Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

داروهای معجزه آسا برای درمان گوش درد در خانه | علت گوش درد

هر کسی که گوش درد را تجربه کرده است، می ‌داند که این درد چقدر می‌ تواند ناخوشایند باشد. این درد را می توان در یک یا هر دو گوش احساس کرد. ممکن است یک درد مبهم یا شدید باشد. این ناراحتی می تواند برای مدت کوتاه یا طولانی مدت ادامه یابد. در اکثر مواقع درد خود به خود فروکش می کند. عفونت گوش شایع ترین علت درد گوش در کودکان است، اما در بزرگسالان کمتر شایع است.

گوش درد بزرگسالان ممکن است از جای دیگری در بدن ارجاع داده شود. به عبارت دیگر، درد از جای دیگری (دندان، گلو و …) منشا می گیرد و در گوش خود را نشان می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان گوش درد در خانه و بهترین داروها در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک با ما همراه باشید.

علت گوش درد

این درد می تواند بر روی لاله گوش، کانال گوش یا گوش میانی تاثیر بگذارد.

اوتیت مدیا

اوتیت مدیا یا اوتیت میانی به عفونت گوش میانی اشاره دارد. اوتیت میانی در کودکان به دلیل اندازه و زاویه لوله های شنوایی آنها شایع تر است، اما در بزرگسالان نیز می تواند رخ دهد.

این عارضه می تواند باعث درد قابل توجهی در گوش شود که ممکن است هنگام دراز کشیدن بدتر شود. سایر علائم اوتیت میانی ممکن است شامل تب، تهوع و استفراغ، از دست دادن تعادل یا در موارد شدید ترشح از گوش باشد. این وضعیت زمانی رخ می دهد که لوله شنوایی به دلیل سرماخوردگی یا احتقان ناشی از آلرژی مسدود شده و قادر به تخلیه نباشد.

اشیاء خارجی

هنگامی که یک شی در گوش گیر می کند، ممکن است درد ایجاد شود. این وضعیت اغلب زمانی اتفاق می افتد که کودکان یک شی را داخل گوش خود فرو می کنند. اگر یک جسم بیش از حد به داخل گوش فشار داده شود، ممکن است پرده گوش را پاره کند.

اختلال عملکرد لوله شنوایی

اختلال عملکرد لوله شنوایی، باز یا بسته شدن غیر طبیعی لوله شنوایی است. در شرایط عادی، لوله شنوایی در پاسخ به تغییرات فشار اتمسفر باز و بسته می شود. این امر اجازه می دهد تا هوای داخل گوش میانی یکسان شود.

هر شرایطی که باعث گرفتگی لوله شنوایی شود یا از باز و بسته شدن آن جلوگیری کند را می توان اختلال عملکرد لوله شنوایی نامید. هنگامی که فشار اتمسفر به سرعت تغییر می کند و فشار در گوش میانی قادر به یکسان شدن نیست، می تواند منجر به فشار و درد شود. برخاستن یا فرود آمدن در هواپیما، غواصی یا رانندگی از یک کوه شیب‌ دار برخی از این شرایط هستند که با تثبیت فشار در گوش میانی، درد کاهش می یابد.

پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش در ابتدا می تواند باعث درد شدید شود. با این حال، درد ممکن است به سرعت پس از پارگی کاهش یابد. شایع ‌ترین علت پارگی پرده گوش ضربه و تغییرات فشار جو است. علاوه بر دردی که ممکن است فقط مدت کوتاهی طول بکشد، سایر علائم پارگی پرده گوش شامل کاهش شنوایی ناگهانی، سرگیجه و ترشح از گوش است که ممکن است خونی باشد.

اوتیت خارجی

اوتیت خارجی اصطلاح پزشکی برای سندرم گوش شناگر است. بیماری گوش شناگر، عفونت گوش خارجی است که در اثر آب آلوده ایجاد می شود. این بیماری در بین شناگران رایج است، اما ممکن است زمانی رخ دهد که گوش‌ ها پس از حمام یا دوش گرفتن کاملا خشک نشوند.

سندرم گوش شناگر هم در کودکان و هم در بزرگسالان بروز می کند. این عارضه علاوه بر درد، می تواند باعث قرمزی گوش، خارش گوش، پوسته پوسته شدن ، ترشح از گوش و تب شود.

ترومای گوش

ترومای گوش به هر نوع آسیبی که به قسمت بیرونی گوش وارد می شود، اشاره دارد. این نوع آسیب معمولا در برخی از ورزش‌ های تماسی مانند هنرهای رزمی رخ می ‌دهد، اما در صورت استفاده از پوشش سر، خطر کاهش می ‌یابد.

پریکندریت

پریکندریت یک عفونت غضروفی است که گوش خارجی را درگیر می کند و معمولا نتیجه ضربه به گوش در اثر جراحی، سوراخ شدن گوش یا آسیب تصادفی است. علاوه بر درد، علائم شامل قرمزی و تورم است. در موارد شدید، ممکن است تب، ترشح چرکی یا حتی تغییر شکل گوش را تجربه کنید.

گوش درد ارجاعی

گاهی اوقات صدمات یا شرایطی که نواحی نزدیک گوش را تحت تاثیر قرار می دهد می تواند باعث درد شود. در صورتی که آسیب یا عفونت به گوش سرایت نکرده باشد، درد ناشی از بیماری در جای دیگری از بدن است.

علت درد گوش
علت درد گوش

علائم گوش درد

  • درد شدید یا مبهم در یک یا هر دو گوش
  • مشکل شنوایی (به دلیل مایع یا سایر اشکال انسداد)
  • ترشح از گوش
  • درد فک
  • گلو درد
  • خارش گوش
  • قرمزی و تورم اطراف گوش

گوش درد در سرماخوردگی

گوش درد ناشی از سرماخوردگی می تواند خفیف یا شدید و در داخل یا اطراف گوش احساس شود. معمولا احساس می ‌کنید سر و گوش‌ هایتان گرفتگی دارند. سرماخوردگی به یکی از سه دلیل زیر می تواند باعث درد در ناحیه گوش ها شود:

احتقان

اگر از سرماخوردگی رنج می برید، مخاط و مایعات سینوس های شما می تواند در لوله های گوش شما جمع شود. این توضیح می دهد که چرا وقتی سرماخوردگی دارید گوش های شما پر می شوند.

عفونت گوش میانی

ویروس سرماخوردگی می تواند باعث تجمع مایع در گوش شما شود. این امر باعث عفونت گوش می شود که در غیر این صورت به عنوان اوتیت میانی حاد شناخته می شود.

عفونت سینوسی

عفونت سینوسی زمانی رخ می دهد که سرماخوردگی شما درمان نشود و سینوس های شما ملتهب شوند.

ایا گوش درد خطرناک است

اغلب اوقات می توان این درد را در خانه با مسکن ها و اقداماتی مانند خشک نگه داشتن گوش یا درست نشستن برای کمک به کاهش فشار در گوش درمان کرد. اما در صورتیکه درد همراه با سرگیجه، سردرد جدی، تورم اطراف گوش یا افتادن عضلات صورت در یک طرف صورت باشد، خطرناک است و باید به دنبال درمان پزشکی باشید.

ایا گوش درد خطرناک است
ایا گوش درد خطرناک است

گوش درد و کرونا

درد گوشها علامت رایج کرونا نیست اما بسیاری از عفونت های تنفسی، به ویژه آنهایی که باعث گلودرد می شوند، گاهی اوقات می توانند باعث درد شوند. این عارضه در هنگام عفونت های تنفسی به دلیل ارتباط بین مجرای بینی و گوش ها رخ می دهد. گذرگاهی به نام شیپور استاش وجود دارد که گوش ها و پشت گلو را به هم متصل می کند. معمولا این لوله گوش ها را تهویه می کند و مایع را از آنها خارج می کند.

هنگامی که فردی دچار عفونت تنفسی فوقانی می شود (که می تواند توسط ویروس هایی مانند SARS-CoV-2، ویروسی که باعث COVID-19 می شود، ایجاد شود)، مجاری بینی مخاط را به گلو تخلیه می کنند. گلو می ‌تواند مایع را به داخل شیپور استاش بفرستد که لوله ممکن است مسدود شود و با توانایی گوش در تخلیه مایع تداخل کند که در نهایت باعث درد در گوش ها می‌ شود.

در حالی که همه افرادی که COVID-19 دارند مشکلات گوش را تجربه نمی کنند اما این عارضه ممکن است در انواع SARS-CoV-2 از جمله دلتا و Omicron شایع تر باشد، زیرا به نظر می رسد علائم دستگاه تنفسی فوقانی بیشتری دارند.

درمان سریع گوش درد

نحوه درمان بستگی به این دارد که چه چیزی باعث درد شما شده است. اگر درد ناشی از تجمع موم است، ممکن است برای نرم کردن موم به قطره گوش نیاز داشته باشید.

اگر درد ناشی از عفونت گوش میانی باشد، احتمالا طی ۷ روز خود به خود بهبود می یابد و معمولا نیازی به آنتی بیوتیک نخواهد بود. تا زمانی که درد بهتر نشود، می توانید از داروهای مسکن ساده مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید.

اگر درد ناشی از عفونت گوش خارجی باشد، ممکن است برای درمان آن نیاز به تجویز قطره گوش آنتی بیوتیک داشته باشید. این قطره ممکن است حاوی داروهای دیگری مانند استروئیدها باشد.

قطره برای گوش درد بزرگسالان

این درد در بزرگسالان بیشتر به دلیل تجمع موم گوش است. پزشک در این شرایط قطره های نرم کننده موم گوش را توصیه می کند. به همین ترتیب، قطره گوش درمان اولیه برای اوتیت خارجی است. انواع مختلفی از قطره های گوش موجود است، از جمله آنتی بیوتیک ها، محلول های اسیدی کننده و استروئیدها. بسیاری از این قطره های گوش برای کاهش التهاب، درمان عفونت و کاهش درد به صورت ترکیبی عمل می کنند.

بهترین قطره برای گوش درد

برای رفع این مشکل قطره های زیادی در بازار موجود است. پزشک ابتدا گوش های شما را معاینه می کند و سپس مناسب ترین قطره گوش را برای شما تجویز می کند. از معروف ترین قطره های گوش می توان به گلسیرین فنیکه، قطره کلرامفنیکل و قطره گوش بتامتازون اشاره کرد.

دارو برای گوش درد

برای تسکین این عارضه پزشک شما ممکن است تیلنول (استامینوفن) بدون نسخه یا داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند ادویل یا موترین (ایبوپروفن) را توصیه کند. برای درد سندرم TMJ (سندروم مفصل گیجگاهی فکی) پزشک شما ممکن است شل کننده عضلانی یا ضد افسردگی سه حلقه ای را نیز تجویز کند.

علت گوش درد سمت چپ

سرماخوردگی، آلرژی یا عفونت سینوسی می تواند گوش شما را مسدود کند. هنگامی که مایع در گوش جمع شده و عفونی می شود، پزشک آن را اوتیت مدیا تشخیص می دهد. این وضعیت شایع ترین علت درد این قسمت است. با اینحال اگر پزشک شما تشخیص بدهد که علت درد یک باکتری و احتمالا عفونت است برای شما آنتی بیوتیک تجویز می کند.

درمان گوش درد عفونی

درمان این عارضه به روش های مختلفی امکان پذیر است. گاهی اوقات برای درمان علل جدی ‌تر از جمله عفونت، سینوزیت باکتریایی، موارد شدید اوتیت خارجی، اوتیت خارجی نکروزان (بدخیم) و پریکندریت، آنتی ‌بیوتیک ‌های خوراکی یا داخل وریدی (از طریق تزریق) و استفاده از مسکن ها لازم است.

دارو برای گوش درد
دارو برای گوش درد

داروی گوش درد

درمان این عارضه بر روی علت خاص آن متمرکز خواهد شد. در بیشتر موارد درمان عفونت گوش، هم در بزرگسالان و هم در کودکان، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مسکن های بدون نسخه (OTC).
  • قطره گوش آنتی بیوتیک یا سایر داروهای تجویزی
  • قطره گوش استروئیدی یا یک محصول ترکیبی
  • اگر درد ناشی از تجمع جرم گوش باشد، محلول ‌های جرم گوش نیز ممکن است استفاده شوند.
  • درمان سرطان گوش یا سایر علل جدی ‌تر ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی و داروهای درمانی باشد.

درمان خانگی گوش درد در طب سنتی

این مشکل را می توان در خانه با کمپرس گرم یا سرد تسکین داد. دمای ثابتی وجود ندارد، بنابراین از هر دمایی که برای شما مناسب است، استفاده کنید. یک حوله را دور شیء گرم یا سردی بپیچید تا از گرم یا سرد شدن مستقیم گوش جلوگیری کنید. هر ۱۰ دقیقه یکبار کمپرس گرم و سرد را جایگزین کنید. سایر درمان های خانگی عبارتند از:

آب نمک غرغره کنید

اگر گلودرد دارید، ممکن است در گوش خود نیز احساس ناراحتی کنید. با غرغره آب نمک می توانید ناراحتی و درد را تسکین دهید. می توانید نمک را با آب ولرم درست کنید. چند بار غرغره کنید تا کاملا تسکین پیدا کنید.

مقداری روغن طبیعی به گوش ها بمالید

برخی از روغن های طبیعی به کاهش ناراحتی شما کمک می کنند. روغن هایی مانند روغن درخت چای، روغن زیتون، روغن ریحان و روغن سیر می توانند درمان های خانگی موثری برای این عارضه باشند.

از پیاز استفاده کنید

پیاز می تواند به کاهش التهاب کمک کند زیرا غنی از مواد شیمیایی مانند فلاونوئید کورستین است. این ماده شیمیایی به دلیل خواص ضد التهابی به کاهش تورم گوش کمک می کند. استفاده از چند قطره آب پیاز می تواند درد شما را تسکین دهد و تورم را کاهش دهد. این یکی از ساده ترین درمان های خانگی برای عفونت گوش در بزرگسالان است.

از سیر استفاده کنید

مانند پیاز، سیر نیز برای کاهش درد مفید است. سیر حاوی آلیسین است که به مبارزه با عفونت باکتریایی کمک می کند. با خوردن سیر خام درد را تسکین دهید.

آدامس بجوید

جویدن آدامس همچنین به کاهش درد ناشی از فشار در طول سفر با هواپیما کمک می کند. آدامس می تواند در مورد دردهای مزمن ناشی از استرس موثر باشد.

درمان قطعی و فوری گوش درد

دلایل زیادی برای این عارضه به غیر از عفونت گوش وجود دارد. انواع مختلف درمان های خانگی به تسکین فوری درد کمک می کنند. از آنجایی که داروهای خانگی هیچ عارضه ای ندارند، می توانید بدون نگرانی از آنها استفاده کنید. اما در صورت ادامه دار بودن حتما برای تشخیص به پزشک مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا