Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

معرفی ۵ کپسول و قرص ضد تهوع مسافرتی و ماشین گرفتگی و عوارض و نحوه مصرف

امروز در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با ۵ قرص ضد تهوع برای ماشیم گرفتگی آشنا کنیم. ماشین گرفتگی یکی از بیماری های رایجی است که اکثر افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. این بیماری زمانی آغاز می شود که فرد برای مدت طولانی داخل ماشین نشسته باشد. در این شرایط حالاتی چون تهوع، سرگیجه و استفراغ به سراغ فرد بیمار آمده و او را آزرده می سازند. در این مقاله قصد داریم تا قرص های ضد تهوع مناسب برای درمان این بیماری را به شما معرفی کنیم.

شما می توانید در این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با کاربرد، ویژگی ها، نحوه ی مصرف، بهترین زمان مصرف، گروه هدف، تداخل دارویی، عوارض و هشدارها و دیگر نکات مفیدی که در رابطه با قرص ضد تهوع باید بدانید را مطالعه نمایید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با قرص پوکساکیم را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

نام قرص ضد تهوع مناسب برای ماشین گرفتگی

به طور کلی ۵ قرص ضد تهوع که در شرایط ماشین گرفتگی برای شما تجویز می شوند، به شرح زیر هستند:

دیمن هیدرینات

متو کلوپرامید

دمیترون

سیزاپراید

امترول

معرفی 5 قرص ضد تهوع مسافرتی و ماشین گرفتگی به همراه عوارض آن ها
معرفی ۵ قرص ضد تهوع مسافرتی و ماشین گرفتگی به همراه عوارض آن ها

قرص ضد تهوع را کی بخوریم

این قرص های ضد تهوع معروف که برای ماشین گرفتگی تجویز می شوند، باید طبق دستور پزشک مصرف شوند. در غیر این صورت، به شرح زیر عمل کنید:

یک ساعت پیش از سوار شدن به ماشین یک عدد مصرف شود. در صورت شدت تهوع، دیمن هیدرینات، متوکلوپرامید و دمیترون تا دو عدد مصرف مجاز هستند.

متوکلو پرامید؛ قرص برای حالت تهوع و معده درد

قرص متوکلوپرامید ۱۰ میلی گرم یکی از رایج ترین انواع قرص ضد تهوع است. این دارو برای معده درد ناشی از تهوع و تهوع حاصل از ماشین گرفتگی تجویز می شود. قرص متوکلوپرامید از برگشت محتویات معده به مری جلوگیری می کند. این دارو کمک می کند تا محتویات معده سریع تر به روده تخلیه شوند و مدت زمان عبور آن ها از روده باریک کمتر شود. این دارو برای بیماران دیابتی با مشکلات گوارشی و همچنین رفع تهوع بعد از شیمی درمانی نیز مناسب است.

معرفی 5 قرص ضد تهوع مسافرتی و ماشین گرفتگی به همراه عوارض آن ها
معرفی ۵ قرص ضد تهوع مسافرتی و ماشین گرفتگی به همراه عوارض آن ها

عوارض قرص متوکلوپرامید

خواب آلودگی، سرگیجه، بالا رفتن ضربان قلب، اسهال و اختلال در فشار خون از جمله عوارض احتمالی قرص متوکلوپرامید است. در صورتی که علائمی از این دست مشاهده کردید، مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه نمایید. لازم به ذکر است که وجود این عوارض احتمالی نباید شما را از مصرف دارو منصرف کند. حتما به خاطر داشته باشید دارویی که توسط پزشک برای شما تجویز شده است، فوایدش بیشتر از عوارضش خواهد بود. در صورتی که دارو را طبق تجویز پزشک و دستور او مصرف نمایید، عوارضی شامل حال شما نخواهد شد.

همچنین بهتر است بعد از تهیه ی هر دارو، بروشور موجود در بسته بندی آن را مطالعه نمایید. چرا که تمامی اطلاعاتی که نیاز است شما از آن با خبر شوید، نکات ایمنی و عوارض احتمالی آن دارو، در داخل بروشور درج شده است.

قرص ضد تهوع دمیترون

در صورتی که تمایل دارید مطلب کاملی در رابطه با این دارو بخوانید، به این قسمت مراجعه کنید. قرص ضد تهوع دمیترون برای تهوع و استفراغ ناشی از بارداری، جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و رادیو تراپی مناسب است. این دارو برای کودکان نیز تجویز می شود. میزان مصرف آن بسته به دستور پزشک در بیماران با شرایط مختلف متغیر است.

معرفی 5 قرص ضد تهوع مسافرتی و ماشین گرفتگی به همراه عوارض آن ها
معرفی ۵ قرص ضد تهوع مسافرتی و ماشین گرفتگی به همراه عوارض آن ها

عوارض قرص ضد تهوع دمیترون

یبوست، اسهال، سردرد، درد ناحیه شکمی، تب، خواب آلودگی، سوزش معده و خارش گلو از جمله عوارض این دارو محسوب می شوند.

قرص ضد تهوع ماشین سیزاپراید

در صورتی که فردی مشکلات گوارشی نظیر سوزش معده و یا ریفلاکس معده داشته باشد، قرص سیزاپراید به منظور رفع رهوع ماشین گرفتگی برای او تجویز می شود. قرص سیزاپراید با افزایش حرکات معده و مری، هضم غذا را تسریع می بخشد. از همین رو، سبب کاهش علائم ریفلاکس معده و همچنین تهوع می شود.

معرفی 5 قرص ضد تهوع مسافرتی و ماشین گرفتگی به همراه عوارض آن ها
معرفی ۵ قرص ضد تهوع مسافرتی و ماشین گرفتگی به همراه عوارض آن ها

عوارض قوی ترین قرص ضد تهوع

آریتمی قلب از جمله عوارض این دارو به شمار می رود. از همین رو، بیماران مبتلا به مشکلات قلبی باید از مصرف آن خودداری نمایند. اگر سابقه بیماری قلبی دارید، حتما پزشک را مطلع سازید. یبوست، اسهال، نفخ، سردرد، درد ناحیه شکمی، بی خوابی و تشنج از دیگر عوارض قرص سیزاپراید است.

قرص ضد تهوع  دیمن هیدرینات

دیمن هیدرینات را یکی از رایج ترین داروهای ضد تهوع می دانند. این دارو در دسته آنتی هیستامین ها قرار می گیرد. قرص ضد تهوع دیمن هیدرینات تنها در زمانی می تواند مصرف شود که تهوع حرکتی رخ دهد. یعنی تنها در حالت ماشین گرفتگی می توان از خواص ضد تهوع آن بهره گرفت.

معرفی 5 قرص ضد تهوع مسافرتی و ماشین گرفتگی به همراه عوارض آن ها
معرفی ۵ قرص ضد تهوع مسافرتی و ماشین گرفتگی به همراه عوارض آن ها

عوارض قرص دیمن هیدرینات

خواب آلودگی شایع ترین عارضه این قرص به شمار می رود. برای اینکه از خواص ضد تهوعی آن بهره ببرید، باید یک ساعت قبل از شروع سفر آن را مصرف نمایید. در صورت مشاهده علائم آلرژی نظیر قرمزی چشم ها و پوست، خارش پوست و گلو مصرف دارو باید قطع گردد.

قرص ضد تهوع امترول

در صورتی که شما بر اثر پرخوری بیش از حد دچار حالاتی شبیه به ماشین گرفتگی شده باشید، داروی امترول برای شما تجویز می شود. این دارو برای افراد دیابتی به هیچ عنوان مناسب نیست. جالب است بدانید اگر تهوع شما به دلایل ویروسی یا باکتریایی باشد، داروی امترول تجویز می شود. برخی افراد با بازگشت از سفر دچار تهوع می شوند و احساس می کنند که بیماری ماشین گرفتگی به سراغشان آمده است. در برخی موارد این ماشین گرفتگی نیست و عفونت باکتریایی و ویروسی حاصل از تغییر مکان است. از همین رو، داروی امترول توسط پزشک تجویز می شود.

معرفی 5 قرص ضد تهوع مسافرتی و ماشین گرفتگی به همراه عوارض آن ها
معرفی ۵ قرص ضد تهوع مسافرتی و ماشین گرفتگی به همراه عوارض آن ها

عوارض قرص ضد تهوع امترول

قرص ضد تهوع امترول نباید بیش از روزی ۵ بار مصرف شود. از جمله عوارض آن می توان به افزایش قند خون اشاره کرد. از همین رو، برای افراد دیابتی یا مستعد دیابت اصلا داروی مناسبی نیست.

نکات مهم در رابطه با انواع قرص ضد تهوع

دارو را در دمای زیر ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

این دارو را در جای خشک و دور از تابش مستقیم نور خورشید و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

لطفا پیش از آغاز مصرف این دارو، اطلاعات کلی در رابطه با سوابق بیماری خود در اختیار پزشک قرار دهید.

همچنین اگر به تازگی عمل جراحی انجام داده اید، یا به زودی قرار است تحت اعمال جراحی شامل زیبایی، درمانی و دندانپزشکی قرار گیرید، بهتر است پزشک را مطلع سازید. دو هفته پیش از انجام اعمال جراحی مصرف این فراورده را قطع کنید.

این دارو تنها برای شما تجویز شده است. از پیشنهاد این دارو به دیگران حتی اگر شرایط مشابه با شما دارند خودداری نمایید.

از مصرف بیش از مقدار توصیه شده خودداری نمایید.

اگر یک دوز مصرف این دارو را فراموش کردید، در هنگام یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کرده و از دو برابر کردن دوز بعدی خودداری نمایید.

قویترین قرص ضد تهوع

اکثر مردم در مقطعی از زندگی خود احساس ناخوشایند حالت تهوع را تجربه کرده اند. موارد مختلف می تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود، مانند مسمومیت غذایی، مصرف یک داروی خاص با معده خالی، بیماری حرکت یا حالت تهوع صبحگاهی در سه ماهه اول بارداری. حالت تهوع اساساً احساس ناراحتی معده و احساس استفراغ است – اگرچه استفراغ ممکن است هر بار رخ دهد یا نباشد. خوشبختانه، بسیاری از داروهای موثر ضد تهوع و درمان های طبیعی می توانند تسکین دهنده باشند.

داروهای مختلف ضد تهوع به روش های مختلفی عمل می کنند. موثرترین داروی ضد تهوع برای شما احتمالاً به علت زمینه ای (وضعیت سلامتی که حالت تهوع ایجاد می کند) بستگی دارد.

  • داروهای سالیسیلات مانند Pepto-Bismol برای حالت تهوع ناشی از ناراحتی معده به دلیل آنفولانزای معده به خوبی عمل می کنند.
  • آنتی هیستامین هایی مانند پرومتازین زمانی موثر هستند که حالت تهوع ناشی از بیماری حرکت یا مشکلات گوش داخلی (سرگیجه) باشد.
  • آنتاگونیست های دوپامین مانند پروکلروپرازین در درمان حالت تهوع ناشی از داروهای سرطان، پرتوها و داروهای مخدر مفید هستند.
  • متوکلوپرامید مستقیماً روی روده تأثیر می گذارد و به کاهش حالت تهوع ناشی از مشکلات معده یا میگرن کمک می کند.
  • اندانسترون اغلب بخشی از برنامه درمانی بیماران سرطانی برای جلوگیری از تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی است. این دارو به عنوان ضد استفراغ بعد از جراحی نیز استفاده می شود.

پزشک و کادر پزشکی می تواند به شما کمک کند بسته به علت تهوع و سایر شرایط بهداشتی تصمیم بگیرید که کدام داروی ضد تهوع برای شما بهترین است. مشورت با پزشک همچنین اطمینان حاصل می کند که داروی ضد تهوع شما با سایر داروهای شما تداخل ندارد. زنان باردار باید قبل از مصرف هر گونه داروی تهوع با پزشک مشورت کنند تا از بی خطر بودن آن برای نوزاد اطمینان حاصل کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا