Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

قرص لسیتین و تاثیر آن در درمان بیماری ها

لسیتین نوعی چربی است که بیشتر در زرده تخم مرغ یافت می شود. لسیتین دارای خاصیت امولسیونی بوده و به همین دلیل در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی یافت می شود. یکی از شکل های لسیتین، قرص است که دارای مزایایی چون درمان اختلالات عصبی، مشکلات روانی، بیماری های کبدی و هایپرکلسترولمی است. فروش لسیتین به صورت قرص جهت درمان این بیماری ها است. ولی خرید و فروش لسیتین در بازار علاوه بر مصرف دارویی، برای کاربرد در صنایع مختلف است. در این صنایع، لسیتین به عنوان امولساز و یک تثبیت کننده به کار می رود. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک بعد از معرفی لسیتین، به کاربرد قرص لسیتین می پردازد.

لسیتین چیست؟

لسیتین علاوه بر زرده تخم مرغ، در بافت های مختلف انواع موجودات زنده یافت شده و یکی از ترکیبات مهم بدن انسان محسوب می شود. به طوری که در صورت کمبود آن در بدن، باید از قرص لسیتین به عنوان مکمل استفاده کرد. لسیتین ماده ای شیمیایی مرکب از اسید فسفریک، اسید استئاریک، پالمیتیک، گلیسیرین و کولین یا اسیدهای چرب بوده و در مواد غذایی به عنوان افزودنی به کار برده می شود. با توجه به انواع کاربردهای این ماده، خرید و فروش لسیتین در بازار صورت می گیرد.

قرص لسیتین

قرص لسیتین می تواند با تاثیر در انواع سیستم های دفاعی بدن، سیستم ایمنی بدن را بهبود دهد. ولی چون آزمایشات بالینی خاصی در این زمینه صورت نگرفته است، پس این موضوع کاملا تایید شده نیست. قرص لسیتین را برای درمان اختلالات روانی و مشکلات دوقطبی، سه بار در روز و به اندازه ۱۰ میلی گرم تجویز می کنند. به دلیل آزمایشات محدود درباره این قرص، هنوز موار منع مصرف، اثربخشی در دوران بارداری و شیردهی و تداخلات دارویی آن به طور کامل مشخص نشده است. ولی بی اشتهایی، تعریق، افزایش بزاق و هپاتیت مواردی از عوارض این دارو هستند. قیمت خرید و فروش لسیتین با توجه به تغییرات در قیمت ارز، دچار تغییر شده و تهیه آن را می توانید از شرکت های مختلف انجام دهید.

قرص لسیتین
قرص لسیتین

ترکیب شیمیایی قرص لسیتین

مخلوط تشکیل دهنده لسیتین، فسفولیپیدی بوده که به شکل فسفاتیدهای نامحلول در استون است. فسفاتیدیل کولین، فسفاتیدیل اتانول آمین، فسفاتیدیل سرین و فسفاتیدیل اینوزیتول از جمله فسفاتیدهای تشکیل دهنده این ترکیب هستند. این مواد با اسیدهای چرب و کربوهیدرات ها در این ماده ترکیب شده اند. با توجه به مقدار اسیدهای موجود در لسیتین، خواص فیزیکی متفاوتی از آن مشاهده می شود. لسیتین تازه سفید رنگ بوده ولی در تماس با هوا به رنگ زرد قهوه ای تبدیل می شود.

منبع تولید قرص لسیتین

منابع گیاهی و حیوانی چون بادام زمینی، گل کلم، پرتقال، تخم مرغ، جگر گاو و استیک مواردی هستند که لسیتین را می توان از آن ها به دست آورد. منابع تجاری این ترکیب، دانه گیاهی سویا و زرده تخم مرغ است. وجود این ماده برای عملکرد بیولوژیکی بدن مهم بوده و کشف آن برای اولین بار در سال ۱۸۰۵ میلادی به وسیله موریس گوبلی دانشمند فرانسوی صورت گرفت. اولین بار از این ماده برای موارد پزشکی و درمان بیماری های کبدی، عصبی و هایپرکلسترولمی استفاده شد.

قرص لسیتین و هایپرکلسترولمی

لسیتین به عنوان دارو نقش مهمی در کم کردن میزان کلسترول خون داشته و تصلب شرایین را کنترل می کند. با این که مطالعات امروزی تا حدی کاهش کلسترول با تغییر در متابولیسم چربی را نشان می دهد، ولی این تغییرات در پیشرفت آترواسکلروز با هیچ مطالعه ای اثبات نشده است. اما استفاده از این قرص ها برای هایپرکلسترولمی حیوانات بدون هیچ اثبات و اطلاعاتی است.

قرص لسیتین و درمان بیماری های عصبی

برای این که بررسی شود آیا قرص لسیتین بر بیماری آلزایمر موثر است، مطالعات بر ۷ بیمار با دریافت ۲۵ میلی گرم لسیتین بررسی شد. در این افراد، بهبود یادگیری با بالا رفتن میزان کولین صورت گرفت. اما نتایج ضعیفی از روش درمانی که از ترکیب تاکرین و لسیتین استفاده شد، گرفته شد. این روش درمان بر روی ۳۲ بیمار انجام شد. در مطالعات مختلف، دو بیمار مبتلا به دیسکینزیای با مصرف این قرص ها، بهتر شده و از حرکات غیرطبیعی آن ها کاسته شد. همچنین ۱۰ مورد از بیماران مبتلا به آتاکسی فریدریش با این قرص ها بهتر شد. مطالعه ای دیگر بر بیماران آتاکسی فردریش نشان داد که با مصرف روزانه ۲۵ گرم از قرص لسیتین، بهبودی در آن ها مشاهده نشد.

قرص لسیتین و درمان بیماری های عصبی
قرص لسیتین و درمان بیماری های عصبی

قرص لسیتین و بیماری کبدی

خرید و فروش لسیتین برای درمان بیماری کبدی نیز صورت می گیرد. به طوری که در بازار آلمان خرید و فروش لسیتین برای درمان هپاتیت حاد و مزمن، کبد چرب دیابتی و آسیب سمی کبدی صورت می گیرد. انجمن انگلیس، آلمان و اداره مواد غذایی آمریکا، تاثیر مثبت لسیتین بر این بیماری ها را تایید کرده است.

کاربردهای دیگر لسیتین

از لسیتین در صنعت غذا به عنوان روان ساز استفاده می شود. در شیرینی پزی برای کم کردن چسبندگی و کنترل میزان شیرینی به کار برده می شود. کم کردن چربی، پایداری تخمیر و افزایش حجم از جمله کاربردهای این ماده در صنایع نان و خمیر است. در خوراک حیوانی برای چربی غنی و پروتئین و در نقاشی از لسیتین به کار گرفته می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا