Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص سیپروترون کامپاند برای درمان جوش و ریزش موی هورمونی چه فوایدی دارد؟

امروز در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با دارویی به نام قرص سیپروترون کامپاند آشنا کنیم. این دارو برای درمان آکنه هایی که به آنتی بیوتیک مقاوم شده اند تجویز می شود. جالب است بدانید که از این دارو می توان به عنوان داروی ضد بارداری نیز استفاده کرد. به همین دلیل استفاده از آن در میان بانوانی که تمایل به مصرف داروی ضد بارداری دارند، شایع است. شما می توانید در این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با کاربرد، ویژگی ها، نحوه ی مصرف، بهترین زمان مصرف، گروه هدف، تداخل دارویی، عوارض و هشدارها و دیگر نکات مفیدی که در رابطه با سیپروترون کامپاند باید بدانید را مطالعه نمایید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با معرفی انواع قرص های فشار خون را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

قرص سیپروترون کامپاند برای درمان جوش و ریزش موی هورمونی چه فوایدی دارد؟
قرص سیپروترون کامپاند برای درمان جوش و ریزش موی هورمونی چه فوایدی دارد؟

قرص سیپروترون کامپاند چیست

همان طور که در خطوط ابتدایی گفتیم، قرص سیپروترون کامپاند برای درمان جوش هایی که به آنتی بیوتیک مقاوم شده اند کاربرد دارد. این دارو بیشتر توسط بانوانی استفاده می شود که تمایل دارند از داروهای ضدبارداری خوراکی همزمان با داروی ضد جوش خود استفاده نمایند. یک کاربرد دیگر این دارو، درمان پرمویی وابسته به آندروژن است.

اگر بخواهیم مکانیسم اثر این دارو را از نظر علمی بررسی کنیم، باید بدانید که قرص سیپروترون کامپاند یک جزء آنتی آندروژنی و یک جزء استروژنی دارد. همین فعالیت ضد آندروژنی آن است که سبب کاهش ترشح سبوم و کاهش رشد موها خواهد شد. اتينيل استراديول که جزء استروژنی آن را تشکیل داده است، از بارداری جلوگیری خواهد کرد.

قرص سیپروترون کامپاند و چاقی

هر دارویی عوارض مخصوص به خودش را دارد، اما عوارض جانبی قرص سپروترون کامپاند کمی زیاد است. این دارو می تواند سبب بروز چاقی شود. از آنجایی که این قرص در زمره داروهای ضدبارداری قرار می گیرد، یک خصلت ویژه از این نوع داروها را در خود دارد. مانند سایر داروهای ضد بارداری این دارو سبب احتباس مایعات در بدن و افزایش وزن ناشی از آن خواهد شد. این عارضه معمولا در دو الی سه ماه اولیه مصرف این دارو نمایان خواهد شد.

در صورتی که شما مشغول به مصرف قرص سیپروترون کامپاند هستید، بهتر است هر هفته وزن خود را چک کنید. چنانچه اضافه وزن شدید به سراغ شما آمد، حتما با پزشک معالج خود صحبت کنید. در برخی شرایط پیروی از یک رژیم منظم می تواند شما را در امر اضافه وزن و چاقی ناشی از مصرف این دارو یاری نماید. داروهای هورمونی عموما سبب چاقی خواهند شد؛ از همین رو، چنین عارضه ای از قرص سپروترون کامپاند دور از انتظار نیست.

قرص سپروترون کامپاند و ریزش مو

جالب است بدانید که قرص سیپروترون کامپاند در درمان ریزش موی بانوان نیز مفید است. این دارو برای ریزش موی هورمونی بسیار موثر است. از همین رو، پزشکان برای بانوانی که دچار ریزش موی هورمونی شده باشند، قرص سیپروترون کامپاند را همراه با دیگر داروهای هورمونی نظیر اسپیرونولاکتون و ماینوکسیدیل تجویز خواهند کرد. قرص سیپروترون کامپاند برای درمان طاسی بانوان بسیار موثر و مفید است.

قرص سیپروترون کامپاند برای درمان جوش و ریزش موی هورمونی چه فوایدی دارد؟
قرص سیپروترون کامپاند برای درمان جوش و ریزش موی هورمونی چه فوایدی دارد؟

موارد منع مصرف سیپروترون کامپاند

از آنجایی که این دارو سبب تنظیم چرخه قاعدگی، لکه بینی و خونریزی می شود، مصرفش در دوران بارداری اکیدا ممنوع است. این دارو در زمان بارداری در رده بندی داروهای X واقع شده و سبب مرگ یا نقص عضو جنین می شود.

در صورتی که بیمار دچار هر گونه اختلالات ترومبوليك يا سابقه آن باشد و يا هر نوع بیماری که خطر بروز ترومبوز را افزايش مي دهد مصرف آن ممنوع است. از جمله موارد منع مصرف قرص سیپروترون کامپاند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ميگرن حاد

حملات گذراي ايسكميك مغزي

بيماري هاي كبدي و از جمله سندرم دوبين-جانسون

سندرم روتورف هپاتيت

پورفيري

آدنوم كبد

سنگ هاي صفراوی

متعاقب تخليه مول هيداتي فرم

سابقه كهير

يرقان انسدادي

كارسينوم پستان يا دستگاه تناسلي

خونريزي هاي مهبل با علت نامشخص

قرص سیپروترون کامپاند برای درمان جوش و ریزش موی هورمونی چه فوایدی دارد؟
قرص سیپروترون کامپاند برای درمان جوش و ریزش موی هورمونی چه فوایدی دارد؟

عوارض جانبی قرص سیپروترون کامپاند

قرص سیپروترون کامپاند عوارض زیادی دارد که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم. بهتر است بدانید که هر دارویی ممکن است عوارض جانبی ای به همراه داشته باشد. این عوارض می تواند به دلیل حساسیت به مواد موثره ی دارو باشد. در صورتی که به هر یک از مواد موثره حساسیت دارید از مصرف این دارو خودداری نمایید. همچنین در صورت مشاهده ی علائم حساسیتی نظیر اسهال و استفراغ، بثورات و راش های پوستی، قرمز شدن پوست و چشم ها، خارش، سرگیجه، سردرد و علائمی از این دست مشاهده کردید، مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که وجود این عوارض احتمالی نباید شما را از مصرف دارو منصرف کند. حتما به خاطر داشته باشید دارویی که توسط پزشک برای شما تجویز شده است، فوایدش بیشتر از عوارضش خواهد بود. در صورتی که دارو را طبق تجویز پزشک و دستور او مصرف نمایید، عوارضی شامل حال شما نخواهد شد.

همچنین بهتر است بعد از تهیه ی هر دارو، بروشور موجود در بسته بندی آن را مطالعه نمایید. چرا که تمامی اطلاعاتی که نیاز است شما از آن با خبر شوید، نکات ایمنی و عوارض احتمالی آن دارو، در داخل بروشور درج شده است.

عوارضی که به صورت شایع در بین یک تا ده درصد بیماران دیده می شود، به شرح زیر است:

قلبی عروقی: واریس، ادم

سیستم اعصاب مرکزی: سردرد، عصبانیت، افسردگی، سرگیجه

پوستی: کلوآسما (لک حاملگی)

غدد درون ریز و متابولیسم: تغییر در میل جنسی

گوارشی: تهوع

ادراری تناسلی: قاعدگی دردناک، حساسیت به لمس در پستان

عوارض عمومی قرص سیپروترون کامپاند

عوارض عمومی این دارو به شرح زیر گزارش شده است:

توده های سینه (به عنوان مثال تورم و حساسیت، تحریک پوست، درد)

یبوست

کاهش علاقه یا توانایی جنسی

کاهش باروری

اسهال

سرگیجه

احساس عمومی ناخوشی

تکرر ادرار

ریزش مو

سردرد

سوزش سردل

گرگرفتگی

ناتوانی جنسی

حالت تهوع

کاهش (یا افزایش) علاقه جنسی

خونریزی پوست، تاول، سردی یا تغییر رنگ

تورم سینه‌ها یا درد سینه

خستگی یا ضعف

افزایش غیرعادی رشد مو

استفراغ

تغییر وزن

قرص سیپروترون کامپاند برای درمان جوش و ریزش موی هورمونی چه فوایدی دارد؟
قرص سیپروترون کامپاند برای درمان جوش و ریزش موی هورمونی چه فوایدی دارد؟

عوارض جانبی خطرناک قرص سیپروترون کامپاند

برخی عوارض جانبی این دارو به صورت خطرناک ظاهر شده و در صورت مشاهده باید مصرف قرص سیپرترون کامپاند را قطع کرد. این عوارض به شرح زیر گزارش شده اند:

تب و لرز

ترشح شیر از سینه ‌ها

پوکی استخوان

علائم حمله قلبی

بثورات پوستی

مشاهده علائم کم خونی

علائم سکته مغزی

تغییرات بینایی

علائم لخته خون در پا یا بازو یا ریه‌ها

مشاهده علائم مشکلات انعقادی

واکنش های آلرژیک

علائم قند خون بالا

مشاهده علائم مشکلات کبدی

علائم فشار خون پایین

تورم بازوها، دست‌ ها، پاها، مچ پا یا صورت

علائم تومورهای خوش خیم مغز

مشاهده علائم افسردگی

قرص سیپروترون کامپاند برای درمان جوش و ریزش موی هورمونی چه فوایدی دارد؟
قرص سیپروترون کامپاند برای درمان جوش و ریزش موی هورمونی چه فوایدی دارد؟

تداخلات دارویی سیپروترون کامپاند

بهتر است پیش از مصرف این دارو لیستی از داروهای مصرفی اعم از داروهای گیاهی و شیمیایی را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. در صورتی که تداخل دارویی میان  و داروی مصرفی شما وجود داشته باشد، پزشک یک جایگزین مناسب به شما پیشنهاد خواهد داد و یا ممکن است زمان مصرف داروی شما را تغییر دهد.

بعد از برخی داروها تا یک الی دو ساعت بعد نباید هیچ دارویی مصرف کرد. این موارد شاید چندان جدی گرفته نشود اما حتما باید از پزشک بپرسید.

قرص سیپروترون کامپاند با داروهای زیر تداخل دارد:

آناسترازول، فرآورده‌های ترکیبی ضدویروس هپاتیت سی، کانیواپتان، داسابوویر، دی هیدرو اپی اندروسترون، انکورافنیب، اگزمستان، فوسیدیک اسید (سیستمیک)، گلکاپرویر و پیبرنتاسویر، همین، ایدلالیسیب، ایندیوم ۱۱۱ کاپرومب پندتید، لاکتیک اسید/ سیتریک اسید/ پتاسیم بی تارتات، اسپمیفن، پکسیدارتینیب، ترانگزامیک اسید، یولی‌پریستال

قرص سیپروترون کامپاند با غذاهایی که در ادامه معرفی شده اند نباید مصرف شود:

فراورده‌های ضدبارداری‌ هورمونی ترکیبی همراه با کافئین

آب گریپ ‌فروت

نکات مهم در رابطه با قرص سیپروترون کامپاند

مصرف اين دارو توسط زنان سيگاري به خصوص کسانی که بالاتر از ۳۵ سال سن دارند، خطر بروز بيماري هاي شرياني را افزايش مي دهد.

در صورتی ابتلا به فشار خون بالا و چاقی با احتیاط مصرف شود.

دارو را در دمای زیر ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

این دارو را در جای خشک و دور از تابش مستقیم نور خورشید و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

این محصول، تنها یک مکمل بوده و جهت تشخیص و پیشگیری نیست.

هشدار خاصی در رابطه با این دارو وجود ندارد.

لطفا پیش از آغاز مصرف این دارو، اطلاعات کلی در رابطه با سوابق بیماری خود در اختیار پزشک قرار دهید.

همچنین اگر به تازگی عمل جراحی انجام داده اید، یا به زودی قرار است تحت اعمال جراحی شامل زیبایی، درمانی و دندانپزشکی قرار گیرید، بهتر است پزشک را مطلع سازید. دو هفته پیش از انجام اعمال جراحی مصرف این فراورده را قطع کنید.

این دارو تنها برای شما تجویز شده است. از پیشنهاد این دارو به دیگران حتی اگر شرایط مشابه با شما دارند خودداری نمایید.

از مصرف بیش از مقدار توصیه شده خودداری نمایید.

اگر یک دوز مصرف این دارو را فراموش کردید، در هنگام یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کرده و از دو برابر کردن دوز بعدی خودداری نمایید.

قرص سیپروترون کامپاند برای درمان جوش و ریزش موی هورمونی چه فوایدی دارد؟
قرص سیپروترون کامپاند برای درمان جوش و ریزش موی هورمونی چه فوایدی دارد؟

قرص سیپروترون کامپاند در بارداری

در صورتی که در شرایط بارداری قرار دارید یا قصد باردار شدن دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. مصرق این دارو در زمان بارداری ممنوع است.

قرص سیپروترون کامپاند در شیردهی

در صورتی که در شرایط شیردهی قرار دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. مصرف این دارو در زمان شیردهی ممنوع است. ممکن است این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و برای او مشکلاتی ایجاد کند. در صورتی مجاز به مصرف این دارو در چنین شرایط خاصی هستید که پزشک به شما دستور داده باشد.

گروه هدف قرص سیپروترون کامپاند

برای اطلاع از این که این دارو برای شرایط شما مفید است، حتما با پزشک یا داروساز مشورت نمایید. یک مشاور تغذیه نیز می تواند گزینه ی مناسبی برای مشورت در این رابطه باشد. این دارو برای زنانی که از نامنظمی چرخه قاعدگی، طاسی جلوی سر، جوش های هورمونی رنج می برند و تمایل به مصرف قرص ضد بارداری دارند تجویز می شود.

کیا با قرص سیپرترون کامپاند باردار شدن

یکی از اسوالاتی که در زمنیه مصرف قرص سیپرترون کامپاند مطرح می شود، این است که آیا با مصرف این قرص بارداری صورت می گیرد؟ این دارو در دسته داروهای ضد بارداری است بنابراین به دلیل لکه بینی و تنظیم چرخه قاعدگی مانع از بارداری خواهد شد. با این حال در صورتی که با وجود مصرف این دارو باردار شده اید حتما به پزشک مراجعه کنید. این دارو می تواند برای جنین خطرناک باشد و نقص عضو ایجاد کند.

قرص سیپروترون کامپاند برای درمان جوش و ریزش موی هورمونی چه فوایدی دارد؟
قرص سیپروترون کامپاند برای درمان جوش و ریزش موی هورمونی چه فوایدی دارد؟

قرص سیپرترون کامپاند و تنظیم قاعدگی

این دارو با تنظیم سطح هورمون های استروژن و پروژسترون، به تنظیم چرخه قاعدگی می پردازد. از همین رو، افرادی که دچار تاخیر در قاعدگی، قاعدگی های طولانی مدت و هر گونه عقب و جلو شدن تاریخ قاعدگی شده اند، مجبور به مصرف دوره ای این دارو هستند.

عوارض قرص سیپروترون کامپاند و تنبلی تخمدان

افرادی که با بیماری تنبلی تخمدان دست و پنجه نرم می کنند، از چاقی نیز رنج می برند. از آنجایی که این دارو به احتباس مایعات منجر می شود، چاقی را تشدید می کند. با اینکه قرص سیپروترون کامپاند برای تنبلی تخمدان مفید است، می تواند عوارض چاقی ناشی از آن را افزایش دهد. از همین رو، در رابطه با این مشکل حتما با یک پزشک صحبت کنید.

قیمت قرص سیپروترون کامپاند

قیمت این دارو نسبت به داروهای مشابه آن بهتر است. اما به دلیل نوسانات بازار نمی توان یک قیمت ثابت و قابل پیش بینی برای آن اعلام کرد. با این حال داروی مذکور تا لحظه ی نگارش این مقاله در تاریخ مرداد ۱۴۰۱ با قیمت ۱۳ هزار تومان به بالا قابل تهیه است. این دارو در تمام داروخانه های آنلاین و حضوری در سراسر کشور موجود است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا