Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

ویتامین B6 یا پیریدوکسین چه خواصی برای تهوع، اشتها و بی خوابی دارد؟

امروز در نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با ویتامین B6 و فواید آن برای سلامتی آشنا کنیم. ویتامین B6 یکی از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن است که در رفع تهوع، بی اشتهایی و بی خوابی اثرات مفیدی از خود بر جای گذاشته است. در مقاله امروز می توانید تمامی اطلاعات مربوط به این ویتامین از جمله فواید، عوارض کمبود و عوارض مصرف بیش از حد آن و همچنین داروهایی که به شکل مکمل از این ویتامین در بازار موجود هستند، به دست آورید. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با ویتامین B5 را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

فواید ویتامین B6 برای تهوع، اشتها و بی خوابی
فواید ویتامین B6 برای تهوع، اشتها و بی خوابی

ویتامین B6 چیست

یکی از مهم ترین اعضای خانواده بزرگ ویتامین ب، ویتامین B6 است. این ویتامین مانند دیگر اعضای خانواده خود محلول در آب بوده و در بسیاری از واکنش های ضروری بدن کاربرد دارد. ویتامین B6 را در اغلب مکمل های ب کمپلکس می توانید پیدا کنید. با این حال این ویتامین به صورت خالص به اشکال دارویی مختلف نظیر آمپول و قرص در بازار دارویی موجود است. ویتامین B6 خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. از جمله این خواص می توان به درمان افسردگی، پیشگیری از بیماری های روحی، بهبود عملکرد مغز و سایر ارگان ها بدن، درمان کم خونی شدید یا آنمی، بهبود علائم سندروم پیش از قاعدگی یا PMS اشاره کرد.

پیریدوکسین چیست

ویتامین ب۶ با نام دیگر پیریدوکسین نیز شناخته می شود. همان طور که گفتیم، پیریدوکسین در درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها نقش اساسی دارد. در این بخش از مقاله به شرح چگونگی عملکرد پیریدوکسین برای بهبود بیماری ها و شرایط خاص صحبت کرده ایم:

درمان کم خونی شدید یا آنمی

بدن آمینواسیدی به نام هموسیستئین دارد که اگر سطح آن از مقدار مشخصی بالاتر رود، می تواند آسیب جدی به دیواره ی عروق بزند. یکی از مهم ترین فواید پیریدوکسین، کاهش سطح این آمینواسید در خون است. افزایش آمینواسید مذکور در خون می تواند سبب سکته های قلبی و مغزی شود. بنابراین در بیمارانی که سطح هموسیستئین بالا است، حتما یکی از داروها پیریدوکسین خواهد بود. در شرایطی که بیمار دچار کم خونی شدید یا آنمی شده باشد، مصرف ب۶ همراه با آهن و ویتامین ب۱۲ می تواند به درمان او کمک کند.

فواید ویتامین B6 برای تهوع، اشتها و بی خوابی
فواید ویتامین B6 برای تهوع، اشتها و بی خوابی

ویتامین پیریدوکسین برای اعصاب

خانواده ویتامین ب به داروهای مناسب برای اعصاب مشهورند. ویتامین ب۶ یا پیریدوکسین نیز از این قاعده مسثتنی نبوده و یکی از بهترین درمان ها برای جلوگیری از افسردگی و بهبود بیماری های روحی به شمار می رود. ویتامین B6 تا حد زیادی در بهبود عملکرد مغز و حافظه اثرگذار است. پیردوکسین برای پیشگیری از آلزایمر، تولید هورمون‌ های سروتونین و نوراپی ‌نفرین، درمان اضطراب و انواع بیماری های عصبی بسیار مهم و کارآمد است.

ویتامین B6 برای بینایی

جالب است بدانید که ویتامین B6 برای بهبود سلامت چشم بسیار مفید است. این مکمل در کنار ویتامین A می تواند اثرات شگفت انگیزی از خود برجای بگذارد. مصرف پیریدوکسین برای پیشگیری از بیماری‌ هایی نظیر دژنراسیون ماکولا در سنین بالا مفید است. ویتامین B6 می تواند از ضعف بینایی نیز جلوگیری به عمل آورد.

ویتامین B6 و کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی، مشکلی است که بسیاری از بانوان با آن دست و پنجه نرم می کنند. دردهای و مشکلات ناشی از این سندروم گاهی به قدری آزار دهنده می شود که افراد به مصرف دارو روی می آورند. یکی از داروهایی که در این دوران می توانید از آن کمک بگیرید، مکمل های حاوی ویتامین ب۶ یا پیریدوکسین است. این ویتامین به کاهش دردهای شکمی، تهوع و مشکلات اعصاب و روان کمک می کند.

ویتامین B6 و خواب

اگر شما هم در چرخه خواب خود دچار اختلال شده اید، ویتامین ب۶ چاره ی کار شماست. این ویتامین در تولید ملاتونین بدن نقش اساسی دارد. ملاتونین همان هورمونی است که می تواند ساعت خواب شما را تنظیم کند. پس اگر از بی خوابی یا پرخوابی رنج می برید، بهتر است مصرف ویتامین ب۶ یا پیریدوکسین را جدی بگیرید.

ویتامین B6 و آسم و سنگ کلیه

جالب است بدانید طبق تحقیقات انجام شده، ویتامین ب۶ در بیماران مبتلا به آسم سبب کاهش خس خس سینه و حملات آسمی می شود. طبق بررسی های بیشتر مشخص شد که این ویتامین می تواند در پیشگیری و بهبود سنگ کلیه نیز نقشی موثر داشته باشد. اثرات مصرف ویتامین ب۶ با منیزیم در این دو بیماری چشمگیر است.

فواید ویتامین B6 برای تهوع، اشتها و بی خوابی
فواید ویتامین B6 برای تهوع، اشتها و بی خوابی

ویتامین B6 و اشتها

جالب است بدانید که میزان سروتونین با میزان اشتها رابطه عکس دارد. هر چه هورمون شادی آور سروتونین در بدن بیشتر باشد میل به غذا کمتر شده و برعکس کاهش سروتونین در اثر افسردگی می تواند میزان اشتها را افزایش دهد. از همین رو، اغلب افرادی که دچار افسردگی هستند برای بهبود روحیه خود میل به غذا خوردن پیدا کرده و چاق می شود. طبق تحقیقات انجام شده، سطح پایین ویتامین B6 سطح سرتونین مغز کاهش خواهد داد. همین موضوع با افزایش اشتها رابطه مستقیم دارد. پس اگر دچار اشتهای زیاد از حد شده اید، مصرف ویتامین ب۶ می تواند مشکل شما را حل کند.

ویتامین B6 ضد تهوع برای کودکان

پیریدوکسین برای رفع تهوع در کودکان موثر است. در صورتی که کودک شما به دلیل سوء تغذیه یا مشکلات گوارشی دچار تهوع شده باشد، حتما از سوی پزشک برای او ویتامین ب۶ تجویز می شود. البته این ویتامین برای رفع تهوع در بزرگسالان نیز مفید است که در قسمت های بعدی به بیان توضیحات مربوط به آن پرداخته ایم.

علائم کمبود ویتامین B6

شاید این سوال در ذهن شما نقش بسته باشد که چه زمان باید نسبت به مصرف ویتامین B6 اقدام کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید علائم کمبود ویتامین ب۶ را برای شما شرح دهیم. پیش از آن باید بدانید که تقریبا کمبود ویتامین ب۶ برای بدن رخ نمی دهد؛ چرا که این ویتامین در انواع غذاها و میوه هایی که مصرف می کنیم وجود دارد.

بنابراین کم پیش می آید که به این کمبود دچار شویم. با این حال گاهی به دلیل بیماری خاص یا شرایطی ویژه که برای بدن رخ می دهد، با کمبود ویتامین ب۶ یا پیریدوکسین مواجه می شویم. علائم این کمبود به شرح زیر گزارش شده اند:

نوروپاتی محیطی، کم‌ خونی، تشنج، افسردگی، حواس ‌پرتی، ضعف عضلانی، سختی تمرکز و…

افرادی که رژیم های سخت گیاه خواری دارند نیز حتما باید زیر نظر پزشک مکمل ویتامین ب۶ مصرف کنند.

فواید ویتامین B6 برای تهوع، اشتها و بی خوابی
فواید ویتامین B6 برای تهوع، اشتها و بی خوابی

منابع پیریدوکسین چیست

ویتامین ب۶ درغذاهایی نظیر نخود، گوشت گاو، جگر گاو، سینه مرغ کبابی، موز، ماهی تن، توفو، هویج، برنج قهوه‌ای، غلات غنی‌ شده، فندق، شیر، سیب‌ زمینی، سویا، اسفناج و میوه هایی چون آواکادو یافت می شود.

نحوه مصرف ویتامین B6

بهترین نحوه مصرف ویتامین B6 دریافت آن از غذاها و منابع طبیعی است. با این حال شما می توانید این ویتامین را به صورت مکمل نیز مصرف کنید. مکمل های ب کمپلکس همگی حاوی پیریدوکسین هستند. این ویتامین به صورت قرص و آمپول نیز در بازار دارویی موجود است.

زمان مصرف ویتامین B6

از آنجایی که این ویتامین محلول در آب است، زمان مصرف معینی ندارد. در هر ساعت از روز که خواستید می توانید داروی مکمل ویتامین ب۶ را مصرف نمایید. با این حال بهتر است پیش از مصرف این دارو لیستی از داروهای مصرفی اعم از داروهای گیاهی و شیمیایی را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

در صورتی که تداخل دارویی میان ویتامین ب۶ و داروی مصرفی شما وجود داشته باشد، پزشک یک جایگزین مناسب به شما پیشنهاد خواهد داد و یا ممکن است زمان مصرف داروی شما را تغییر دهد.

بعد از برخی داروها تا یک الی دو ساعت بعد نباید هیچ دارویی مصرف کرد. این موارد شاید چندان جدی گرفته نشود اما حتما باید از پزشک بپرسید.

اگر یک دوز مصرف این دارو را فراموش کردید، در هنگام یاد آوری آن را مصرف کنید. اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کرده و از دو برابر کردن دوز بعدی خودداری نمایید.

همچنین اگر به تازگی عمل جراحی انجام داده اید، یا به زودی قرار است تحت اعمال جراحی شامل زیبایی، درمانی و دندانپزشکی قرار گیرید، بهتر است پزشک را مطلع سازید. دو هفته پیش از انجام اعمال جراحی مصرف این فراورده را قطع کنید.

این دارو تنها برای شما تجویز شده است. از پیشنهاد این دارو به دیگران حتی اگر شرایط مشابه با شما دارند خودداری نمایید.

از مصرف بیش از مقدار توصیه شده خودداری نمایید.

همچنین بهتر است بعد از تهیه ی هر دارو، بروشور موجود در بسته بندی آن را مطالعه نمایید. چرا که تمامی اطلاعاتی که نیاز است شما از آن با خبر شوید، نکات ایمنی و عوارض احتمالی آن دارو، در داخل بروشور درج شده است.

فواید ویتامین B6 برای تهوع، اشتها و بی خوابی
فواید ویتامین B6 برای تهوع، اشتها و بی خوابی

قرص ویتامین B6 را چند روز یکبار بخوریم

شما می توانید به صورت روزانه یک قرص خالص از ویتامین ب۶ یا یک قرص مکمل ب کمپلکس حاوی پیریدوکسین مصرف کنید. با این حال بهتر است نظر یک پزشک یا داروساز را در این زمینه جویا شوید.

عوارض مصرف قرص ویتامین  B6

ویتامین B6 یک ویتامین محلول در آب است. این یعنی مقدار زیاد آن در بدن از طریق ادرار دفع شده و عوارضی به دنبال ندارد. با این حال بهتر است بدانید که هر دارویی ممکن است عوارض جانبی ای به همراه داشته باشد. این عوارض می تواند به دلیل حساسیت به مواد موثره ی دارو باشد. در صورتی که به هر یک از مواد موثره حساسیت دارید از مصرف این دارو خودداری نمایید.

همچنین در صورت مشاهده ی علائم حساسیتی نظیر اسهال و استفراغ، بثورات و راش های پوستی، قرمز شدن پوست و چشم ها، خارش، سرگیجه، سردرد و علائمی از این دست مشاهده کردید، مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که وجود این عوارض احتمالی نباید شما را از مصرف دارو منصرف کند. حتما به خاطر داشته باشید دارویی که توسط پزشک برای شما تجویز شده است، فوایدش بیشتر از عوارضش خواهد بود. در صورتی که دارو را طبق تجویز پزشک و دستور او مصرف نمایید، عوارضی شامل حال شما نخواهد شد.

همچنین بهتر است بعد از تهیه ی هر دارو، بروشور موجود در بسته بندی آن را مطالعه نمایید. چرا که تمامی اطلاعاتی که نیاز است شما از آن با خبر شوید، نکات ایمنی و عوارض احتمالی آن دارو، در داخل بروشور درج شده است.

آمپول ویتامین ب۶ برای تهوع

افرادی که به دلایل مختلف مثل ابتلا به بیماری یا مصرف دارویی خاص، شیمی درمانی، بارداری و … دچار تهوع می شوند، می توانند از آمپول ویتامین ب۶ برای تهوع استفاده کنند. البته این موضوع باید زیر نظر پزشک باشد. جالب است بدانید برخی افراد که به بیماری ماشین زدگی دچار می شوند، می توانند با تجویز پزشک از آمپول ویتامین ب۶ و یا قرص پیریدوکسین استفاده کنند. توجه کنید مصرف پیریدوکسین در بارداری حتما باید تحت نظر پزشک انجام شود.

فواید ویتامین B6 برای تهوع، اشتها و بی خوابی
فواید ویتامین B6 برای تهوع، اشتها و بی خوابی

آمپول ویتامین B6 برای چیست

بسیاری از افراد این سوال را مطرح می کنند که آمپول پیریدوکسین برای چیست؟ آمپول ویتامین ب۶ در حقیقت نوع قوی تر ویتامین ب۶ است. از آنجایی که این ویتامین به شکل آمپول سریع تر از شکل قرص به داخل خون وارد می شود، اثرات آن سریع تر نمایان می شود. البته در نظر داشته باشید که داروهای تزریقی عوارض خاص خود را داشته و بهتر است تا حد امکان از درمان تزریقی دوری جست. با این حال اگر این آمپول از سوی پزشک برای شما تجویز شده است، بهتر است آن را سر وقت تزریق کنید تا نتایج خوبی مشاهده نمایید.

درد آمپول ب۶

آمپول ویتامین ب۶ در دسته آمپول های بدون درد قرار می گیرد. این بسیار به شرایط بدنی شما ربط دارد. آمپول پیریدوکسین بیش از اینکه درد داشته باشد، سوزش دارد که بخاطر سوزن سر سرنگ است. این ویتامین محلول در آب بوده و تزریق آن به راحتی صورت می گیرد.

قیمت خرید قرص ویتامین B6

به دلیل نوسان اقتصادی در کشور، قیمت این قرص را به طور مشخص نمی توان تعیین کرد. با این حال بد نیست بدانید در تاریخ مرداد ماه ۱۴۰۱، آمپول یا قرص ویتامین ب۶ با قیمت ۶۰ هزار تومان به بالا قابل تهیه است. لطفا پیش از آغاز مصرف این دارو، اطلاعات کلی در رابطه با سوابق بیماری خود در اختیار پزشک قرار دهید.

ویتامین B6 خارجی

اگر می پرسید که ویتامین B6 خارجی بهتر است یا ایرانی، باید بگوییم که ماده موثره ی هر دو دارو یکی بوده و فرقی میان آن ها نیست. اما قرص ویتامین ب۶ ایرانی به طبع ارزان تر و در دسترس تر است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا