Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

سوکرالوز و دیابت چه ارتباطی با هم دارند؟ | عوارض و فواید مصرف سوکرالوز

استفاده از انواع شیرین کننده از دیرباز صورت می گرفته است. شیرین کننده ها انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها مغذی و برخی دیگر غیرمغذی یا فاقد کالری هستند. همچنین شیرین کننده های طبیعی و مصنوعی نیز در بازار عرضه می‌شوند. سوکرالوز نوعی شیرین کننده است که از ساکارز مشتق شده است. از خواص سوکرالوز این است که ۶۰۰ برابر شیرین تر از شکر معمولی بوده و بنابراین مقدار کمی از آن برای شیرین کردن نیاز است. اما توجه شود که سوکرالوز در دیابت ممکن است تاثیر نامطلوبی داشته باشد. اگر می خواهید با ارتباط سوکرالوز و دیابت آشنا شوید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید. قیمت سوکرالوز به عنوان یک شیرین کننده کم کالری به عوامل مختلفی وابسته است. خرید و فروش سوکرالوز با برندهای تجاری مختلف در بازار صورت می‌پذیرد. برای خرید سوکرالوز می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه نمود.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی سوکرالوز و قیمت خرید و فروش و کاربرد آن پرداخته است. در این مقاله به بررسی ارتباط سوکرالوز و دیابت خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

سوکرالوز چیست

سوکرالوز ماده ای شیرین کننده بوده و در اتحادیه اروپا با شماره E955 شناخته می گردد. این ماده با کلرینه شدن ساکارز تولید شده و حدود ۶۰۰ بار از شکر شیرین تر است. سوکرالوز ماندگاری مطلوبی داشته است و برای استفاده در کالاهای پخته شده ایمن در نظر گرفته می شود. توجه شود که دمای پخت نباید از ۱۱۹ درجه سانتی گراد بالاتر رود. زیرا دماهای بالاتر منجر به تجزیه آن می شوند.

محصولات حاوی سوکرالوز از لحاظ طعم، ثبات و ایمنی در مقایسه با سایر شیرین کننده های کم کالری برتری دارند. این شیرین کننده با نام تجاری Splenda در بازار عرضه می گردد.

سوکرالوز و دیابت

سوکرالوز شیرین کننده ای کم کالری است. این ماده بدون ایجاد کالری یا کربوهیدرات غذاها و نوشیدنی ها را شیرین می کند. با جایگزینی اتم کلر با سه گروه انتخابی هیدروژن و اکسیژن در یک مولکول ساکارز یک شیرین کننده بدون کالری ایجاد می شود که ۶۰۰ برابر شیرین تر از قند بوده و سوکرالوز نام دارد.

سوکرالوز قادر به تامین شیرینی محصولات غذایی است. اما جالب است بدانید که بیشتر سوکرالوز مصرفی (حدود ۸۵ درصد) در دستگاه گوارش جذب نمی شود. درواقع سوکرالوز هیچ کالری برای بدن تامین نمی کند و تمام سوکرالوز جذب شده از طریق ادرار دفع خواهد شد.مانند شیرین کننده های فاقد کالری و کم کالری، جهت رسیدن به شیرینی تنها مقادیر بسیار کمی از سوکرالوز لازم است. برای سهولت اندازه گیری، سوکرالوز اغلب با مواد غذایی تایید شده توسط سازمان های بهداشت مخلوط می شود.

اثرات سوکرالوز در دیابت و سطوح انسولین بسیار کم است یا به طور کلی وجود ندارند. اما تاثیر سوکرالوز بر دیابت و ارتباط آن به مصرف کننده و عادت بدنی او به مصرف شیرین‌ کننده‌های مصنوعی وابسته است. در ادامه این مطلب بیشتر به ارتباط سوکرالوز و دیابت و قیمت سوکرالوز در بازار ایران می پردازیم.

ارتباط سوکرالوز و دیابت چیست

مطالعاتی بر روی ۱۷ نفر که با مشکلات چاقی شدید مواجه بودند، انجام گرفته است. مطالعات نشان داده است که مصرف سوکرالوز در افرادی که به طور منظم از شیرین ‌کننده ‌های مصنوعی مصرف نمی ‌کردند، ۱۴ درصد سطح قند خون و ۲۰ درصد سطح انسولین در آن ها افزایش یافته است.

اما مطالعات در افراد سالمی با وزن عادی تاثیری بر سطح قند خون و انسولین نشان نداده است. مطالعات بر روی افرادی انجام شده‌ است که سوکرالوز را به طور منظم مصرف نموده‌اند. بنابراین ارتباط بین سوکرالوز و دیابت احتیاج به بررسی های بیشتری داشته و سلامت عمومی مصرف کننده بر تاثیر آن بر افزایش قند خون موثر است.

به طور کلی می توان این‌طور بیان نمود که اگر سوکرالوز به طور مداوم مصرف نشود، ممکن است پس از مصرف در سطوح قند خون و انسولین تاثیرات منفی ایجاد نماید. اما اگر مصرف کننده به مصرف سوکرالوز عادت داشته باشد، احتمالا مصرف آن تاثیری بر روی بدن فرد نخواهد داشت.

سوکرالوز و دیابت چه ارتباطی با هم دارند؟
سوکرالوز و دیابت چه ارتباطی با هم دارند؟

عوارض سوکرالوز چیست

سوکرالوز و خطر ابتلا به دیابت

مطالعاتی نشان داده است که مصرف روزانه نوشابه رژیمی حاوی سوکرالوز خطر ابتلا به سندرم متابولیک و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را بیش از ۳۶% افزایش می دهد. بنابراین سوکرالوز در زمره ترکیبات محرک دیابت قرار می‌گیرد.

سندرم روده تحریک‌پذیر و بیماری کرون

سوکرالوز بر باکتری‌ های روده اثرات بدی دارد. بدن قادر به هضم این شیرین کننده نیست. اما این ماده از دستگاه گوارش انسان عبور کرده و به آن آسیب می ‌زند. این ماده موجب از بین رفتن پروبیوتیک ها شده و به دیواره روده نیز آسیب وارد می کند.

ایجاد ترکیبات سمی در دماهای بالا

پخت ‌و پز در دماهای بالا (بالاتر از ۱۱۹ درجه سانتی گراد) همراه با سوکرالوز می‌ تواند کلرو پروپانول های خطرناک ایجاد نماید. سوکروالوز در دماهای بالاتر از ۱۱۹ درجه دچار تخریب حرارتی شده و ترکیبات ژنوتوکسیک، سرطان ‌زا و تومور زا ایجاد می کنند.

قیمت سوکرالوز

سوکرالوز در برندهای تجاری مختلفی در بازار موجود و قابل تهیه است. قیمت سوکرالوز به عواملی همچون خلوص و کیفیت و برند تجاری آن وابسته است. البته نرخ ارز نیز بر قیمت این ماده بسیار موثر است. نرخ ارز بر قیمت محصولات وارداتی تاثیرات بیشتری خواهد داشت. برای خرید این محصول می توانید به سایت های معتبر فروش مراجعه نموده و بدون واسطه این شیرین کننده غیر مغذی را تهیه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا