Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

پودر تیموسیپ (Thymosip) چیست؟ چه فوایدی برای سرفه و حساسیت دارد؟

امروز در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با دارویی به نام تیموسیپ آشنا کنیم. تیموسیپ که نام انگلیسی آن به صورت Thymosip نوشته می شود، یک داروی گیاهی است که به منظور رفع سرفه مورد استفاده قرار می گیرد.  شما می توانید در این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با کاربرد، ویژگی ها، نحوه ی مصرف، بهترین زمان مصرف، گروه هدف، تداخل دارویی، عوارض و هشدارها و دیگر نکات مفیدی که در رابطه با تیموسیپ باید بدانید را مطالعه نمایید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با نکات مهم در رابطه با انتخاب آرایش پاک کن مناسب را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

تیموسیپ چیست

بیماری سرماخوردگی که نام علمی آن رینوفارنژیت است، به عفونت ویروسی شایع سیستم تنفسی فوقانی اطلاق می شود. این بیماری منشاء ویروسی دارد بنابراین ممکن است در طول سال شما چند باری به آن مبتلا شوید. از جمله علائمی که می تواند این بیماری را نمایان کند، سرفه است. این علامت بسیار آزاردهنده است به خصوص اگر در طول شب نیز ادامه داشته باشد. از همین رو، در چنین شرایطی همواره به دنبال دارویی هستیم که بتوانیم سرفه های سرماخوردگی را تسکین دهیم.

Thymosip یک داروی گیاهی برای رفع سرفه است که به صورت ساشه ای تولید می شود. این دارو خواص بسیاری از جمله ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی و خلط آوری دارد. از تیموسیپ برای تسکین و رفع سرفه های ناشی از ابتلا به بیماری سرماخوردگی استفاده می شود. به گفته شرکت تولید کننده، شما می توانید از این دارو برای رفع حساسیت های فصلی نیز استفاده کنید.

همان طور که گفتیم این دارو منشاء گیاهی دارد. در تیموسیپ از عصاره خشک آویشن استفاده شده است. از دیرباز آویشن برای رفع و درمان سرفه مورد استفاده قرار می گرفت. از همین رو، می توان Thymosip را یک داروی موثر گیاهی برای موارد ذکر شده دانست. این دارو توسط شرکت نویا ویژن تهیه شده و در رفع التهابات تارهای صورتی موثر است.

مکانیسم اثر Thymosip چیست

گیاه آویشنی که در داروی تیموسیپ به کار رفته است، بر مدیاتورهای التهابی اثر می گذارد. این دارو از این طریق موجب کاهش اینترلوکین ۱بتا خواهد شد. سپس اینترلوکین ۸ به عنوان ضد التهاب وارد میدان می شود. پس از طی مراحل نام برده شده، اسپاسم مجاری تنفسی کاهش یافته و تنگی نفس و سرفه تسکین می یابد.

فلاونوییدهای موجود در گیاه آویشن سبب مهار گیرنده‌های استیل کولین و هیستامین شده و به عنوان آنتاگونیست کانال‌ های کلسیم، عمل خواهند کرد. در پی این رخداد، ماهیچه ‌های صاف نای شل خواهند شد. در ادمه عصاره گیاه آویشن، شروع به مهار انقباضات عضلات صاف نای کرده و سبب رفع اسپاسم و شل شدن (اثر اسپاسمولیتیک) عضلات نای خواهد شد.

جالب است بدانید مواد حاصل از تجزیه آویشن در روغن دارو، ضد باکتری هستند. به همین سبب داروی تیموسیپ موجب تسکین گلو درد، کاهش سرفه‌ های خشک و مداوم و بهبود عفونت‌ های گلو و التهابات مجاری تنفسی فوقانی می شود. خاصیت خلط آوری تیموسیپ سبب ضد عفونی شدن و نرم شدن مخاط گلو و مجاری تنفسی خواهد شد.

تیموسیپ (Thymosip) چیست؟ چه فوایدی برای سرفه و حساسیت دارد؟
تیموسیپ (Thymosip) چیست؟ چه فوایدی برای سرفه و حساسیت دارد؟

ویژگی های تیموسیپ

در این بخش از مقاله ویژگی های داروی تیموسیپ را به صورت گزینه وار برای شما شرح داده ایم. در این صورت اگر تردیدی برای تهیه ی این دارو دارید، با اشراف به ویژگی های آن از بین خواهد رفت:

تسکین التهاب گلو و تارهای صوتی

ضد سرفه و ضد التهاب

خاصیت خلط آور

با طعم دارچین

آنتی باکتریال

فاقد گلوتن

حاوی دکستروز، سدیم آلژینات، سوکرالوز، آئروزیل، لاکتوز و روتارین

نحوه مصرف تیموسیپ

اگر این دارو توسط پزشک برای شما تجویز شده است، بهتر است با توجه به دستور پزشک آن را مصرف کنید. در غیر این صورت، به شرح زیر عمل کنید:

بزرگسالان: روزانه ۱ تا ۳ عدد ساشه

کودکان ۴ تا ۱۲ سال: روزانه ۱ تا ۲ عدد ساشه

دستور تهیه تیموسیپ

برای تهیه داروی تیموسیپ باید محتویات هر ساشه از آن را با نصف لیوان آب جوشیده داغ مخلوط کرده و تا محلول یکنواخت و به صورت فرنی غلیظ شود.

بهترین زمان مصرف تیموسیپ

برخی افراد این پرسش را مطرح می کنند که بهترین زمان مصرف تیموسیپ چه زمانی است؟ با توجه به دستور مصرف، می توانید این دارو را بعد از غذا مصرف کنید. با این حال برای این که اثرات بهتری از دوره ی درمانی خود دریافت کنید، بهتر است تا مشورت با پزشک را جدی بگیرید.

عوارض جانبی تیموسیپ

از آن جایی که این دارو پایه ی گیاهی دارد هیچ عارضه ی جانبی برای آن گزارش نشده است. تنها در صورتی که به آویشن یا دارچین حساسیت دارید، مصرف نکنید.

همچنین بهتر است بدانید که هر دارویی ممکن است عوارض جانبی ای به همراه داشته باشد. این عوارض می تواند به دلیل حساسیت به مواد موثره ی دارو باشد. در صورتی که به هر یک از مواد موثره حساسیت دارید از مصرف این دارو خودداری نمایید. همچنین در صورت مشاهده ی علائم حساسیتی نظیر اسهال و استفراغ، بثورات و راش های پوستی، قرمز شدن پوست و چشم ها، خارش، سرگیجه، سردرد و علائمی از این دست مشاهده کردید، مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که وجود این عوارض احتمالی نباید شما را از مصرف دارو منصرف کند. حتما به خاطر داشته باشید دارویی که توسط پزشک برای شما تجویز شده است، فوایدش بیشتر از عوارضش خواهد بود. در صورتی که دارو را طبق تجویز پزشک و دستور او مصرف نمایید، عوارضی شامل حال شما نخواهد شد.

همچنین بهتر است بعد از تهیه ی هر دارو، بروشور موجود در بسته بندی آن را مطالعه نمایید. چرا که تمامی اطلاعاتی که نیاز است شما از آن با خبر شوید، نکات ایمنی و عوارض احتمالی آن دارو، در داخل بروشور درج شده است.

تداخل دارویی تیموسیپ

اختلال دارویی خاصی برای این دارو گزارش نشده است. با این حال بهتر است پیش از مصرف این دارو لیستی از داروهای مصرفی اعم از داروهای گیاهی و شیمیایی را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. در صورتی که تداخل دارویی میان تیموسیپ و داروی مصرفی شما وجود داشته باشد، پزشک یک جایگزین مناسب به شما پیشنهاد خواهد داد و یا ممکن است زمان مصرف داروی شما را تغییر دهد.

بعد از برخی داروها تا یک الی دو ساعت بعد نباید هیچ دارویی مصرف کرد. این موارد شاید چندان جدی گرفته نشود اما حتما باید از پزشک بپرسید.

نکات مهم در رابطه با Thymosip

دارو را در دمای زیر ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

این دارو را در جای خشک و دور از تابش مستقیم نور خورشید و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

این محصول، تنها یک مکمل بوده و جهت تشخیص و پیشگیری نیست.

هشدار خاصی در رابطه با این دارو وجود ندارد.

لطفا پیش از آغاز مصرف این دارو، اطلاعات کلی در رابطه با سوابق بیماری خود در اختیار پزشک قرار دهید.

همچنین اگر به تازگی عمل جراحی انجام داده اید، یا به زودی قرار است تحت اعمال جراحی شامل زیبایی، درمانی و دندانپزشکی قرار گیرید، بهتر است پزشک را مطلع سازید. دو هفته پیش از انجام اعمال جراحی مصرف این فراورده را قطع کنید.

این دارو تنها برای شما تجویز شده است. از پیشنهاد این دارو به دیگران حتی اگر شرایط مشابه با شما دارند خودداری نمایید.

از مصرف بیش از مقدار توصیه شده خودداری نمایید.

اگر یک دوز مصرف این دارو را فراموش کردید، در هنگام یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کرده و از دو برابر کردن دوز بعدی خودداری نمایید.

تیموسیپ (Thymosip) چیست؟ چه فوایدی برای سرفه و حساسیت دارد؟
تیموسیپ (Thymosip) چیست؟ چه فوایدی برای سرفه و حساسیت دارد؟

تیموسیپ در بارداری

در صورتی که در شرایط بارداری قرار دارید یا قصد باردار شدن دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. اطلاعات کاملی در رابطه با مصرف این دارو در زمان بارداری وجود ندارد.

تیموسیپ در شیردهی

در صورتی که در شرایط شیردهی قرار دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. اطلاعات کاملی در رابطه با مصرف این دارو در زمان شیردهی وجود ندارد. ممکن است این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و برای او مشکلاتی ایجاد کند. در صورتی مجاز به مصرف این دارو در چنین شرایط خاصی هستید که پزشک به شما دستور داده باشد.

گروه هدف تیموسیپ

برای اطلاع از این که این دارو برای شرایط شما یا کودکان مفید است، حتما با پزشک یا داروساز مشورت نمایید. یک مشاور تغذیه نیز می تواند گزینه ی مناسبی برای مشورت در این رابطه باشد. این دارو برای افراد زیر ۴ سال نباید مصرف شود.

قیمت تیموسیپ

قیمت این دارو نسبت به داروهای مشابه آن بهتر است. اما به دلیل نوسانات بازار نمی توان یک قیمت ثابت و قابل پیش بینی برای آن اعلام کرد. با این حال داروی مذکور تا لحظه ی نگارش این مقاله در تاریخ مهر ماه ۱۴۰۱ با قیمت ۶۰ هزار تومان قابل تهیه است. این دارو در تمام داروخانه های آنلاین و حضوری در سراسر کشور موجود است.

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا