Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۲۰ علت سوزش کف پا و درمان خانگی آن | دارو برای سوزش کف پا

امروز در این مطلب از جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با عارضه سوزش کف پا، دلایل و درمان آن آشنا کنیم. گاهی اوقات ممکن است سوزشی درد مانند در کف پای خود احساس کنید. این سوزش می تواند به صورت ادامه دار باشد و یا فقط در زمان های خاصی مثل قدم برداشتن احساس شود. اگر این سوزش به حدی زیاد شده که راه رفتن را برای شما سخت کرده است، باید حتما به فکر درمان آن باشید. در صورتی که در حالت استراحت نیز این سوزش را احساس می کنید، می تواند خبر از یک بیماری جدی بدهد. در صورتی که کنجکاو هستید پیش از مراجعه به پزشک علت این سوزش را بیابید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با تشخیص رژ لب بدون سرب را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

سوزش کف پا چیست

این عارضه با توجه به شدت و ضعف آن، به انواع مختلفی احساس می شود. ممکن است بیمار از بی حسی، مور مور شدن، داغ شدن، تیر کشیدن، درد و علائمی مشابه به این در قسمت کف پای خود احساس نارضایتی کند. سوزش کف پا می تواند به صورت متناوب یا منقطع بیمار را اذیت کند. این درد و سوزش معمولا در هنگام شب بیشتر است. با توجه به این که منشا این در و سوزش از کجاست، پزشک درمان متفاوتی را به بیماران توصیه می کند. پس ابتا باید علت سوزش کف پا ریشه یابی شود. در این زمینه باید از هر گونه درمان خودسرانه خودداری کنید؛ چرا که موضوع می تواند بسیار جدی باشد و هر گونه درمان خودسرانه ای، ممکن است به شما آسیب برساند.

20 علت سوزش کف پا و درمان خانگی آن | دارو برای سوزش کف پا
۲۰ علت سوزش کف پا و درمان خانگی آن | دارو برای سوزش کف پا

دلایل احساس سوزش کف پا

سوزش کف پا می تواند به دلیل ابتلا به بیماری های مختلف برای شما ایجاد شود. برای درمان این مشکل باید ابتدا مشکل اصلی را پیدا کرد. در اکثر مواقع، با درمان مشکل اصلی و بیماری زمینه ای، سوزش کف پا نیز به صورت خود به خودی درمان می شود. با این حال در مواقعی نیز ممکن است درد و سوزش مربوط به یک آسیب دیدگی در کف پا باشد. بنابراین باید به صورت مستقیم درمان شود.

از این شرایط می توان به وجود قارچ در کف پا یا قسمت انگشتان پا اشاره کرد. این بیماری با درمان مستقیم، سبب از بین رفتن سوزش کف پا خواهد شد. اما در مواردی کف پا بدون هیچ گونه آسیب دیدگی و عامل بیرونی شروع به سوزش و درد کرده است. در چنین شرایطی تشخیص علت سخت است و پزشک باید معاینات کلی انجام دهد تا بتواند دلیل این سوزش را پیدا کند.

تغییر سبک زندگی برای درمان سوزش کف پا

یکی از اولین درمان هایی که پزشک برای سوزش کف پا به بیمار توصیه می کند، تغییر سبک زندگی است. همان طور که می دانید، پا را قلب دوم انسان می نامند. این عضو از بدن به قدری مهم است که می تواند روی سرما و گرمای بدن شما نیز تاثیرگذار باشد. در صورتی که شما پاهای خود را گرم نگه دارید، کل بدن شما گرم می شود و برعکس. از همین رو، تغییر سبک زندگی می تواند بسیاری از مشکلات مربوط به پا را حل کند.

برای درمان سوزش کف پا، اولین قدم شما می تواند اصلاح سبک زندگی باشد. پزشک ممکن است به شما ورزش کردن و یا تغییر رژیم غذایی را پیشنهاد کند. همچنین ممکن است از شما بخواهد در صورت سوء مصرف الکل، آن را قطع کنید. سوء استفاده از الکل، می تواند اعصاب بدن شما را تحت تاثیر قرار داده و دچار نوروپاتی الکلی شوید. در ادامه به عوارض نوروپاتی الکلی اشاره کرده ایم:

ضعف در عضلات، اسپاسم های عضلات و از دست دادن کارکرد عضلات

کارکرد نامناسب دستگاه تناسلی و روده

حس گیجی و سرگیجه

اختلال گفتار

با اینکه در صورت عدم مصرف الکل این علائم از بین خواهند رفت، اما آسیب های عصبی وارده به بدن قابل بازگشت و درمان نیستند.

 تغذیه نامناسب

در بخش قبلی توضیح دادیم که ممکن است پزشک به شما توصیه کند سبک تغذیه خود را تغییر دهید و رژِم غذایی تان را اصلاح کنید. حتما از خود می پرسید که سوزش کف پا چه ارتباطی با تغذیه دارد؟  در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در گذشته سوزش کف پا بر اثر تغذیه غلط بسیار رایج بوده است. حتی این مشکل در نواحی خاصی که قحطی وجود داشته است، دیده می شده. در جنگ جهانی دوم، حدود یک سوم از زندانی های آمریکایی، دچار سندروم سوزش کف پا شده بودند. این بیماری به دلیل سوء تغذیه در آن ها پدیدار شده بود.

تغذیه نامناسب به خصوص در افراد بزرگسال می تواند سبب بروز آسیب های عصبی شود. از جمله مشکلاتی که سوزش کف پا را ایجاد می کند، می توان به کمبود ویتامین های خانواده ب، به خصوص ویتامین های ب۱۲، ب۶، ب۹ یا فولات اشاره کرد. کمبود این ویتامین ها می تواند عضلات کف پا را درگیر کرده و سبب بروز سوزش کف پا شود. همچنین کمبود ویتامین های گروه ب می تواند سبب بروز کم خونی شود. از دیگر علائمی که به کمبود ویتامین های گروه ب اشاره دارد، می توان به سرگیجه، تنگی نفس و خستگی اشاره کرد.

سوزش کف پا در افراد دیابتی

همان طور که می دانید، بیماری دیابت می تواند مشکلات بسیاری را در بدن ایجاد کند. یکی از این مشکلات، آسیب دیدگی سیستم عصبی است. به این نوع اختلال نوروپاتی دیابتی می گویند. حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد از افراد دیابتی به این بیماری دچار می شوند. در بیمارانی که دچار شرایط زیر باشند، این نوروپاتی عصبی تشدید شده و احتمال بیشتری برای بروز دارد:

چاقی بیش از حد

فشار خون بالا

سیگار کشیدن

مصرف الکل

از دیگر علائمی که خبر از بروز نوروپاتی دیابتی دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بی حس شدن و یا تیر کشیدن در دست یا پای افراد

حس اینکه انگار یک جوراب تنگ را پوشیده اید

درد تیز یا ضربه زننده در ناحیه پا

حس ضعف یا سنگینی در پا و دست ها

تعریق زیاد و غیر طبیعی

در صورتی که هر یک از این علائم را همراه با سوزش کف پا دارید، این هشدار برای شماست که هر چه سریع تر، کنترل قند خونخود را به دست بگیرید. معمولا بیمارانی که سبک زندگی دیابتی خود را رعایت نمی کنند، بیشتر به این مشکل دچار می شوند.

20 علت سوزش کف پا و درمان خانگی آن | دارو برای سوزش کف پا
۲۰ علت سوزش کف پا و درمان خانگی آن | دارو برای سوزش کف پا

بیماری های عضلانی، عصبی

در این میان بیماری هایی وجود دارند که با ابتلا به آن ها ممکن است سوزش کف پا را تجربه کنید. یکی از متداول ترین بیماری های آسیبی عصبی وراثتی، بیماری شارکو ماری توث است. بر اثر این بیماری عملکرد اعصاب مربوط به عضلات تغییر می کند. بیماری مذکور یک بیماری پیشرونده است و با گذشت زمان علائم آن بدتر می شود. از جمله اولین علائم این بیماری، ایجاد سوزش کف پا است. بیماران مبتلا به این عارضه، از حس دردناکی نظیر فرو شدن سوزن در پا و دست های خود گله می کنند.

بیماری دیگر، CRPS نام دارد. این بیماری معمولا در یک بافت یا ناحیه از بدن پدیدار می شود. در بیشتر اوقات بیمار پس از یک جراحی یا مصدومیت دچار این بیماری خواهد شد. در این بیماری اعصاب دچار آسیب دیدگی می شوند. پیام رسانی و ارتباط بین مغز و ستون فقرات به مشکل می خورد و عوارضی ایجاد می کند. از جمله این عوارض می توان به سوزش کف پا اشاره کرد.

ارتیروملالژیا نام یک بیماری بسیار نادر است. در این بیماری، قرمزی، داغی و درد در ناحیه پا دیده می شود. همچنین بیمار از سوزش کف پا نیز گلایه می کند.

آیا علت سوزش و درد کف پا، کم کاری تیروئید است

در مواردی، کم کاری تیروئید می تواند عامل سوزش کف پا باشد. در این بیماری، تعادل هورمون های بدن از بدن می رود. لذا پاها ورم کرده و همین ورم، فشار عضلانی را در کف پا بیشتر می کند. این موضوع سبب بروز سوزش کف پا می شود. همچنین به دلیل خشک شدن پوست بیمار، این سوزش می تواند رخ دهد.

بیماری های عفونی و سوزش کف پا

در صورتی که بیمار به یک بیماری عفونی دچار شده باشد، ممکن است سوزش کف پا را تجربه کند. از جمله این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیماری لای

اچ آی وی یا ایدز

سیفلیس

زونا

در این شرایط با درمان بیماری عفونی، سوزش کف پا نیز از بین می رود. بنابراین اگر حس کردید که دچار اسن نوع سوزش شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا از پیشروی بیماری عفونی جلوگیری کنید.

قارچ انگشتی و سوزش کف پا

در مواردی ممکن است بیمار به دلیل ابتلا به یک قارچ دچار سوزش کف پا شود. این بیماری بیشتر در ورزشکارانی که دائم کفش ورزشی دارند دیده می شود. قارچ انگشتی یک عفونت واگیر دار است که می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. از جمله علائم ابتلا به قارچ انگشتی می توان به سوزش کف پا اشاره کرد. این بیماری علائم ئیگری به شرح زیر دارد:

تاول های خارشی و دردناک بر روی پا

خشکی پوست بر روی پا

شکاف در پوست بین انگشتان پا یا بر روی بخش های دیگر پا

خشکی پوست در کناره ها یا زیر پا

خارج شدن انگشتان پا از موقعیت اولیه و همیشگی خود و تغییر رنگ و ضخامت آن ها

برای سوزش و درد کف پا به چه دکتری مراجعه کنیم

اگر علائم قارچ را در پوست خود مشاهده می کنید، باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. در صورتی که این علائم را ندارید، مراجعه به یک پزشک عمومی برای انجام آزمایش های اولیه توصیه می شود. او شما را به پزشک متخصص ارجاع می دهد. در شرایطی که بیماری شما بسیار حاد شده و دیگر نمی توانید آن را تحمل کنید باید به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

علائم سوزش کف پا

در شرایطی که علائم زیر را تجربه می کنید، حتما هر چه سریع تر برای درمان سوزش کف پا اقدام کنید:

خونریزی

تاول زدن

بی حسی یا احساس سوزن شدن

درد

قرمزی، گرمی یا تورم

تغییرات حسی

سختی در راه رفتن

حساسیت شدید به لمس

مشکلات پا از جمله زخم، درد مفصلی یا درد استخوانی

هماهنگی نامطلوب

ضعف عضلانی

درد عصب

بی حسی و احساس سوزن شدن در بازو یا پا

درد در هنگام راه رفتن

کاهش توانایی در احساس تغییرات دمایی

درد شدیدی که در هنگام شب تشدید می شود

علائم جدی تر و خطرناک

احساس سوزش ناگهانی به همراه بی حسی یا ضعف یک سمت بدن می تواند علامت سکته مغزی باشد.

نبض ضعیف یا غیر قابل لمس

تغییر در سطح هوشیاری همچون بی هوش شدن یا عدم پاسخگویی

صحبت های بریده و درهم یا عدم توانایی صحبت کردن

تغییر در وضعیت روانی همچون گیجی، هذیان، بی حالی، توهم

فلجی یا عدم توانایی در حرکت دادن یک اندام

تغییر ناگهانی در دید، از دست دادن بینایی یا درد چشمی

سردرد های شدید

درد پاشنه در صبح و هنگام بلند شدن از خواب ممکن است به دلیل بیماری فاشئیت کف پا (التهاب فاشیای کف پا) یا التهاب تاندون آشیل باشد.

درمان سندرم سوزش انگشتان پا

20 علت سوزش کف پا و درمان خانگی آن | دارو برای سوزش کف پا
۲۰ علت سوزش کف پا و درمان خانگی آن | دارو برای سوزش کف پا

درمان فوری و خانگی سوزش کف پا

اگر به تازگی دچار سوزش کف پا شده اید، مراحل زیر را برای درمان فوری آن انجام دهید:

حداقل ۱۵ دقیقه پای خود را درون آبی قرار دهید که خنک باشد اما سرد سرد نباشد. این کار به رها شدن عضلات شما و کاهش درد و سوزش کمک می کند.

حرارت کمکی به درمان مشکل شما نخواهد کرد؛ پس به هیچ وجه پای خود را در مقابل حرارت نگذارید.

بهتر است پاهای خود را در شرایطی سوزش و درد کف پا دارید، بالاتر از سطح بدن خود نگه دارید.

برخی داروهای بدون نسخه و ضد التهاب استروئیدی مثل استامینوفن، ایبوپروفن، کتوپروفن و ناپروکسن می تواند درد و سوزش شما را به صورت مقطعی کاهش دهد.

از روغن ها و پمادهای موضعی استفاده کنید. این پمادها در صورتی که ماده کپسایسین داشته باشند، می توانند برای شما مفید باشند.

برای ورزشکارانی که دچار قارچ انگشتان پا شده اند، استفاده از پودرها، اسپری ها و پمادهای ضد قارچ توصیه می شود.

داروهای تجویزی برای رفع سوزش کف پا

در این میان داروهای دیگری نیز هستند که می توانند سوزش کف پا را برطرف کنند؛ اما این داروها باید حتما از سوی پزشک تجویز شوند و بدون نسخه قابل تهیه نخواهند بود.

از جمله این داروها می توان به داروی انسولین برای بیماران دیابتی اشاره کرد. تنظیم قند خون سبب می شود تا سوزش کف پا در بیماران دیابتی کاهش یابد.

برای افرادی که دچار کمبود ویتامین به خصوص ویتامین های گروه ب شده اند، استفاده از مکمل های دارویی، ویتامینی و تغذیه ای توصیه می شود.

برخی داروهای مسکن که حاوی لیدوکائین هستند، می توانند برای رفع سوزش کف پا که علت مشخصی ندارد مفید باشند. این داروها به صورت اسپری، پماد و داروهای تزریقی ممکن است تجویز شوند.

دارو های ضد افسردگی می توانند سوزش کف پا ناشی از آسیب های نوروپاتی را درمان کنند.

برخی دارو های ضد صرع یا ضد تشنج، نظیر گاباپنتین، کاربامازپین، پرگابالین برای درمان سوزش کف پا که به صورت مزمن جریان دارد، مفید هستند.

در مواردی پزشک ممکن است فیزیوتراپی و ورزش و همچنین تغییرات در رژیم غذایی را به بیمار توصیه کند.

برای برخی بیماران، قطعات و کفی های مخصوص کفش (ارتوتیک) تجویز خواهد شد.

در برخی موارد که بیمار به دارو ها یا انواع درمان های غیر تهاجمی پاسخ نمی دهد، ممکن است انجام جراحی ارتوپدی توصیه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا