Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

پنج استفاده مفید و مهم سوکرالوز در صنایع غذایی

سوکرالوز یک پودر کریستالی سفید یا مایل به سفید است که به راحتی در آب و سایر حلال ها حل می شود. این ترکیب به عنوان یک شیرین کننده قوی و بدون کالری عمل می کند که هیچ تاثیری بر ظاهر مواد غذایی به جا نمی گذارد. سوکرالوز در بیش از ۸۰ کشور در طیف گسترده ای از صنایع، هر جا که جایگزینی برای شکر لازم باشد، استفاده می شود.

شیرین ‌کننده‌های مصنوعی مانند سوکرالوز با توجه به کاربردهای گسترده‌ای که در صنعت غذا و نوشیدنی دارند، همه کاره در نظر گرفته می شوند. علاوه بر این، سوکرالوز به عنوان جایگزینی برای قند در میان کسانی که مراقب میزان کالری دریافتی و قند خون خود هستند، محبوبیت پیدا کرده است. اما آیا سوکرالوز واقعا برای شما مفید است؟ در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک درباره سوکرالوز، کاربرد سوکرالوز در صنایع غذایی و فواید و عوارض بالقوه آن بیشتر خواهید آموخت لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

سوکرالوز چیست

سوکرالوز یک پودر سفید و تقریبا بی بو به شکل کریستال شده است که ۶۰۰ برابر شیرین تر از شکر است. سوکرالوز در بیش از ۴۰۰۰ غذا یافت می شود و یک شیرین کننده محبوب در صنعت ورزش است زیرا اساسا کالری اضافی ارائه نمی دهد. چون بدن در تجزیه سوکرالوز با مشکل مواجه می شود هیچ کالری از آن تولید نمی شود. بدن ما ۸۵.۵ درصد سوکرالوز را از طریق ادرار دفع می کند و ۱۱ درصد دیگر را نیز ظرف پنج روز دفع می کند. فقط ۳ درصد آن از طریق کلیه ها پردازش می شود.

چین بیشترین کارخانه تولید سوکرالوز را در جهان دارد. این کشور ۲۵۵ تامین کننده سوکرالوز دارد. ایالات متحده آمریکا با ۲۸ تامین کننده در رتبه دوم قرار دارد. در حالی که انگلستان که این شیرین کننده را اختراع کرد، ۱۱ تامین کننده دارد. معروف ترین برند تولید کننده این شیرین کننده مصنوعی Splenda است. کاربرد سوکرالوز در صنایع غذایی در سراسر جهان بسیار گسترده است.

سوکرالوز با جایگزینی سه گروه هیدروکسیل روی یک مولکول گلوکز با سه اتم کلر ایجاد می شود. بنابراین آن را ساکارز کلردار یا ترکیب کلر آلی می نامند، درست مانند ترکیبات DDT و PCB که امروزه آفت کش های ممنوعه هستند.

خواص فیزیکی و شیمیایی سوکرالوز

سوکرالوز که برای تولید شیرین کننده های پرقدرت و بدون حرارت استفاده می شود، پودری سفید رنگ و بی بو است که پایداری حرارتی بالایی دارد، در آب بسیار محلول است و می تواند در حلال های آلی مانند اتانول و متانول حل شود.

حلالیت این شیرین کننده در دمای اتاق ۲۸.۲ گرم است. در برابر تغییر نور و حرارت محیط و pH پایداری بالایی دارد. شیرینی سوکرالوز ۶۰۰-۸۰۰ برابر ساکارز است و باعث پوسیدگی دندان نمی شود.

محلول آبی سوکرالوز شفاف است و در صورت نگهداری بیش از یک سال تغییر شیمیایی ایجاد نمی کند. این شیرین کننده به صورت پودر پس از حدود ۴ سال نگهداری از نظر شیمیایی تغییر نمی کند و شیرینی آن در دمای بالا تغییر نمی کند. همه موارد ذکر شده در استفاده از سوکرالوز در صنایع غذایی تاثیرگذار است.

فواید استفاده از سوکرالوز در صنایع غذایی
فواید استفاده از سوکرالوز در صنایع غذایی

فواید استفاده از سوکرالوز در صنایع غذایی

تولید کننده های مواد غذایی از سوکرالوز به دلیل داشتن فواید بسیار زیاد در صنایع غذایی بطور گسترده استفاده می کنند. پنج مورد از فواید این شیرین کننده مصنوعی در صنایع غذایی عبارتند از:

بهبود طعم مواد غذایی

در صنایع غذایی از سوکرالوز به مقدار زیاد برای افزایش طعم مواد غذایی و نوشیدنی های کم کالری استفاده می شود، تا مصرف کنندگان طعم شکر را تجربه کنند. از آنجایی که سوکرالوز در مواد غذایی شیرینی خود را حفظ می ‌کند و تجزیه نمی ‌شود، کالری آن صفر است. این خاصیت باعث شده این شیرین کننده مصنوعی در طیف وسیعی از محصولات کم کالری استفاده شود.

ایمن برای همه

این شیرین کننده مصنوعی برای مصرف تمام افراد در هر شرایطی ایمن است. حتی زنان باردار، مادران شیرده و حتی افراد مبتلا به بیماری دیابت نیز می توانند با خیال راحت از سوکرالوز استفاده کنند. سازمان غذا و داروی آمریکا نیز استفاده از سوکرالوز را در صنایع غذایی برای تولید محصولات مختلف بی خطر اعلام کرده است.

مصرف این شیرین کننده مصنوعی سلامت دندان ها را به خطر نمی اندازد. زیرا تحقیقات نشان داده است که سوکرالوز به عنوان منبع غذایی توسط باکتری های دهانی که باعث پوسیدگی دندان می شوند، استفاده نمی شود.

مناسب برای افراد مبتلا به دیابت

این شیرین کننده مصنوعی در بدن هضم نمی شود. بنابراین تاثیری بر قند خون، ترشح انسولین و جذب گلوکز در بدن ندارد. افراد مبتلا به بیماری دیابت می توانند از محصولات حاوی سوکرالوز با خیال راحت استفاده کنند. تحقیقات نشان داده است مصرف این قند مصنوعی در افراد دیابتی، هیچ تاثیری بر قند خون این افراد نخواهد داشت.

پایدار حرارتی

یکی دیگر از فواید این شیرین کننده مصنوعی که برای صنایع غذایی بسیار ارزشمند است، پایداری حرارتی بالای آن است. به همین دلیل از سوکرالوز می توان در پخت و فراوری مواد غذایی مانند پاستوریزه کردن، فرآوری آسپتیک و سایر فرآیندهای تولیدی که به دمای بالا نیاز دارند، استفاده کرد. به همین دلیل شما می توانید سوکرالوز را لیست بسیاری از محصولات غذایی مانند کنسروها، شربت ها، مرباها و بسیاری دیگر از محصولات مشاهده کنید.

ماندگاری طولانی

استفاده از سوکرالوز باعث افزایش ماندگاری محصولات غذایی می شود. این یک خاصیت بسیار مفید برای محصولات تولیدی در صنایع غذایی است. این شیرین کننده مصنوعی طعم خود را در بسیاری از محصولات غذایی به خوبی حفظ می کند. علاوه بر بهبود طعم، ماندگاری مواد غذایی را نیز افزایش می دهد. شما می توانید از این شیرین کننده مصنوعی در نوشیدنی های پودری، دسرهای فوری و شیرین کننده های رومیزی نیز استفاده کنید.

چگونه می توان از سوکرالوز استفاده کرد؟

شما می توانید سوکرالوز را مانند شکر استفاده کنید به عنوان مثال می توانید صبح ها یک قاشق از آن را در قهوه یا چای خود میل کنید، یا آن را روی غلات خود بپاشید تا طعم آن ها شیرین تر شود یا از آن برای پخت کیک، بیسکویت یا موارد دیگر استفاده کنید.

اما به یاد داشته باشید، سوکرالوز قند نیست. این بدان معنی است که برای موارد خاص به ویژه پخت و پز محصول نهایی ممکن است در مقایسه با زمانی که از شکر استفاده می ‌کردید متفاوت به نظر برسد یا طعم آن کمی متفاوت باشد. شکر طعم غذا و نوشیدنی را شیرین ‌تر می ‌کند و در محصولات پخته شده به سبک ‌تر، لطیف ‌تر شدن و حجم دادن به آن‌ ها کمک می‌ کند. همچنین می تواند در به دام انداختن و حفظ رطوبت نیز موثر باشد.

اما از آنجایی که سوکرالوز و سایر شیرین کننده های مصنوعی ترکیب شیمیایی مشابهی با شکر ندارند، هنگام پختن به همان شیوه واکنش نشان نمی دهند. این به این معنی نیست که نمی توانید از آن استفاده کنید، فقط ممکن است لازم باشد مقدار مورد نیاز را تنظیم کنید و برای تفاوت ها آماده باشید. هنگام استفاده از این قند مصنوعی به جای شکر، ممکن است متوجه شوید کیک های شما ممکن است نیاز داشته باشند مدت بیشتری در فر بمانند یا زودتر از فر خارج شوند.

آیا سوکرالوز سالم تر از شکر است؟
آیا سوکرالوز سالم تر از شکر است؟

آیا سوکرالوز سالم تر از شکر است؟

در مقایسه با شکر این شیرین کننده به طور قابل توجهی کالری کمتری دارد، اما طعم شیرین آن ۶۰۰ برابر است. سوکرالوز حاوی صفر کالری در مقابل تقریبا ۱۶ کالری در هر قاشق چای خوری شکر است. بنابراین می تواند به پایین نگه داشتن کالری دریافتی شما کمک کند. همچنین می تواند یک گزینه بهتر برای کسانی باشد که می خواهند وزن کم کنند.

علاوه بر این، بر خلاف شکر، سوکرالوز و شیرین کننده های مصنوعی به طور کلی باعث ایجاد حفره های دندانی نمی شوند. قندهای تصفیه شده، مانند شکر معمولی، توسط باکتری های موجود در دهان که به عنوان میکروبیوم دهان شناخته می شوند، تخمیر می شوند که منجر به تولید اسید می شود که سطح مینای دندان را فرسایش می دهد و باعث پوسیدگی می شود. با این حال، شیرین کننده های مصنوعی توسط باکتری های دهان تخمیر نمی شوند بنابراین در پوسیدگی دندان نقشی ندارند.

سوکرالوز و دیابت

علاوه بر این، سوکرالوز باعث افزایش سطح گلوکز خون نمی شود. این مسئله آن را به جایگزینی عالی برای قند برای افراد مبتلا به دیابت تبدیل می کند. زیرا آنها را قادر می سازد سطح قند خون خود را کمی بهتر کنترل کنند.

سوکرالوز در صنایع غذایی در بسیاری از محصولات، از جمله آدامس، میوه های کنسرو شده، شربت ها، محصولات لبنی و چاشنی ها استفاده می شود. بدن آن را به عنوان قند یا کربوهیدرات نمی شناسد، بنابراین مانند قند سفره وارد جریان خون نمی شود. تحقیقات نشان می دهد که سوکرالوز ممکن است بر سلامت دهان یا قند خون تاثیر منفی نداشته باشد. شیرین کننده مصنوعی ممکن است یک جایگزین سالم برای افراد مبتلا به دیابت یا سایر نگرانی های سلامتی باشد.

با این حال، در مقایسه با قندهای طبیعی (مانند عسل، شربت افرا، ملاس و آگاو)، اگرچه کالری آنها به طور قابل توجهی بالاتر است، اما حاوی بسیاری از مزایای تغذیه ای و سلامتی دیگری است که به سادگی در شیرین کننده های مصنوعی یافت نمی شوند.

به عنوان مثال، عسل خام دارای خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی طبیعی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همچنین منبعی غنی از فیبرهای پری بیوتیک است که به رشد باکتری‌ های دوست دار روده کمک می‌ کند. اما شیرین ‌کننده ‌های مصنوعی تاثیر منفی بر میکروبیوم روده شما دارند.

به طور مشابه، شربت افرا خالص با کیفیت خوب، اگرچه کالری بیشتری نسبت به سوکرالوز دارد، اما سرشار از طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها است که به محافظت از سلول های ما در برابر آسیب رادیکال های آزاد و کاهش التهاب در بدن کمک می کند. شربت افرا همچنین منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، روی و منگنز است. اما مواد معدنی در شیرین کننده های مصنوعی یافت نمی شوند.

بنابراین، اگرچه شیرین ‌کننده ‌های طبیعی کالری بیشتری دارند اما می ‌توانند مواد مغذی اضافی و فواید سلامتی را ارائه کنند که به سادگی در شیرین‌ کننده‌های مصنوعی وجود ندارد.

آیا سوکرالوز می تواند به کاهش وزن کمک کند

شیرین کننده سوکرالوز هیچ گونه کالری ندارد در حالی که یک قاشق چای خوری شکر تصفیه شده حاوی تقریبا ۱۶ کالری است. تحقیقات کاهش وزن قابل توجهی را در افرادی که نوشیدنی های شیرین کم کالری مصرف می کنند، در مقایسه با نوشیدنی های قندی با کالری بالاتر نشان داده است. بنابراین از نظر کاهش وزن، سوکرالوز می تواند یک جایگزین عالی بدون کالری برای افرادی باشد که تمایل به مصرف قند زیادی دارند.

یکی دیگر از مزایای سوکرالوز این است که برخلاف شکر باعث افزایش سطح گلوکز خون نمی شود به این معنی که یک جایگزین عالی برای قند در افراد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت است.

این ترکیب به افراد این امکان را می دهد که همچنان از غذاهای شیرین و خوراکی ها استفاده کنند و در عین حال سطح قند خون خود را کنترل کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که اگر دیابتی هستید، باید به طور فعال سوکرالوز یا شیرین کننده های مصنوعی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در حالت ایده آل، باید روی مصرف مقدار زیادی غذاهای سالم و کامل تمرکز کنید و تا حد امکان از غذاهای بسته بندی شده، شیرین و مصنوعی پرهیز کنید.

اما اگر شما فردی هستید که در تلاش برای اجتناب از خوردن مقادیر زیاد قند و خوراکی های شیرین هستید، سوکرالوز جایگزین سالم تری از نظر کنترل قند خون است. همچنین شایان ذکر است که سوکرالوز به عنوان یک انتخاب غذایی طولانی مدت توصیه نمی شود. این شیرین کننده مصنوعی بیشتر یک ابزار کوتاه مدت برای حذف تدریجی شکر است.

عوارض جانبی مصرف سوکرالوز
عوارض جانبی مصرف سوکرالوز

عوارض جانبی مصرف سوکرالوز

مصرف بیش از حد این قند مصنوعی ممکن است عوارض جانبی را برای سلامتی به همراه داشته باشد. برخی از مهمترین عوارض این شیرین کننده مصنوعی عبارتند از:

تاثیر منفی بر میکروبیوم روده

جنبه های منفی سوکرالوز عمدتا به تاثیر آن بر میکروبیوم روده ما مربوط می شود. تحقیقات نشان داده است که شیرین کننده های مصنوعی می توانند تاثیر منفی بر میکروبیوم روده، تریلیون ها باکتری مفیدی که در داخل روده ما زندگی می کنند، داشته باشند.

به عنوان مثال، مطالعه اخیر نشان داد که موش هایی که از رژیم غذایی غنی از سوکرالوز تغذیه می کردند، در مقایسه با موش هایی که رژیم غذایی بدون سوکرالوز داشتند، تنوع باکتری های دوستدار روده و باکتری های منفی و نشانگرهای التهابی کاهش یافته است. این به این دلیل است که شیرین کننده های مصنوعی می توانند رشد باکتری های منفی را تقویت کرده و در عین حال از رشد باکتری های مثبت جلوگیری کنند.

عدم تعادل در باکتری های روده که نقش مهمی در سلامتی دارد به نام میکروبیوم دیس بیوز شناخته می شود که با افزایش التهاب و مشکلات گوارشی همراه است. همانطور که تحقیقات نشان می ‌دهد که میکروبیوم روده ما چقدر برای همه جنبه‌ های سلامتی از جمله عملکرد سیستم ایمنی، سلامت مغز، سلامت پوست، مدیریت وزن و سلامت دستگاه گوارش بسیار مهم است، مراقبت از روده برای سلامتی بسیار مهم است.

افزایش میل به مصرف قندها

علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان داده اند که شیرین کننده های مصنوعی ممکن است به دلیل شیرینی بسیار زیادشان بر سیگنال های پاداش و گرسنگی تاثیر بگذارند (سوکرالوز تقریبا ۶۰۰ برابر شیرین تر از شکر است) که می تواند منجر به افزایش اشتها و میل به قند شود.

با این حال، این شواهد متناقض است، به این معنی که نمی توان اظهارات قطعی کرد. بنابراین تحقیقات بیشتری برای تایید کامل تاثیر شیرین کننده های مصنوعی بر اشتها مورد نیاز است. سایر عوارض جانبی سوکرالوز شامل نفخ، گاز و اسهال است. هنگامی که به مقدار زیاد مصرف شود، ممکن است اثر ملین نیز داشته باشد. سوکرالوز و سایر شیرین کننده های مصنوعی می توانند جایگزین خوبی برای شکر برای افراد خاص باشند.

ممکن است هنگام پخت مضر باشد

سوکرالوز در هنگام پخت تجزیه می شود و با سایر مواد تشکیل دهنده تداخل خواهد داشت و در هنگام مصرف طعم تلخی از خود به جای می گذارد. پختن در دمای بالا همچنین باعث می شود که ترکیبی به نام کلروپروپانول تولید کند که خاصیت سرطان زایی دارد. بنابراین به ‌ویژه برای سلامت سیستم گوارشی خود، بهتر است از شیرین ‌کننده‌ های مصنوعی فقط برای کوتاه‌ مدت استفاده کنید.

قیمت سوکرالوز

قیمت سوکرالوز بر حسب گرید و نوع بسته بندی آن متفاوت است و به راحتی حتی از طریق فروشگاه های اینترنتی برای استفاده انبوه و شخصی در دسترس است.

سخن آخر

سوکرالوز و سایر شیرین کننده های مصنوعی زمانی مفید هستند که نیاز دارید بدون کالری به رژیم غذایی خود شیرینی اضافه کنید. از آنجایی که سوکرالوز ۶۰۰ برابر قند معمولی قوی تر است، حتی مقدار کمی از آن می تواند نیاز شما را به شیرینی برطرف کند. علاوه بر این، ممکن است به شما اجازه دهد بدون نگرانی در مورد افزایش سطح قند خون، غذاهای شیرین بخورید. با این حال، شیرین کننده های مصنوعی ممکن است باعث پرخوری و ایجاد نفخ شوند. همچنین گفته می شود که سوکرالوز علاوه بر نرم کردن مینای دندان در صورت استفاده طولانی مدت، باکتری های سالم روده را کاهش می دهد. بنابراین از آن در حد معقول استفاده کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا