Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

نکات مهم استفاده از جوش شیرین برای رفع تیرگی پوست

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم با فرمول شیمیایی ۳‏NaHCO یک ماده قلیایی است که می تواند مانند یک لایه بردار عمل کرده و سلول های مرده پوست را از بین ببرد. این ترکیب شیمیایی مانند یک آنتی بیوتیک عمل کرده، آلودگی ها و عوامل بیماری زا را از روی پوست پاک می کند. علاوه بر این، باعث نرم و صاف شدن پوست شده، احساس سبکی و لطافت ایجاد می کند.

قسمت هایی از پوست بدن نظیر زانو، زیر بغل و آرنج گاهی بسیار خشک و تیره می شوند. یکی از راه های بسیار موثر برای رفع این مشکل و روشن شدن پوست این نواحی، لایه برداری قوی به وسیله ی جوش شیرین است.

از آن جایی که این ماده کم هزینه است و به راحتی در دسترس قرار دارد، می تواند جایگزین خیلی خوبی برای محصولات آرایشی و بهداشتی و ماسک های گران قیمت باشد.

با وجود تمام این ویژگی ها و مزیت ها استفاده از جوش شیرین می تواند با عوارضی همراه باشد. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به بررسی عوارض مصرف جوش شیرین برای پوست می پردازیم.

چگونه جوش شیرین به پوست زانو آسیب می زند

پوست انسان اسیدی است و سطح PH آن در محدوده ی ۴ تا ۵ قرار دارد. سطح PH جوش شیرین ۹ و PH آب ۷ و خنثی است. لایه اسیدی پوست برای محافظت از پوست در برابر آلودگی و آسیب طراحی شده است. از این رو، اجازه نمی دهد رطوبت پوست بخیر شود. در نتیجه پوست را سالم و مرطوب نگاه می دارد.

هنگامی که از این ماده روی پوست استفاده می شود، لایه اسیدی روی پوست به طور کامل از بین می رود. در نتیجه تمام رطوبت و چربی طبیعی پوست از بین خواهد رفت. این موضوع شرایط را برای ایجاد مشکلات پوستی فراهم می کند. به همین دلیل، توصیه می شود به هیچ عنوان از این ترکیب بیش از حد روی پوست زانو استفاده نشود.

چگونه جوش شیرین به پوست زانو آسیب می زند
چگونه جوش شیرین به پوست زانو آسیب می زند

عوارض جوش شیرین برای رفع تیرگی پوست زانو

پس از بررسی کاربردهای جوش شیرین برای پوست صورت، لازم است با مضرات استفاده از این ماده روی پوست بدن و زانو هم آشنا شوید. عوارض جانبی و مضرات شایعی که تا کنون پس از استفاده از جوش شیرین روی پوست گزارش شده به صورت زیر است.

ایجاد حساسیت بیش از حد

برخی افراد معتقدند که پس از استفاده از جوش شیرین روی پوست، حساسیت خیلی زیادی به وجود می آید. این موضوع به این دلیل است که این افراد تا قبل از استفاده از این ماده، اطلاعی از حساسیت پوستی خود نسبت به این ماده ندارند. به همین دلیل، در صورت استفاده با حساسیت بیش از حد پوستی مواجه می شوند.

برای اطلاع از این که پوست به جوش شیرین حساس است یا نه، ابتدا مقدار کمی جوش شیرین را روی پوست بازو تست کنید. بعد از گذشت ۲۴ تا ۴۸ ساعت، اگر هیچ گونه حساسیتی روی پوست دیده نشد، می توان از این ماده برای برطرف کردن مشکلات پوستی استفاده کرد.

تغییر PH پوست با جوش شیرین

استفاده بیش از حد از جوش شیرین روی پوست ممکن است روی PH پوست تاثیر گذار بوده و باعث قلیایی شدن بیش از حد پوست شود. این امر مشکلات جدی تری را به وجود می آورد. باید در هر شرایطی، تعادل PH پوست را حفظ کرده و مانع از برهم خوردن این تعادل شد.

لایه برداری بیش از حد پوست

استفاده از جوش شیرین برای لایه برداری از پوست می تواند تاثیرات مثبتی به دنبال داشته باشد. با این وجود، اگر مراقب نباشید و این ماده را به مقدار زیاد و خیلی شدید روی پوست ماساژ دهید، می تواند باعث لایه برداری بیش از حد پوست شده و شرایط طبیعی پوست  را بر هم بزند.

ایجاد جوش و آکنه

با وجود این که استفاده از این ترکیب می تواند یک درمان عالی برای جوش و اکنه باشد اما در برخی موارد منجر به ایجاد آکنه می شود. این مشکل معمولا در اثر لایه برداری بیش از حد پوست به وسیله ی جوش شیرین و آسیب دیدن بافت پوست به وجود می آید.

ایجاد جوش و آکنه
ایجاد جوش و آکنه

قرمز شدن پوست زانو

استفاده بیش از حد جوش شیرین روی پوست صورت، بدن و زانو و یا حمام جوش شیرین باعث ایجاد قرمزی پوست می شود. این قرمزی پوست می تواند به سادگی باعث ایجاد مشکلات جدیدی برای افرادی شود که از جوش شیرین استفاده می کنند.

افزایش جای جوش و اسکار

استفاده مرتب از جوش شیرین می تواند باعث برجسته شدن و افزایش جای جوش و اسکار روی پوست شود. این موضوع به دلیل لایه برداری بیش از حد پوست به وسیله ی جوش شیرین ایجاد می شود.

نکته

عوارض جانبی جوش شیرین که به آن اشاره شد، در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. این موضوع به هدفی که برای استفاده از این ترکیب در نظر دارید نیز بستگی دارد. ممکن است همه این عوارض برای یک فرد ایجاد شود. ممکن است برای فرد دیگری هیچ کدام از این عوارض به وجود نیاید. و برخی نیز ممکن است فقط چند مورد را مشاهده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا