Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییغذایی و دارویی

قیمت فروش و خرید اسید سیتریک خشک و آبدار | کاربرد سیتریک اسیدآبدار-خشک

امروزه برای بهبود کیفیت محصولات صنعتی از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می‌شود. یکی از این ترکیبات اسیدسیتریک است. انواع اسید سیتریک خشک و آبدار در بازار موجود و قابل تهیه هستند. کاربرد اسید سیتریک خشک و آبدار در صنایعی همچون صنایع غذایی، صنایع آرایشی بهداشتی و… صورت می پذیرد. به دلیل تفاوت اسید سیتریک خشک و آبدار قیمت آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود. قیمت اسید سیتریک آبدار و خشک به درجه خلوص و گرید تولید شده وابسته است. برای خرید انواع اسید سیتریک می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود. توجه شود در مصرف انواع اسید سیتریک باید احتیاط کرده و از استفاده بیش از حد آن پرهیز نمود.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا به بررسی اسید سیتریک و کاربرد های آن پرداخته است. در ادامه این مطلب به بررسی تفاوت اسید سیتریک خشک و آبدار می پردازیم. با همراه باشید تا با این ماده صنعتی پرمصرف بیشتر آشنا شوید.

اسید سیتریک چیست

اسید سیتریک یک اسید آلی ضعیف است که آن را می‌توان به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها مانند مرکبات یافت. خواص اسید سیتریک خشک و آبدار منجر شده است تا از آن در صنایع مختلف استفاده شود. بیشترین کاربرد اسید سیتریک خشک و آبدار در صنایع غذایی بوده و از آن برای ایجاد طعم ترش در محصولات غذایی همچون انواع مربا و نوشیدنی و همین طور به عنوان نگهدارنده برای جلوگیری از رشد قارچ ها و افزایش ماندگاری مواد غذایی استفاده می‌شود. انواع اسیدسیتریک به صورت خشک و آبدار موجود بوده و بنا بر نیاز صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع اسید سیتریک

  1. اسید سیتریک خشک

اسید سیتریک خشک که به آن آنهیدرات نیز گفته می شود، پودری کریستالی و سفید رنگ است که از آن برای افزودن طعم ترش یا تنظیم اسیدیته غذاها در پخت و پز استفاده می شود. این ماده به طور گسترده ای در دسترس بوده و اغلب در صنایع غذایی به عنوان نگهدارنده از آن استفاده می شود. البته کاربردهای زیادی برای نوع خشک در این صنعت وجود دارد.

  1. اسید سیتریک آبدار

اسیدسیتریک مونوهیدرات به شکل بلورهایی بی رنگ یا شفاف یافته می شود. این ماده به صورت پودری سفید و کریستالی بوده که دارای طعم اسیدی قوی و بدون بو است. بلورهای مونوهیدرات اسید سیتریک آب تبلور خود را در هوای خشک یا در دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی گراد از دست خواهند داد. اسید سیتریک مونوهیدرات در دمای ۷۵ درجه نرم شده و در دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد ذوب خواهد شد.

نام دیگر اسیدسیتریک خشک و آبدار

نام دیگر اسید سیتریک، نمک ترش یا جوهر لیمو است. درواقع اسید سیتریک در صنعت با نام نمک ترش معروف است. این ماده ظاهری شبیه نمک داشته و بافت آن شبیه به دانه های نمک است. البته توجه شود که اسید سیتریک عطر و طعمی شبیه به نمک ندارد.

اسید سیتریک خشک و آبدار چه تفاوت هایی دارند؟ قیمت اسید سیتریک
اسید سیتریک خشک و آبدار چه تفاوت هایی دارند؟ قیمت اسید سیتریک

تفاوت اسید سیتریک خشک و آبدار

تفاوت اسید سیتریک خشک و آبدار به طرز تهیه آن مرتبط است. درواقع مولکول آبی که در اسیدسیتریک آبدار وجود دارد، دلیل تفاوت در طرز تهیه اسیدسیتریک خشک و آبدار است. فرمول شیمیایی اسیدسیتریک خشک به صورت C۶H۸O۷  است. درمقابل اسیدسیتریک آبدار دارای فرمول شیمیایی به صورت C۶H۸O۷.H۲O است. این تفاوت در طرز تهیه موجب تولید انواع خشک و آبدار گشته و هر یک کاربرد و شکل ظاهری یافته اند.

نوع خشک به صورت پودری بوده و نوع آبدار این ماده دارای شکلی کریستالی است. اسیدسیتریک خشک را آنهیدروز و اسیدسیتریک آبدار را مونوهیدرات نامیده اند.

بنابراین تفاوت اسید سیتریک خشک و آبدار در ساختار مولکولی آن هاست. درواقع حضور یک مولکول آب سبب تفاوت در خواص و کاربرد های این دو نوع شده است. دمای آبی که این ماده با آن تولید می شود نیز موجب تفاوت در تولید می گردد. از تبلور در آب سرد، اسیدسیتریک آبدار و از تبلور در آب گرم، اسیدسیتریک خشک تولید می شود. باید افزوده شود که دیگر تفاوت این دو نوع این است که قیمت اسید سیتریک آبدار و خشک نیز متفاوت از یکدیگر خواهند بود.

تفاوت در کاربرد اسید سیتریک خشک و آبدار

تفاوت در ساختار اسیدسیتریک خشک و آبدار بر نحوه کاربرد این ماده نیز تاثیراتی دارد. اسیدسیتریک آبدار طعم ترشی دارد و از آن در انواع نوشیدنی هایی استفاده می شود که به طعم ترش نیاز دارند.

از اسیدسیتریک خشک برای تنظیم اسیدیته یا pH در صنعت استفاده می شود. ایجاد طعم ترش و براق کردن سطح میوه ها نیز از دیگ موارد استفاده از اسید سیتریک خشک است.

پیش از خرید اسیدسیتریک آبدار و خشک، ابتدا باید بدانید که کدام نوع از آن را احتیاج دارید.

قیمت اسید سیتریک آبدار و خشک

قیمت این دو نوع در بازار متفاوت بوده و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. درجه خلوص، گرید تولید شده، شرکت تولید کننده، نرخ ارز و… تنها بخشی از عوامل موثر بر قیمت این محصولات هستند. توجه شود که این مواد در انواع ایرانی و خارجی در بازار موجودند. البته انواع خارجی قیمت های بیشتری نسبت به انواع داخلی دارند.

برای خرید اسید سیتریک در انواع مختلف می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه کرده و بدون واسطه اقدام به خرید این محصولات نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا