Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتی

کرم ضد آفتاب فیزیکال چیست؟ | کاربرد و نحوه مصرف

استفاده از انواع کرم‌های ضد آفتاب برای محافظت از پوست امری ضروری است. درواقع با استفاده از کرم ضد آفتاب می‌توان از ابتلا به انواع سرطان پوست و همین‌طور پیری پوست ممانعت نمود. انواع کرم ضد آفتاب فیزیکال و شیمیایی تولید و در بازار عرضه می شوند. کرم ضد آفتاب فیزیکال حاوی دو ماده  دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی بوده که در لایه سطحی پوست جذب می شوند. با کاربرد کرم ضد آفتاب فیزیکال اشعه های مضر خورشید منعکس شده و به پوست آسیب نمی رسانند. از خواص ضد آفتاب فیزیکال اثر گذاری سریع و عدم تحریک پوست است. قیمت ضد آفتاب فیزیکال تحت تاثیر عواملی چون شرکت تولید کننده و خارجی یا ایرانی بودن محصول قرار دارد. برای خرید ضد آفتاب فیزیکال می توان به داروخانه ها، فروشگاه ها و مراکز مجاز عرضه محصولات آرایشی بهداشتی مراجعه نمود.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد و مزایا مصرف ضد آفتاب فیزیکال و نحوه خرید و فروش و قیمت آن در بازار می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع کرم ضد آفتاب

اولین سد دفاعی در برابر انواع خطرات محیطی، پوست است. از این‌رو پوست به مراقبت و توجه بیشتری نیازمند است. پوست دارای بافت نازک و حساسی است، در صورتی که در معرض نور خورشید و انواع آلودگی‌های هوا قرار گیرد، دچار آسیب خواهد شد. با استفاده از انواع کرم ضد آفتاب فیزیکال و شیمیایی می توان از بروز آسیب های پوستی ممانعت نمود. در ادامه این مطلب به بررسی انواع ضد آفتاب ها و مزایا و معایب و تفاوت آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با انواع ضد آفتاب و کاربرد آن آشنا شوید.

ضد آفتاب فیزیکال چیست

در ترکیب ضد آفتاب فیزیکی از دو ماده مینرال دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی استفاده شده است. این دو ماده از مهم ترین ‌ترین ترکیبات فعال موجود در ضد آفتاب فیزیکال هستند. با استفاده از ضد آفتاب فیزیکال بر روی پوست، پرتوهای مضر خورشید مانند آینه منعکس شده و منحرف می گردند.

در این میان واکنش شیمیایی رخ نمی‌ دهد. به همین دلیل است که نام فیزیکال بر این انواع ضد آفتاب‌ ها گذاشته شده است. ضد آفتاب فیزیکال با نام ضد آفتاب مینرال یا طبیعی نیز شناخته می شود.

کرم ضد آفتاب فیزیکال چیست؟ کاربرد و نحوه مصرف
کرم ضد آفتاب فیزیکال چیست؟ کاربرد و نحوه مصرف

ضد آفتاب شیمیایی چیست

ضدآفتاب شیمیایی همان‌طور که از نامش پیداست، از ترکیبات شیمیایی تشکیل شده است. آووبنزون، اکتینوکسات و اکسی بنزن در اغلب موارد از مهم‌ترین و فعال‌ترین ترکیبات موجود در ضد آفتاب‌های شیمیایی هستند. استفاده از این نوع ضد آفتاب روی پوست موجب فیلتر کردن و پراکنده نمودن اشعه مضر خورشید شده و یا با تبدیل اشعه فرابنفش به گرما و در واقع غیرفعال نمودن آن اثر مخرب نور خورشید را از بین می‌برد.

خواص ضد آفتاب فیزیکال

  • انواع ضد آفتاب فیزیکال در برابر هر دو نوع اشعه UVA و UVB از پوست محافظت می ‌کنند. درواقع طیف اثر گسترده‌ای در آن ها وجود دارد.
  • از خواص ضد آفتاب فیزیکال این است که جذب پوست نمی‌ شود. بنابراین دارای ایمنی بیشتری برای استفاده در کودکان، افراد دارای پوست های حساس و همین طور برای استفاده در دوران بارداری خواهد بود.
  • ضد آفتاب‌ فیزیکی بعد از استفاده بر روی پوست، عملکردی سریع دارد.
  • پایداری بیشتری در برابر اشعه خورشید از دیگر خواص ضد آفتاب فیزیکال است.
  • مسدود کننده‌های فیزیکی همچون زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید بر خلاف ضد آفتاب های شیمیایی حساسیت‌ زا نیستند.
  • ایمنی این دو ترکیب مینرال توسط FDA تایید شده اند.
  • ضد آفتاب ‌های فیزیکی نسبت به ضد آفتاب‌ های شیمیایی دیرتر خراب می‌شوند. بنابراین مدت زمان بیشتری می‌توان از آن ها استفاده نمود و صرفه اقتصادی دارند.

معایب ضد آفتاب فیزیکی

  • این ضد آفتاب ها دارای بافتی متراکم و حالتی چرب و روغنی گونه دارند. بنابراین استفاده از آن ها برای پوست های چرب و مختلط پیشنهاد نمی گردد.
  • این ترکیبات موجب ایجاد رنگی سفید بر روی پوست می شوند که بخصوص با پوست‌های تیره سازگاری مطلوبی ندارد.
  • برای تاثیر مطلوب باید بیشتر از ضد آفتاب های شیمیایی بر روی پوست استفاده شوند.
  • ضد آفتاب فیزیکی را باید بر روی پوست به خوبی ماساژ داد تا جذب شود.
  • فرایند پا‌ک‌ کردن این ضد آفتاب‌ها از روی پوست به دلیل بافت متراکم و سنگین دشوارتر است.

تفاوت ضد آفتاب فیزیکال و شیمیایی

اصلی ترین تفاوت بین ضد آفتاب های مینرال و شیمیایی در نحوه عملکرد آن هاست. ضد آفتاب های فیزیکی بر روی پوست قرار گرفته و اشعه خورشید را در سطح پوست مسدود می کنند. اما ضد آفتاب های شیمیایی حاوی اکسی بنزون، آووبنزون، اکتیسالات، اکتوکریلن، هموسالات و اکتینوکسات بوده و اشعه های خورشید را جذب می کنند. ضد آفتاب شیمیایی سبک ‌تر، شفاف ‌تر همراه با استفاده لذت‌ بخش هستند. اما ممکن است دارای ترکیباتی مضر برای محیط زیست باشند. ضد آفتاب های شیمیایی ممکن است برای پوست های حساس یا مستعد آکنه تحریک کننده باشند. البته در هنگام خرید باید ضد آفتاب های سازگار با پوست را تهیه و استفاده نمود.

ترکیبات مهم در ضد آفتاب مینرال

از مواد معدنی در ضد آفتاب های مینرال استفاده می شود. در ادامه به برخی از ترکیبات موجود در این انواع کرم اشاره شده است.

دی اکسید تیتانیوم

TiO2 ماده ای معدنی است که بسیاری از ضد آفتاب ها استفاده می شود. این ماده از پوست در برابر اشعه UVB  خورشید که باعث آفتاب سوختگی می گردد، محافظت می کند.

کرم ضد آفتاب فیزیکال چیست؟ کاربرد و نحوه مصرف
کرم ضد آفتاب فیزیکال چیست؟ کاربرد و نحوه مصرف

 زینک اکساید

این ماده معدنی دارای خاصیت التیام بخشی و باز سازی کنندگی پوست است. بعلاوه در ضد آفتاب ها جهت مقابله با اشعه UVA  که انرژی بسیار زیادی دارد از این ماده استفاده می شود.

استفاده از این مواد در ضد آفتاب های فیزیکی موجب می شود تا از پوست در برابر هر دو اشعه خورشید محافظت شود. بنابراین انواع ضد آفتاب مینرال طیف گسترده هستند و محافظتی کامل دارند.

نحوه مصرف ضد آفتاب مینرال

ضد آفتاب مینرال را می توان ۱۵ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید استفاده نمود. زیرا این ضدآفتاب ها به صورت لایه ای بر سطح پوست قرار گرفته و احتیاج به جذب در پوست ندارند. این کرم ها باید هر ۲ تا ۴ ساعت تمدید شوند. زیرا با گذشت زمان، این کرم دیگر تأثیر ضد آفتابی نداشته و قادر به اثرات محافظتی در برابر اشعه های مضر نخواهد بود. پس از یک یا دو بار تمدید، بهتر است ضد آفتاب را با آب ولرم از روی پوست بشویید و یا از میسلار واتر استفاده کنید.

توجه شود که در صورت وجود آلودگی یا آرایش در پوست، حتما پوست را با شوینده مناسب شسته و سپس از ضد آفتاب استفاده کنید.

کاربرد ضد آفتاب فیزیکال در بارداری

جالب است بدانید که اهمیت کاربرد کرم ضد آفتاب در بارداری دو چندان است. در این دوران پوست به دنبال تغییرات هورمونی در بدن، حساس می شود. البته در این دوران نمی‌توان از هر ضد آفتابی استفاده کرد. زیرا ممکن است سلامت جنین به خطر افتد. بسیاری از خانم‌ها در این شرایط ممکن است از مصرف ضد آفتاب صرفه نظر کنند. اما در این دوران پوست حساس ‌تر و آسیب ‌پذیر است و عوارض اشعه‌های مضر خورشید بر پوست بیشتر خواهد بود.

در دوران بارداری تغییرات هورمونی ممکن اثرات نامطلوبی را در پوست ایجاد نمایند. لک بارداری یا ملاسما از بارزترین علائمی است که به دنبال نوسانات هورمونی بروز می یابد. در دوران بارداری، افزایش هورمون‌های استروژن و پروژسترون بر روی سلول ‌های رنگدانه ساز اثر گذاشته و به تولید رنگدانه ملانین منجر می گردند. افزایش و تجمع ملانین در پوست موجب ایجاد لک های تیره شده که لک بارداری یا ملاسما نام دارد. پرتوهای فرابنفش خورشید از عوامل مهمی هستند که موجب تشدید این لکه‌ها می ‌شوند.

ضد آفتاب‌ ها بر اساس مکانسیم اثری که دارند به دو نوع تقسیم می‌ شوند. ضد آفتاب فیزیکی و ضد آفتاب شیمیایی. توصیه می شود از ضد آفتاب فیزیکال در دوران بارداری استفاده شود.

کاربرد ضد آفتاب فیزیکال سان سیف

این محصول به گونه ای طراحی شده است که می تواند در پوست‌های حساس و مستعد به قرمزی استفاده شود. ضد آفتاب فیزیکال سان سیف دارای بازتابنده ‌های فیزیکی و معدنی با خلوص و کیفیت بالا بوده و فاکتور حفاظتی بالایی ایجاد می کند. این ضد آفتاب ها از پوست در برابر کلیه طول موج‌های اشعه ماورای بنفش UVB به مدت طولانی محافظت به عمل می آورند. همچنین این کرم حفاظت بالایی را در برابر اشعه UVA بوجود آورده و از بروز ضایعات بدخیم پوستی ممانعت به عمل می آورد.

عدم وجود اسانس و پارابن‌ در فرمولاسیون این محصول از دیگر ویژگی های مهم آن است. این محصول احتمال بروز حساسیت‌های پوستی را به کاهش داده و در نتیجه برای استفاده توسط افراد با پوست‌ های حساس و مستعد قرمزی مناسب است.

روغن‌های ایجاد کننده جوش در ساختار این محصول استفاده نشده اند، بنابراین موجب ایجاد جوش نخواهد شد. ترکیبات نرم کننده و مرطوب کننده موجود در این محصول موجب تامین و حفظ رطوبت پوست می شوند. این ترکیبات پوست را بازسازی و تقویت کرده و موجب کاهش التهابات و قرمزی می شوند.

مقاومت در برابر تعریق و شستشو و داشتن ترکیبات آنتی اکسیدان از دیگر مزایا مصرف ضدآفتاب های فیزیکال است.

ضد آفتاب فیزیکال خارجی

تنوع وسیعی در ضد آفتاب‌های موجود در بازار مشاهده می شود. شناخت خصوصیات هر پوست می تواند در انتخاب کرم های ضد آفتاب کمک کننده باشد. در هنگام تهیه کرم ضد آفتاب خارجی یا ایرانی باید بعد از شناخت پوست، نوع مناسبی از کرم را تهیه نمود. در ادامه به عوامل مهم در هنگام خرید ضد آفتاب فیزیکال خارجی اشاره شده است.

SPF کرم باید بالای ۳۰ باشد. کرم های دارای SPF حداقل ۳۰ می توانند محافظت مطلوبی را برای پوست فراهم نمایند.در هنگام خرید کرم ضد آفتاب فیزیکال خارجی باید به فرمول شیمیایی آن توجه شود. به‌طورکلی برای اینکه مطمئن شویم کرم ضد آفتاب حاوی مواد مضر نیست و در ترکیبات آن از مواد سازگار با پوست استفاده شده باشد.

برند تجاری یکی از عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد. برندهای متفرقه و شناخته نشده، ریسک ابتلا به آسیب‌های پوستی را بالاتر می‌برند. باید از برند هایی خریداری شود که به تأییدیه  FDA یا اتحادیه اروپا رسیده باشند.

توجه به تاریخ انقضا از عوامل بسیار مهم در هنگام خرید است. پس از اتمام این تاریخ محصول مورد نظر نه تنها دیگر در مقابل نور آفتاب اثرات محافظت کنندگی ندارد، بلکه محل رشد قارچ و باکتری ها نیز خواهد شد. بنابراین قبل از خرید کرم ضد آفتاب فیزیکال حتما باید تاریخ تولید و انقضای آن چک شود.

در فصول گرم سال مانند تابستان، بدن عرق کرده و مقاومت در برابر آب اهمیت بیشتری می یابد. درصورتی که کرم ضد آفتاب در برابر آب مقاوم نباشد از روی پوست شسته می شود. بنابراین باید از ضد آفتاب هایی استفاده شود که در برابر آب و عرق مقاومت خوبی دارند.

کرم ضد آفتاب فیزیکال چیست؟ کاربرد و نحوه مصرف
کرم ضد آفتاب فیزیکال چیست؟ کاربرد و نحوه مصرف

قیمت ضد آفتاب فیزیکال

قیمت این کرم های ضد آفتاب تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. خارجی یا ایرانی بودن محصول از عوامل بسیار مهم بر قیمت ضد آفتاب بشمار می آید. محصولات خارجی به دلیل نوسانات نرخ ارز و وارداتی بودن از قیمت های بیشتری نسبت به محصولات تولید داخل برخوردارند. برند تجاری محصول نیز بر قیمت آن موثر است. محصولات تولید شده در شرکت های معتبر قیمت های بیشتری نسبت به انواع دیگر دارند.

خرید ضد آفتاب فیزیکال

برای خرید کرم ضد آفتاب فیزیکال می توان به داروخانه ها و فروشگاه های محصولات آرایشی و بهداشتی مراجعه نمود. همچنین خرید این محصول از طریق سایت های معتبر نیز امکان پذیر بوده و می توان به راحتی این کرم ها را درب منزل (خانه) تحویل گرفت.

فروش ضد آفتاب فیزیکال

فروش ضد آفتاب فیزیکی امروزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. زیرا تقاضا برای این محصولات در بازار رو به افزایش نهاده است. امروزه با افزایش آگاهی مردم در رابطه با پیشگیری از بیماری موجب شده است تا استفاده از محصولات مراقبتی افزایش یابد. بنابراین خرید و فروش این کرم ها نیز در بازار بسیار صورت می پذیرد.

سخن آخر

در این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد کرم ضد آفتاب فیزیکال و نحوه مصرف آن پرداختیم. این کرم ها با داشتن ترکیبات مینرال مفید قادر به محافظتی کامل از پوست بوده و از آسیب های پوستی ممانعت می کنند. برای خرید این محصول می توان به روش های مختلفی اقدام نمود. اما در هر روش، خرید از منابع معتبر فروش و همین طور برند های تجاری معتبر توصیه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا