Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

تفاوت پلی الکترولیت کاتیونی و آنیونی چیست؟

پلی الکتریت ها به‌عنوان بهترین کمک منعقد کننده ها یا فلوکولانت ها شناخته می شوند. پلی الکتریک ها قادرند تا فلاک های حاصل از انعقاد را به لخته هایی درشت تر تبدیل نمایند. در این صورت ته‌نشینی بهتر و آسان‌تر صورت می‌پذیرد. انواع پلی الکترولیت کاتیونی و آنیونی و نانیونیک برای استفاده در بازار عرضه می شوند. ما در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی تفاوت پلی الکترولیت کاتیونی و آنیونی می پردازیم. توجه شود که مهم ترین تفاوت پلی الکترولیت کاتیونی و آنیونی در کاربرد و مصرف آن هاست. نوع بار الکتریکی از دیگر تفاوت پلی الکترولیت کاتیونی و آنیونی محسوب می شود. برای خرید پلی الکترولیت در انواع مختلف می‌توان به سایت‌های معتبر فروش مواد صنعتی مراجعه نمود. خرید و فروش انواع پلی الکترولیت در بازار به دلیل کاربردهای متعدد بسیار صورت می‌پذیرد.

پلی الکترولیت چیست

پلی الکترولیت ها به عنوان پلیمرهایی محلول در آب شناخته می‌شوند. این پلیمرها به دو صورت طبیعی و سنتزی شناخته‌شده‌اند. انواع پلی الکترولیت ها را با توجه به بار الکتریکی که دارند، می‌توان به ۴ دسته تقسیم بندی نمود. برای دریافت قیمت پلی الکتریک در انواع مختلف به شرکت‌های عرضه کننده مراجعه نمایید. در ادامه این مطلب تفاوت پلی الکترولیت کاتیونی و آنیونی مورد بررسی قرار می گیرد.

پلی الکترولیت ها ماکرو مولکول هستند و تعداد زیادی از گروه‌های باردار را در هنگام حل شدن در حلال‌های قطبی به صورت کووالانسی به آن‌ها متصل می کنند. پلی الکترولیت ها می توانند دارای انواع مختلفی از این گروه ها باشند.

انواع پلی الکترولیت

انواع پلی الکترولیت ها را می‌توان با توجه به بار الکتریکی آن‌ها طبقه بندی نمود. در ادامه به دسته بندی این ترکیبات پرداخته شده است.

  1. پلی الکترولیت های آنیونی که بار منفی دارند.
  2. پلی الکترولیت های کاتیونی که بار مثبت دارند.
  3. پلی الکترولیت های نانیونیک که از نظر بار خنثی هستند.
  4. انواع آمفوتریک که دارای بار مثبت و منفی هستند.

تفاوت پلی الکترولیت کاتیونی و آنیونی

پلی الکترولیت کاتیونی

پلی‌الکترولیت ‌های کاتیونی دارای بار مثبت بوده و درواقع ضد یون‌های آنیونی هستند. گروه های عاملی رایج در این انواع پلی الکترولیت شامل آمونیوم، فسفونیوم و ایمیدازولیوم هستند. برای خرید پلی الکترولیت آنیونی به سایت های معتبر مراجعه نمایید.

پلی الکترولیت آنیونی

پلی الکترولیت آنیونی محلول در آب بوده و دارای بار منفی است. پلی الکترولیت های آنیونی با وجود انحلال پذیری بالا در آب، در حلال هایی همچون اتر، حلال های آلیفاتیک و استون نامحلول هستند. پلیمرهای مبتنی بر آکریل آمید به عنوان رایج ترین انواع پلی الکترولیت آنیونی شناخته می شوند. این پلی الکترولیت ها به طور گسترده در موارد زیر استفاده می‌شوند. در تصفیه پساب‌های شهری و فرآوری مواد معدنی پلی آکریل آمید ها بسیار حائز اهمیت هستند.

  • لخته ساز
  • عوامل کنترل کننده رئولوژی
  • بازیافت روغن
  • حذف رنگ
  • ساخت کاغذ
  • پردازش مواد معدنی
  • و…

مهم ترین تفاوت پلی الکترولیت کاتیونی و آنیونی

با توجه به مطالب بالا از مهم ترین تفاوت پلی الکترولیت کاتیونی و آنیونی می توان به تفاوت در بار الکتریکی آن ها اشاره نمود. با وجود تفاوت کاربرد پلی الکترولیت کاتیونی و آنیونی، تفاوت عمده  این دو ماده از نوع بار و مثبت و منفی بودن آن ناشی می گردد.

تفاوت پلی الکترولیت کاتیونی و آنیونی در مصرف

پلی الکترولیت کاتیونی به دلیل ترکیباتی که دارد در صنایع مختلفی همچون تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده همچنین به عنوان عامل پخش کننده در لعاب سرامیک و در ترکیبات بتنی استفاده می شود. بسیاری از مواد شوینده همچون شامپو، صابون و مواد آرایشی بهداشتی نیز حاوی این ماده هستند.

از خواص پلی الکترولیت آنیونی می‌توان به لخته سازی، انحلال پذیر بودن بالا در آب، افزایش سرعت ته‌نشینی و کاهش میزان مصرف منعقد کنده در فرآیند تصفیه آب اشاره نمود. کشاورزی، صنعت ساختمانی، صنایع متالورژی، مواد شیمیایی،صنایع  نساجی، تولید کاغذ، داروسازی و… از دیگر موارد مصرف انواع آنیونی محسوب می‌شود. برای اطلاع از قیمت و خرید پلی الکترولیت می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا