Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

عوارض سوکرالوز چیست؟

سوکرالوز در دسته شیرین‌کننده‌های مصنوعی قرار گرفته است. امروزه کاربرد شیرین کننده های مصنوعی مانند سوکرالوز به دلیل فاقد کالری بودن در عین شیرینی، بسیار رواج یافته است. سوکرالوز یکی از رایج ترین شیرین‌کننده‌های مصنوعی بوده و در تهیه بسیاری از نوشیدنی های رژیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته باید به این نکته توجه شود که در عین فواید، عوارض سوکرالوز نیز شناخته شده‌اند. از عوارض سوکرالوز می توان به آثار نامطلوب آن بر قند خون و بروز مشکلات دیگر اشاره نمود که می‌تواند سلامتی را به مخاطره اندازد. برای کاهش عوارض سوکرالوز و یا دچار نشدن به آن باید در مصرف سوکرالوز طبق دستور سازمان بهداشت جهانی استفاده نمود. مصرف بیش از حد این ماده می توانند عوارض سوکرالوز را تشدید نماید. قیمت سوکرالوز نیز با توجه به وزن خریداری و شرکت تولید کننده متفاوت بوده و در بازار مواد شیمیایی با قیمت‌های مختلفی خرید و فروش می گردد.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی بسیاری از شیرین کننده های مصنوعی پرداخته است. سوکرالوز از شیرین کننده هایی است که قبلا هم در نشریه جهان شیمی فیزیک مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه این مقاله به بررسی عوارض سوکرالوز می پردازیم. با ما همراه باشید.

سوکرالوز چیست

سوکرالوز نوعی قند مصنوعی است که در حجم کم شیرینی زیادی به مواد غذایی می بخشد. شیرینی سوکرالوز حتی از شیرین کننده های مصنوعی دیگر مانند آسپارتام و ساخارین نیز بیشتر است. سوکرالوز از لحاظ طعم و ایمنی و ثبات نسبت به رقبای خود وضعیت بهتری داشته و بنابراین از بازار تجاری بهتری نیز برخوردار است. از مهم ترین دلایل مصرف سوکرالوز طعم شیرین آن است به گونه ای که شیرینی آن در دهان باقی مانده و طعم تلخ یا ناخوشایندی ایجاد نمی کند. بدن انسان قادر به تولید انرژی از سوکرالوز نبوده و سوکرالوز بدون تجزیه از بدن خارج خواهد شد. رایج ترین محصول سوکرالوز با نام تجاری اسپلندا به فروش می رسد.

عوارض سوکرالوز چیست؟
عوارض سوکرالوز چیست؟

فواید مصرف سوکرالوز

از مزایا سوکرالوز این است که این ماده یک قند مصنوعی بوده که توسط بدن شناخته نمی ‌شود، بنابراین بخش اعظم آن از بدن بدون تغییر دفع می گردد. از طرفی کالری سوکرالوز تقریبا صفر است. حلالیت خوبی داشته و در اتانول، متانول و آب به راحتی حل می شود. خواص سوکرالوز منجر شده است تا این ماده هم در محصولات چربی و هم محصولات پایه آب استفاده شود. البته سوکرالوز با همه فوایدی که دارد می تواند در سلامتی انسان مخاطراتی را نیز ایجاد کند.

عوارض سوکرالوز در قند خون

عوارض سوکرالوز بر سطح قند خون و انسولین به سیستم بدنی هر مصرف کننده وابسته است. مصرف سوکرالوز در برخی از افراد ممکن است هیچ تاثیری بر میزان قند خون و یا افزایش سطح انسولین نداشته باشد، اما در برخی از افراد نیز ممکن است موجب افزایش قند خون گردد.

در آزمایشاتی که بر افراد مخالف صورت گرفته، مشخص شده است که افراد چاق بیشتر در معرض عوارض سوکرالوز قرار دارند. در واقع مصرف سوکرالوز در افراد چاق موجب افزایش سطح قند خون شده است. اما آزماشات دیگری که بر روی افراد سالم و بدون مشکل چاقی انجام شده است، تاثیری از عوارض سوکرالوز بر قند خون نشان نداده است.

در مطالعاتی دیگر مصرف روزانه انواع نوشابه های رژیمی حاوی سوکرالوز مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعات خطر افزایش ابتلا به سندرم متابولیک و ابتلا به دیابت نوع ۲ را در مصرف کنندگان نشان داده است.

عوارض سوکرالوز در دستگاه گوارش

سندرم روده تحریک ‌پذیر و بیماری کرون می تواند از عوارض سوکرالوز و مصرف بیش از حد آن باشد. سوکرالوز نیز یک شیرین کننده مصنوعی بوده و اثرات نامطلوبی بر باکتری های روده خواهد داشت. از عوارض سوکرالوز در دستگاه گوارش این است که به پروبیوتیک های روده آسیب زده و موجب از بین رفتن آن‌ها می گردد. این ماده به دیواره روده آسیب وارد کرده و باعث ایجاد بیماری های دستگاه گوارش می گردد. بنابراین برای جلوگیری ارز عوارض سوکرالوز باید از مصرف مداوم آن خودداری نمود.

عوارض سوکرالوز در پخت و پز

تحقیقاتی نشان داده اند که سوکرالوز در صورت گرم شدن بیش از حد می تواند منجر به تولید مواد سمی گردد. پخت ‌و پز در دماهای بالا می ‌تواند کلروپروپانول ها را ایجاد نماید. این ترکیبات بسیار خطرناک هستند. این ترکیبات می توانند عوارضی مانند سرطان زایی و تومور زایی داشته باشند. بنابراین در مصرف سوکرالوز باید مراقب افزایش دما بود. در غیر این صورت مصرف کننده با عوارض سوکرالوز درگیر خواهد شد.

عوارض سوکرالوز بر کاهش وزن

شیرین ‌کننده ‌های بدون ‌کالری مانند سوکرالوز معمولا به‌ عنوان محصولاتی مفید در کاهش وزن شناخته می شوند. اما نکته جالب این است که سوکرالوز و شیرین‌ کننده‌ های مصنوعی دیگر اثرات قابل‌ توجهی بر کاهش وزن ندارند. در واقع ارتباط معناداری میان مصرف شیرین ‌کننده های مصنوعی و وزن یا چربی بدن اثبات نشده است.

عوارض سوکرالوز در کودکان

غذاهای شیرین شده با سوکرالوز می توانند شیرینی را به رژیم غذایی کودک بدون دریافت کالری اضافه کنند. مصرف شیرین کننده های مصنوعی در کودکان طبق مقدار تعیین شده از طرف سازمان بهداشت جهانی بلامانع است.  البته عوارض سوکرالوز در کودکان به خوبی تحقیق و بررسی نشده است. بنابراین مصرف منظم این شیرین کننده در کودکان توصیه نمی گردد.

عوارض سوکرالوز چیست؟
عوارض سوکرالوز چیست؟

عوارض سوکرالوز در بارداری

بارداری و شیردهی از مراحل مهم و حساس در زندگی بشمار می آید. تغذیه نامناسب در دوران بارداری چه برای مادر و چه برای جنین می تواند موجب بروز مشکلاتی در سلامتی گردد. بنابراین باید با دقت بیشتری به تغذیه در این دوران پرداخت. اغلب زنان در دوران بارداری نگران تأثیر مواد غذایی مختلف بر جنین خود هستند. در این رابطه باید گفت، عوارض سوکرالوز بر مادران باردار یا شیرده یا جنین دیده نشده است. زیرا بیشتر این ماده پس از ورود به بدن، بدون جذب از بدن دفع می گردد.

فقط مقادیر کمی از سوکرالوز در جریان خون جذب می گردد. بنابراین مقدار سوکرالوز موجود در شیر مادر نیز بسیار کم است. بنابراین به طور کلی عوارض سوکرالوز در دوران بارداری و شیردهی دیده نشده است، اما احتیاط در مصرف آن توصیه می گردد. پزشک متخصص بهترین شخصی است که می تواند مصرف یا عدم مصرف این ماده را بررسی و پیشنهاد نماید.

منابع سوکرالوز

  • آدامس
  • انواع غذاها
  • نوشیدنی ها و آشامیدنی ها
  • انواع نوشیدنی های گاز دار
  • آب نبات های جویدنی
  • انواع آب میوه های فرآوری شده
  • محصولات رژیمی
  • برخی محصولات پخته شده
  • انواع قهوه و چای
  • دسرهای منجمد
  • انواع مربا و ژله
  • محصولات لبنی
  • محصولات مخلوط و خشک شده
  • انواع سس سالاد
  • و…

عوارض سوکرالوز بر سلامتی

در این مقاله به برخی از عوارض سوکرالوز در بدن انسان اشاره شد. مشخص شده است که سوکرالوز می تواند بر روده، قند خون و… عوارض نامطلوبی داشته باشد. همچنین این ماده بر اثر گرمای زیاد منجر به تولید مواد سرطان زا خواهد شد. با توجه به موارد اشاره شده عوارض سوکرالوز بر سلامتی نامطلوب بوده و می تواند سلامت کلی بدن را به مخاطره اندازد. از طرفی استفاده از سوکرالوز در امریکا در سال ۱۹۹۹ شروع شده و بنابراین عوارض سوکرالوز در دراز مدت هنوز مشخص نمی باشد.

با توجه به نکات اشاره شده توصیه می شود که در مصرف این ماده جوانب احتیاط را رعایت نموده و عوارض سوکرالوز را در نظر بگیرید.

قیمت سوکرالوز

انواع سوکرالوز در بازار به صورت پودر، گرانول و مایع عرضه می گردد. قیمت سوکرالوز به نوع آن وابسته است. قیمت سوکرالوز پودری و گرانول و مایع در بازار خرید و فروش مواد شیمیایی متفاوت است. از طرفی سوکرالوز با نام های تجاری مختلفی در بازار عرضه می گردد و هر شرکت تجاری با توجه به خلوص و کیفیت محصول خود، آن را قیمت گذاری می کند. از دیگر عوامل مهم بر قیمت این ماده غذایی وزن خریداری شده از محصول است. هرچه وزن بسته بندی محصول بیشتر باشد، قیمت بیشتری هم خواهند داشت. برای اطلاع از قیمت سوکرالوز در بازار می توانید به فروشگاه های اینترنتی مراجعه نموده و اقدام به خرید این محصول نمایید.

عوارض سوکرالوز چیست؟
عوارض سوکرالوز چیست؟

خرید و فروش سوکرالوز

خرید و فروش سوکرالوز در بازار جهانی بسیار پررونق است. زیرا از این ماده در صنایع غذایی برای تولید محصولات غذایی خنک و بدون کالری استفاده می شود. در ایران نیز مصرف سوکرالوز در صنایع غذایی صورت گرفته و بسیار کاربرد دارد. برای خرید سوکرالوز می توان به روش های حضوری و آنلاین اقدام نمود. فروش این ترکیب از فروشگاه های اینترنتی به آسانی امکان پذیر بوده و می توان محصول مورد نظر را درب منزل تحویل گرفت. در خرید سوکرالوز دقت نمایید و حتما آن را از مراکز معتبر فروش تهیه نمایید.

سخن آخر

امروزه کاربرد شیرین کننده های مصنوعی جایگزین قند و شکر طرفداران زیادی یافته است. بروز چاقی و بیماری های زمینه ای سبب شده است تا افراد به فکر جایگزین نمودن ترکیباتی با قند و شکر باشند. این جایگزینی با هدف کاهش دریافت انرژی در بدن صورت می پذیرد. در این مقاله به بررسی عوارض یکی از قندهای مصنوعی پرمصرف و رایج به نام سوکرالوز پرداختیم. مصرف سوکرالوز با فواید و عوارض همراه است که البته با مصرف محدود این محصول می توان تا حدودی از عوارض مربوط به آن کاست. قیمت سوکرالوز به عوامل متعددی وابسته بوده و در بازار مواد شیمیایی در قیمت های مختلفی به فروش می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا