Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

موارد مصرف ضد انعقاد سیترات سدیم چیست؟

سیترات سدیم ترکیبی است که به عنوان یک ضد انعقاد قوی شناخته می شود. از خواص سیترات سدیم محلول بودن در آب و نامحلول بودن در اتانول است. کاربرد سیترات سدیم در صنایع دارویی، غذایی و آشامیدنی صورت می پذیرد. استفاده از سیترات سدیم به عنوان ماده ضد انعقاد خون در داروسازی از موارد مصرف مهم آن بشمار می آید. درواقع از خواص ضد انعقادی سیترات سدیم در جمع آوری نمونه های خون استفاده می شود. سیترات سدیم در گرید های مختلفی تولید و در بازار عرضه می گردد. قیمت خرید سیترات سدیم با توجه به گرید تولید شده و همین طور شرکت تولید کننده آن می تواند متفاوت باشد.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی ضد انعقاد سیترات سدیم و موارد مصرف سیترات سدیم و مزایا و معایب مصرف آن می پردازیم. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

سیترات سدیم چیست

بیش از ۱۰۰ سال است که سیترات سدیم به‌ عنوان ضد انعقاد قوی برای تثبیت خون و فرآورده‌های خونی مورد استفاده قرار می گیرد. سدیم سیترات ماده‌ای پرکاربرد است و درواقع یک افزودنی در مواد غذایی و داروهاست. این ماده در محصولاتی چون شربت‌ های سرفه و برای خنثی کردن اسید در ادرار مورد استفاده قرار می گیرد. از خواص این ماده محلول بودن در آب و غیر محلول بودن در اتانول است. این ماده به‌عنوان طعم ‌دهنده و تثبیت ‌کننده در آشامیدنی‌ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. صنعت داروسازی از سدیم سیترات به‌عنوان ماده ضد انعقاد خون استفاده می شود. همچنین از آن در داروهای ادرارآور کمک گرفته می شود. برای خرید سیترات سدیم می توان به سایت فروشگاه های معتبر مواد شیمیایی مراجعه نمود.

کاربرد ضد انعقاد سیترات سدیم در دیالیز

از تری سدیم سیترات جهت کاهش غلظت سدیم دیالیز استفاده می‌ شود. دستگاه‌ های مدرن دیالیز به ‌صورت خودکار بوسیله جریان خون کنترل می‌شوند. این کار بوسیله پمپ تزریق سیترات صورت می پذیرد. تزریق وریدی سیترات موجب کاهش کلسیم یونیزه گشته و ممکن است به ایست ناگهانی قلب نیز منجر گردد.

مکانیسم عمل ضد انعقاد سیترات سدیم

هنگام جمع‌ آوری نمونه های خون، کاربرد ضد انعقادی سیترات سدیم صورت می پذیرد. بالاترین غلظت نهایی سیترات را در ترکیبات خون و در محصولات پلاسما می ‌توان یافت. از سیترات به‌ عنوان ضد انعقاد خون انسان در اوایل دهه ۱۹۰۰ استفاده شد. عملکرد این ماده به گونه ای است که لخته خون را به همراه کلسیم یونیزه شده مهار خواهد نمود. از بین رفتن کلسیم بر روی برخی از کوفاکتورها تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین از انتشار انعقاد خون جلوگیری بعمل می آید.

مضرات ضد انعقاد سیترات سدیم

واکنش تزریق سیترات می تواند در دو مورد صورت پذیرد. در هنگام تزریق فرآورده های خونی به بیماران و در بازگشت خون حاوی ضد انعقاد دهنده سیترات به اهدا کنندگان. گیرنده های خونی حاوی سیترات باید از لحاظ علائم و نشانه های سمیت سیترات کنترل شوند. این علائم شامل احساس سوزن سوزن شدن در اطراف دهان و یا در اندام ها است. افت فشار خون و آریتمی قلبی احتمالی نیز از واکنش های شدید به سیترات بشمار می آیند. سمیت سیترات اغلب در بیمارانی رخ می دهد که دارای هیپوترمی هستند، در عملکرد کبد یا کلیه اختلال دارند، سطح کلسیم پایین دارند.

لازم به ذکر است که سدیم سیترات ضد انعقاد قادر است تا موجب اختلال در غلظت کلسیم و سدیم خون شود.

عوارض و فواید قرص و پودر مکمل دکستروز در بدنسازی چیست؟
عوارض و فواید قرص و پودر مکمل دکستروز در بدنسازی چیست؟

قرص سیترات سدیم

همان التهاب مثانه در اثر عفونت ادراری ایجاد می گردد. علائم بروز این بیماری در هنگام دفع ادرار مشاهده می شود. استفاده از آنتی‌ بیوتیک‌ ها به صورت دوره‌ای ممکن است به درمان این بیماری کمک کنند. البته در اغلب موارد، عفونت های خفیف به صورت خود به‌ خود و بدون نیاز به درمان توسط سیستم ایمنی بدن رفع می گردند. قرص سدیم سیترات از داروهایی است که جهت درمان التهاب مثانه خفیف می تواند موثر عمل کند. مصرف این دارو موجب کاهش درد و ناراحتی ناشی از التهاب مثانه می شود. سدیم سیترات دارای خاصیت تنظیم کنندگی pH بوده و باعث رفع التهابات خواهد شد.

کاربرد ضد انعقاد سدیم سیترات

  • این ماده موجب کاهش میزان اسیدی بودن خون می شود.
  • مصرف آن از دلمه شدن شیر در دستگاه گوارش کودکان ممانعت می کند.
  • در آزمایشات پزشکی برای جداسازی پلاسما از خون مورد استفاده قرار می گیرد.
  • استفاده از آن در لوله های جمع‌آوری خون انسان، موجب برهم‌کنش یون سیترات با کلسیم شده و مکانیسم لخته شدن خون را مختل می کند.
  • استفاده از آن در هنگام نمونه گیری در لوله های آزمایش خون منجر می شود تا یون سیترات با کلسیم واکنش داده و از لخته شدن خون ممانعت گردد.

قیمت خرید سیترات سدیم

سیترات سدیم پودری سفید رنگ است که در گرید های مختلفی تولید و عرضه می گردد. این ماده در خلوص ۹۹ درصد در دو گرید صنعتی و خوراکی تولید می گردد. از بزرگ ترین مصرف کننده های پودر سیترات سدیم  صنایع تولید مواد غذایی هستند. درواقع از سیترات سدیم خوراکی به عنوان طعم دهنده در تولید ماده غذایی استفاده می شود. سدیم سیتراتی که در داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد دارای خلوص بسیار بالایی است. قیمت انواع خوراکی و دارویی نسبت به گرید های صنعتی بالاتر است. زیرا این محصولات درجه خلوص بسیار بالایی دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا