجی ترین لایه های پوست یا با تغییر سطح پوست و کمک به تحریک رشد سلول های پوست سالم در محل زخم عمل می کنند.

نمونه هایی از درمان های سطحی بسیار موثر عبارتند از میکرونیدلینگ، میکرودرم ابریژن، عوامل سفید کننده پوست، لیزر/ نور درمانی و لایه برداری شیمیایی نمونه هایی از درمان های این دسته از اسکارها هستند.

روش های از بین بردن جای جوش و اسکار

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن فرآیندی است که در آن از یک وسیله برای خراش دادن بخش خاصی از پوست به سمت درم استفاده می شود. در این روش متخصص پوست از دستگاهی استفاده می کند که به سرعت روی پوست می چرخد ​​تا آن را صاف کند.

این روش به آرامی لایه بالایی پوست شما را از بین می برد و باعث رشد سلول های سالم تر و صاف تر می شود. به طور معمول، میکرودرم ابریژن برای اسکارهای آکنه چرخشی و بوکسار که به صورت صاف روی پوست ایجاد می شوند، بهترین نتیجه را خواهد داشت زیرا این اسکارها به راحتی از بین می روند.

این روش برای برخی از مشکلات مانند هیپرپیگمانتاسیون پوست و جای زخم نیزاستفاده می شود. این درمان جای جوش در درجه اول برای افرادی با پوست روشن و زخم های شدید که به طور کامل بهبود یافته اند توصیه می شود، زیرا میکرودرم ابریژن می تواند باعث تغییر رنگ در افرادی با رنگ پوست تیره شود.

لیزر درمانی

لیزر درمانی یکی از محبوب ترین روش ها برای کاهش جای زخم یا اسکارهای عمیق است. لیزر لایه بالایی پوست را که در آن بافت اسکار تشکیل شده است را از بین می برد. هنگامی که جای زخم لیزر می شود، پوست شما صاف تر به نظر می رسد.

همانطور که بافت‌ های اسکار از هم جدا می ‌شوند، سلول ‌های جدید پوست تحریک می شوند تا رشد کنند و این باعث می شود جای زخم‌ ها کمتر برجسته و قرمز به نظر برسند. با گذشت زمان، پس از چندین بار استفاده از این روش، رنگدانه اسکار بیشتر شبیه پوست اطراف می شود. در بهترین حالت، لیزر درمانی می تواند به طور کامل جای جوش را از بین ببرد.این گزینه درمانی می تواند ظاهر اسکار و جای جوش را تا حد زیادی کاهش دهد.

روش های از بین بردن جای جوش و اسکار
روش های از بین بردن جای جوش و اسکار

میکرونیدلینگ/درمارولینگ

این روش شامل استفاده از یک دستگاه غلتان است که با چندین سوزن کوچک متصل شده و به دقت روی پوست می‌ چرخد و به بافت اسکار زیرین نفوذ می‌ کند. میکرونیدلینگ (یا درمارولینگ) همانند لیزر درمانی است.

به این معنا که از سوزن های ریز برای تحریک آن بخش از پوست برای تولید کلاژن بیشتر، در نتیجه روشن شدن یا از بین بردن جای زخم استفاده می شود. در بیشتر موارد، میکرونیدلینگ منجر به از بین بردن کامل جای جوش نمی شود اگرچه چندین بار درمان با این روش می تواند نتایج خوبی داشته باشد.

میکرونیدلینگ RF

میکرونیدلینگ RF از درمارولینگ استفاده می کند به اضافه یک جزء انرژی، یعنی از فرکانس های رادیویی استفاده می کند. مانند امواج نور، امواج صوتی نیز می توانند واکنش فیزیکی را تحریک کنند. هنگامی که با میکرونیدلینگ ترکیب می شود، پوست برای شروع بازسازی بیشتر تحریک می شود. این روش جدید تا حدودی در کاهش اسکار جای جوش موثر بوده است.

پیلینگ شیمیایی

لایه برداری شیمیایی به وسیله یک محلول انجام می شود که مخلوطی از اسیدهای مختلف مانند فنل، اسید گلیکولیک و اسید سالیسیلیک است که به طور منظم روی پوست استفاده می شوند. پس از استفاده، پوست تاول می زند و پس از مدتی، پوست کنده می شود.

با لایه برداری پوست، سلول های جدیدی تشکیل می شوند تا جایگزین پوست قدیمی شوند. بسته به قدرت محلول، لایه برداری می تواند به عمق پوست نفوذ کند و منافذ پوست را باز کند و باعث آسیب عمیق تر شود. هرچه محلول غلیظ تر باشد، رشد پوست جدید و تازه بیشتر دیده می شود.

با این حال، اجازه ندهید اصطلاحات «آسیب» و «تاول» شما را بترسانند. لایه برداری شیمیایی در سطح میکروسکوپی عمل می کند بنابراین هر آسیبی که رخ می دهد به سلول های شما می رسد و نه پوست واقعی شما.

بنابراین، روی اعصاب شما تاثیر نمی گذارد و باعث درد نمی شود. لایه‌ برداری‌های شیمیایی می‌توانند در کاهش ظاهر اسکار آکنه بسیار موثر باشند اما با خطراتی مانند تغییر رنگدانه‌ های پوست و از قضا، ایجاد جای زخم نیز همراه هستند. به همین دلیل مهم است که قبل از انتخاب لایه برداری شیمیایی با متخصص پوست خود صحبت کنید و در مورد نوع پوست خود اطلاعات لازم را بدست آورید.

درمان های تزریقی

در این نوع از درمان ترکیبات مبتنی بر استروئید به طور دوره ای در محل زخم به منظور کاهش کلاژن سازی و بهبود ظاهر بافت اسکار برجسته تزریق می شوند.

پرکننده های پوستی (فیلر)

پرکننده‌های پوستی که به عنوان پرکننده‌ های بافت نرم نیز شناخته می ‌شوند، تزریق پروتئین‌ها (گاهی اوقات کلاژن) و یا اسیدهایی هستند که به‌ منظور پر کردن یا حجیم ‌کردن ناحیه مورد نظر پوست انجام می‌شوند.

فیلر مستقیما به بافت اسکار با اثرات فوری اما موقتی تزریق می شود. درحالی که پرکننده های پوستی برای درمان جوش می توانند بسیار موثر باشند، اما برای همیشه دوام ندارند. بیماران ممکن است نیاز به تزریق به صورت سالیانه (یا بیشتر) داشته باشند تا جای جوش ها خود را دوباره نشان ندهند.

تزریق استروئید

اگر احساس می‌کنید که یک جوش استرسی در پوستتان به وجود آمده است، می‌توانید در همان روز یک واکسن استروئیدی تزریق کنید، این فرآیند بسیار سریع است و نه تنها بلافاصله التهاب موجود را کاهش می دهد، بلکه کورتیزون همچنین می تواند به اسکارهای ضخیم (کلوئید) کمک کند که نرم تر و صاف تر ظاهر شوند.

درمان‌ های موضعی برای از بین بردن جای جوش و اسکار

بهترین گزینه برای زخم‌های بسیار جزئی درمان موضعی است. این دسته شامل ژل‌ ها، نوارها یا پماد هایی برای تسهیل بهبود و بسته شدن زخم است. ژل های سیلیکونی به عنوان یک درمان برای برخی از اسکارها به خوبی عمل می کنند چندین پماد موضعی برای درمان موضعی شامل:

اسید سالیسیلیک

پمادهای حاوی اسید سالیسیلیک به عنوان یکی از رایج ترین مواد موجود در محصولات ضد جوش، از ایجاد جوش جلوگیری می کند و همچنین می تواند به خلاص شدن از شر جای زخم کمک کند.این محصولات تورم را کاهش می دهد، منافذ را پاک می کند و پوست را لایه برداری می کند.

آلفا هیدروکسی اسیدها

پماد های حاوی این اسیدها برای لایه برداری پوست مورد استفاده قرار می گیرند. آنها می توانند بافت خشن پوست شما را از طریق لایه برداری بهبود ببخشند و به کاهش ظاهر اسکارها کمک می کنند.

اسید لاکتیک

پماد حاوی اسید لاکتیک می تواند به روشن شدن بافت اسکار تیره کمک کند و همچنین می تواند به عنوان لایه بردار برای از بین بردن سلول های مرده پوست استفاده شود. هنگامی که به عنوان لایه بردار عمل می کند، به کاهش جای زخم کمک می کند و بافت کلی پوست را صاف می کند.

با این حال دقت کنید که پوست شما چگونه به اسید لاکتیک واکنش نشان می دهد زیرا می تواند باعث افزایش رنگدانه و تیره شدن بیشتر لکه های پوست شود.

رتینوئیدها

رتینوئیدها در درمان جوش های جدید بسیار خوب عمل می کنند. آنها برای از بین بردن تغییر رنگ پوست تجویز می شوند و می توانند بافت پوست را بهبود ببخشند. بنابراین، هنگامی که یک اسکار در مراحل اولیه ایجاد است، رتینوئیدها برای پاک کردن منافذ و کاهش شیوع و کاهش احتمال ایجاد اسکار می توانند بسیار موثرعمل کنند.

ضد آفتاب

اطمینان از اینکه هر روز از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ برای جای جوش های آکنه خود استفاده کنید بسیار مهم است زیرا این کار از آنها در برابر قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت می کند. اگر اسکارها در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گیرند ممکن است تیره شوند، تحریک شوند و بیشتر قابل مشاهده خواهند بود.

انواع اسکار
انواع اسکار

درمان‌های جراحی برای از بین بردن جای جوش و اسکار

بهترین روش برای اسکارهای عمیق ‌تر و برای اسکارهایی که تحرک بیمار را مختل می‌کنند این نوع درمان است. چندین روش وجود دارد که پزشک شما می تواند برای از بین بردن دائمی اسکارها انجام دهد. اولین روش برداشتن پانچ نامیده می شود که در آن جای زخم برداشته می شود و با بخیه یا پیوند پوست ترمیم می شود. مورد دوم، سابسیژن، زمانی اتفاق می ‌افتد که پزشک سوزن‌هایی را زیر پوست شما وارد می‌کند تا فیبرهای اسکار را شل کند و به ظاهر آن را تحریک می کند که بتواند خود را بازسازی کند.

پیوند جایگزین اکسیزیون و پانچ

این نوع درمان شامل بریدن پوست برای از بین بردن جای جوش و سپس بخیه زدن زخم است. در پیوند جایگزین پانچ، جای زخم با ابزار خاصی برداشته می ‌شود و پیوند پوستی که معمولا از پشت گوش گرفته می‌ شود زخم را پر می ‌کند.

سابسیژن

سابسیژن یک درمان ساده و مقرون به صرفه برای اسکار شدید است. از یک سوزن برای شکستن نوارهای فیبری بافتی استفاده می شود که از قرار گرفتن پوست در موقعیت طبیعی خود جلوگیری می کند.

چگونه از بدتر شدن اسکار جلوگیری کنم؟

  • جای زخم ها را دست کاری نکنید زیرا باکتری ها می توانند منجر به زخم های بزرگ تر شوند.
  • نواحی اسکار را مالش ندهید یا بیش از حد نشویید.
  • از تابش شدید آفتاب پرهیز کنید زیرا این امر می تواند باعث برجسته شدن جای زخم ها شود.
  • اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید زیرا مطالعات نشان داده‌اند که جای زخم ‌ها در بین کسانی که سیگار می‌کشند، کمتر بهبود می ‌یابند.

بهترین پمادها برای از بین بردن جای جوش و اسکار

پماد موضعی ژانوهیل ژانوس

پماد موضعی ژانوهیل ژانوس یک محصول گیاهی عالی برای ترمیم پوست است که می توانید برای از بین بردن جای زخم و بخیه از آن استفاده کنید. در فرمولاسیون این پماد ایرانی ویتامین E، روغن زیتون، عسل و زینک اکساید وجود دارد که خواص درمانی آنها اثبات شده است. این پماد را می توانید برای درمان زخم های بستر، زخم دیابت و بریدگی ها استفاده کنید.

پماد گل زوفا اکسیر بقا

پماد گل زوفا اکسیر بقا کاملا است و یک درمان عمومی برای زخم های ناشی از بریدگی ها، سوختگی و عرق سوز و غیره است. از این پماد می توانید برای ترمیم زخم بستر نیز استفاده کنید زیرا در فرمولاسیون آن ضد عفونی کننده وجود دارد.

پماد ترمیم کننده لاژکس

پماد ترمیم کننده لاژکس برای سوختگی های درجه یک و دو مناسب است. در فرمولاسیون این پماد عصاره گیاه اسطوخدوس به کار رفته که مانند یک لایه محافظ از پوست در برابر آلودگی و میکروب ها مراقبت می کند. این محصول با خاصیت ضد درد نیاز به قرص مسکن را نیز کاهش می دهد.

پماد موپیروسین

پماد موپیروسین ساخت آلمان و حاوی ترکیبات بسیار قوی برای درمان عفونت های است. این پماد ضد حساسیت است و می توان از آن برای ترمیم زخم صورت کودکان نیز استفاده کرد. مصرف این پماد برای زخم های باز یا زخم بستر توصیه نمی شود.

پماد ترمیم کننده نیودرم

پماد ترمیم کننده نیودرم ساخت ایران و یک محصول عالی برای ترمیم جای بخیه است. در فرمولاسیون این پماد ترکیبات آنتی باکتریال و ضد التهاب، روغن زیتون، گیاه ابوخلساء و همچنین موم عسل و تسکین دهنده درد وجود دارد که به تسریع بهبود زخم ها کمک می کند.

پماد سیلور سولفادیازین

پماد سیلور سولفادیازین ساخت آلمان و یک محصول فوق العاده برای برای درمان زخم، جای زخم و سوختگی است. بیشترین مصرف این پماد، برای سوختگی های حاد و زخم های عفونی می باشد. سیلور سولفادیازین آلودگی های باکتریایی و قارچی را از بین برده و به سرعت زخم های مختلف را درمان می کند.

پماد نیتروفروزان

پماد نیتروفروزان داروی موضعی کمکی برای درمان جای زخم است. این پماد حاوی ترکیبات آنتی باکتریال است و عفونت های پوستی را درمان می کند. این پماد ضد حساسیت است و می توان از آن برای درمان خراش ها و زخم های کودکان استفاده کرد.

بهترین پمادها برای از بین بردن جای جوش و اسکار
بهترین پمادها برای از بین بردن جای جوش و اسکار

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ایجاد اسکار و جای جوش

افراد می توانند به جای پذیرش سرنوشتی پر از اسکار و جای جوش اقدامات پیشگیرانه ای انجام دهند تا نه تنها از زخم های آنها جلوگیری کنند، بلکه ظاهر و اندازه علائم را نیز کاهش دهند.

جوش یا اسکار را فورا درمان کنید

جوش می تواند بدون درمان پزشکی مناسب بدتر شود. بیماران باید علائم التهابی و دردناک مرتبط با این مشکلات را فورا مدیریت کنند. اگر داروهای بدون نسخه موثر واقع نشدند، می توانید به پزشک مراجعه کنید.درمان موضعی فوری از بزرگتر شدن جوش و ایجاد اسکار دائمی جلوگیری می کند.

کاهش التهاب

اسکارهای عمیق معمولا ناشی از لک هایی هستند که بسیار ملتهب و بزرگ هستند. التهاب می تواند باعث تغییر رنگ و زخم شود. برای کاهش ظاهر اسکار بیماران می توانند با اجتناب از تحریک پوست در حین دوش گرفتن یا هنگام استفاده از محصولات مراقبت از پوست، تورم را کاهش دهند.

جوش را دست کاری نکنید

بیماران درگیر به انواع جوش باید از دست زدن یا ترکاندن جوش ها به خصوص با دست های کثیف خودداری کنند. فشار دادن جوش ها می تواند باکتری ها را به عمق درم وارد کند و تورم را بدتر کند. هنگامی که لکه ظاهر شد و زخم ایجاد شد افراد نیز باید از برداشتن دلمه خودداری کنند تا زخم به خوبی التیام یابد.

ضد آفتاب را فراموش نکنید

تغییر رنگ در اسکارها معمولا به دلیل ملانوسیت های اضافی ایجاد می شود که می تواند پوست را تیره کند. بیماران باید هر روز از یک محلول ضد آفتاب مطمئن و موثر برای جلوگیری از رشد ملانوسیت های بیشتر در سلول های اسکار استفاده کنند.

مراجعه به پزشک

یک مراجعه ساده به متخصص پوست می تواند به پیشگیری و کاهش اسکار و جای جوش کمک کند. برخی از انواع اسکار می توانند از تزریق کورتیزون برای کاهش جوش ها و به حداقل رساندن خطر زخم سود ببرند. هنگامی که جای زخم ظاهر می شود، پزشکان می توانند از فناوری لیزر برای از بین بردن جای زخم استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا