Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعمومی

فرمول استون چیست و چه مصارفی دارد؟

استون حلالی از خانواده کتون هاست. فرمول استون به صورت CH۳)۲CO) بوده و به دلیل داشتن خواص ویژه از کاربرد های گسترده ای برخوردار است. فرمول استون نشان دهنده ساختار آن بوده و گروه کربونیلی موجود در آن تعیین‌کننده خواص استون است. کاربرد استون در صنعت و استفاده های خانگی صورت می پذیرد. انواع استون در گرید های صنعتی و آزمایشگاهی تولید و در بازار عرضه می شوند. برای خرید استون می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه کرده و بدون واسطه اقدام به خرید این محصول نمود. قیمت استون در بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. گرید محصول و همین طور شرکت تولید کننده و برند تجاری محصول از عوامل موثر بر قیمت استون هستند.

در ادامه این مطلب به بررسی کاربرد و خواص و ساختار و فرمول استون می پردازیم. با ما همراه باشید.

فرمول استون

استون یک حلال آلی از خانواده کتون هاست. استون با گروه عامل کربونیلی شناخته می شود. فرمول استون با CH۳)۲CO) شناخته می شود. پروپانون و دی متیل کتون از دیگر نام های این حلال پرمصرف محسوب می شوند. فرمول شیمیایی استون را می توان به صورت CH۳COCH۳ هم نشان داد. ساختار استون موجب شده تا از این ماده به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم در صنایع استفاده شود.

انواع استون

استون در گرید های مختلفی تولید و در بازار عرضه می‌ شود. گرید های صنعتی، آزمایشگاهی و دارویی ازجمله انواع استون تولیدی هستند.

  • فرمول استون صنعتی
  • فرمول استون آزمایشگاهی
  • فرمول استون دارویی

توجه شود که هر سه گرید اعلام شده دارای فرمول شیمیایی یکسانی هستند. گرید های استون تنها در میزان درجه خلوص یا مقدار ناخالصی با یکدیگر تفاوت دارند. هر کدام از انواع گریدهای استون به منظور خاصی کاربرد داشته و هر صنعت با توجه به نیاز خود از گرید مناسب تهیه می کند.

همه استون‌ها ۱۰۰% نیستند. درواقع گرید های مختلف از نظر خلوص و حتی نوع ناخالصی‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. گرید های که در آزمایشگاه و در واکنش های شیمیایی استفاده می شوند، باید از درصد خلوص بسیار بالایی برخوردار باشند. همچنین گرید های دارویی نیز باید بسیار خالص باشند. گرید استون صنعتی نسبت به سایر انواع از خلوص کمتری برخوردار است. البته توجه شود که فرمول استون در همه این انواع یکسان است.

توجه شود که استونی که تحت عنوان لاک پاک کن ناخن عرضه می ‌شود، نسبت به دی متیل کتون خالص بسیار ملایم تر و رقیق تر است. حتی این محصولات علاوه بر استون از ترکیبات نرم کننده پوست نیز برخوردار هستند.

فرمول استون بازی است یا اسیدی

دی متیل کتون یک باز لوئیس ضعیف محسوب می شود. این ماده قادر است با اسیدهای نرم همچون I۲ و اسیدهای سخت همچون فنل ترکیبات افزایشی ایجاد نماید. استون قادر است تا با فلزات دو ظرفیتی تشکیل کمپلکس دهد. این خواص استون موجب کاربرد های صنعتی مختلف شده است. استون در صنایع شیمیایی بسیار کاربرد دارد. برای خرید استون به مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید.

استون دارای فرمول سمی است

استون به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو مطالعات زیادی بر میزان خطرات آن بر سلامتی صورت گرفته است. استفاده معمولی استون تنها سمیت جزئی از خود نشان می دهد. بنابراین اگر اقدامات احتیاطی در حین استفاده رعایت شوند، شواهدی بر اثرات مزمن سلامتی وجود ندارد. توجه شود که استون در صورت مصرف و یا استنشاق سمیت حاد و مزمن کمی دارد.

این حلال آلی در حال حاضر یک ماده سرطان ‌زا، جهش ‌زا یا دارای اثرات عصبی مزمن در نظر گرفته نشده است. استون را می ‌توان به عنوان یک حلال مطلوب در انواع محصولات مصرفی ازجمله لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی، دارویی و… یافت. برای خرید استون در گرید های مختلف می توان به فروشگاه های حضوری یا سایت های معتبر فروش مراجعه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا