Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایهعمومی

گرانول نایلون چیست؟ – انواع و کاربرد آن

گرانول نایلون پلاستیک های گلوله ای شکل و یا استوانه ای هستند که از مواد اولیه پتروشیمی بازیافت می شوند. در واقع گرانول فرمی از ماده پلیمری است که به دلیل عدم ایجاد مشکلات زیستی و تنفسی از حالت پودری بودن به حالت دانه ای تبدیل شده است. این مواد از پر استفاده ترین مواد اولیه صنایع تولیدی هستند که بیشتر به شکل مذاب کاربرد دارند.

رها کردن انواع دورریزهای پلاستیکی در محیط زیست باعث آلودگی های محیطی می شود. با تبدیل این ضایعات به گرانول نه تنها از آلوده شدن محیط زیست جلوگیری می شود بلکه در هزینه ها نیز صرفه جویی خواهد شد. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به معرفی گرانول نایلون، ویژگی و کاربردهای آن می پردازیم.

نحوه تولید گرانول نایلون

گاهی ممکن است مواد گرانولی را بتوان از مواد پتروشیمی به شکل مستقیم تولید کرد که به آن گرانول نو گفته می شود و جزء با کیفیت ترین گرانول ها است. گاهی نیز از مواد اولیه بازیافتی می توان آن ها را تولید کرد. ولی در نهایت مبدل به مواد دور ریزی خواهد شد که ویژگی های گرانولی خود را بعد از هر بازیافت از دست خواهد داد. تولید گرانول به وسیله دستگاه گرانول ساز انجام می گیرد.

در برخی موارد بنا به دلایلی همچون ارزان بودن و یا جلوگیری از آلودگی محیطی، ترجیح بر این است که از مواد درجه یک استفاده نشود. به طور کلی دو نوع روش برای تولید این مواد در ایران داریم.

نحوه تولید گرانول نایلون
نحوه تولید گرانول نایلون

نحوه تولید گرانول رشته ای

گرانول های رشته ای همان طوری که از نام آن ها مشخص است به شکل رشته های باریکی هستند که توسط دستگاه های به مراتب ساده تری تولید می شوند. روش تولید نیز به این صورت است که مواد پلاستیکی ابتدا آسیاب و سپس مذاب می شود. مواد حاصل شده بعد از رد شدن از فیلتر فلزی به رشته های باریکی تبدیل می شوند. این رشته ها در استخر آب خیسانده شده و سپس به محل مخصوصی جهت خرد کردن منتقل می شود. بعد از این که به طور کامل خرد شدند خشکانده می شوند و به شکل گرانول در می آیند.

نحوه تولید گرانول های خشک

در این روش، تولید به شکل دقیق تر و با دستگاه های پیچیده تری صورت می گیرد. دیگر مزیت این روش شباهت کیفی آن به گرانول های درجه یک است. نحوه تولید در این روش بدین شکل است که مواد پلاستیکی و مذاب تکه تکه شده فیلتر می شوند. این مواد سپس با کمک تیغه هایی که مخصوص این کار هستند و با سرعت زیادی برش می خورند و همگام به وسیله ایجاد مکش و با عبور از مسیر لوله ای مانند در آنجا خشک می شوند.

انواع گرانول نایلون

گرانول نایلون ها به دلیل نوع تولید و شکل شان به انواع گرانول ها تقسیم می شوند. از این گرانول ها در صنایع تولیدی مختلف می توان استفاده کرد.

انواع گرانول نایلون
انواع گرانول نایلون

گرانول پلی اتیلن

از جمله مهمترین انواع گرانول ها، پلی اتیلن است که خود به سه دسته تقسیم بندی می شود.

پلی اتیلن سنگین گرید لوله

لوله پلی اتیلن، نوار تیپ و … به وجود این نوع پلی اتیلن ها نیاز دارند. از بازیافت این موارد می توان به گرانول بازیافتی این پلی اتیلن دست یافت.

پلی اتیلن سنگین گرید بادی

این نوع گرانول از جمله گرانول های پلی اتیلنی است که به صورت رشته ای بوده و دارای شفافیت هستند. گرانول های بادی دانه بندی یکنواخت و یک شکلی دارند و در ساخت روغن های موتور، لوازم توالت، تولید دبه، نخ و طناب های پلاستیکی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی اتیلن سبک گرید فیلم (هاش)

مهمترین کاربردهای این نوع از پلی اتیلن ها در صنعت تولید فیلم و در تولید کیسه های پلاستیکی است.

گرانول پلی پروپیلن

این نوع گرانول گلوله ای شکل، اغلب در صنایع مربوط به مواد پلاستیکی قابل استفاده است. قالب گیری تزریقی، صنعت الیاف و نخ و … نیز از جمله کاربردهای مهم آن است.

گرانول پی وی سی

پلی وینیل کلراید یا پی وی سی از پرکاربردترین پلاستیک ها در دنیا است. این نوع گرانول در مواجهه با نور آفتاب، ضربات، تغییر رنگ و نقطه جوش آسیب پذیر نیست. گرانول پی وی سی به دو نوع نرم و سخت تقسیم بندی می شوند. انواع نرم آن در تجهیزات پزشکی، روکش کابل، کیسه های پلاستیکی، انواع شلنگ و … استفاده می شود. از انواع سخت نیز در لوله های آبرسان، ساخت پنجره های پی وی سی و … می توان بهره گیری کرد.

گرانول ای بی اس

گرانول ای بی اس یا اکریلونیتریل بوتادین استرن نوعی از گرانول است که در صنعت برق و الکتریک، مکانیک و قطعات بدنه خودرو، آبیاری، پلاستیک، سرپوش های محافظ، صنعت مبلمان، برخی اسباب بازی ها و … کاربرد دارد. توانایی شکل پذیری، رنگ و جلا، دوام و مقاومت بالا از خصوصیات بارز این نوع گرانول ها است.

گرانول پلاستیک

این نوع گرانول در تولید قطعات ماشین آلات و … استفاده می شود. گرانول پلاستیک شکلی از پلیمر است و به صورت دانه دانه می باشد. این نوع گرانول در صنعت پتروشیمی بدست می آید و برای مصارف ذوب و فرم دهی بکار گرفته می شود.

گرانول بازیافتی

گرانول بازیافتی از دورریزهای پلاستیکی تولید می شوند. این دورریزهای پلاستیکی بعد از بازیافت به تکه های کوچکی برش داده می شوند.

بازیافت انواع دورریزهای پلاستیکی به گرانول ها و کاربرد مجدد آن ها هم موجب صرفه جویی در هزینه و هم کمک به محیط زیستی سالم خواهد بود.

کاربرد گرانول نایلون

شاخص ترین کاربرد گرانول نایلون برای تولید محصولات پلاستیکی و بسته بندی است. البته کیسه های بسته بندی پس از این که تخلیه شدند می توانند دوباره بازیافت شده و مواد اولیه گرانولی را تشکیل دهند.

کاربرد گرانول نایلون
کاربرد گرانول نایلون

از دیگر کاربردهای گرانول نایلون در صنعت ساختمان سازی است. با پی به این مسئله که گرانول ها دارای پایداری و مقاومت بالایی در برابر حرارت و فشار دارند از آن ها جهت تولید پروفیل و پنجره می توان بهره گرفت. همچنین بکارگیری از گرانول به دلیل مقاومت بالا جهت تولید کف پوش های ساختمانی رایج است.

کاربرد گرانول حتی در صنعت برق هم می تواند جالب توجه باشد. جالب تر این که از گرانول درجه یک که ایمن تر است به عنوان روکش های کابل برق استفاده می شود.

در صنعت راه نیز از گرانول های نایلون به کار گرفته می شود. به دلیل امتیاز بالا و دوام بهتر و مقاومت بیشتر از گرانول ها در تهیه بتن و آسفالت بهره گیری می شود.

خرید و فروش گرانول نایلون

وابستگی قیمت گرانول ها به کیفیت و درجه بندی مواد به کار رفته در آن انکار ناپذیر است. چنان چه گرانول پلی اتیلن، گرانول بادی، گرانول لاستیک و … از نظر کیفی در درجه بالاتری قرار گرفته اند. در قیمت خرید و فروش گرانول ها، یکی از عوامل موثر همین کیفیت و نوع شرکت های تولیدی آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا