Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییغذایی و دارویی

هیدروکسید سدیم خوراکی چیست و چه کاربردی دارد؟

سدیم هیدروکسید ترکیب نمکی با فرمول مولکولی NaOH است که به نام های سود سوزآور و کاستیک سودا نیز شناخته می شود. هیدروکسید سدیم که در صنایع مختلف دارای کاربردهای وسیعی است، انواع گوناگونی دارد. یکی از انواع سود، هیدروکسید سدیم خوراکی است که کاربرد زیادی در صنایع غذایی و فرایندهای تولید دارد. برای خرید هیدروکسید سدیم با کیفیت می توان از شرکت هایی با برندهای معتبر استفاده کرد. با مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با هیدروکسید سدیم خوراکی و کاربردهای آن آشنا می شویم.

تولید هیدروکسید سدیم خوراکی

هیدروکسید سدیم ماده ای به رنگ سفید و جامد است که نقطه ذوبی برابر با ۱۳۹۰ درجه سانتی گراد داشته و توانای بالایی در جذب آب دارد. از خواص مهم سود، داشتن خاصیت قلیایی قوی آن است. انواع مختلفی از سود وجود دارد که با توجه نوع کاربرد آن هاست. برای تولید هیدروکسید سدیم خوراکی از یکی از سه فرایند الکترولیتی که توسط فرایند غشایی، دیافراگمی و عطارد انجام می شود، استفاده می شود.

نمک کلرید سدیم در این روش ها به عنوان ماده اولیه بوده و تقسیم الکترولیتی آن تولید یون های کلر و سدیم را می کند. سپس یون سدیم تولید شده می تواند با آب واکنش داده و تولید هیدروکسید سدیم و هیدروژن گازی دهد. یکی از محصولاتی که در این فرایند تولید می شود، گاز کلر است. هیدورکسید سدیم را به شکل جامد به صورت های مختلفی به فروش می رسانند. به همین دلیل هنگام خرید هیدروکسید سدیم می توان آن را به شکل تکه ای، لکه ها و یا بلوک های ریخته گری یافت.

تولید هیدروکسید سدیم خوراکی
تولید هیدروکسید سدیم خوراکی

چگونگی تشخیص هیدروکسید سدیم خوراکی

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، سدیم هیدروکسید دارای شکل و اندازه های مختلفی بوده و در دو نوع جامد و مایع وجود یافت می شود. سدیم هیدروکسید خوراکی را بیشتر به صورت جامد می توان یافت. همچنین این نوع از سود در بسته بندی هایی با رنگ مختلف عرضه می شود تا تشخیص داده شود که از آن در صنایع غذایی به کار گرفته می شود.

فروش و خرید هیدروکسید سدیم

هیدروکسید سدیم را در بازار در بسته بندی های ربع کیلویی، نیم کیلویی تا صد کیلویی می توان یافت. قیمت خرید هیدروکسید سدیم به صورت عمده از نظر اقتصادی به صرفه بوده و در صورت خرید این محصول از شرکت های معتبر، به محصولی با کیفیت عالی دسترسی خواهیم داشت. هیدروکسید سدیم تولید شده در ایران به کشورهای همسایه ای چون عراق، عربستان، ترکیه و قزاقستان صادر می شود.

کاربرد سدیم هیدروکسید خوراکی

هیدروکسسید سدیم خوراکی دارای کاربردهای زیادی است که از آن جمله می توان به از بین بردن چربی گوجه فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات و میوه های مخصوص کنسرو اشاره کرد. هیدروکسید سدیم می تواند به عنوان نگهدارنده در مواد غذایی به کار رود تا مانع ایجاد باکتری در آن ها شود. در صنعت کنسروسازی از سود رقیق، در صنعت شیر، تصفیه آب، پالایش روغن، تولید شکر، تولید کاکائو، شکلات، کارامل و نوشابه ها نیز این ترکیب را به می برند.

کاربرد سدیم هیدروکسید خوراکی
کاربرد سدیم هیدروکسید خوراکی

یکی از کاربردهای سود در شیرین کردن زیتون است که باید به شکل صنعتی و علمی به کار برده شود تا آسیبی به انسان ها وارد نکند. در صنایع غذایی برای شست و شوی میوه جات و سبزیجات از سود استفاده می شود ولی نباید این ماده را برای این منظور در خانه به کار برد.

در تولید نودل سود را به عنوان یک افزودنی به کار می برند تا میزان PH خمیر بالا رود. قلیایی بودن سود به تولید رنگ زرد و تشکیل بافت خوب در آن کمک می کند.

در تویلد چوب شور، سود با پروتئین خمیر وارد واکنش داده و با تبدیل به اسیدهای آمینه، واکنش این اسیدها با شکر اتفاق می افتد. در نتیجه ی این واکنش ها که به نام میلارد خوانده می شوند، چوب شور به صورت ترد و شیشه ایی در می آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا