Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

پماد زینک اکساید چیست و چه فوایدی برای مشکلات پوستی دارد؟

زینک اکساید یک ترکیب شیمیایی مصنوعی و پودری سفید رنگ است که با اکسید شدن روی تشکیل می شود. روی یا زینک یک جزء قوی است که به دلیل اکسیداسیون ممکن است برای درمان انواع مشکلات پوستی از جمله التهاب، آسیب اشعه ماوراء بنفش، آکنه و موارد دیگر استفاده شود. برای قرن ها، اکسید روی به طور گسترده ای به عنوان محافظ در برابر نور خورشید استفاده شده است.

پماد زینک اکساید علاوه بر کمک به بهبودی پوست برای چندین دهه، در حال حاضر یک ماده فعال در ضد آفتاب های فیزیکی، درمان بثورات پوشک، لوسیون های دارویی و سایر محصولات است. اکسید روی اغلب در محصولات موضعی مانند مرطوب ‌کننده ‌ها، ضد آفتاب‌ ها، فونداسیون و سایر لوازم آرایشی کاربرد دارد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با مواد مصرف پماد زینک اکساید ارائه می گردد لطفا با ما همراه باشید.

پماد زینک اکساید برای چیست

زینک اکساید در اشکال مختلف در محصولات مراقبت از پوست از قرن‌ ها قبل مورد استفاده قرار گرفته است. اخیرا پماد زینک اکساید در محصولات موضعی برای پوست حساس و نوزادان و همچنین به‌ عنوان کرم‌ های پوشک و کالامین، به لطف خواص تسکین ‌دهنده و ضد التهابی آن یافت می‌ شود.

زینک یک عنصر محبوب و کاملا تحقیق شده در ضد آفتاب های معدنی یا فیزیکی است. برخلاف ضد آفتاب های شیمیایی که جذب پوست می شوند، ضد آفتاب حاوی زینک اکساید روی سطح پوست می نشیند و اشعه های خورشید را منحرف می کند. این ترکیب محافظت فوری در برابر هر گونه آسیب نور خورشید ایجاد می کند و پتانسیل کمتری برای تحریک پوست دارد. به همین دلیل SPF های معدنی بهترین انتخاب برای پوست های حساس هستند.

اکسید روی به دلیل داشتن بافتی سنگین تر، مات و سفید شناخته شده است و می تواند پوست را رنگ پریده یا خاکستری نشان دهد. اما بسیاری از فرمولاسیون ها اکنون از فناوری میکرونیزه برای کاهش اندازه ذرات اکسید روی استفاده می‌ کنند، بنابراین وقتی روی پوست اعمال می ‌شوند شفاف به نظر می ‌رسند.

فواید استفاده از پماد زینک اکسید

استفاده از اکسید روی برای افرادی که بیماری های پوستی خاصی دارند رایج است، اما مزایای بالقوه دیگری برای سلامتی وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید. چشمگیرترین فواید زینک اکساید شامل توانایی آن در محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی، کمک به درمان آکنه، جلوگیری از برخی عفونت ها و کند کردن روند پیری و غیره است که در ادامه به آن می پردازیم.

فواید استفاده از پماد زینک اکسید
فواید استفاده از پماد زینک اکسید

محافظت در برابر آفتاب سوختگی

دلیل اینکه اکسید روی در کرم های ضد آفتاب به وفور یافت می شود این است که یکی از بهترین دفع کننده های نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش است. در حالی که رگه های سفید زینک روی پوست باقی می مانند اما محافظت سطحی خوبی ارائه می دهد. پیشرفت های اخیر در اندازه ذرات به جذب موثر این ترکیب کمک می کند و می تواند بسیاری از تشعشعات پوست را منحرف کند.

رفع بثورات و تحریک پوستی

ظرفیت ضد التهابی این ترکیب آن را به یک درمان خانگی ایده آل برای هر نوع تحریک یا بثورات روی پوست تبدیل می کند. اگر از پسوریازیس، اگزما، روزاسه یا آکنه رنج می برید، استفاده از پودرها و پمادهای اکسید روی می تواند تسکین سریعی برای مشکلات شما باشد.

عفونت های باکتریایی

پوست بزرگترین عضو بدن است و بطور دائم تحت حمله عوامل بیماری زا و سایر ذرات خارجی ناخواسته قرار دارد. خوشبختانه، می توان از این عفونت های باکتریایی دفاع کرد، زیرا زینک اکساید برای محافظت از یکپارچگی پوست ایمن شناخته شده است.

قدرت شفابخشی

روند بهبودی اشکال مختلفی دارد، اما یکی از مهم ترین جنبه ها، تشکیل کلاژن است که برای تولید بافت های جدید لازم است. مطالعات نشان داده اند که زینک اکساید می تواند تشکیل کلاژن را تحریک کند. در نتیجه می تواند روند بهبود را تسریع کند، در حالی که به طور همزمان در برابر عفونت از زخم ها محافظت می کند.

خواص ضد پیری

برخی از خواص آنتی اکسیدانی در زینک اکساید آن را قادر می سازد به کند کردن روند استرس اکسیداتیو در پوست کمک کند. این به معنای کاهش ظاهر چین و چروک ها، لک ها و لکه های پیری و حتی افزایش خاصیت ارتجاعی پوست است که شما را برای مدت طولانی تری جوان نگه می دارد.

تسریع بهبودی پوست

روی این پتانسیل را دارد که به تنهایی باعث بهبودی شود. پماد زینک اکساید را می توان برای درمان زخم ها یا آسیب های پوستی مانند آفتاب سوختگی، ناراحتی و غیره استفاده کرد. این ترکیب از درون به بیرون پوست را تسکین و ترمیم می کند. از سوی دیگر، کمبود روی با کندی روند بهبودی مرتبط است.

مقابله با عفونت باکتریایی

اکسید روی، همانطور که قبلا گفته شد، ضد باکتری، ضد التهاب و ترمیم کننده زخم است. همه این خواص به توانایی اکسید روی برای کاهش خطر عفونت باکتریایی کمک می کند.

چه کسانی می توانند از پماد زینک اکساید استفاده کنند

با توجه به خواص تسکین دهنده، فواید ضد التهابی و تطبیق پذیری زینک اکساید همه افراد می توانند از محصولات حاوی روی استفاده کنند. اگرچه نوع محصولی که استفاده می کنید به نوع پوست شما بستگی دارد. حتی کسانی که نگرانی ‌های مرتبط با آکنه دارند، می توانند طبق توصیه‌ های متخصص پوست خود از یک پماد اکسید روی استفاده کنند. همچنین اگر از محصولات آرام بخش در روتین مراقبت از پوست بدون نسخه خود استفاده می کنند احتمال زیادی وجود دارد که حاوی اکسید روی باشند.

بدون توجه به آب و هوا، هیچ بهانه ای برای استفاده نکردن از ضد آفتاب روزانه وجود ندارد، اما کسانی که آکنه یا سایر حساسیت های پوستی دارند باید در استفاده از هرگونه محرک احتمالی پوست احتیاط کنند. ضد آفتاب های معدنی حاوی اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم به طور گسترده ای ملایم ترین و ایمن ترین محصولات مراقبت از آفتاب هستند. زینک اکساید هیچ عارضه جانبی شدیدی ایجاد نمی کند و موارد واکنش های آلرژیک ناشی از اکسید روی نادر است.

پماد زینک اکساید ۲۵ درصد برای چیست
پماد زینک اکساید ۲۵ درصد برای چیست

پماد زینک اکساید ۲۵ درصد برای چیست

پماد زینک اکساید ۲۵ درصد به طور کلی به اندازه کافی برای استفاده حتی در حساس ترین پوست ها ملایم در نظر گرفته می شود. به همین دلیل برای افراد مبتلا به آکنه، پسوریازیس و درماتیت تجویز می شود. این دلیل بزرگی است که زینک اکسید اغلب برای درمان بثورات پوشک روی پوست حساس کودک استفاده می شود و حتی در صابون های مختلف، پودر پا و محصولات مراقبت شخصی برای پیشگیری و درمان مشکلات مختلف پوستی مورد استفاده قرار می گیرد.

پماد زینک اکساید برای جوش

پماد زینک اکساید هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شود به عنوان یک قابض عمل می کند. با کنترل رشد چربی در زیر پوست، تولید چربی اضافی را کاهش می دهد. در نتیجه، افرادی که پوست چرب دارند ممکن است از اکسید روی موضعی به شدت سود ببرند. کاهش تولید چربی پوست همچنین به حفظ تعادل چربی کمک می کند و خطر شیوع آکنه را کاهش می دهد.

همچنین اثرات ضد التهابی روی در درمان اختلالات التهابی پوست در مطالعات نشان داده شده است. این ترکیب به طور کلی با سایر مواد ضد باکتری برای کمک به کاهش شدت، ناراحتی و ظاهر شیوع آکنه استفاده می شود. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که استفاده از زینک اکساید بر روی پوست، به تنهایی یا در ترکیب با سایر اجزا، می تواند به کاهش رشد و فعالیت باکتری P. acnes کمک کند.

پماد زینک اکساید برای رفع تیرگی صورت

شناخته شده ترین خاصیت پیشگیری کننده روی، توانایی آن در جلوگیری از اشعه های مضر خورشید است. با اینحال می تواند جای زخم، آکنه و سایر بیماری های التهابی پوست که می توانند لکه های تیره را به جای بگذارند، به خصوص اگر رنگ پوستی متوسط تا تیره دارید، درمان کنند. آکادمی پوست آمریکا استفاده از پمادهای حاوی اکسید روی را برای محو کردن این لکه ها و جلوگیری از ایجاد تعداد بیشتری از آنها توصیه می کند.

پماد زینک اکساید چه مدت روی پوست بماند

برای استفاده از پماد زینک اکساید تمام دستورالعمل های روی بسته بندی محصول را دنبال کنید یا طبق دستور پزشک از آن استفاده کنید. از استفاده این دارو برای چشم خودداری کنید و اگر وارد چشم شد، با آب فراوان بشویید.

این پماد باید در عرض ۱۲ ساعت شروع به کار کند. اگر وضعیت شما بدتر شد، بهبود نیافت، بیش از ۷ روز طول کشید یا بعد از چند روز دوباره رخ داد، به پزشک خود اطلاع دهید.

پماد زینک اکساید برای زیربغل

همانطور که قبلا گفتیم اکسید روی دارای فعالیت ضد میکروبی است و برای پوست بی خطر است. بنابراین به نظر می رسد روشی ارزان برای رفع بوی بد زیر بغل باشد. اکسید روی یک دئودورانت خوب است و انواع اصلی باکتری هایی که باعث بوی بدن می شوند یعنی Corynebacterium spp و Staphylococcus spp را از بین می برد.

پماد زینک اکساید ۲۵ درصد برای صورت

زینک این پتانسیل را دارد که به تنهایی باعث بهبودی پوست شود. زینک اکساید موضعی را می توان برای درمان زخم ها یا آسیب های پوستی مانند آفتاب سوختگی، ناراحتی و غیره استفاده کرد.

روی محافظت طبیعی در برابر آفتاب را فراهم می کند. هنگامی که پوست شما با پوشش ضخیم اکسید روی پوشانده می شود، اشعه UVA و UVB منعکس شده و جذب نمی شود. در نتیجه از ورود اشعه های مضر به پوست شما جلوگیری می شود. اما سودمندی این ماده کاملا به محتوای آن بستگی دارد. زیرا محصولات مختلف از غلظت های مختلف اکسید روی استفاده می کنند. اکسید روی معمولا با غلظت بیش از ۲۵ درصد در ضد آفتاب ها وجود دارد.

پماد زینک اکساید چه مدت روی پوست بماند
پماد زینک اکساید چه مدت روی پوست بماند

آیا پماد زینک اکسید برای پوست مضر است

اکسید روی به طور کلی به عنوان یک جزء لوازم آرایشی ایمن در نظر گرفته می شود. این ماده در انواع محافظ‌ های پوست و ضد آفتاب ‌های بدون نسخه یافت می‌ شود. با این حال، قبل از استفاده از هر یک از این محصولات مراقبت از پوست، باید یک تست پچ روی پوست خود انجام دهید. قبل از استفاده از این محصولات برای درمان زخم یا سایر مشکلات پوستی با پزشک خود مشورت کنید.

اقدامات احتیاطی و عوارض جانبی اکسید روی

هیچ عوارض جانبی جدی از مصرف اکسید روی وجود ندارد. به طور معمول، داروها باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در پوست انسان می شوند، اما واکنش های آلرژیک به اکسید روی غیر معمول است. اگر علائمی مانند بثورات پوستی، خارش یا تورم پوست، گلو یا زبان مشاهده کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر آلرژی شناخته شده ای به این ماده شیمیایی دارید، از آن دوری کنید. اگر آلرژی یا بیماری پوستی دیگری دارید، قبل از استفاده از اکسید روی موضعی با پزشک خود مشورت کنید.

روش نگهداری از پماد زینک اکساید

پماد زینک اکساید همیشه باید در دمای اتاق بین ۵۹ تا ۸۶ فارنهایت نگهداری شود. علاوه بر این، همه انواع فرمولاسیون موضعی اکسید روی باید دور از دسترس حیوانات خانگی و کودکان نگهداری شوند زیرا خطر مسمومیت وجود دارد.

سخن پایانی

زینک اکساید یک عنصر فعال ضد آفتاب است که برای درمان خارش، عفونت های پوستی، ترک خوردگی پوست و سایر مشکلات پوستی استفاده می شود. همچنین دارای فوایدی برای بهبود زخم است. این ترکیب معمولا در روتین مراقبت از پوست روزانه شما وجود دارد. با این حال، برای درک دوز و اطمینان از پیروی از دستورالعمل‌ های مصرف، برچسب‌ های محصول را به دقت بخوانید. اگر پوست حساسی دارید یا مستعد عوارض جانبی هستید، قبل از استفاده از آن بر روی پوست با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا