Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

انواع آنفولانزا و علائم آن ها را بشناسید

در فصل های سرد سال، یکی از رایج ترین بیماری ها که دامان کوچک و بزرگ را می گیرد، آنفولانزا است. آنفولانزا انواع مختلفی دارد و برخی به اشتباه فکر می کنند که هر آنفولانزایی که می گیرند، همان آنفولانزای قبلی است! در صورتی که انواع آنفولانزا و علائم آن ها با هم متفاوتند. در این مقاله سعی کردیم تا به شما بگوییم که در معرض چند نوع آنفولانزا قرار دارید و چطور باید آن ها را از هم تشخیص دهید. پس اگر دغدغه این روزهای شما بیماری آنفولانزا است، جهان شیمی فیزیک را تا انتهای این مقاله یاری نمایید.

آنفولانزا چیست

این بیماری از عاملی ویروسی پدید می آید. ویروس آنفولانزا به سرعت سیستم تنفسی افراد را درگیر کرده و دچار مشکل می کند. بیماری آنفولانزا بسیار مسری است و می تواند افراد را به سرعت بیمار کند. دوره درمان این بیماری بین ۴ تا ۷ روز است. در موارد شدید این بیماری می تواند منجر به مرگ شود. اگر به یک آنفولانزای خفیف دچار شده باشید، بدون دارو و خود به خود این بیماری در بدن شما درمان خواهد شد.

ویروس آنفولانزا مانند ویروس کرونا از نوع پوشش دار است و تا چند ساعت در محیط های مختلف زنده می ماند. این ویروس در برابر گرما و pH اسیدی، مقاومت بسیار کمی دارد. جالب است بدانید پوشش بدن این ویروس در چربی حل می شود، بنابراین اگر در معرض مواد شوینده قرار گیرد، فورا نابود می شود.

ویژگی های این ویروس بسیار شبیه به ویژگی های ویروس کرونا است، به همین دلیل این دو بیماری با هم اشتباه گرفته می شوند.

انواع آنفولانزا و علائم آن ها را بشناسید
انواع آنفولانزا و علائم آن ها را بشناسید

انواع آنفولانزا چیست

بیماری آنفولانزا ۴ دسته اصلی A، B، C وD دارد. نوع A و B همه گیرتر و مسری تر است. این دو نوع ویروس به صورت سالانه شیوع پیدا می کنند. آنفولانزای نوع C منجر به بروز سرماخوردگی های ساده و کم شدت می شود و در تمام طول سال ممکن است رخ دهد. و در آخر آنفولانزای نوع D مربوط به دام ها بوده و به انسان ارتباطی ندارد. در ادامه به بررسی ویژگی های انواع آنفولانزا و علائم آن ها پرداخته ایم.

آنفولانزای نوع  A

شایع ترین نوع از انواع آنفولانزا

مشترک بین انسان، حیوان و پرنده

آنفولانزاهای H1N1 یا خوکی، H3N2 یا آنفولانزای خوکی جهش یافته و H5N1 یا آنفولانزای پرندگان، از انواع آنفولانزا نوع A هستند.

آنفولانزای پرندگان علائمی به شرح زیر دارد:

سرفه خشک، صدای خش دار، تب بالای ۳۸ درجه، آبریزش بینی و درد استخوان‌ ها در بدن انسان

انواع آنفولانزا و علائم آن ها را بشناسید
انواع آنفولانزا و علائم آن ها را بشناسید

آنفولانزا نوع  B

فقط در انسان

شدت کمتر نسبت به نوع A

بر اساس منطقه شیوع نام گذاری می شود مانند ویکتوریا، یاماگاتا و …

علائم مانند نوع A ولی خفیف تر و زودگذرتر

آنفولانزا نوع  C

ضعیف تر از دو نوع اول

سرماخوردگی ساده ویروسی است.

بهبود پس از چند روز بدون دارودرمانی

شیوع و همه گیری کم

علائم مانند سرماخوردگی

انواع آنفولانزا و علائم آن ها را بشناسید
انواع آنفولانزا و علائم آن ها را بشناسید

آنفولانزا نوع  D

این نوع فقط مربوط به حیوانات است و اطلاعاتی از آن در مورد تغییر در بدن انسان وجود ندارد.

علائم عمومی آنفولانزا

در این بخش از مقاله به بیان علائم عمومی آنفولانزا پرداخته ایم. این بیماری در ابتدا با علائمی مثل آبریزش بینی، عطسه، درد در گوش و گلو ظاهر می شود و ممکن است تصور شود سرماخوردگی عادی است. اما در ادامه علائم بیشتری نظیر علائم زیر در بدن بیمار ظاهر می شود:

تب یا احساس تب

سرفه خشک و مداوم

آبریزش یا گرفتگی بینی

تنگی نفس

لرز و تعریق

احساس خستگی و ضعف

گلو درد

سردرد

درد عضله یا بدن درد

چشم درد

استفراغ و اسهال

در صورتی که علائم زیر را مشاهده کردید، به اورژانس مراجعه کنید:

تنگی نفس

درد در قفسه سینه

لب‌ های کبود

درد شدید

از دست رفتن آب بدن در کودکان

تشنج

انواع آنفولانزا و علائم آن ها را بشناسید
انواع آنفولانزا و علائم آن ها را بشناسید

واکسن آنفولانزا

این روزها بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، واکسن آن را دریافت کنید. در مقاله جداگانه ای از جهان شیمی فیزیک به طور کامل در رابطه با مبحث واکسن آنفولانزا سخن گفته ایم. برای خواندن این مطلب ارزشمند، اینجا کلیک کنید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا