Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۱۰ روش شگفت انگیز درمان خانگی تکرر ادرار | بهترین درمان تکرر ادرار در طب سنتی

امروز در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را ۱۰ روش شگفت انگیز درمان خانگی تکرر ادرار آشنا کنیم.

تکرر ادرار یکی از آن دسته بیماری ها و مشکلات است که همه افراد دست کم یک بار به آن دچار شده اند. این بیماری با احساس نیاز مکرر و پشت سر هم به ادرار نمایان می شود. به دلایل مختلف ممکن است افراد دچار تکرر ادرار شوند اما این مشکل بیشتر در سالمندان یا افرادی که بیماری خاصی نظیر سرماخوردگی دارند، دیده می شود.

اگر شما هم از تکرر ادرار رنج می برید، این مطلب برای شما نگارش شده است. در این مطلب سعی کردیم تا ۱۰ روش خانگی برای رفع این مشکل را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با قرص فولی مکس را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

تکرر ادرار چیست

اگر شما بیش از حد نرمال روزانه نیاز به دفع ادرار دارید، مبتلا به تکرر ادرار شده اید. تکرر ادرار یک بیماری گذراست و از همین جهت نگران کننده نیست. با این حال ابتلا به این بیماری آزار دهنده بوده و می تواند موجب کلافگی و درماندگی افراد شود. فرقی ندارد شما مرد باشید یا زن، حتی فرقی ندارد که در چه سن و سالی هستید، تکرر ادرار برای همه ممکن است رخ دهد. حتی این مشکل در هوای سرد بیشتر رخ می دهد.

همان طور که گفتیم، تکرر ادرار یک مشکل نگران کننده نیست، با این حال در برخی موارد ممکن است نیاز به مراقبت و توجه بیشتر داشته باشد. در شرایطی که تکرر ادرار شما بیش از چند روز ادامه دار شود، باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت ریشه ای آن مشخص شود. در شرایط عادی، یک فرد بزرگسال چیزی حدود ۳ لیتر ادرار دفع خواهد کرد. این میزان ادرار به طور متوسط در ۷ مرتبه در طول شبانه روز دفع می شود. در بیماری تکرر ادرار، مثانه به شما اختیار نگهداری ادرار را نخواهد داد و دچار کلافگی خواهید شد.

10 روش شگفت انگیز درمان خانگی دفع بیش از حد ادرار
۱۰ روش شگفت انگیز درمان خانگی دفع بیش از حد ادرار

از کجا بفهمیم دچار تکرر ادرار شده ایم

در صورتی که شما در طول روز هر نیم ساعت یک بار نیاز به دفع ادرار پیدا کنید، دچار تکرر ادرار شده اید. در طول شب نیز اگر بیش از یک بار برای دفع ادرار از خواب بیدار شوید، مبتلا به تکرر ادرار هستید. البته ادرار بیش از یک بار در شب برای کودکان به طور معمول رخ می دهد. با افزایش سن، نیاز به دفع ادرار در شب کمتر خواهد شد. در شرایطی که شما در طول شبانه روز بیش از ۷ بار مجبور به دفع ادرار شوید، به تکرر ادرار مبتلا شده اید.

دلایل ابتلا به تکرر ادرار

همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم، تکرر ادرار به دلایل مختلفی رخ می دهد. برای مثال در ادامه این بخش، مثال هایی از مهم ترین دلایل را برای شما لیست کرده ایم:

احساس سرما

سرما خوردن کلیه ها

افزایش سن

بارداری

سنگ مثانه

بیماری‌ هایی مانند پروستات و تنگی مجرای ادراری

چاقی

مصرف بیش از حد مایعات

به جز این موارد، در ادامه به مهم ترین دلایلی که می تواند سبب تکرر ادرار شود اشاره کرده ایم:

عفونت ادراری

یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به تکرر ادرار، عفونت ادرار است. در صورتی که باکتری ها از مجاری ادراری به مثانه وارد شوند، می تواند عفونت ادراری بروز کند. این بیماری بیشتر برای زنان رخ می دهد؛ به طوری که ۵۰ الی ۶۰ درصد از زنان در طول زندگی خود دچار عفونت ادراری می شوند.

دیابت

بیماری مرگ خاموش یا دیابت، چه نوع ۱ باشد و چه نوع ۲، یکی از مهم ترین عوامل تکرر ادرار است. بدن به طور کلی در مواجهه با هر بیماری تلاش می کند تا بتواند نقص ایجاد شده را برطرف کند. در بیماری دیابت بدن تلاش می کند تا گلوکزی که استفاده نمی شود را از طریق ادرار دفع کند و از این طریق به کاهش قند خون کمک کند. از همین رو، تکرر ادرار در این افراد به شدت دیده می شود. همین موضوع سبب می شود تا نیاز یه درمان خانگی تکرر ادرار در این نوع افراد زیاد شود.

مثانه بیش فعال

گاهی اوقات به دلیل عوامل مختلف، مثانه دچار بیش فعالی می شود. در ادامه به علائم مثانه بیش فعال اشاره کرده ایم:

نیاز سریع به تخلیه ادرار

افزایش دفع ادرار در طول روز به بیشتر از ۸ بار

انقباض مثانه

نیاز به تخلیه ادرار دو یا چند بار در شب

عدم کنترل ادرار

درد کمر و لگن

درد زیر شکم

لخته‌ های خون در ادرار

10 روش شگفت انگیز درمان خانگی دفع بیش از حد ادرار
۱۰ روش شگفت انگیز درمان خانگی دفع بیش از حد ادرار

درمان خانگی تکرر ادرار در بزرگسالان

با توجه به مواردی که تاکنون گفتیم، بسیار مهم است که بتوانید تکرر ادرار را در خانه درمان کنید. درمان های خانگی معمولا توسط طب سنتی تایید شده اند و به راحتی می توانید از آن ها استفاده کنید. در ادامه این بخش به بیان برخی از درمان های خانگی تکرر ادرار پرداخته ایم:

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب یکی از بهترین و در دسترس ترین راه ها به شمار می رود. سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است. در شرایطی که تکرر ادرار شما به دلیل عفونت ادراری باشد، خوردن سرکه سیب یکی از بهترین درمان های خانگی به حساب می آید.

کمپرس گرم

در تکرر ادرار، فشار مضاعفی روی مثانه است. از همین رو، ماهیچه های آن دچار تورم و نا آرامی خواهند شد. استفاده از یک  کمپرس گرم سبب کاهش فشار روی مثانه و آرام کردن ماهیچه‌ های آن خواهد شد.

ماست

یکی از بهترین خوراکی هایی که می تواند باکتری های مفید را در بدن افزایش دهد، ماست است. در شرایطی که دچار دفع بیش از حد ادرار شده اید، می توانید با خوردن ماست کمی التهاب مثانه را کمتر کنید.

گرم نگه داشتن کلیه ها

کمی بالاتر توضیح دادیم که گرم نگه داشتن مثانه می تواند تا حد زیادی جلوی دفع زیاد ادرار را بگیرد. در همین راستا، بهتر است گرم نگه داشتن کلیه ها را هم امتحان کنید. اگر شما فردی هستید که در فصول سرد سال زیاد دچار دفع بیش از حد ادرار می شوید، بهتر است زمانی که در معرض هوای سرد قرار می گیرید، پهلوهای خود را بپوشانید و گرم نگه دارید.

رژیم غذایی برای درمان تکرر ادرار

مواد غذایی که شما مصرف می کنید، تاثیر مستقیم در میزان ادرار شما دارد. در برخی موارد مصرف زیاد برخی از مواد غذایی، سبب ایجاد تکرر ادرار خواهد شد. بنابراین، با اصلاح رژیم غذایی می توانید تا حد زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کرده یا آن را درمان کنید.

مواد غذایی ممنوع برای تکرر ادرار

زمانی که شما به بیماری تکرر ادرار دچار می شوید، باید هر آن چه را که باعث تشدید آن می شود، از خود دور نگه دارید و مصرف نکنید. در ادامه به لیستی از مواد غذایی اشاره کرده ایم که در زمان ابتلا به این بیماری نباید مصرف کنید:

الکل

شکلات و کاکائو

غذاهای پر ادویه

عسل

پیاز خام

مواد غذایی مناسب برای درمان تکرر ادرار

برعکس لیست بالا، برخی مواد غذایی هستند که با مصرف آن ها می توانید بیماری تکرر ادرار را درمان نمایید. در ادامه لیستی از این مواد غذایی برای شما نوشته ایم:

مواد غذایی سرشار از فیبر

موز

زرد چوبه

کرفس

کاهو

نارگیل

هندوانه

10 روش شگفت انگیز درمان خانگی دفع بیش از حد ادرار
۱۰ روش شگفت انگیز درمان خانگی دفع بیش از حد ادرار

قرص درمان تکرر ادرار

برخی موارد ممکن است تکرر ادرار شما بسیار شدید باشد، به حدی که مجبور می شوید به دکتر مراجعه کرده و درمان دارویی دریافت کنید. در این شرایط قرص های مختلفی ممکن است برای شما تجویز شود که در ادامه به نام برخی از آن ها اشاره کرده ایم:

داروهای آنتی کولینرژیک

میرابگرون

استروژن

ایمی پرامین

دولوکستین

البته این داروها حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شوند. در صورتی که داروهای دیگری نیز مصرف می کنید، حتما باید لیستی از آن ها را در اختیاز پزشک مربوطه یا داروساز قرار دهید. به هیچ وجه داروها را به صورت خودسرانه مصرف نکنید چرا که این داروها زمانی تجویز می شوند که راه دیگری برای درمان تکرر ادرار وجود نداشته باشد. داروهای مربوطه باید به مدت محدود مصرف شوند و مصرف طولانی مدت آن ها می تواند عوارض جانبی به دنبال داشته باشد.

بهترین دمنوش برای رفع تکرر ادرار

برخ افراد به درمان های سنتی بیشتر از هر نوع درمان دیگری علاقه دارند. از همین رو، برای درمان دفع بیش از حد ادرار نیز به دنبال راه حل هایی هستند که از سوی طب سنتی تایید شده باشند. یکی از این راه ها، استفاده از دمنوش های مختلف است. در این بخش از مقاله به شما چند دمنوش سنتی معرفی کرده ایم که با مصرف آن ها می توانید دفع بیش از حد ادرار را درمان کنید.

پونه کوهی

از آنجایی که دفع بیش از حد ادرار بیشتر به دلیل عفونت ادراری ایجاد می شود، دمنوش پونه کوهی یکی از بهترین درمان های به شمار می رود. پونه کوهی می تواند عفونت های مجاری ادراری و بیماری های قارچی و میکروبی را درمان کند. به منظور رفع این بیماری بهتر است دمنوش پونه کوهی را سه بار در روز مصرف کنید.

10 روش شگفت انگیز درمان خانگی تکرر ادرار | بهترین درمان تکرر ادرار در طب سنتی
۱۰ روش شگفت انگیز درمان خانگی تکرر ادرار | بهترین درمان تکرر ادرار در طب سنتی

بوسرل و بذر چمن

شاید نام این دو گیاه را به عنوان دمنوش تا به حال نشنیده باشید. بوسرل نوعی گیاه است که در کوه های آلپ می روید. این گیاه مناطق سردسیر، زمانی که با بذر چمن دم شود، یک دمنوش بسیار عالی برای درمان دفع بیش از حد ادرار است.

کرن بری

این میوه که در مناطق سردسیری رشد می کند، ظاهری شبیه به زغال اخته یا زرشک دارد. دمنوش کرن بری بهترین درمان برای دفع بیش از حد ادرار است. این دمنوش غنی از انواع ویتامین ها است. همچنین در صورتی که بدن شما دچار عفونت و باکتری های بیماری زا شده باشد، این دمنوش می تواند تمامی آن ها را برطرف کند.

زنجبیل

یکی از در دسترس ترین گیاهانی که برای درمان دفع بیش از حد ادرار مورد استفاده قرار می گیرد، زنجبیل است. زنجبیل عفونت ها را درمان می کند و سبب تنظیم pH ادرار می شود. این گیاه سبب می شود تا رشد باکتری ها متوقف و محدود شود. زنجبیل با خواص ضد التهابی و سم زدایی از بدن، سبب بهبود شرایط دستگاه تولید ادرار می شود.

دارچین

یکی از بهترین درمان ها برای بیماری های کلیوی و جلوگیری و درمان دفع بیش از حد ادرار، دارچین است. شما می توانید از خود دارچین و یا عرق آن درون چایی خود استفاده کنید. همچنین می توانید آن را به صورت جداگانه در آب جوش دم کرده و با عسل و لیمو میل کنید.

بابونه

دمنوش بابونه بسیاری از عفونت های مجاری ادراری را درمان می کند. در صورتی که دچار تکرر ادرار شده اید، دمنوش بابونه بهترین درمان برای مشکل شما است. این دمنوش می تواند دردهای ماهیچه ای مربوط به عفونت ادراری را از بین ببرد.

10 روش شگفت انگیز درمان خانگی تکرر ادرار | بهترین درمان تکرر ادرار در طب سنتی
۱۰ روش شگفت انگیز درمان خانگی تکرر ادرار | بهترین درمان تکرر ادرار در طب سنتی

بهترین اقدام پس از ابتلا به تکرر ادرار

در صورتی که دچار تکرر ادرار شده اید و می خواهید بدانید بهترین اقدام اولیه برای درمان آن چیست، بهتر است به روش زیر عمل کنید:

ابتدا یک کمپرس گرم آماده کرده و روی مثانه خود بگذارید. همزمان با یک کمربند، کلیه ها و پهلوها را بپوشانید.

یکی از دمنوش های نام برده شده را آماده کنید و از آن بنوشید. بهترین و در دسترس ترین دمنوش، دارچین است که می توانید با چایی مصرف کنید. در صورتی که همزمان با تکرر ادرار سوزش ادرار نیز دارید، چایی هر چه رقیق تر باشد بهتر است.

در مرحله بعدی سعی کنید به تحرکات روده ها و مثانه دقت کنید. اگر همراه با دفع بیش از حد ادرار، درد دارید و این موضوع تا چند روز ادامه یافته است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علت تکرر ادرار در زنان

افزایش سن

ظرفیت مثانه با افزایش سن کاهش می یابد. بسیاری از افراد مسن افزایش انقباضات مثانه، سرعت جریان ادرار آهسته تر یا کاهش فشار در مجرای ادرار را نیز تجربه می کنند.

سرطان مثانه

سرطان مثانه یک علت نادر تکرر ادرار است. اغلب با نیاز مکرر به ادرار و خون در ادرار همراه است. در حالی که به طور معمول هیچ دردی وجود ندارد، گاهی اوقات ممکن است درد همراه با ادرار وجود داشته باشد.

دیابت (نوع ۱ و نوع ۲)

تکرر ادرار می تواند یکی از علائم دیابت باشد. دیابت باعث افزایش ادرار می شود زیرا به بدن برای خلاص شدن از شر گلوکز اضافی کمک می کند.

دیورتیک ها

این داروها برای درمان فشار خون بالا یا تجمع بیش از حد مایعات در بافت ها استفاده می شوند. آنها می توانند باعث افزایش ادرار شوند.

بیماری های عصبی

شرایطی مانند سکته مغزی یا بیماری پارکینسون می تواند به اعصابی که پر شدن یا تخلیه مثانه را کنترل می کنند آسیب برساند. این می تواند منجر به مشکلات مثانه، از جمله میل مداوم به ادرار شود.

مثانه بیش فعال

داشتن مثانه بیش فعال به این معنی است که شما نیاز مکرر و فوری به ادرار کردن را تجربه می کنید، حتی زمانی که مثانه شما پر نیست.

افتادگی اندام لگن

تکرر ادرار می تواند نشانه ای از افتادگی اندام لگن باشد. هنگامی که عضلات و بافت های حمایت کننده رحم، مثانه یا رکتوم ضعیف یا شل می شوند، اندام ها می توانند از موقعیت طبیعی خود خارج شوند.

بارداری

زمانی که باردار هستید، به دلیل هورمون ها و فشار کودک به مثانه، می تواند نیاز به ادرار را افزایش دهد.

پرتودرمانی

یکی از عوارض پرتودرمانی لگن تکرر ادرار است. تابش می تواند مثانه و مجاری ادراری را تحریک کند و باعث اسپاسم مثانه و نیاز فوری به دستشویی شود.

عفونت دستگاه ادراری (UTI)

اگر عفونت ادراری دارید، حتی پس از تخلیه مثانه می‌تواند باعث نیاز فوری به دفع مکرر ادرار شود. علائم همچنین ممکن است شامل درد همراه با ادرار، تب خفیف و ادرار کدر یا خونی باشد. UTI در زنان بسیار شایع تر از مردان است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا