Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایهعمومی

رول نایلون چیست؟ – ویژگی ها و کاربردهای آن

رول نایلون یکی از الیاف پلیمری پراستفاده در زندگی امروزی کشورهای پیشرفته است که از چندین سال قبل مورد استقبال قرار گرفته است. هرچند این الیاف نوعی دورریز پلاستیکی محسوب می شود. دلیل آن نیز جنبه های خاص و کاربردهای متفاوت رول نایلون و انواع مشتقات آن از جمله نایلون شیرینگ، حباب دار و … در صنایع مختلف است. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به معرفی رول نایلون، ویژگی ها و کاربردهای آن می پردازیم.

نایلون چیست؟

نایلون در واقع متعلق به دسته ای از پلیمرهای مصنوعی به نام پلی اتیلن ها است. کربن، اکسیژن، هیدروژن و نیتروژن از عناصر تشکیل دهنده نایلون ها هستند که در طبیعت به وفور یافت می شوند. این عناصر در کنار هم قرار گرفته و با تشکیل ماده ای با خاصیت چغرمگی و منعطف بودن، کاربردهای زیادی خواهند داشت. نایلون ها ساختار پلیمری داشته و در درجات مختلفی تولید می شوند. این ماده برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ میلادی به وسیله والاس کارترز تولید شد. نایلون را به عنوان اولین پلیمری تجاری موفق معرفی می کنند. همچنین نایلون به عنوان اولین الیاف مصنوعی ساخته شده به دست بشر معرفی می شود.

انواع رول نایلون

نایلون ها در بازار در گریدهای مختلفی تولید و عرضه می شوند. با توجه به کاربرد رول نایلون ها، آن ها به انواع مختلفی طبقه بندی می شوند که در زیر به چند نمونه اشاره خواهیم داشت.

انواع رول نایلون
انواع رول نایلون

نایلون عریض

رولهای نایلون عریض یا کشاورزی اغلب تا ۲۰ متر می توانند عرض داشته باشند. از این نوع نایلون ها در کشاورزی و به خصوص گلخانه ها استفاده می شود. مزیت این نوع رول ها در خودروهای سنگین، جهت حفاظت آن ها از شرایط نامناسب جوی است. تفاوت نایلون های عریض در رنگ، عرض و ضخامت آن هاست. این نوع از نایلون ها دارای خاصیت ضد ماوراء بنفش هستند که عمر این نایلون ها را زیاد می کند. از نایلون های عریض می توان به انواع گلخانه ای، کشاورزی، مالچ، سیلویی، ضدعفونی کننده خاک، نایلون ساختمانی و … اشاره کرد.

نایلون شیرینگ

رول نایلون شیرینگ جهت بسته بندی برای انتقال، حمل محصولات و جلوگیری از صدمات احتمالی آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. بسته های ۶ تایی نوشابه ها و آب های معدنی می تواند یک مثال ساده و روزمره برای رول نایلون های شیرینگ باشد. از جمله این نایلون ها می توان به انواع تونلی، حرارتی، روده ای و شیرینگ PDF اشاره کرد.

رول نایلون شیرینگ
رول نایلون شیرینگ

نایلون پشت چسب دار

این نوع نایلون ها برای حفظ محصولاتی است که تحت تاثیر نفوذ گرد و خاک و خط و خش به داخل آن ها هستند. از این نایلون ها در انواع گوناگون و با توجه به تعداد لایه ها تولید می شود. در صنایع بسته بندی و ارسال کالا از این نایلون ها استفاده می شود.

در صنعت لوازم خانگی از جمله یخچال، دستگاه های الکترونیکی و …، در کالاهای شیشه ای، محصولات فلزی و…. نیز این چسب ها کاربرد دارند.

استرچ پالت

بسته بندی و ارسال سالم و بی عیب و نقص محصولات همواره به بخشی از دغدغه های تولید کنندگان تبدیل شده است. برای رفع این مشکل رول نایلون های استرچ پالت توصیه می شود.

استرچ پالت
استرچ پالت

این نوع رول نایلونها جهت چینش محصولات در کنار هم، ثابت ماندن و جلوگیری از آسیب های فیزیکی به آن ها به کار می روند.

نایلون حباب دار

این نایلون ها نیز می توانند برای عموم شناخته شده باشند و با توجه به این که از نظر کیفی در درجه بالایی هستند، قابلیت استفاده مجدد را دارند. رول نایلون های حباب دار برای حفاظت از وسایل و لوازم شکستنی دقیق و حساس به هنگام حمل و نقل به مانند یک ضربه گیر عمل می کنند. همچنین به منظور مانعی برای ورود هوا به در و پنجره، روی آن ها کشیده می شود.

در صنعت مکانیک نیز از این رول نایلونها جهت بسته بندی انواع موتور، پمپ ها، کمپرسورها و … استفاده می شود.

برش رول نایلون

با توجه به نیاز گسترده جوامع امروزی به رول های نایلون، برش آن ها باید در نهایت دقت و ظرافت انجام گیرد. همچنین نکته مهم و حائز اهمیت مربوط به سایز آن است که دقیق تر باشد.

کاربرد رول نایلون

از رولهای نایلون در صنایع مختلفی از جمله کشاورزی، لوازم خانگی، اسباب بازی، بسته بندی، در و پروفیل های آلومینیوم و پی وی سی و … استفاده می شود.

کاربرد رول نایلون
کاربرد رول نایلون

یکی از کاربردهای رولهای نایلون در صنایع بسته بندی نقش مهمی ایفا می کنند. از این نوع رول ها به شکل متنوع و به طور گسترده و البته با مزیت هایی همچون امکان چاپ بر روی آن، استحکام بالا و شفافیت تولید می شود.

رولهای نایلون صنعتی و یا ساختمانی از انواع رول نایلون ها برای استفاده در ساخت و ساز می باشد که بیشتر به منظور حفاظت از ساختمان های نیمه کاره و به عنوان پوشش بتن مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله خصوصیات بارز این رول نایلون ها می توان به شفافیت، استحکام و ضخامت بالا، دوام بالا در مقابل تابش خورشید اشاره داشت.

این نایلون ها می توانند در بتن سازی باعث دوام و عمر مفید و همچنین مقاومت بتن شوند. عمده ترین کاربرد نایلون ها در صنعت کشاورزی و مربوط به ایجاد گلخانه است. این گروه از رول های نایلونی عریض جهت محافظت از تولید محصولات گلخانه ای به کار می روند. همچنین حفاظ مناسبی به عنوان سقف و دیواره گلخانه ها هستند.

این رول های نایلونی در دو دسته UV و غیر UV در بازار عرضه می شوند. کارایی رول های نایلونی با جذب دریافت نور آفتاب و در نتیجه پرورش و برداشت سریع تر محصول بیشتر نمایان می شود.

نوع دیگری از نایلون های صنعت کشاورزی، نایلون مالچ است که برای رشد سبزیجات استفاده می شود.

همچنین از رول نایلونهای سیلویی که به نایلون علوفه معروف است برای سیلو کردن و رول نایلون ضدعفونی کننده خاک که برای حفاظت از خاک به منظور مبارزه با آفات و باکتری ها استفاده می شود.

کاربرد نایلون ها در عایق بندی

در دنیای امروزی آلودگی صوتی و محیطی جزئی اجتناب ناپذیر از زندگی روزمره بشری شده است. از این رو استفاده از رول نایلونهایی با مقاومت بالا می تواند از این امر آزاردهنده پیشگیری کند. رول نایلون ها با ایجاد پوشش مناسب برای سقف، کف، درب ها و پنجره ها، به شکل قابل توجهی از ورود جریانات دمایی و صوتی جلوگیری می کند.

مقاومت رول نایلون ها در برابر تابش اشعه خورشید و سرما و … موجب می شود از آن ها برای درزگیری درب و پنجره ها استفاده شود.

شرایط نگهداری رولهای نایلون

برای داشتن ثبات دوام و کارایی رول ها باید به نحوه نگهداری آن ها در مقابل عوامل مخرب توجه داشت که در زیر به چند نکته اشاره خواهیم داشت.

از جمله عوامل مخرب زا می تواند تابش مستقیم اشعه خورشید باشد که موجب آسیب رساندن به رول های نایلونی می شود. برای جلوگیری از این عمل باید آن ها را در انبارهای سرپوشیده و دور از نور خورشید نگهداری کنند.

همچنین برای اینکه شکل دوکی رول ها از بین نرود باید آن ها را به حالت افقی قرار داد. از دیگر نکات نگهداری می توان به حفاظت آن ها از رطوبت و شعله اشاره داشت.

فروش رولهای نایلون

رولهای نایلون بصورت بسته بندی های صنعتی و بر پایه واحد کیلوگرمی در بازار عرضه می گردد. کیفیت های مختلف رول نایلون ها، ضخامت های مختلف و همچنین نوسانات قیمت ارز می تواند عوامل تعیین کننده در قیمت این مواد باشند. شرکت های مختلفی عرضه کننده انواع مختلفی از رول نایلون ها هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا