Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

استامینوفن معمولی با استامینوفن کدئین دار چه تفاوتی دارد؟

امروز در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تفاوت میان استامینوفن معمولی با استامینوفن کدئین دار را به شما بگوییم. استامینوفن یک داروی ضد درد یا مسکن است که معمولا برای از بین بردن تب، دردهای ناشی از سرماخوردگی و سردرد مورد استفاده قرار می گیرد. یک نوع از داروی استامینوفن با نام استامینوفن کدئین دار نیز وجود دارد که برخی کاربرد و تفاوت آن را با استامینوفن معمولی نمی دانند. اگر شما هم می خواهید تفاوت میان این دو دارو را بدانید، تا انتهای این مقاله به جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با واکسن آنفولانزا را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

استامینوفن چیست

نام دیگر استامینوفن، پاراستامول است. از این دارو برای رفع دردهای عضلانی، کاهش تب، دندان درد، سردرد و برخی دردهای استخوانی استفاده می شود. از زمانی که شما شروع به مصرف استامینوفن کنید، ۱۲ دقیقه بعد اثر این دارو روی بدن شما نمایان می شود. برخی تصور می کنند که این دارو در دسته داروهای ضد التهاب قرار می گیرد، اما حقیقت این است که این دارو خواص ضد التهابی بسیار کمی دارد.

این دارو اثرات شدیدی بر کبد بر جای می گذارد. اگر زیاد از استامینوفن استفاده می کنید، باید بدانید که در معرض التهاب و نارسایی کبد قرار دارید. داروی استامینوفن به صورت قرص، کپسول، شربت، شیاف و آمپول در بازار موجود است. برای مصرف این دارو حتما باید از دستور پزشک پیروی کنید؛ با این حال، میزان مصرف شما نباید از ۴ گرم در روز تجاوز کند.

استامینوفن معمولی با استامینوفن کدئین دار چه تفاوتی دارد؟
استامینوفن معمولی با استامینوفن کدئین دار چه تفاوتی دارد؟

کدئین چیست

متیل مرفین یا کدئین یک داروی مخدر ضد درد است. این دارو به عنوان ضد سرفه و ضد اسهال نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در زمان گذشته این دارو از تریاک کشف و استخراج شد. امروزه اما درصد زیادی از داروی کدئین در جهان از مرفین استخراج می شود. این دارو برای دردهای کم تا زیاد، مورد استفاده قرار می گیرد. کدئین اغلب با داروهای دیگر ترکیب می شود و کمتر به صورت خالص استفاده می شود.

تفاوت استامینوفن معمولی با استامینوفن کدئین دار

برخی داروها هم خانواده اگر با هم ترکیب شوند، می توانند هم افزایی داشته باشند. این یعنی چنین داروهایی می توانند اثر یکدیگر را بیشتر کنند. استامینوفن بیشتر در دوز ۳۲۵ میلی گرم تولید می شود، فرض کنید ۱۰ میلی گرم کدئین به این دارو اضافه شود؛ در این شرایط اثر ضد دردی داروی استامینوفن خیلی بیشتر می شود.

پس تا اینجا متوجه شدیم که داروی استامینوفن کدئین دار، همان داروی استامینوفن است که با مقداری مسکن کدئین ترکیب شده و اثر بیشتری دارد. از این دارو نمی توان برای کودکان استفاده کرد و همچنین باید طبق نظر پزشک برای افراد بزرگسال مصرف شود. این دارو به دلیل اثر ضد دردی بسیار زیادی که دارد، عوارض بیشتری نسبت به  استامینوفن معمولی دارد.

داروی استامینوفن معمولی را می توان بدون نسخه تهیه کرد اما داروی استامینوفن کدئین دار بدون نسخه به فروش نمی رسد. استفاده از داروی استامینوفن کدئین دار، برای افرادی که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم، ممنوع است:

افراد دارای یبوست

فردی که سابقه اعتیاد دارد

بیمارانی که شیمی درمانی می شوند

افرادی که با دستگاه های خطرناک کار می کنند

رانندگان

کودکان

تداخل دارویی استامینوفن معمولی و استامینوفن کدئین دار

پیش از مصرف داروی استامینوفن کدئین دار حتما لیستی از داروهای مصرفی خود را به پزشک یا داروساز ارائه دهید تا از عدم تداخل این دارو با داروهای مصرفی خود اطمینان حاصل کنید. به طور کلی این دو دارو با داروهایی که در ادامه اشاره کردیم تاخل دارند:

داروهای شیمی درمانی

کاربامازپین (تگرتول)

ایزونیازید

باربیتورات ها مانند فنوباربیتول

ریفامپین

کلستیرامین

بعد از برخی داروها تا یک الی دو ساعت بعد نباید هیچ دارویی مصرف کرد. این موارد شاید چندان جدی گرفته نشود اما حتما باید از پزشک بپرسید.

استامینوفن معمولی با استامینوفن کدئین دار چه تفاوتی دارد؟
استامینوفن معمولی با استامینوفن کدئین دار چه تفاوتی دارد؟

عوارض جانبی داروی استامینوفن معمولی با استامینوفین کدئین دار

به طور کلی داروی استامینوفن از هر نوعی که باشد عوارضی به شرح زیر دارد:

اسهال

استفراغ

حالت تهوع

تعریق زیاد

درد شکمی به خصوص در بالا سمت راست یعنی محلی نزدیک به کبد

زرد شدن پوست و چشم

نارسایی کلیه و کبد

تشنج

آریتمی قلب

در موارد اوردوز منجر به کما می شود.

در صورت مشاهده هر کدام از این علائم، مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه کنید. بهتر است بدانید که هر دارویی ممکن است عوارض جانبی ای به همراه داشته باشد. این عوارض می تواند به دلیل حساسیت به مواد موثره ی دارو باشد. در صورتی که به هر یک از مواد موثره حساسیت دارید از مصرف این دارو خودداری نمایید. همچنین در صورت مشاهده ی علائم حساسیتی نظیر اسهال و استفراغ، بثورات و راش های پوستی، قرمز شدن پوست و چشم ها، خارش، سرگیجه، سردرد و علائمی از این دست مشاهده کردید، مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که وجود این عوارض احتمالی نباید شما را از مصرف دارو منصرف کند. حتما به خاطر داشته باشید دارویی که توسط پزشک برای شما تجویز شده است، فوایدش بیشتر از عوارضش خواهد بود. در صورتی که دارو را طبق تجویز پزشک و دستور او مصرف نمایید، عوارضی شامل حال شما نخواهد شد.

همچنین بهتر است بعد از تهیه ی هر دارو، بروشور موجود در بسته بندی آن را مطالعه نمایید. چرا که تمامی اطلاعاتی که نیاز است شما از آن با خبر شوید، نکات ایمنی و عوارض احتمالی آن دارو، در داخل بروشور درج شده است.

هشدارهای استامینوفن معمولی با استامینوفن کدئین دار

لطفا پیش از آغاز مصرف این دارو، اطلاعات کلی در رابطه با سوابق بیماری خود در اختیار پزشک قرار دهید.

همچنین اگر به تازگی عمل جراحی انجام داده اید، یا به زودی قرار است تحت اعمال جراحی شامل زیبایی، درمانی و دندانپزشکی قرار گیرید، بهتر است پزشک را مطلع سازید. دو هفته پیش از انجام اعمال جراحی مصرف این فراورده را قطع کنید.

این دارو تنها برای شما تجویز شده است. از پیشنهاد این دارو به دیگران حتی اگر شرایط مشابه با شما دارند خودداری نمایید.

از مصرف بیش از مقدار توصیه شده خودداری نمایید.

اگر یک دوز مصرف این دارو را فراموش کردید، در هنگام یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کرده و از دو برابر کردن دوز بعدی خودداری نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا