Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد آسپارتام در مواد غذایی چیست؟ عوارض آسپارتام در نوشابه و آدامس

شیرین کننده‌ها از ترکیبات غذایی هستند که طرفداران زیادی را از گذشته تا حال به خود جلب نموده اند. انواع مختلفی از شیرین‌کننده‌ها به صورت طبیعی و مصنوعی موجود بوده و در صنایع بکار گرفته می شوند. برخی از شیرین کننده ها مغذی و برخی دیگر نیز غیر مغذی یا فاقد کالری هستند. آسپارتام ازجمله شیرین کننده های مصنوعی و البته فاقد کالری است. این ویژگی آسپارتام در مواد غذایی آن را به شیرین کننده ای محبوب تبدیل نموده است. با کاربرد آسپارتام در مواد غذایی می توان موجب کاهش میزان کالری در آن‌ها شد. استفاده از آسپارتام در مواد غذایی همچون انواع نوشابه های رژیمی، انواع آدامس، ژله و بستی و…. صورت می پذیرد. انواع آسپارتام با نام های تجاری مختلف در دسترس قرار دارد. قیمت آسپارتام در بازار متنوع بوده و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد.

خرید و فروش آسپارتام برای استفاده در مواد غذایی بسیار صورت می پذیرد. برای خرید آسپارتام می توان به سایت های معتبر فروش شیرین کننده ها مراجعه نمود. نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی شیرین کننده های دیگری نظیر آس سولفام پتاسیم، سوکرالوز، ساخارین و… نیز پرداخته است. در ادامه این مطلب به بررسی نحوه مصرف آسپارتام در مواد غذایی همراه ما باشید.

آسپارتام چیست

آسپارتام از شیرین کننده های مصنوعی کم کالری بوده که از سال ۱۹۸۱ در مواد غذایی به عنوان افزودنی مجاز مورد استفاده قرار گرفت. این شیرین کننده توسط اتصال آمینو اسیدهای آسپارتیک اسید و فنیل آلانین حاصل می آید. جالب است بدانید محصولات حاوی آسپارتام ۲۰۰ بار از ساکارز شیرین تر هستند. از آسپارتام در محصولات غذایی و نوشیدنی ها به عنوان شیرین ‌کننده ای مصنوعی و البته کم کالری استفاده می شود.

"آسپارتام

آسپارتام در مواد غذایی

برای کاهش کالری مواد غذایی بدون حذف طعم شیرین آن ها، شکر با شیرین کننده ای مصنوعی جایگزین می شود. یکی از موارد استفاده از شیرین کننده های مصنوعی نظیر آسپارتام، تولید نوشابه است. یک بطری نوشابه معمولی حدود ۱۵۰ کالری دارد. این در حالی است که یک قوطی نوشابه رژیمی تنها دارای یک یا دو کالری است. بسیاری از غذاهای کم کالری برای کمک به کاهش وزن تولید و مصرف می شوند. تمایل به غذاهای شیرین امری بیولوژیکی است. با تامین این نیاز بدن با شیرین کننده ای کم کالری می توان خطر چاقی را نیز کاهش داد. آسپارتام در مواد غذایی زیر یافته می شود:

  • نوشیدنی های رژیمی
  • محصولات لبنی کم کالری
  • انواع آدامس
  • نوشابه های رژیمی
  • پودینگ
  • غلات صبحانه
  • مخلوط های دسر خشک شده
  • انواع دسرهای یخ زده

دلیل کاربرد آسپارتام در مواد غذایی چیست

استفاده از آسپارتام بدون اینکه در سایر خصوصیات فیزیکی مانند حجم یا کالری تغییری ایجاد کند، شیرینی و طعم محصولات غذایی را حفظ خواهد نمود. بعلاوه آسپارتام اثرهم افزایی با سایر شیرین کننده ها دارد. این قابلیت موجب می شود تا از شیرین کننده کمتری استفاده شود. آسپارتام جهت کاهش کالری و افزایش طعم میوه و شیرین کنندگی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد آسپارتام در صنایع دارویی

آسپارتام در برخی از محصولات دارویی مانند قطره های سرفه، داروهای ضد اسید، ملین ها و ویتامین ها و… به عنوان طعم دهنده مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از آسپارتام در داروهای کودکان به عنوان جایگزین شکر سفید از فرسودگی دندان های آن ها نیز ممانعت می کند.

نحوه خرید و فروش آسپارتام

آسپارتام با نام های تجاری NutraSweet و Equal در بازار عرضه گشته و قابل خرید است. این ماده برای شیرین نمودن غذاها استفاده شده و در بسیاری از مواد غذایی فرآوری شده یا صنعتی حضور دارد. برای خرید و فروش آسپارتام می توان به سایت های معتبر فروش شیرین کننده مراجعه نمود. قیمت آسپارتام تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که در ادامه به آن ها پرداخته می شود.

معایب آسپارتام در مواد غذایی

همانطور که گفته شد آسپارتام ۲۰۰ برابر از شکر معمولی شیرین تر است. این ماده در طیف گسترده ای از مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. اما به طور کلی استفاده از آسپارتام در مواد غذاهای پخته صورت نمی پذیرد. زیرا هنگامی که این ماده تحت گرما قرار می گیرد، شیرینی خود را از دست خواهد داد. بنابراین از آسپارتام نمی توان در محصولاتی که نیاز به پخت دارند استفاده نمود.

عوارض استفاده از آسپارتام در مواد غذایی

یکی از موارد قابل توجه آسپارتام و شیرین کننده های دیگر غیر مغزی، احتمال تاثیرات منفی بر وزن است. زیرا این ترکیبات موجب افزایش اشتهای افراد گشته و میل به غذا خوردن در مصرف کنندگان افزایش خواهد یافت.

مصرف کننده آسپارتام ممکن است مستعد ابتلا به بیماری های متابولیکی خاص مانند دیابت نوع ۲ شود.

مصرف بلند مدت شیرین کننده ها می تواند تعادل و تنوع باکتری های ساکن روده را با اختلال مواجه نماید.

فنیل کتونوری یک اختلال متابولیکی ارثی است. این اختلال سطح فنيل آلانين در خون را بالا می برد. افراد مبتلا به این بیماری قادر به سوخت و ساز فنيل آلانين نیستند. فنيل آلانين یکی از ترکیبات تشکیل دهنده آسپارتام است. بنابراین افراد مبتلا به فنیل کتونوری باید از مصرف آسپارتام خودداری کنند.

"آسپارتام

قیمت آسپارتام در مواد غذایی

نحوه قیمت گذاری آسپارتام مورد استفاده در مواد غذایی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. شرکت تولید کننده و برند تجاری محصول و همین طور خلوص محصول تاثیر بسزایی بر قیمت آن خواهند داشت. نرخ ارز نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت آسپارتام بشمار می آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا