Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

شربت زینکو هلث چیست؟ چه عوارض و کاربردی دارد؟

امروز در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با دارویی به نام شربت زینکو هلث آشنا کنیم. شربت زینکو هلث یکی از بهترین مکمل های تامین روی برای کودکان است. عنصر روی یا زینک بعد از آهن فراوان ترین ماده ی معدنی بدن است. این عنصر در فرآیندهای بسیاری دخیل بوده و فواید بی شمار آن برای بدن به اثبات رسیده است.
شما می توانید در این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با کاربرد، ویژگی ها، نحوه ی مصرف، بهترین زمان مصرف، گروه هدف، تداخل دارویی، عوارض و هشدارها و دیگر نکات مفیدی که در رابطه با شربت زینکو هلث باید بدانید را مطالعه نمایید.
لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.
برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با شربت پروپولسافت را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.
پیش از آن که بخواهیم در رابطه با شربت زینکو هلث اطلاعاتی کسب کنیم، بهتر است تا کمی در رابطه با ماده ی معدنی روی بدانیم.

شربت زینکو هلث چیست؟ چه عوارض و کاربردی دارد؟
شربت زینکو هلث چیست؟ چه عوارض و کاربردی دارد؟

روی یا زینک چیست

ماده ی معدنی زینک یا روی، یکی از ضروری ترین مواد معدنی برای بدن است. این عنصر در مایعات، بافت ها و ارگان های مختلف بدن دیده می شود.

حضور زینک یا روی برای مواردی که به شرح زیر لیست شده اند بسیار مهم است:

  • رشد طبیعی
  • سلامت استخوان‌ ها
  • تنظیم خلق و خو
  • تثبیت غشای سلولی
  • تکثیر سلول‌ ها
  • رشد و تکامل دستگاه تولید مثل
  • تقویت سیستم ایمنی
  • تنظیم اشتها و حس چشایی و بویایی
  • تسریع التیام زخم
  • سلامت پوست

استفاده از این ماده ی معدنی پر فایده برای زنان باردار و کودکان در حال رشد بسیار لازم است. جالب است بدانید بدن انسان نمی تواند عنصر روی را در خود ذخیره کند. از همین رو، اگر از منابع غنی از این عنصر به مقدار کافی استفاده نشود، می توانید شاهد بروز علائم کمبود زینک در بدن باشید.

 

 

کمبود این ماده ی معدنی می تواند عامل بروز بسیاری از مشکلات و بیماری های جسمی و روحی باشد. در ادامه ی این مقاله عوارض کمبود روی در بدن را مورد بررسی قرار داده ایم.

شربت زینکو هلث چیست؟ چه عوارض و کاربردی دارد؟
شربت زینکو هلث چیست؟ چه عوارض و کاربردی دارد؟

عوارض کمبود روی در بدن

جالب است بدانید که اغلب افراد با کمبود روی در بدن مواجه هستند. البته این موضوع باید توسط پزشک و بعد از انجام آزمایشات پزشکی به اثبات برسد. با این حال علائم کمبود روی در بدن به صورت قابل مشاهده به شرح زیر گزارش شده است:

از دست دادن اشتها

رشد کند و نامطلوب در کودکان

عملکرد ضعیف سیستم ایمنی

ریزش مو

کاهش وزن غیر قابل توضیح

احساس بی حالی

در شرایطی که شما یکی یا چند نشانه از علائم کمبود روی را در خود مشاهده کردید، باید حتما به پزشک مراجعه نمایید. بعد از انجام آزمایشات لازم ممکن است به تشخیص پزشک نیاز به مصرف مکمل های روی داشته باشید. شربت زینکو هلث یکی از داروهایی است که برای جبران کمبود زینک در کودکان تجویز می شود. در ادامه ی این مقاله به معرفی این دارو پرداختیم.

شربت زینکو هلث چیست؟ چه عوارض و کاربردی دارد؟
شربت زینکو هلث چیست؟ چه عوارض و کاربردی دارد؟

شربت زینکو هلث چیست

شربت زینکو هلث را به عنوان مکملی تقویتی و بسیار خوش طعم برای جبران کمبود روی در کودکان و بزرگسالان می شناسند. این شربت به بهبود فرایند رشد کودکان در سنین رشد کمک خواهد کرد. همچنین این محصول ترکیبی مناسب جهت حفظ سلامت پوست، مو و ناخن در بزرگسالان است.

به گفته ی شرکت سازنده، در هر ۵ میلی لیتر این شربت، ۱۰ میلی گرم عنصر زینک وجود دارد. این میزان می تواند نیاز روزانه ی شما به زینک را برطرف سازد.

جالب است بدانید که شرکت داروسازی او پی دی فارما، برای کسانی که تمایل به مصرف شربت زینکو هلث ندارند، جایگزینی در نظر گرفته است.

اگر شما یا کودکتان به هر دلیلی تمایل به مصرف شربت زینکو هلث ندارید، می توانید از کپسولی با همین نام استفاده کنید. این کپسول همانند شربت زینکو هلث با ۱۰ میلی گرم زینک و دیگر ترکیبات مشابه فرموله شده است. از این رو نگران اثرگذاری و تفاوت این دو فراورده نباشید، چرا که هیچ تفاوتی به جز فرم محصول ندارند.

شربت زینکو هلث چیست؟ چه عوارض و کاربردی دارد؟
شربت زینکو هلث چیست؟ چه عوارض و کاربردی دارد؟

ویژگی های شربت زینکو هلث

در این بخش از مقاله ویژگی های  را به صورت گزینه وار برای شما شرح داده ایم. در این صورت اگر تردیدی برای تهیه ی این دارو دارید، با اشراف به ویژگی های آن از بین خواهد رفت:

بهبود فرایند رشد کودکان در سنین رشد

تقویت سیستم ایمنی بدن

سلامت پوست، مو و ناخن

نحوه ی مصرف شربت زینک هلث

اگر این دارو توسط پزشک برای شما تجویز شده است، بهتر است با توجه به دستور پزشک آن را مصرف کنید. در غیر این صورت، به شرح زیر عمل کنید:

کودکان ۱ تا ۸ سال: روزانه ۵ میلی لیتر

کودکان ۹ تا ۱۸ سال: روزانه ۱۰ میلی لیتر

بزرگسالان: روزانه ۱۵ میلی لیتر

مقدار توصیه شده را بدون مشورت با پزشک و یا داروساز افزایش ندهید.

شربت زینکو هلث چیست؟ چه عوارض و کاربردی دارد؟
شربت زینکو هلث چیست؟ چه عوارض و کاربردی دارد؟

بهترین زمان مصرف شربت زینکو هلث

برخی افراد این پرسش را مطرح می کنند که بهترین زمان مصرف شربت زینکو هلث چه زمانی است؟ چون این دارو یک مکمل ویتامینی است، بهترین زمان مصرف آن بعد از صرف یک وعده ی غذایی گزارش شده است. برای مثال این دارو می تواند در فاصله ی میان وعده ی صبحانه و ناهار مصرف شود.

با این حال برای این که اثرات بهتری از دوره ی درمانی خود دریافت کنید، بهتر است تا مشورت با پزشک را جدی بگیرید. حتما توجه کنید برای اثرگذاری بهتر، قبل از مصرف به خوبی تکان داده شود.

عوارض جانبی شربت زینکو هلث

از آن جایی که این دارو، یک مکمل ویتامینی است، هیچ عارضه ی جانبی برای آن گزارش نشده است.

با این حال بهتر است بدانید که هر دارویی ممکن است عوارض جانبی ای به همراه داشته باشد. این عوارض می تواند به دلیل حساسیت به مواد موثره ی دارو باشد. در صورتی که به هر یک از مواد موثره ی شربت زینکو هلث حساسیت دارید از مصرف این دارو خودداری نمایید.

همچنین در صورت مشاهده ی علائم حساسیتی نظیر اسهال و استفراغ، بثورات و راش های پوستی، قرمز شدن پوست و چشم ها، خارش، سرگیجه، سردرد و علائمی از این دست مشاهده کردید، مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که وجود این عوارض احتمالی نباید شما را از مصرف دارو منصرف کند. حتما به خاطر داشته باشید دارویی که توسط پزشک برای شما تجویز شده است، فوایدش بیشتر از عوارضش خواهد بود. در صورتی که دارو را طبق تجویز پزشک و دستور او مصرف نمایید، عوارضی شامل حال شما نخواهد شد.

همچنین بهتر است بعد از تهیه ی هر دارو، بروشور موجود در بسته بندی آن را مطالعه نمایید. چرا که تمامی اطلاعاتی که نیاز است شما از آن با خبر شوید، نکات ایمنی و عوارض احتمالی آن دارو، در داخل بروشور درج شده است.

تداخل دارویی شربت زینکو هلث

اختلال دارویی خاصی برای این دارو گزارش نشده است. با این حال بهتر است پیش از مصرف این دارو لیستی از داروهای مصرفی اعم از داروهای گیاهی و شیمیایی را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. در صورتی که تداخل دارویی میان شربت زینکو هلث و داروی مصرفی شما وجود داشته باشد، پزشک یک جایگزین مناسب به شما پیشنهاد خواهد داد و یا ممکن است زمان مصرف داروی شما را تغییر دهد.

بعد از برخی داروها تا یک الی دو ساعت بعد نباید هیچ دارویی مصرف کرد. این موارد شاید چندان جدی گرفته نشود اما حتما باید از پزشک بپرسید.

شربت زینکو هلث چیست؟ چه عوارض و کاربردی دارد؟
شربت زینکو هلث چیست؟ چه عوارض و کاربردی دارد؟

نکات مهم در رابطه با شربت زینکو هلث

دارو را در دمای زیر ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

این دارو را در جای خشک و دور از تابش مستقیم نور خورشید و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

این محصول، تنها یک مکمل بوده و جهت تشخیص و پیشگیری نیست.

هشدار خاصی در رابطه با این دارو وجود ندارد.

لطفا پیش از آغاز مصرف این دارو، اطلاعات کلی در رابطه با سوابق بیماری خود در اختیار پزشک قرار دهید.

همچنین اگر به تازگی عمل جراحی انجام داده اید، یا به زودی قرار است تحت اعمال جراحی شامل زیبایی، درمانی و دندانپزشکی قرار گیرید، بهتر است پزشک را مطلع سازید. دو هفته پیش از انجام اعمال جراحی مصرف این فراورده را قطع کنید.

این دارو تنها برای شما تجویز شده است. از پیشنهاد این دارو به دیگران حتی اگر شرایط مشابه با شما دارند خودداری نمایید.

از مصرف بیش از مقدار توصیه شده خودداری نمایید.

اگر یک دوز مصرف این دارو را فراموش کردید، در هنگام یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کرده و از دو برابر کردن دوز بعدی خودداری نمایید.

شربت زینکو هلث چیست؟ چه عوارض و کاربردی دارد؟
شربت زینکو هلث چیست؟ چه عوارض و کاربردی دارد؟

شربت زینکو هلث در بارداری

در صورتی که در شرایط بارداری قرار دارید یا قصد باردار شدن دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. اطلاعات کاملی در رابطه با مصرف این دارو در زمان بارداری وجود ندارد.

شربت زینکو هلث در شیردهی

در صورتی که در شرایط شیردهی قرار دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. اطلاعات کاملی در رابطه با مصرف این دارو در زمان شیردهی وجود ندارد. ممکن است این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و برای او مشکلاتی ایجاد کند. در صورتی مجاز به مصرف این دارو در چنین شرایط خاصی هستید که پزشک به شما دستور داده باشد.

گروه هدف شربت زینکو هلث

برای اطلاع از این که این دارو برای شرایط شما یا کودکان مفید است، حتما با پزشک یا داروساز مشورت نمایید. یک مشاور تغذیه نیز می تواند گزینه ی مناسبی برای مشورت در این رابطه باشد.

این شربت برای کودکان بالای یکسال تولید شده است. با این حال افراد بزرگسالی که از کمبود زینک رنج می برند نیز می توانند گروه هدف این دارو باشند.

شربت زینکو هلث چیست؟ چه عوارض و کاربردی دارد؟
شربت زینکو هلث چیست؟ چه عوارض و کاربردی دارد؟

قیمت شربت زینک هلث

قیمت این دارو نسبت به داروهای مشابه آن بهتر است. اما به دلیل نوسانات بازار نمی توان یک قیمت ثابت و قابل پیش بینی برای آن اعلام کرد. با این حال داروی مذکور تا لحظه ی نگارش این مقاله در تاریخ خرداد ۱۴۰۱  با قیمت ۲۰ هزار تومان به بالا قابل تهیه است. این دارو در تمام داروخانه های آنلاین و حضوری در سراسر کشور موجود است.

تفاوت شربت زینکو هلث

هر مکملی به منظور خاصی تولید می شود. برای این که ببینید کدام نوع مکمل برای مشکل شما مناسب است، باید با پزشک، داروساز و یا مشاوره تغذیه مشورت نمایید.

تفاوت شربت زینکو هلث با داروهای دیگر این است که در ترکیبات سازنده ی آن از مینرال یا ویتامین دیگری استفاده نشده است. همچنین دوز روی یا زینک موجود در این شربت با داروهای مشابه آن متفاوت است.

شربت زینکو هلث چیست؟ چه عوارض و کاربردی دارد؟
شربت زینکو هلث چیست؟ چه عوارض و کاربردی دارد؟

آیا شربت زینکو هلث چاق کننده است

از آن جایی که عنصر روی در افزایش اشتها تاثیر گذار است، با مصرف این شربت ممکن است اشتهای شما یا کودکتان افزایش یابد. خود این شربت به تنهایی چاق کننده نیست؛ اما در صورتی که شربت شما همراه با رژیم غذایی مصرف نشود، افزایش اشتهای ناشی از تامین روی می تواند سبب چاقی شود.

در صورتی که این شربت را زیر نظر پزشک یا مشاور تغذیه مصرف کنید، جای نگرانی نیست.

شربت زینکو هلث برای جلوگیری از کرونا

از آن جایی که این دارو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک خواهد کرد، مصرف آن می تواند در جلوگیری از ابتلا به کرونا یا ابتلا به نوع خفیف آن موثر باشد. این روزها که ویروس های مختلفی سلامت همه ی افراد را تهدید می کند، شربت زینکو هلث یکی از راه های افزایش تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به انواع این ویروس ها است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا