Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک چه خواصی برای پوست و مو و لاغری دارد؟

امروز در نشریه الکترونیک جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با خواص ویتامین B5 آشنا کنیم. این ویتامین خواص بسیار زیادی برای پوست، مو، لاغری و بی خوابی داشته و می تواند از تمام منابع غذایی طبیعی به بدن جذب شود. در این مطلب شما می توانید اطلاعاتی در رابطه با خواص و فواید، غذاهای حاوی ویتامین ب۵، قرص ویتامین ب۵ و تمامی اطلاعاتی که در رابطه با این ویتامین باید بدانید، کسب کنید. لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با ویتامین ب۳ یا نیاسین را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک چه خواصی برای پوست و مو و لاغری دارد؟
ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک چه خواصی برای پوست و مو و لاغری دارد؟

ویتامین B5 چیست

یکی از اعضای خانواده بزرگ ویتامین های ب، ویتامین B5 نام دارد. این ویتامین در منابع مختلفی از غذاهای طبیعی یافت می شود. شما به طور روزانه این ویتامین را از مواد غذایی جذب می کنید، اما از آنجایی که این ویتامین محلول در آب بوده و توسط ادرار دفع می شود، باید هر چند وقت یک بار مواد غذایی حاوی آن را مصرف کنید. در غیر این صورت بدن دچار کمبود ویتامین ب۵ خواهد شد. البته این موضوع یکی از موارد نادر است. بدن قادر به تولید ویتامین ب۵ نیست؛ بنابراین افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری خاص و یا مصرف داروهای مختلف دچار کمبود این ویتامین می شوند، باید از مکمل های ویتامین ب۵ مصرف نمایند. ویتامین مورد بحث فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. برای مثال به نقش موثر آن در گلبول سازی بدن می توان اشاره کرد. یکی از مهم ترین فواید ویتامین B5 آزاد سازی انرژی مواد غذایی است. این ویتامین زمانی که به بدن وارد می شود، به فرم فعال آنزیم CoA تبدیل خواهد شد. طبق تحقیقات انجام شده، کوفاکتور نام برده شده در بسیاری از واکنش های بدن کاربرد دارد. یکی از این کاربردها، تولید انرژی سلول در میتوکندری است.

اسید پانتوتنیک چیست

ویتامین B5 با نام دیگر اسید پانتوتنیک شناخته می شود. جالب است بدانید ریشه این نام به زبان یونانی بر می گردد. نام اسید پانتونتیک از کلمه پانتونتن گرفته شده و معنای آن «از همه جا» است. این نام به دلیل فراوانی این ویتامین در بسیاری از غذاها به آن داده شده است. این اسید به تولید و تجزیه اسیدهای چرب و چربی های بدن کمک می کند. به طور کلی اسید پانتوتنیک در فرآیندهای تجزیه ای بدن نقش دارد. برای مثال می توان به نقش آن در تجزیه ی آمینو اسیدها اشاره کرد. از اسید پانتوتنیک برای بهبود سلامت اعصاب و جلوگیری از افسردگی نیز استفاده می شود. یکی از ویژگی های خوب ویتامین ب ۵ در بدن این است که به تجزیه سایر ویتامین ها و تولید ویتامین دی کمک می کند.

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک چه خواصی برای پوست و مو و لاغری دارد؟
ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک چه خواصی برای پوست و مو و لاغری دارد؟

میزان نیاز بدن به ویتامین B5

با توجه به این که فرد در چه سنی قرار دارد، میزان نیاز بدن به ویتامین ب۵ متفاوت است. به طور کلی میزان نیاز بدن به ویتامین ب۵ با توجه به سن افراد به شرح زیر است:

از زمان تولد تا سه سالگی: حدود ۲ میلی گرم در روز

سه سالگی تا ۱۴ سالگی: میزان متغیر بین ۲ تا ۴.۵ میلی گرم در روز

بالای ۱۴ سال: ۵ میلی گرم در روز

زنان باردار و شیرده: ۶ الی ۷ میلی گرم در روز

ویتامین B5 در چه چیزهایی است

همان طور که گفتیم، ویتامین B5 در بسیاری از غذاها یافت می شود. از جمله مواد غذایی که حاوی اسید پانتونتیک هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

زرده تخم مرغ

گوشت قرمز

مرغ

تخمه آفتابگردان

پنیر

غلات و نان سبوس ‌دار

انواع کلم

شیر

عدس

ماهی سالمون

ماهی قزل آلا

گوشت بوقلمون

لوبیا

سویا

نخود فرنگی

ذرت

دل و جگر

بادام زمینی

مخمر آبجو

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک چه خواصی برای پوست و مو و لاغری دارد؟
ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک چه خواصی برای پوست و مو و لاغری دارد؟

ویتامین B5 در چه میوه هایی است

از جمله میوه هایی که مقادیر بسیار زیادی از ویتامین B5 دارد می توان به آواکادو اشاره کرد. بسیاری دیگر از میوه های کمیاب نظیر پشن فروت نیز این ویتامین را در دل خود جای داده اند. میوه هایی چون موز و پرتقال نیز منابعی خوبی برای تامین این ویتامین هستند. اما شاید آواکادو را بتوان منبعی غنی از این ویتامین دانست. بهتر است سبزیجات حاوی ویتامی ب۵ را به صورت خام مصرف کنید چرا که پختن، این ویتامین را از بین می برد.

فواید ویتامین  B5 برای بدن چیست

ویتامین ب۵ یا اسد پانتوتنیک فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. بخشی از فواید و خواص آن را در بخش های بالاتر این مقاله توضیح دادیم. در این بخش نیز قصد داریم تا اطلاعاتی در رابطه با خواص اصلی این ویتامین که به سبب آن ها شناخته شده است را برای شما شرح دهیم:

ویتامین B5 برای لاغری

یکی از مهم ترین خواص این ویتامین، کمک به روند لاغری است. همان طور که گفتیم ویتامین ب۵ برای تجزیه ی چربی های بدن مفید است. از همین رو، می توان آثار چربی سوزی آن را در بدن مشاهده کرد. اگر به طور منظم از غذاهایی که منبعی غنی از ویتامین ب۵ هستند در رژیم غذایی خود استفاده کنید، می توانید شاهد کاهش چربی های مضر بدن خود باشید. مصرف مکمل های حاوی ویتامین اسید پانتوتنیک نیز می تواند شما را در مسیر لاغر شدن یاری نماید.

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک چه خواصی برای پوست و مو و لاغری دارد؟
ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک چه خواصی برای پوست و مو و لاغری دارد؟

ویتامین B5 برای مو

اسید پانتوتنیک یکی از بهترین مکمل ها برای تقویت مو به شمار می رود. با مصرف ویتامین ب۵، تارهای موی شما مستحکم شده و ضخیم خواهد شد. در اثر کمبود ویتامین ب۵، اولین عارضه ای که گریبان شما را خواهد گرفت، نازک شدن تار مو و افزایش ریزش آن است. با این حال هنوز تحقیقات کافی برای اینکه ببینیم مصرف منظم ویتامین ب۵ برای قطع ریزش مو مفید است یا خیر، در دسترس نیست.

پانتوتنیک اسید برای پوست

در صورتی که پوست بدن شما دچار آسیب های بافتی نظیر سوختگی، جای زخم و از این قبیل مشکلات باشد، با مصرف ویتامین ب۵ می توان تا حد زیادی آن ها را بهبود بخشید. ویتامین ب۵ به عنوان یک آب رسان طبیعی و فاکتور ضد پیری شناخته شده است. از همین رو، بسیاری از شرکت های تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی از این ویتامین در مواد موثره ی محصولات خود استفاده کرده اند.

ویتامین B5 برای بی خوابی

در صورتی که بدن شما دچار کمبود B5 شود، در طول شب به طور مکرر از خواب بیدار خواهید شد. مصرف مکمل های حاوی اسید پانتوتنیک می تواند خواب شبانه شما را تنظیم کرده و مشکلات مربوط به اختلال خواب را رفع کند.

کمبود اسید پانتوتنیک

از آنجایی که در اکثر غذاهای مصرفی ما ویتامین ب۵ موجود است، کم پیش می آید که دچار کمبود این ویتامین شویم. با این حال برخی افراد به دلیل ابتلا به بیماری خاص، سوء تغذیه، اختلالات ژنتیکی و وراثتی و یا مصرف داروهای خاص دچار ککمبود ویتامین ب۵ شوند. از جمله علائم کمبود ویتامین اسید پانتوتنیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خستگی

بی‌ حسی

احساس سوزش دست و پا

سردرد

بی ‌قراری

تحریک ‌پذیری عصبی

اختلال در خواب

مشکلات گوارشی

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک چه خواصی برای پوست و مو و لاغری دارد؟
ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک چه خواصی برای پوست و مو و لاغری دارد؟

عوارض اسید پانتوتنیک

به طور کلی ویتامین ب۵ به دلیل محلول در آب بودن در بدن تجمع نمی کند و از طریق ادرار دفع می شود. از همین رو، عوارضی در رابطه با ازدیاد میزان این ویتامین در بدن گزارش نشده است. طبق تحقیقات انجام شده میزان روزانه ۱۰ الی ۱۱ گرم ویتامین ب۵ در طول روزانه یک دوز ایمن و بدون عوارض است. اگر میزان اسید پانتوتنیک در بدن بیش از این مقدار شود می تواند عوارض بسیار خفیفی نظیر اسهال ایجاد کند.

بهتر است بدانید که هر دارویی ممکن است عوارض جانبی ای به همراه داشته باشد. این عوارض می تواند به دلیل حساسیت به مواد موثره ی دارو باشد. در صورتی که به هر یک از مواد موثره حساسیت دارید از مصرف این دارو خودداری نمایید. همچنین در صورت مشاهده ی علائم حساسیتی نظیر اسهال و استفراغ، بثورات و راش های پوستی، قرمز شدن پوست و چشم ها، خارش، سرگیجه، سردرد و علائمی از این دست مشاهده کردید، مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه نمایید.

قرص ویتامین B5

ویتامین ب۵ به شکل دارویی کپسول و قرص در بازار دارویی ایران موجود است. اگر می پرسید که ویتامین B5 خارجی بهتر است یا ایرانی، باید بگوییم که ماده موثره ی هر دو دارو یکی بوده و فرقی میان آن ها نیست. اما قرص ویتامین ب۵ ایرانی به طبع ارزان تر و در دسترس تر است. این دارو باید توسط پزشک تجویز شود. در صورتی که احساس می کنید دچار کمبود ویتامین ب۵ شده اید ابتدا به پزشک مراجعه کرده و آزمایش دهید. سپس پزشک با توجه به نیاز بدن شما یک شکل دارویی از ویتامین ب۵ یا مکمل های حاوی آن را برای شما تجویز خواهد کرد.

قیمت خرید قرص ویتامین B5

به دلیل نوسان اقتصادی در کشور، قیمت این قرص را به طور مشخص نمی توان تعیین کرد. با این حال بد نیست بدانید در تاریخ مرداد ماه ۱۴۰۱، این قرص با قیمت ۶۰ هزار تومان به بالا قابل تهیه است. لطفا پیش از آغاز مصرف این دارو، اطلاعات کلی در رابطه با سوابق بیماری خود در اختیار پزشک قرار دهید.

آمپول ویتامین B5

جالب است بدانید که یک شکل دارویی دیگر نیز برای ویتامین ب۵ در بازار موجود است. اسید پانتوتنیک به شکل آمپول همراه با آمپول بیوتین برای درمان ریزش مو و بهبود روند رشد موها تجویز می شود. این آمپول بدون نسخه نیز فروخته می شود و افراد می توانند همراه با آمپول بیوتین از آن استفاده نمایند. این محصول، تنها یک مکمل بوده و جهت تشخیص و پیشگیری نیست.

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک چه خواصی برای پوست و مو و لاغری دارد؟
ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک چه خواصی برای پوست و مو و لاغری دارد؟

قیمت آمپول ویتامین B5

به دلیل نوسان اقتصادی در کشور، قیمت این آمپول را به طور مشخص نمی توان تعیین کرد. با این حال بد نیست بدانید در تاریخ مرداد ماه ۱۴۰۱، این آمپول با قیمت ۹۰ هزار تومان به بالا قابل تهیه است.

زمان مصرف ویتامین B5

از آنجایی که این ویتامین محلول در آب است، زمان مصرف معینی ندارد. در هر ساعت از روز که خواستید می توانید داروی مکمل اسید پانتوتنیک را مصرف نمایید. با این حال بهتر است پیش از مصرف این دارو لیستی از داروهای مصرفی اعم از داروهای گیاهی و شیمیایی را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

در صورتی که تداخل دارویی میان ویتامین ب۵ و داروی مصرفی شما وجود داشته باشد، پزشک یک جایگزین مناسب به شما پیشنهاد خواهد داد و یا ممکن است زمان مصرف داروی شما را تغییر دهد.

بعد از برخی داروها تا یک الی دو ساعت بعد نباید هیچ دارویی مصرف کرد. این موارد شاید چندان جدی گرفته نشود اما حتما باید از پزشک بپرسید.

اگر یک دوز مصرف این دارو را فراموش کردید، در هنگام یاد آوری آن را مصرف کنید. اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کرده و از دو برابر کردن دوز بعدی خودداری نمایید.

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک چه خواصی برای پوست و مو و لاغری دارد؟
ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک چه خواصی برای پوست و مو و لاغری دارد؟

همچنین اگر به تازگی عمل جراحی انجام داده اید، یا به زودی قرار است تحت اعمال جراحی شامل زیبایی، درمانی و دندانپزشکی قرار گیرید، بهتر است پزشک را مطلع سازید. دو هفته پیش از انجام اعمال جراحی مصرف این فراورده را قطع کنید.

این دارو تنها برای شما تجویز شده است. از پیشنهاد این دارو به دیگران حتی اگر شرایط مشابه با شما دارند خودداری نمایید.

از مصرف بیش از مقدار توصیه شده خودداری نمایید.

همچنین بهتر است بعد از تهیه ی هر دارو، بروشور موجود در بسته بندی آن را مطالعه نمایید. چرا که تمامی اطلاعاتی که نیاز است شما از آن با خبر شوید، نکات ایمنی و عوارض احتمالی آن دارو، در داخل بروشور درج شده است.

خرید اینترنتی قرص ویتامین B5

خوب است بدانید که می توانید قرص ویتامین B5 را به صورت اینترنتی نیز تهیه کنید. به این منظور می توانید از داروخانه های آنلاینی که در زمینه فروش دارو فعالیت می کنند استفاده کنید. این روزها خرید اینترنتی به یکی از واجبات زندگی بدل شده بنابراین بسیاری از داروخانه به صورت آنلاین نیز فروش خود را آغاز کرده اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا