Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییکشاورزی و دامپروری

مقایسه کود مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات در کشاورزی

امروزه در کشاورزی صنعتی برای تقویت زمین های کشاورزی از انواع کودهای شیمیایی استفاده می‌شود. درواقع استفاده از این کودها موجب رشد و تقویت گیاه و افزایش تولید محصول می‌گردد. کودهای مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات ازجمله کود هایی هستند که در صنعت کشاورزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات می توانند موجب رشد بهتر گیاهان و کیفیت خاک نقش موثری ایفا کنند. البته در استفاده از مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات تفاوت هایی وجود دارد که در ادامه این مطلب به آن خواهیم پرداخت. برای خرید مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات می توان به مراکز معتبر فروش مراجعه نمود. قیمت مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات با توجه به کیفیت تولید و شرکت تولید کننده متفاوت خواهد بود.

در ادامه این مطلب به بررسی کاربرد مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات و تفاوت مصرف آن‌ها می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این ترکیبات شیمیایی پر مصرف آشنا شوید.

مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات

مونو آمونیوم فسفات MAP ترکیبی با کاربرد های صنعتی است. این ماده در نقش کود نیز می تواند موجب رفع کمبود عناصری همچون نیتروژن و فسفر در خاک شود.

دی آمونیوم فسفات به اختصار با DAP شناخته می‌شود و دارای چگالی ۱.۶۱۹ است. این محصول از بیشترین استفاده به‌ عنوان کود شیمیایی فسفری در دنیا برخوردار بوده و در انواع گوناگون مایع، گرانوله و خوراکی عرضه می شود.

تفاوت خواص مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات

MAP ماده ای است که با فرمول شیمیایی NH۴H۲PO۴ شناخته می شود. این ماده به شکل پودر و یا کریستال های سفید رنگ تتراهیدرال وجود دارد. آمونیوم دی هیدروژن فسفات نام دیگر این ماده صنعتی است.

DAP ترکیبی است که به‌راحتی در آب حل می شود. از سال ۱۹۶۰ به بعد باغداران و کشاورزان از این ماده برای برطرف نمودن فسفر مورد نیاز گیاه استفاده می کنند. فرمول شیمیایی آن به صورت NH۴)۲HPO۴) بوده و در هنگام حل شدن در آب یون های +NH۴ و H۲PO۴ را در خاک آزاد می کند.

نحوه مصرف کود مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات

نحوه مصرف مونو آمونیوم فسفات با دی آمونیوم فسفات به نوع محصول و موقعیت گیاه وابسته است. این محلول باید در فاصله ۵ سانتی نسبت به دانه و خاک مورد استفاده قرار گیرد. در غیر این صورت می تواند موجب بروز آسیب های جدی در گیاه شود.

تفاوت مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات

از تفاوت های مهم این دو ماده، جامد و مایع بودن آن ها است. درواقع کود مونو آمونیوم فسفات در قالب محلولی جامد تولید شده و کود دی آمونیوم فسفات به صورت مایع و محلول در آب تولید می گردد. برای خرید مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات به مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید.

مزایا مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات

مزایا کود مونو آمونیوم فسفات

این کود دارای pH پایینی بوده و برای خاک های قلیایی مناسب است. این ماده باعث کاهش آسیب های احتمالی دانه های زیر کشت می گردد. این کود نیتروژن و فسفر مورد نیاز گیاه را برای رشد فراهم می کند. تحریک رشد جوانه ها در شرایط نامساعد از دیگر مزایا استفاده از این کود است.

مزایا دی آمونیوم فسفات در کشاورزی

یکی از نقش های دی آمونیوم فسفات در کشاورزی تغذیه گیاهانی مانند ذرت، آفتابگردان، چغندر، سیب زمینی و گندم است. استفاده از این کود موجب رشد و باروری عالی این گیاهان می شود. استفاده از این محصول برای تامین مواد مغذی صورت گرفته و به رشد و بهره‌وری گیاه کمک‌های شایانی خواهد نمود. از دیگر مزایا این محصول افزایش pH خاک است. بنابراین کشاورزان باید به زمان کودزنی و مقدار پی اچ خاک توجه کنند. مزایا این کودها موجب شده است تا خرید مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات توسط بسیاری از کشاورزان صورت پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا