Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۱۰ درمان خانگی موثر و سریع سوزش سر دل | علت سوزش سردل و داروی آن

امروزدر نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا تمام آنچه از سوزش سردل نمی دانید را برای شما بازگو کنیم. در این مقاله از علت بروز سوزش سردل تا راه های درمان خانگی موثر و همچنین داروی آن برای شما گفته ایم. اگر شما هم از این بیماری رنج می برید، تا انتهای این مطلب ما را یاری نمایید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با درمان خانگی تکرر ادرار را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

سردل کجاست

پیش از آن که بخواهیم در رابطه با راه های درمان سوزش سردل صحبت کنیم، بهتر است این سوال پر تکرار را پاسخ دهیم که سردل کجاست؟ سردل در حقیقت جایی میان قلب و معده است. قلب و معده بسیار به هم نزدیک هستند تا جایی که گاهی اوقات درد یکی از آن ها به اشتباه به درد دیگری تعبیر می شود. در چنین شرایطی بسیار مهم است که در صورت ادامه دار شدن درد، به پزشک مراجعه کنید. اگر درد مربوط به قلب باشد، هر چه سریع تر باید برای درمان آن اقدام کرد تا منجر به سکته یا مشکلات قلبی دیگر نشود.

سوزش سردل به انگلیسی heartburn نام دارد. این کلمه به معنای سوزش قلب است و بر اثر برگشت اسید معده ایجاد می شود. در حقیقت این سوزش، در قسمت فوقانی معده و جایی کاملا مجاور قلب احساس می شود. همان طور که گفتیم، این سوزش افراد را به اشتباه می اندازد و فکر می کنند که در قلبشان احساس می شود. اگر به طور عامیانه بخواهیم از این بیماری نام ببریم، می توانیم به ترش کردن، برگشت غذا از معده به مری و همچنین ریفلاکس اشاره کنیم.

10 درمان خانگی موثر و سریع سوزش سر دل | علت سوزش سردل و داروی آن
۱۰ درمان خانگی موثر و سریع سوزش سر دل | علت سوزش سردل و داروی آن

سوزش سردل چیست

همان طور که در خطوط بالاتر گفتیم، سوزش سردل بر اثر بازگشت اسید معده به مری اتفاق می افتد. شاید این سوال در ذهن شما مطرح شده باشد که چطور چنین اتفاقی ممکن می شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که معده و مری توسط یک دریچه ماهیچه ای که به آن اِسفَنگتِر می گویند، به هم متصل شده اند.

در حقیقت اسفنگتر همیشه باید از سمت معده به مری بسته باشد، این عضلات فقط در هنگام بلع غذا برای مدت کمی باز شده و دوباره بسته شده و به حالت اولیه خود بر می گردند. گاهی اوقات این عضلات به دلایل مختلف مثل تغذیه نامناسب یا مصرف برخی داروها و همچنین بیماری خاص، ممکن است شل شوند و باز بمانند. در این شرایط راه اسید معده به مری باز شده و سبب بروز سوزش سردل می شود.

گاهی اوقات به دلیل باز ماندن اسفنگتر، بلع غذا سخت شده و بیمار دچار سرفه های خونی خواهد شد. اسید معده یک اسید بسیار قوی است که اگر بیش از حد نیز ترشح شود، خود معده را نابود می کند و سبب بروز زخم معده می شود. پس بسیار مهم است که از بروز سوزش سردل جلوگیری کنیم. در ادامه این مقاله به بررسی راه هایی پرداختیم که به وسیله آن ها می توانید از بروز سوزش سردل جلوگیری کنید.

دارو برای سوزش سردل

یکی از راه هایی که می توان سوزش سردل را به وسیله آن بهبود بخشید، استفاده از داروهای مختلف است. مصرف دارو یکی از ساده ترین راه های درمان بیماری ها است. اگرچه استفاده بیش از حد از داروها توصیه نمی شود، با این حال؛ برخی چاره ای جز مصرف دارو ندارند.

برای رفع سوزش سردل، باید از داروهای آنتی اسید یا ضد اسید استفاده کرد. این داروها، اثر اسید معده را بر مری و قسمت فوقانی معده خنثی کرده و از بروز درد و سوزش جلوگیری می کنند. یک از این داروها، آلومینیوم ام جی اس نام دارد. این داروی ضد اسید در دو نوع قرص جویدنی و شربت تولید می شود. در صورتی که سوزش سردل شما برای یکی دو روز محدود ادامه داشته باشد، این دارو بسیار کمک کننده است. اما در شرایطی که سوزش معده برای بیش از دو هفته ادامه داشته باشد، نشان از یک مشکل جدی داشته و باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کرد. در بیشتر مواقع پزشک بیماران را از مصرف غذاهای اسیدی مانند مرکبات منع می کند.

10 درمان خانگی موثر و سریع سوزش سر دل | علت سوزش سردل و داروی آن
۱۰ درمان خانگی موثر و سریع سوزش سر دل | علت سوزش سردل و داروی آن

آیا سوزش سردل خطرناک است

یکی از مهم ترین سوالاتی که توسط بیماران مطرح می شود، این است که آیا سوزش سردل خطرناک است؟ همان طور که در بخش قبلی توضیح دادیم، در شرایطی که سوزش معده و یا ریفلاکس شما برای یکی دو روز ادامه داشته باشد، می توان آن را یک مشکل ساده تلقی کرد. بیشتر اوقات این مشکل زمانی رخ می دهد که شما غذای سنگین یا چرب میل کرده باشید. در این شرایط به دلیل زیاد بودن حجم غذا معده به شدت پر می شود و عملکرد اسفنگتر دچار مشکل می شود.

همچنین افرادی که به سوء مصرف الکل دچار هستند، بیش از سایر افراد دچار مشکل سوزش معده و ریفلاکس خواهند شد. بیماری هایی مانند زخم معده و زخم اثنی عشر نیز می تواند پیش زمینه بازگشت اسید معده به مری را فراهم کند. با این حساب، در صورتی که این مشکل تنها برای یک یا دو روز در ماه شما را به خود درگیر کند، با اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین درمان بیماری های زمینه ای معده، می توانید آن را برطرف کنید.

اما گاهی اوقات شرایطی ایجاد می شود که شما برای یک یا دو هفته متوالی، سوزش سردل را تجربه می کنید و زندگی عادی شما مختل شده است. در این شرایط باید حتما به پزشک مراجعه کنید چرا که ممکن است خبر از یک مشکل جدی بدهد. در صورتی که بازگشت اسید معده به مری مزمن شود، می تواند بیماری هایی نظیر عفونت مری، سرطان مری پیشرفته که با نام مری بارِت شناخته می شود و همچنین زخم مری ایجاد کند. بنابراین بسیار مهم است تا شما الگوی ایجاد سوزش معده و همچنین عواملی که مسبب آن شده اند را شناسایی کرده و به موقع برای درمان خود اقدام کنید.

چه کسانی دچار سوزش سردل می شوند

سوزش سردل می تواند برای بسیاری از افراد رخ دهد. این موضوع ربطی به جنسیت یا سن شما ندارد. افرادی که سیگاری هستند، بیش از سایرین این بیماری آزاردهنده را تجربه می کنند. همچنین زنان در زمان بارداری ممکن است زیاد به سوزش معده و ریفلاکس دچار شوند. علت این امر هم، برآمده شدن رحم و تنگ تر شدن جای دیگر اندام های داخلی درون بدن است. در این حالت فشار زیادی به معده و مری وارد می شود و سبب باز ماندن اسفنگتر خواهد شد.

راه های جلوگیری از سوزش سردل

شاید شما به تازگی دچار سوزش سردل شده باشید و حالا می خواهید بدانید پیش از این که درمان جدی را آغاز کنید، باید چه کاری انجام دهید تا دیگر به این مشکل دچار نشوید؟ در این بخش از مقاله به شما راه کارهایی ارائه داده ایم که با رعایت آن ها تا ۹۰ درصد احتمال کاهش سوزش سردل را افزایش خواهید داد.

پرهیز از مصرف برخی غذاها

همان طور که گفتیم، غذاهایی که ماهیت اسیدی دارند، می توانند باعث ریفلاکس و سوزش معده شوند. از جمله این غذاها می توان به مرکبات، گوجه، شکلات، غذاهای تند و پر ادویه و کربوهیدارت های سنگین مثل سیب زمینی های پنیری اشاره کرد. بهتر است از مصرف این غذاها و انواع غذاهایی که اسید زیادی دارند، خودداری نمایید.

عدم مصرف غذا پیش از خواب

چنانچه که زمان مصرف غذا و خواب شما به هم نزدیک باشد، به دلیل عدم هضم درست غذا، شما دچار ریفلاکس معده و بازگشت اسید معده به مری خواهید شد. در چنین شرایطی با ایجاد فاصله میان غذا خوردن و خوابیدن، سوزش سردل کاهش قابل توجهی خواهد داشت. شما باید به معده خود زمان کافی دهید تا غذا را هضم کرده و آن را به طور کامل به درون روده تخلیه کنید. بهتر است تا دو ساعت بعد از غذا خوردن، اصلا دراز نکشید.

بعد از این مدت، با دراز کشیدن به سمت چپ بدن، معده را در بهترین وضعیت خود قرار داده اید. در این شرایط معده در حالت استراحت قرار می گیرد و اگر غذایی درون آن باقی مانده باشد، به سمت بالا حرکت نمی کند.

کاهش وزن

یکی از دلایل مهم سوزش سردلف افزایش وزن و چاقی است. شما باید رژیم غذایی خود را رعایت کنید. حداقل ۴ کیلوگرم از وزن خود را کم کنید تا معده شما به درستی فعالیت کند. در این شرایط، فشار از روی آن کاسته خواهد شد.

جویدن آدامس های بدون قند

حتما دقت کرده اید زمانی که آدامس می جوید، هضم غذای شما بهتر صورت می گیرد. مصرف آدامس های بدون قند سبب ترشح بیشتر بزاق می شود. بزاق بیشتر، می تواند اثر منفی اسید معده را خنثی کند و از ریفلاکس جلوگیری خواهد کرد.

استفاده از بالش مناسب

اگر در هنگام خواب بالش شما بیش از حد پایین باشد، شما سوزش سردل را تجربه خواهید کرد. سر را در سطحی بالاتر از تنه، قرار دهید.

10 درمان خانگی موثر و سریع سوزش سر دل | علت سوزش سردل و داروی آن
۱۰ درمان خانگی موثر و سریع سوزش سر دل | علت سوزش سردل و داروی آن

تشخیص سوزش سردل از حمله قلبی

گفتیم که به دلیل نزدیکی معده به قلب، گاهی ممکن است درد این دو ارگان با هم اشتباه گرفته شود. بسیار مهم است که بتوانید درد حمله قلبی را از سوزش سردل تشخیص دهید. این معضل بیشتر برای بانوان رخ می دهد. پس بهتر است به علائم زیر توجه کنید. در صورتی که هر یک از این علائم را همراه با سوزش سردل داشتید، شما دچار حمله قلبی شده اید:

تعریق

تهوع

درد قفسه ‌سینه در حین ورزش یا فعالیت بدنی

درد قفسه‌ سینه که به قسمت گردن یا شانه چپ کشیده می ‌شود.

سوزش سردل که بلافاصله بعد از خوردن غذا ایجاد نشده باشد.

تنگی نفس

علائم سوزش سردل

سوزش سردل اینگونه نمایان می شود:

احساس بعد از خوردن غذا

ممکن است در شب بدتر شود.

درد خفیف قفسه سینه

بازگشت مواد غذایی

احساس ترشی در گلو

اختلال در بلع

لارنژیت

احساس توده ای در گلو

سرفه مزمن

آسم جدید یا بدتر شدن علائم آسم

اختلال در خواب

درمان خانگی سوزش سردل

در این قسمت، چند درمان خانگی موثر و سریع برای رفع سوزش سردل می خوانید:

جوش شیرین و آب

جوش شیرین یک ماده قلیایی است که می تواند اسید معده شما را به راحتی خنثی کنید. اگر دچار سوزش سردل شدید، مقدار یک قاشق چایی خوری جوش شیرین را درون یک لیوان آب حل کرده و به آرامی سر بکشید.

زنجبیل

این گیاه از دوران قدیم در طب سنتی برای رفع سوزش سردل مورد استفاده قرار می گرفت. به این منظور شما می توانید پودر زنجبیل را در چایی خود بریزید یا آن را به صورت جداگانه دم کرده و با عسل میل کنید.

شیرین بیان

یکی از موثرترین گیاهان برای درمان بیماری ها و مشکلات معده، شیرین بیان است. این گیاه را می توانید به صورت دمنوش مصرف کنید. همچنین قرص های گیاهی آن در بازار موجود است که می توانید با آب میل کنید. البته توجه کنید که مصرف شیرین بیان می تواند فشار خون شما را بالا ببرد. پیش از مصرف این گیاه حتما با یک پزشک متخصص صحبت کنید.

سرکه سیب

این ماده ترش مزه می تواند اسید معده شما را خنثی کند. به این منظور باید آن را با آب رقیق کرده و بعد از غذا میل کنید.

ترک سیگار

در صورتی که شما مبتلا به سوء مصرف سیگار هستید، بدانید که ترک آن می تواند تا حد بسیار زیادی سوزش سردل شما را برطرف کند.

10 درمان خانگی موثر و سریع سوزش سر دل | علت سوزش سردل و داروی آن
۱۰ درمان خانگی موثر و سریع سوزش سر دل | علت سوزش سردل و داروی آن

درمان سوزش سردل در بارداری

همان طور که گفتیم، در طول بارداری به دلیل فشار زیاد بر روی معده و مری، سوزش سردل بیشتر رخ می دهد. این موضوع می تواند برای مادر بسیار ناراحت کننده و آزاردهنده باشد. از همین رو، شما می توانید برای رفع ریفلاکس در بارداری از دمنوش های گیاهی مختلف استفاده کنید.

این دمنوش های عبارتند از: رازیانه، اسپیره، پف نبات، بابونه، به لیمو، شاهپسند، بادرنجبویه، بارهنگ، شیرین بیان، اسطوخودوس، پوست پرتقال یا نارنگی.

همچنین بهتر است از مصرف غذاهای چرب، سنگین، تند و پر ادویه خودداری کنید.

اگر مشکل شما بسیار جدی است، آن را با دکتر زنان خود مطرح کنید.

لباس های تنگ نپوشید.

تا حد امکان ورزش های سبک انجام دهید.

اگر سوزش سردل شما در هنگام خواب بیشتر است، به حالت نیمه نشسته بخوابید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا