Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعمومی

تیتانیوم دی اکسید برای پوست چه مزایایی دارد؟

یکی از موضوعاتی که امروزه برای بسیاری از افراد مهم است، آسیب های ناشی از آفتاب سوختگی به پوست است. داشتن پوستی سالم و بدون لک، احساس رضایت برای افراد ایجاد می کند. استفاده از کلاه، عینک و حتی چتر، از روش هایی است که افراد برای جلوگیری از آفتاب سوختگی به کار می برند. اما مهمترین روشی که می تواند تا حد زیادی مانع این آسیب ها شود، استفاده از کرم های ضد آفتاب است. تیتانیوم دی اکسید برای پوست مفید بوده و از موادی است که در ترکیب ضد آفتاب ها به کار برده می شود. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با نقش تیتانیوم دی اکسید برای پوست در ضد آفتاب ها و فروش تیتانیوم دی اکسید آشنا می شویم.

تیتانیوم دی اکسید چیست؟

تیتانیوم از نظر فراوانی، نهمین عنصر موجود در پوسته زمین بوده که به طور طبیعی با اکسیژن ترکیب شده و اکسیدهای تیتانیوم ایجاد می کند. اولین بار ترکیب تیتانیوم دی اکسید در سال ۱۸۲۱ کشف شد. فرمول مولکولی این ترکیب به صورت TiO۲ بوده و در ضد آفتاب ها به عنوان ماده ای فعال به کار می رود. شکل ظاهری تیتانیوم دی اکسید به صورت پودری سفیدرنگ و ریز است که رنگدانه های روشن و سفیدی را در ترکیب این کرم ها ایجاد می کند. با به کار بردن این ترکیب، فرمولاسیون کرم ها مات می شود. تیتانیوم دی اکسید به عنوان شناخته شده ترین رنگدانه، علاوه بر کرم های ضد آفتاب در رنگ ها، پلاستیک، غذا و لوازم آرایشی نیز استفاده می شود. این ماده در برابر نور، اکسید شدن و تغییرات PH بسیار مقاوم است.

تیتانیوم دی اکسید برای پوست در ضد آفتاب

برای این که کرم های ضد آفتاب، سفید و روان شده و از پوست در برابر نور محافظت کند، به آن تیتانیوم دی اکسید اضافه می کنند. این ترکیب با ایجاد پوشش در پوست افرادی که احتمال ایجاد آکنه در آن ها زیاد است، مانند اکسید روی از پوست آن ها محافظت می کند. اما ذرات تیتانیوم دی اکسید توسط پوست جذب نمی شود بلکه روی آن باقی می ماند. انعکاس نور فرابنفش توسط سطح روشن تیتانیوم دی اکسید روی پوست صورت گرفته و بدین ترتیب حفاظت انجام می شود. جلوگیری از سوختگی پوست و سرطان توسط این ماده با جذب نور فرابنفش صورت می گیرد.

تیتانیوم دی اکسید برای پوست در ضد آفتاب
تیتانیوم دی اکسید برای پوست در ضد آفتاب

عملکرد تیتانیوم دی اکسید در ضد آفتاب

تیتانیوم دی اکسید ماده ای است که در برابر نور مرئی شفاف شده، نور فرابنفش را جذب می کند، اما نور مرئی توسط ذرات کوچک این ماده جذب نمی شود. لایه محافظی از تیتانیوم دی اکسید در نتیجه ی جذب نور فرابنفش روی پوست ایجاد می شود. بدین ترتیب از آفتاب سوختگی و پیری زودرس پوست جلوگیری می شود. این خاصیت نشان دهنده مقاوم بودن این ترکیب در برابر نور فرابنفش است. این ماده پوست را در برابر دو نوع اشعه UVA و UVB محافظت می کند. اشعه UVA پیری زودرس را در پوست سبب شده و اشعه UVB نیز باعث ایجاد آفتاب سوختگی می شود.

فروش تیتانیوم دی اکسید و مشکل آن در ترکیب ضد آفتاب

برای خرید و فروش تیتانیوم دی اکسید باید به مراکز معتبر و شرکت های عرضه کننده آن مراجعه کنیم. قیمت ضد آفتاب ها با توجه به کیفیت آن ها متفاوت خواهد بود. یکی از مشکلاتی که کاربرد تیتانیوم دی اکسید برای پوست دارد، اندازه بزرگ ذرات آن است. به همین دلیل در گذشته با وجود این که تاثیرگذاری تیتانیوم دی اکسید در حفاظت از پوست بیشتر از اکسید روی است، کمتر از TiO۲ استفاده می شد. به همین جهت امروزه ذرات این ترکیب را ریز کرده و در ترکیب ضد آفتاب ها استفاده می کنند. اما چون کوچک کردن اندازه ذرات آن باعث اثرگذاری کمتر در محافظت پوست در برابر اشعه های UVA و UVB می شود، برای همین تیتانیوم دی اکسید را همراه با اکسید روی در ترکیب این کرم ها استفاده می کنند.

SPF چیست؟

به نسبت میزان اشعه ماورای بنفشی که باید باشد تا آفتاب سوحتگی روی پوست صورت بگیرد، SPF می گویند. به عنوان نمونه کرم های ضد آفتابی که دارای SPF 30 هستند، در صورتی در فرد ایجاد آفتاب سوختگی می کند که تا ۳۰ برابر، اشعه ماورای بنفش دریافت کند. ترکیب دو ماده تیتانیوم دی اکسید و اکسید روی در ترکیب ضد آفتاب ها، حتی به محافظت از پوست در برابر اشعه مادون قرمز و نور مرئی نیز کمک می کند.

SPF چیست؟
SPF چیست؟

نکات ایمنی قابل توجه در فرمولاسیون ضد آفتاب

از پارامترهای مهمی که در استفاده از یک ضد آفتاب باید مورد توجه قرار گیرد، سمیت، حساسیت، سوزش و میزان نفوذ آن در پوست است. تیتانیوم دی اکسید در ترکیب ضد آفتاب، توسط پوست سالم و حتی پوست سوخته در برابر آفتاب جذب نشده و خطری برای سلامت افراد ندارد. اما اگر ذرات نانوی این ماده استنشاق شده و وارد دستگاه تنفسی شود، می تواند باعث ایجاد اختلال در این سیستم شود. ولی اندازه بزرگ این ذرات خطری برای افراد ایجاد نمی کند.

در مواد آرایشی به دلیل استفاده از ذرات نانوی تیتانیوم دی اکسید که اندازه آن ها از ۱۰۰ نانومتر تجاوز نمی کند، خطری ایجاد نمی شود. کاربرد این ترکیب در مواد آرایشی، دارویی و غذایی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا بی خطر اعلام شده است. به طوری که استفاده از این ماده در کودکان با پوست حساس نیز مشکلی ایجاد نمی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا