Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

آشنایی با کاربردهای پودر ایزوله سویا

ایزوله سویا (Soy Isolate) پروتئینی است که از دانه های سویا مشتق شده و محتوی مقدار کمی چربی و پروتئین است.

خرید و فروش مواد شیمیایی صنایع غذایی و دارویی - - بازرگانی امید
خرید و فروش مواد شیمیایی صنایع غذایی و دارویی – – بازرگانی امید

ایزوله سویا که به نام پروتئین سویا نیز شناخته می شود. این ماده کاربردهای گسترده ای دارد و به عنوان جایگزین گوشت و لبنیات مورد استفاده قرار می گیرد. ایزوله سویا در واقع پروتئینی است که از سویا جدا می شود. این ماده از کنجاله سویا تهیه می شود که پوست آن کنده شده و چربی آن گرفته شده است. پروتئین سویا از سال ۱۹۵۹ به دلیل خواص عملکردی در غذاها استفاده می شود.

به طور کلی تخمین زده می شود که پروتئین سویا حداقل ۶۰-۷۰٪ پروتئین کل سویا را در خود داشته باشد. ایزوله سویا یکی از مهم ترین مواد تشکیل دهنده انواع سس ها، انواع سوپ ها، لبنیات، نان، میوها، دسرها، ماکارانی و مکمل های ورزشی است. در ادامه این مطلب از نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

قیمت خرید و فروش پودر پروتئین سویا در بازار ایران تابع پارامترهای مختلفی مانند نوسانات قیمت ارز است. در حال حاضر امکان خرید پودر پروتئین سویا از طریق سایت های اینترنتی و همچنین شرکت های تولید کننده وجود دارد.

مزایای تغذیه ای ایزوله سویا

پروتئین سویا یک پروتئین کامل گیاهی است که حاوی کلیه اسیدهای آمینه ضروری برای رشد است. از نظر کیفیت با پروتئین موجود در گوشت، شیر و تخم مرغ برابر است. از طرف دیگر، محتوای چربی بسیار کمی دارد.  پروتئین سویا ممکن است خطر بیماری کرونر قلب را کاهش دهد. همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد پروتئین سویا می تواند به پیشگیری از پوکی استخوان، برخی سرطان ها و علائم یائسگی کمک کند.

با این حال ایزوله سویا ممکن است فواید کمتری برای سلامتی نسبت به دانه های سویا کامل یا کنسانتره پروتئین سویا داشته باشد. زیرا طی فرآیند تولید آن پروتئین ها با الکل شسته می شوند و اکثر ایزوفلاون های آن از بین می روند. ایزوفلاون ها فواید زیادی برای سلامتی دارد به عنوان مثال باعث گشاد شدن عروق شریانی، کاهش کلسترول و مهار تصلب شرایین می شوند.

در برخی مطالعات حیوانی مشخص شده است که پروتئین ایزوله سویا با تعدیل متابولیسم استروژن، کاهش تکثیر سلول های توموری و القای آپوپتوز سلول توموری، میزان و رشد تومور را کاهش می دهد. ایزوله پروتئین سویا همچنین ممکن است از تکثیر سلول های اندوتلیال جلوگیری کند.

فیتواستروژن های ایزوفلاون موجود در این ترکیب  فعالیت های شبه استروژنی اندکی نشان می دهند که ممکن است تعادل هورمون را تنظیم کرده و ریسک سرطان پستان، بیماری های قلبی و پوکی استخوان را کاهش دهد.

آشنایی با خواص و قیمت خرید و فروش ایزوله سویا
آشنایی با خواص و قیمت خرید و فروش ایزوله سویا

آنالیز ایزوله سویا

برای این که بدانیم یک پودر پودر پروتئین سویا از کیفیت خوبی برخوردار است، باید آن را آنالیز کرد. آنالیز پودر ایزوله سویا آن را از نظر رنگ، بو، pH، میزان چربی، وجود انواع باکتری های بیماری زا،میزان حلالیت و دیگر اطلاعاتی این چنینی مورد بررسی قرار می دهد. این آنالیز توسط آزمایشگاه های معتبر انجام شده و نتیجه آن در لیستی مشابه با تصویر زیر به ثبت می رسد.

لیست مربوط به آنالیز ایزوله سویا
لیست مربوط به آنالیز ایزوله سویا

مضرات ایزوله سویا

طبق تحقیقات انجام شده، موادی به نام فیتات ها در پودر پروتئین سویا وجود دارد. این مواد به عنوان ضد مغذی شناخته می شوند. فیتات ها می توانند آهن و روی موجود در مواد غذایی را کاهش دهند. به غیر از این هیچ آثار سوء دیگری از آن ها گزارش نشده است. با این حال اگر رژیم غذایی شما غنی از روی و آهن است و به منظور کمبود بدنی خود از این رژیم پیروی می کنید، استفاده از ایزوله سویا می تواند برای شما مشکل ایجاد کند.

مواد دیگری به نام ایزوفلاون در پودر پروتئین سویا وجود دارد که می تواند بر غده تیروئید و هورمون های مربوط به آن اثرگذار باشد. در صورتی که از مشکلات غده تیروئید رنج می برید، پودر پروتئین سویا می تواند برای شما مشکل ساز شود.

پژوهش هایی در رابطه با تغییر سطح هورمون های تستسترون و استروژن انجام شده البته هنوز به اثبات نرسیده و باید تحقیقات بیشتری روی آن انجام شود.

قیمت ایزوله سویا

برای افراد گیاه خوار، بهترین جایگزین پروتئین حیوانی، پودر ایزوله سویا محسوب می شود. از همین رو، قیمت این محصول برای این افراد بسیار مهم است. البته با توجه به بازار در حال نوسان نمی توان یک قیمت ثابت برای این محصول در نظر گرفت و اعلام کرد. برای استعلام قیمت باید حتما به بازار مراجعه کنید. با این حال در تاریخ بازنگری این مقاله در تاریخ مرداد ۱۴۰۱، ۲۵۰ گرم از این ماده را می توان به قیمت ۹۵ هزار تومان خریداری کرد. خوب است بدانید که در بازار جهانی هر یک کیلوگرم از این ماده غذایی به قیمت یک الی پنج دلار به فروش می رسد.

موارد مصرف ایزوله سویا

ایزوله سویا که گاهی اوقات پروتئین سویا چینی نیز نامیده می شود، کاربردهای متنوعی دارد و شما می توانید به روش های مختلف آن را استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید آن را به نوشیدنی مورد علاقه خودتان اضافه کنید یا از آن در شیک های شیر یا اسموتی ها استفاده کنید.

علاوه بر آن می توان آن را روی غذاها و سالادها پاشید تا محتوای پروتئین را افزایش دهد. ماست خانگی سویا که غالباً آبکی است را می توان با افزودن مقداری ایزوله پروتئین سویا، غلیظ تر کرد.

پروتئین سویا در مقایسه با سایر محصولات سویا طعمی بسیار خنثی دارد و از آن جا که بیشتر کربوهیدرات های آن حذف می شوند، مصرف آن باعث نفخ شکم نمی شود. پیدا کردن ایزوله خالص سویا در فروشگاه ها دشوار است و بیشتر توسط صنایع غذایی استفاده می شود و مصرف کنندگان کمتر از آن استفاده می کنند. این ماده به طور عمده در ترکیب با سایر مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

این ترکیب در صنایع غذایی به دلایل تغذیه ای (افزایش محتوای پروتئین)، حسی (احساس بهتر دهان، طعم ملایم) و عملکردی (برای کاربردهایی که به امولسیون، جذب آب و چربی و خواص چسبندگی نیاز دارند) استفاده می شود.

پروتئین سویا در محصولات غذایی زیر استفاده می شود:

  • تنقلات، اسنک ها
  • جایگزین های غذا
  • غلات صبحانه
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • نوشیدنی های آماده برای کاهش وزن
  • سوپ ها ، سس ها و غذاهای آماده
  • غذاهای پخته شده
  • بستنی، ماست و سایر محصولات لبنی یا غیر لبنی
  • جایگزین های گوشت
  • گوشت فرآوری شده، مرغ و محصولات ماهی

ایزوله سویا در سوسیس و کالباس

یکی دیگر از کاربرد های مهم ISP در صنایع غذایی، استفاده از آن در تولید انواع برگر، کالباس و سایر فرآورده های گوشتی است. این پودر با نگهداری از رطوبت موجود در این فرآورده ها باعث آبدار بودن و حفظ بافت ویژه آن ها می گردد. از همین رو، پودر پروتئین سویا به صورت گسترده در سوسیس و کالباس استفاده می شود تا بافت آبدار و منسجمی داشته باشند.

فروش عمده ایزوله سویا

پودر پروتئین سویا در شرکت های تولیدکننده مواد غذایی با استفاده از ماشین آلات مدرن و پیشرفته و توسط مهندسین متخصص در حوزه صنایع غذایی و شیمی تولید می شود. این محصول در ابعاد، بسته بندی و حجم های مختلف در بازار به فروش می رسد. برای خرید پودر پروتئین ایزوله سویا می توانید به فروشگاه های اینترنتی شرکت های تولید کننده مراجعه نمایید. این محصول به صورت عمده برای شرکت های تولید موادغذایی نیز به تولید می رسد. فروش عمده این محصول به صورت آنلاین و یا حضوری انجام می شود.

فروشندگان ایزوله سویا

پودر پروتئین سویا را می توانید از تمامی فروشگاه های آنلاین و حضوری مواد غذایی تهیه نمایید. این پودر توسط شرکت های تولید کننده مواد غذایی تهیه می شود. می توانید نام ایزوله سویا را در گوگل سرچ کرده و از فروشکاه های آنلاین تهیه نمایید.

ایزوله سویا دست پز

ایزوله سویا برند دست پز به صورت آماده در بسته بندی های صد گرمی، نیم کیلویی و یک کیلویی، در دوز مصرف یک درصد تولید می شود. این برند یکی از بهترین برندهای ایزوله سویا ایرانی شناخته می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا