Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق اسطوخودوس چه خواصی دارد؟

مردم معمولا اسطوخودوس را با دو ویژگی خاص میشناسند: عطر و رنگ. اما ممکن است ندانید که عرق اسطخدوس و روغن حاصل از آن دارای تاریخچه طولانی در طب گیاهی است. اولین استفاده از اسطوخودوس به مصر باستان باز می گردد. اسطوخودوس به پاکسازی بدن و ذهن کمک می کند. در نشریه جهان شیمی فیزیک از عرق های گیاهی مانند رازیانه، گلاب و آویشن مطالب خوبی منتشر شده است. در این مطلب شما را با عرق اسطوخودوس آشنا میکنیم.

استفاده از اسطوخودوس در اشکال مختلف

اسطوخودوس گیاهی چند منظوره است. مردم از اسطوخودوس به طرق مختلف برای ارتقای سلامت و تندرستی استفاده می کنند، از جمله:

  • گل های خشک
  • اسانس
  • روغن موضعی
  • کپسول ها
  • چای و دمنوش
  • کرم، لوسیون و مرهم
  • محصولات زیبایی

گل اسطوخودوس

اسطوخودوس ، البته، به عنوان یک گیاه با گل های بنفش روشن شروع می شود. در شکل اصلی خود رایحه ای آرام بخش دارد. می‌توانید جوانه‌ها را به غذاها اضافه کنید، یا دم کنید. حتی می توانید آنها را خشک کنید و برای تازه کردن کتانی خود، ساشه های کوچک را در کشوهای خود قرار دهید.

عرق اسطوخودوس

عرق اسطوخودوس معمولا در رایحه درمانی استفاده می شود. برای بهره مندی از مزایای بوی آرام بخش آن، می توانید به سادگی یک بطری اسطوخودوس را در بینی خود نگه دارید و استنشاق کنید. برای تجربه پایدارتر، ممکن است ترجیح دهید چند قطره از عرق را در یک پخش کننده بریزید، که می تواند عطر آن را در تمام اتاق پخش کند. اسپری اسطوخودوس، مانند اسپری بالش هنگام خواب، یکی دیگر از ابزارهای موثر برای استفاده از اسطوخودوس به عنوان رایحه درمانی است.

عرق اسطخدوس چه خواصی دارد؟
عرق اسطخدوس چه خواصی دارد؟

روغن موضعی اسطوخودوس

روغن اسطخدوس با خیساندن جوانه‌های اسطوخودوس در روغن حامل مانند روغن زیتون یا نارگیل، معمولا برای حداقل ۱ هفته ایجاد می‌شود. در محصول نهایی، روغن اسطوخودوس باید فقط ۰.۵ تا ۲ درصد از مقدار کل روغن یا ۳ تا ۱۲ قطره اسانس در هر اونس روغن حامل را تشکیل دهد. می توانید این روغن را به صورت موضعی بمالید، اما مهم است که قبل از استفاده مستقیم از روغن اسطخدوس روی پوست با پزشک خود صحبت کنید. مگر اینکه توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی برای انجام این کار دستور داده شده باشد، آن را در نزدیکی یا در زیر اعمال نکنید:

  • پوست خراش برداشته
  • زخم ها
  • بثورات
  • پوست با علائم بیماری هایی مانند پسوریازیس یا اگزما

برای انتخاب روغن اسطخدوس با کیفیت بالا، به دنبال محصولی باشید که در یک بطری شیشه ای تیره و بدون مواد افزودنی یا عطر مصنوعی بسته شده باشد. و حتما آن را بو کنید. یک روغن با کیفیت باید بوی قوی داشته باشد.

کپسول اسطخدوس

در حالی که مصرف روغن اسطخدوس به تنهایی توصیه نمی شود، کپسول های تزریق شده با اسطوخودوس اغلب برای درمان اضطراب استفاده می شود. در مقادیر کم مانند کپسول، مصرف روغن اسطوخودوس بی خطر است. از آنجایی که کپسول های اسطوخودوس مکمل های گیاهی هستند، می توانید آنها را بدون نسخه خریداری کنید.

چای اسطخدوس

چای اسطخدوس ، که گاهی اوقات تیسان نامیده می شود، معمولا در سوپرمارکت ها فروخته می شود. می توانید خودتان آن را با دم کردن ۱ قاشق غذاخوری جوانه اسطوخودوس خشک در ۲ فنجان آب درست کنید. به طور مشابه، می توانید اسطوخودوس را به شیرین کننده مایع مانند عسل دم کنید.

کرم، لوسیون و مرهم اسطخدوس

برای استفاده روی زخم ها یا پوست بسیار خشک، مرهم اسطخدوس را امتحان کنید. مرهم معمولا با روغن های غلیظ تر مانند روغن نارگیل یا موم مانند موم زنبور عسل یا سویا ساخته می شود. کرم‌ها و لوسیون‌های اسطوخودوس ممکن است مانند روغن‌های غلیظ، مرهم یا کپسول‌های غلیظ‌تر فواید درمانی نداشته باشند، اما راهی تسکین‌دهنده برای تجربه عطر آرام‌بخش اسطوخودوس و مرطوب کردن پوست هستند. یک لوسیون دم کرده اسطوخودوس بخرید یا با اضافه کردن چند قطره اسانس اسطوخودوس به یک پایه بدون عطر، لوسیون خود را بسازید.

محصولات زیبایی اسطخدوس

با رنگ و رایحه ای به جذابیت اسطخدوس ، تعجب آور نیست که محصولات زیبایی بی شماری آن را برجسته می کنند، از جمله:

  • ماسک های صورت
  • پاک کننده ها
  • میله های بدن
  • شامپوها

مانند لوسیون ها و کرم ها، این محصولات ممکن است فواید بالینی زیادی نداشته باشند، اما می توانند بخشی خوشایند از یک رژیم زیبایی باشند.

عرق اسطخدوس چه خواصی دارد؟
عرق اسطخدوس چه خواصی دارد؟

فواید عرق اسطوخودوس برای سلامتی

از زمان های قدیم، عرق اسطوخودوس برای کاهش علائم و پشتیبانی از شرایط متعدد استفاده شده است. علم مدرن بسیاری از مزایای سلامتی آن را تایید کرده است. عرق اسطوخودوس ممکن است به برخی از موارد زیر کمک کند:

  • بیخوابی
  • اضطراب
  • ریزش مو
  • سردرد
  • کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی
  • آکنه
  • درمان سوختگی
  • اگزما و خشکی پوست
  • التیام زخم
  • مسائل خلقی

بیخوابی

عرق اسطوخودوس برای افرادی که از بی خوابی یا سایر اختلالات خواب رنج می بردند توصیه می شد. مردم بالش‌های خود را با گل‌های اسطوخودوس پر می‌کردند تا به آنها کمک کند بخوابند و شب بهتری استراحت کنند.

امروزه، تحقیقات نشان می دهد که تنفس در عطر اسطوخودوس می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد. یک بررسی سیستماتیک از ۱۵ مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که استنشاق روغن‌های ضروری، از جمله عرق اسطخدوس ، اثرات مثبتی در افراد مبتلا به اختلالات خواب خفیف دارد. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان داد افرادی که از رایحه درمانی اسطوخودوس استفاده می کردند پس از بیدار شدن احساس شادابی بیشتری داشتند.

اضطراب

عرق اسطوخودوس همچنین ممکن است برای افراد مبتلا به اضطراب حمایت کند. در یک متاآنالیز بزرگ از منبع معتبر ۲۰۱۹، افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی که کپسول‌های روغن اسطوخودوس ۱۶۰ میلی‌گرمی مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در اضطراب داشتند. یکی از منابع مورد اعتماد سال ۲۰۱۵، ۶۰ نفر را در بخش مراقبت های ویژه عروق کرونر درگیر کرد. مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، کپسول های اسطوخودوس را با داروی ضد اضطراب لورازپام مقایسه کرد و به این نتیجه رسید که اثرات اسطوخودوس با داروهای تجویزی قابل مقایسه است.

ریزش مو

استفاده موضعی از عرق اسطوخودوس ممکن است به درمان بیماری به نام آلوپسی آراتا کمک کند، که باعث می شود موهای فرد به صورت تکه تکه ریزش کند. بر اساس یک مطالعه قدیمی‌تر در سال ۱۹۹۸ که بر روی ۸۶ فرد مبتلا به آلوپسی آره‌آتا انجام شد، ۴۴ درصد پس از ماساژ ترکیبی اسانس آویشن، رزماری، اسطوخودوس و چوب سدر در مخلوطی از روغن‌های حامل روزانه به مدت هفت ماه، رشد مو را بهبود بخشیدند. یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۲۱ همچنین نشان داد که روغن اسطوخودوس با موفقیت رشد مو را در یک بازه زمانی ۲۸ روزه تحریک می کند.

عرق اسطخدوس چه خواصی دارد؟
عرق اسطخدوس چه خواصی دارد؟

سردرد و میگرن

عرق اسطوخودوس برای تسکین سردرد یا میگرن مفید است. در مطالعه ای در سال ۲۰۱۲، ۴۷ شرکت کننده مبتلا به میگرن، اسانس اسطوخودوس را به مدت ۱۵ دقیقه استنشاق کردند. آنها کاهش شدت و دفعات سردرد را تجربه کردند.

کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی

رایحه درمانی می تواند به افراد مبتلا به سرطان کمک کند تا عوارض جانبی درمان خود را مدیریت کنند. رایحه اسطوخودوس به کاهش اضطراب کمک میکند.

افسردگی

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ بر روی زنان پس از زایمان نشان داد که رایحه اسطوخودوس از استرس، اضطراب و افسردگی پس از زایمان جلوگیری می کند. مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۵ روی افراد مبتلا به بیماری کلیوی بررسی شد. محققان دریافتند افرادی که بوی اسطوخودوس را به مدت ۱ ساعت در طول همودیالیز استشمام کردند، نسبت به کسانی که این کار را نکردند، از افسردگی و استرس کمتری برخوردار بودند. در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۲۰، افراد مسن‌تری که دو بار در روز به مدت ۲ هفته چای اسطوخودوس می‌نوشیدند، سطوح پایین‌تری از اضطراب و افسردگی را تجربه کردند.

بهبود آکنه

در مقایسه با درمان‌های تهاجمی‌تر، عرق اسطخدوس به دلیل توانایی آن در کشتن باکتری‌ها، می‌تواند راهی ملایم برای درمان آکنه باشد. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۳، ترکیبی از روغن اسطوخودوس و عصاره آلوئه به طور موثری از رشد یک سویه باکتریایی که باعث آکنه می شود، جلوگیری کرد.

درمان سوختگی

اسطوخودوس مدت‌هاست به عنوان یک درمان سنتی برای سوختگی استفاده می‌شود، و برخی از تحقیقات قدیمی‌تر منبع معتبر نشان داده‌اند که داده‌های علمی برای تایید این استفاده وجود دارد. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۰۹، فعالیت ضد میکروبی آن ممکن است به جلوگیری از عفونت بعد از سوختگی نیز کمک کند.

شرایط پوستی

عرق اسطوخودوس حاوی دو ترکیب ضد التهاب به نام‌های لینالول و لینالیل استات است. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان می دهد که اینها ممکن است برای مشکلات پوستی تسکین دهند، مانند:

  • اگزما
  • درماتیت
  • پسوریازیس
  • خارش
  • بثورات
  • التیام زخم

قدرت تسکین دهنده عرق اسطوخودوس ممکن است به ترمیم پوست زخم گسترش یابد. عرق اسطخدوس سرعت بهبود زخم را افزایش می دهد، باعث رشد کلاژن می شود و روند بازسازی بافت پوست را تقویت می کند. زمانی که روغن و عرق اسطوخودوس را مستقیما روی پوست قرار می دهید، همیشه یک آزمایش پچ انجام دهید و از روغن حامل استفاده کنید.

عرق اسطخدوس چه خواصی دارد؟
عرق اسطخدوس چه خواصی دارد؟

۴ مزایای مهم و کاربردی عرق اسطوخودوس

عرق اسطوخودوس اعصاب را آرام می کند، منجر به خواب بهتر، بهبود سلامت پوست و بسیاری از فواید دیگر می شود، اگرچه تحقیقات کمیاب است و بیشتر بر روی عصاره اسطوخودوس تمرکز دارد. در اینجا ۴ مزیت عرق اسطخدوس آورده شده است.

 اختلالات خلقی را بهبود بخشد

عرق اسطوخودوس به طور گسترده ای به عنوان یک عامل آروماتراپی و مکمل برای کمک به اضطراب، افسردگی و خستگی استفاده می شود. مطالعات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در اسطوخودوس ممکن است فعالیت‌ها را در نواحی خاصی از مغز تحریک کرده و بر انتقال تکانه‌ها بین سلول‌های مغزی تأثیر بگذارد، به گونه‌ای که خلق و خو را تقویت می‌کند و اثری آرام‌بخش ایجاد می‌کند. در حالی که مشخص شده است که هم رایحه عصاره اسطوخودوس و هم ترکیبات روغن اسطوخودوس خوراکی خلق و خو را بهبود می بخشد و ذهن را آرام می کند، مشخص نیست که چای اسطوخودوس بتواند فواید مشابهی را ارائه دهد.

یک مطالعه بر روی ۸۰ مادر تازه متولد شده در تایوان نشان داد که کسانی که روزانه ۱ فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) چای اسطوخودوس را به مدت ۲ هفته می نوشیدند در حالی که برای درک عطر چای وقت صرف می کردند، در مقایسه با کسانی که بوی و بو نداشتند، خستگی و افسردگی کمتری داشتند. چای را بنوشید.

با این حال، گزارش‌های مشابهی از خستگی و افسردگی بین دو گروه پس از ۴ هفته وجود داشت که نشان می‌دهد فواید آن در اوایل بسیار مفید است.

بهبود کیفیت خواب

همچنین تصور می شود که اثر آرام بخش عرق اسطوخدوس در بدن باعث افزایش خواب می شود. هیچ مطالعه خاصی در مورد تاثیر عرق اسطخدوس بر کیفیت خواب وجود ندارد، اما مطالعات روی انواع دیگر اسطوخودوس امیدوارکننده است. بر اساس این نتایج، این امکان وجود دارد که لذت بردن از یک فنجان عرق اسطخدوس برای استراحت قبل از خواب می‌تواند به خواب بهتر شما کمک کند.

عرق اسطخدوس چه خواصی دارد؟
عرق اسطخدوس چه خواصی دارد؟

تسکین دردهای قاعدگی

گرفتگی در قسمت پایین شکم قبل یا در طول دوره قاعدگی یک مشکل رایج در بین زنان است. عرق اسطوخودوس ممکن است به رفع احساس ناراحتی کمک کند. به طور خاص، یک مطالعه بر روی ۲۰۰ زن جوان در ایران نشان داد که بوییدن اسطوخودوس به مدت ۳۰ دقیقه در روز در ۳ روز اول چرخه قاعدگی در مقایسه با گروه شاهد، پس از ۲ ماه به میزان قابل توجهی دردناک‌تر گرفتگی می‌کند. تحقیقات دیگر نشان می دهد که ماساژ با اسانس اسطوخودوس نیز به دردهای قاعدگی کمک می کند، اما هیچ مطالعه ای در مورد مصرف اسطوخودوس در چای یا مکمل ها انجام نشده است. با این حال، نوشیدن عرق اسطوخودوس و درک عطر آن ممکن است کمک کند، اگرچه تحقیقات گسترده تری مورد نیاز است.

بهبود سلامت پوست

نشان داده شده است که عرق اسطوخدوس دارای اثرات ضد التهابی و ضد باکتریایی است. در نتیجه، در کاربردهای موضعی برای کمک به مبارزه با آکنه، بهبود شرایط التهابی پوست مانند پسوریازیس و التیام زخم ها یا ساییدگی ها استفاده می شود.

یک مطالعه روی موش ها نشان داد که استفاده موضعی از روغن اسطوخودوس یک روز در میان به مدت ۱۴ روز به طور قابل توجهی سطح زخم را در مقایسه با گروه کنترل کاهش می دهد. این عمدتا به این دلیل است که روغن اسطوخودوس سنتز پروتئین ساختاری کلاژن را ترویج می‌کند. اسطوخودوس سبب بهبود پوست و تشکیل کلاژن میشود.

ایمنی و عوارض جانبی عرق اسطوخودوس

طبق گفته مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه، مصرف عرق اسطوخودوس در مقادیری که معمولا در غذاها استفاده می شود، بی خطر است. استفاده کوتاه مدت از مکمل های خوراکی مانند کپسول های اسطوخودوس نیز بی خطر در نظر گرفته می شود. تحقیقات بیشتری برای تعیین ایمنی اسطوخودوس در افرادی که باردار یا شیرده هستند مورد نیاز است. اگر این شرایط برای شما صدق می کند، قبل از شروع هر گونه درمان با اسطوخودوس با پزشک خود صحبت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا