Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییکشاورزی و دامپروری

بررسی فواید و مضرات قابل توجه استفاده از کود اسید سولفوریک در کشاورزی

امروزه برای بهبود فرآیندهای صنعتی از ترکیبات شیمیایی مختلفی استفاده می شود. اسید سولفوریک ازجمله ترکیباتی است که از خواص آن در صنایعی همچون کشاورزی بسیار استفاده می شود. استفاده از کود اسید سولفوریک موجب کاهش میزان قلیایی بودن آب و خاک خواهد شد. کاربرد کود اسید سولفوریک برای پسته و سایر باغات صورت گرفته و موجب بهبود رشد گیاه خواهد شد. انواع اسید سولفوریک در گرید های مختلفی تولید و در بازار عرضه می شوند. قیمت اسید سولفوریک با توجه به درجه خلوص و گرید تولید شده می تواند متفاوت باشد. برای خرید کود اسید سولفوریک می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه نمود.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص کود اسید سولفوریک و موارد مصرف آن می پردازیم.

مزایا کود اسید سولفوریک چیست

  • استفاده از آن موجب کاهش میزان قلیایی بودن خاک می گردد. این مطلب در رابطه با خاک های قلیایی و نامناسب بسیار حائز اهمیت است.
  • کاربرد این کود می توان موجب اصلاح شوری خاک گردد.
  • وضعیت تهویه در خاک های رس با مصرف این کود بهبود خواهد یافت.
  • این کود دارای قابلیت تشکیل سولفات های آلی در خاک است.

دلایل مصرف کود اسید سولفوریک

خاک شور و قلیایی دارای مقادیر زیادی سدیم است. با استفاده از اسید سولفوریک می توان موجب کاهش آهک موجود در خاک شده و سبب تولید کلسیم سولفات آبدار شد. درواقع کلسیم با سدیم جایگزین می گردد و شوری خاک کاهش خواهد یافت. سولفات سدیم ایجاد شده نیز با هر بار آبیاری شسته و به تدریج از محیط رشد گیاه خارج می گردد.

میزان مصرف کود اسید سولفوریک در کشاورزی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. نوع نمک موجود در خاک، به عبارتی سدیمی یا منیزیمی (و…) بودن خاک و میزان آن از عوامل موثر بر میزان مصرف این کود هستند. توجه شود که سدیم و منیزیم عناصر مضر برای رشد گیاهان و محصولات کشاورزی هستند. درواقع دانسیته‌ بسیار بالای بار مثبت موجب عدم انحلال عناصر مغذی مورد نیاز گیاهان گشته و ساختار مکانیکی خاک را تخریب خواهد نمود.

فواید و مضرات استفاده از کود اسید سولفوریک در کشاورزی
فواید و مضرات استفاده از کود اسید سولفوریک در کشاورزی

کاربرد کود اسید سولفوریک در کشاورزی

تقریبا بیشتر اسید سولفوریک جهان در کشاورزی و به صورت کود شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد اسید سولفوریک برای تولید کودهای فسفاته همچون سوپر فسفات آهک و سولفات آمونیوم مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد این کود در تمام کشورهای صنعتی استفاده می شود و از روش‌های کشاورزی مدرن است. استفاده از کود اسید سولفوریک عملکرد محصول را افزایش داده و بعلاوه منجر به تولید محصولات بهتری نیز خواهد شد. درنهایت کشاورزان می‌ توانند با تولید محصول بیشتر، درآمد بیشتری هم کسب نمایند. لازم به ذکر است که مناسب بودن قیمت اسید سولفوریک و صرفه اقتصادی آن موجب کاربرد گسترده آن شده است.

استفاده از اسید سولفوریک در باغات پسته

بیشترین میزان استفاده از اسید سولفوریک در کشاورزی به کاربرد آن در باغ های پسته مرتبط است. پسته در آب و هوای گرم و خشک رشد می کند. بنابراین مناطق دارای آب و هوای خشک از بهترین مکان ها برای رشد پسته هستند. گاهی قلیایی بودن خاک و شوری آن از رشد درخت پسته ممانعت می کنند. از این رو در باغات پسته می توان از اسید سولفوریک استفاده نمود. زمان مصرف کود اسید سولفوریک در فصل زمستان بوده و باید طبق روش خاصی صورت پذیرد. برای اندازه گیری میزان مصرف باید pH خاک با فاصله ده متر از مکان تزریق اندازه گیری شود. با رسیدن به مقدار مناسب (۷-۵) تزریق کود متوقف می گردد.

با استفاده از کود اسید سولفوریک در کشاورزی و پرورش پسته، میزان قلیایی بودن کاهش یافته و میزان شوری خاک تعدیل گشته و خاک تعدیل می گردد. ریشه پسته با آب سازگاری چندانی ندارد، از این رو با این روش از تجمع آب در بخش ریشه ممانعت شده و از پوسیدگی ریشه جلوگیری به عمل می آید. همواره خرید این ماده از منابع معتبر توصیه می گردد.

میزان مصرف اسید سولفوریک

میزان مصرف اسید سولفوریک در کشاورزی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. نوع خاک منطقه، دبی آب، میزان pH آب و خاک از عوامل موثر بر میزان مصرف این کود هستند. اسید سولفوریک در کشاورزی در تمام فصول مورد استفاده قرار می گیرد. اما بهترین زمان مصرف آن فصل زمستان است. دلیل این امر را می توان به سردی هوا، تبخیر کمتر و عملکرد مطلوب تر اسید مرتبط دانست.

خرید کود اسید سولفوریک

برای خرید اسید سولفوریک می توان به صورت حضوری یا غیر حضوری اقدام نمود. خرید این کود از طریق سایت های معتبر فروش، امکان خریدی بی واسطه را فراهم می کند. بنابراین هزینه ها کاهش یافته و خریدی به صرفه صورت می پذیرد. توجه شود که همواره خرید از منابع معتبر فروش در تهیه مواد شیمیایی صنعتی توصیه می شود.

قیمت اسید سولفوریک

این ماده معدنی در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین تولید آن در گرید های مختلف صورت گرفته و عرضه می شود. قیمت این ماده به گرید تولید شده و درجه خلوص و نرخ ارز وابسته است. همچنین حجم خریداری شده از محصول نیز بر قیمت نهایی آن موثر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا