Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

واکسن آنفولانزا و همه چیز در رابطه با فواید و عوارض آن

از چند سال پیش تا کنون بحث زدن واکسن آنفولانزا به یک چالش مهم بدل شده و همه افراد می پرسند که زدن این واکسن چقدر ضروری است و اصلا باید تزریق کنیم یا خیر؟ با وجود اینکه در سه سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، بحث آنفولانزا کمتر مطرح بوده است، همچنان باید این بیماری را به عنوان یک خطر جدی در نظر گرفت و برای مصونیت از ان تدابیری اندیشید. شاید در طول این سه سال شنیده باشید که آنفولانزا از کرونا کشنده تر است! همین جمله کافی است تا به اهمیت زدن واکسن این بیماری پی ببریم. در این مقاله از جهان شیمی فیزیک دست به کار شدیم تا تمام آنچه لازم است در رابطه با واکسن آنفولانزا بدانید به شما بگوییم. پس با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با کپسول فیفول را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

آنفولانزا چیست

پیش از آن که بخواهیم در رابطه با واکسن آنفولانزا اطلاعاتی کسب کنیم، بهتر است تا کمی در رابطه با بیماری آنفولانزا بدانیم. این بیماری در دسته بیماری های عفونی تنفسی قرار می گیرد. آنفولانزا یک بیماری ویروسی است و از طریق هوا و بینی و دهان منتقل می شود. این بیماری مانند کرونا از سطوح آلوده نیز می توان به بدن وارد شود. این بیماری در مواردی خفیف است و در خانه درمان می شود؛ اما در موارد دیگر آنقدر شدید است که بیمار نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. علائم این بیماری بسیار شبیه به سرماخوردگی است اما دوره بیماری طولانی تر از سرماخوردگی خواهد بود.

بیماران مبتلا به آسم و مشکلات ریوی، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری قرار می گیرند. به گفته سازمان جهان بهداشت، همه افراد ۶ ماه به بالا باید واکسن آنفولانزا بزنند.

واکسن آنفولانزا چیست

این دارو برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا طراحی شده است. واکسن آنفولانزا از بدن در برابر ۴ نوع ویروس آنفولانزا بدن را مصون می کند. این واکسن از نوع تزریقی است و باید به بازو تزریق شود. البته نوع جدیدی از واکسن این بیماری به صورت اسپری به درون بینی پاف می شود.

واکسن ها ویروس های کشته یا ضعیف شده هستند که می توانند آنتی ژن بیماری را در اختیار گلبول های سفید قرار دهند. در این صورت بدن از روی آن الگوسازی می کند و در مواجهه با ویروس اصلی مقاومت خوبی از خود به نمایش می گذارد.

واکسن آنفولانزا و همه چیز در رابطه با فواید و عوارض آن
واکسن آنفولانزا و همه چیز در رابطه با فواید و عوارض آن

علائم بیماری آنفولانزا چیست

پس ۴۸ ساعت از تماس فرد با ویروس آنفولانزا از طریق دهان و بینی و سطوح آلوده، علائم این بیماری آغاز می شود. از جمله علائم این بیماری می توان به تب و لرز، گلودرد، بدن درد، سردرد، آبریزش بینی، سرفه  و عطسه اشاره کرد. این علائم در افراد مختلف به صورت های مختلف نمایان می شود.

بیشتر افراددر طول یک هفته درمان می شوند اما اگر بیماری شدید باشد، احتمال بستری و حتی مرگ نیز وجود دارد. آنفولانزا می تواند سبب ذات الریه شود. کودکان، افراد مسن و افراد با بیماری های زمینه ای در معرض این خطر قرار دارند.

 تاثیر واکسن آنفلوانزا تا چه مدت است

واکسن آنفولانزا تا ۶ ماه در بدن باقی می ماند و مصونیت ایجاد می کند. این یعنی زدن اینواکسن یکبار در سال در فصول سرد کافی است. از آنجا که به صورت سالانه آنتی ژن این بیماری در محیط تغییر می کند، هر سال باید تکرار شود.

تداخل دارویی واکسن  آنفولانزا

با توجه به اینکه شما از چه نوع واکسن انفولانزایی استفاده کرده اید، این تداخل دارویی متفاوت است. حتما پیش از تهیه و زدن واکسن، لیستی از داروهای مصرفی خود را به دکتر داروساز و پرستار تزریقات تحویل دهید تا با شما در رابطه با تداخلات صحبت کنند.

دوز تزریقی واکسن آنفولانزا در کودکان و بزرگسالان

در کودکان شش ماه تا ۳ سال به مقدار ۰.۲۵ میلی لیتر، در دو نوبت در فاصله حداقل ۴ هفته

برای بزرگسالان دوبرابر یعنی ۰.۵ میلی لیتر، در یک نوبت

گروه هدف واکسن آنفلوانزا

همه افراد ۶ ماهه و بالاتر باید به صورت سالانه واکسن آنفولانزا دریافت کنند، حتی اگر سالم هستند. برای افراد با بیماری زمینه ای، افراد مسن و زنان باردار نیز زدن واکسن آنفولانزا از نان شب واجب تر است.

واکسن آنفولانزا و همه چیز در رابطه با فواید و عوارض آن
واکسن آنفولانزا و همه چیز در رابطه با فواید و عوارض آن

عوارض جانبی واکسن آنفولانزا چیست

در این بخش از مقاله به بررسی عوارض جانبی واکسن آنفولانزا پرداختیم:

واکنش آلرژیک شدید

واکنش منفی جسمی در برخی افراد

سندرم گیلن باره

واکسن آنفولانزا را از کجا بخریم

این واکسن را می توانید از تمامی داروخانه های معتبر تهیه کنید. برخی کلینیک ها نیز این واکسن را موجود دارند که همانجا خودشان برای شما تزریق خواهند کرد.

چه زمانی واکسن آنفولانزا بزنیم

با شروع پاییز و فصل سرد، بهتر است اقدام به زدن این واکسن کنید که تا پایان زمستان مصون باشید.

قیمت واکسن آنفولانزا

این واکسن با قیمت بالای ۲۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. تقریبا هر سال نرخ جدیدی برای آن اعلام می شود. در سال ۱۴۰۱ این واکسن را می توانید با قیمت ۲۰۰ هزار تومان به بالا تهیه کنید.

علائم بعد از زدن واکسن آنفولانزا چیست

ممکن است بعد از زدن در محل تزریق التهاب ایجاد شود. این مورد طبیعی بوده و تا دو روز باقی می ماند. برای رفع آن می توانید ایبوپرفن مصرف کنید.

سردرد، درد بدن و درد عضلات ممکن است در چند روز پس از تزریق واکسن ایجاد شود.

سرگیجه بلافاصله بعد از تزریق واکسن طبیعی است. پیشنهاد می شود کمی در محل بنشینید و بعد اقدام به حرکت کنید. بهتر است قبل و بعد زدن واکسن خوراکی مصرف کنید.

تب خفیف بعد از زدن واکسن طبیعی است برای رفع آن از استامینوفن، ایبوپروفن و داروی ضد التهاب دیگر با مشورت پزشک، استفاده نمایید.

در صورتی که دچار علائم شدیدتر و واکنش آلرژیک شدیدف حتما به اورژانس مراجعه نمایید.

موارد منع مصرف واکسن آنفولانزا

افرادی که قبلا به این واکسن آلرژی نشان داده اند، کسانی که به تخم مرغ حساسیت شدید دارند و  همچنین افرادی که در زمان زدن واکسن تب متوسط دارند، نمی توانند از این واکسن تزریق کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا