Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آب

شن تصفیه استخر چیست؟ – انواع و نحوه عملکرد آن

شن تصفیه استخر یکی از موادی است که در دستگاه های تصفیه برای پاکسازی و تمیز کردن آب استخر به کار برده می شود. امروزه تصفیه و ضدعفونی آب استخر، یکی از دغدغه های مهم است. زیرا این سیستم تفریحی که برای آرامش خانواده ها می تواند به صورت عمومی و یا خصوصی باشد، یکی از راه های انتقال بسیاری از بیماری هاست. حتی آب شهری برای استخر مناسب نبوده و بهتر است که ضدعفونی شود. برای ضدعفونی آب استخرها نیز از کلر استفاده می کنند که یکی از شکل های کلر مورد استفاده، به صورت قرص کلر است. متفاوت بودن قیمت قرص کلر با توجه به کیفیت های مختلف انواع برندهای آن است. بهترین برند قرص کلر آکواپول آمریکا است .  این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به معرفی شن تصفیه استخر و قیمت قرص کلر می پردازد.

شن تصفیه استخر چیست؟

شن تصفیه آب استخر دارای قدرت پاک کنندگی بالایی بوده و در دستگاه های تصفیه آب مورد استفاده قرار می گرد. دانه های تشکیل دهنده این شن ها، کریستالی و درشت بوده و موادی از جنس سیلیس است. این ماده یکی از مواد شفاف کننده آب استخر است. خاصیت پاکسازی و زلال سازی آن می تواند در تمیز کردن آب ستخر بسیار موثر باشد. شن های تصفیه را به صورت فیلتری در دستگاه های تصفیه استفاده می کنند تا آلودگی های آب ورودی به دستگاه را بگیرد. این آلودگی ها می تواند شن، ماسه، انواع رسوبات، هیدروکربن ها و یا فلزات داخل آب باشد. به این ترتیب کیفیت آب بهتر شده و به حفظ بهداشت افراد کمک می شود.

شن تصفیه استخر چیست؟
شن تصفیه استخر چیست؟

به عبارتی می توان گفت در دستگاه های فیلتر شنی از بسترهایی از جنس سیلیس و به صورت لایه بندی استفاده می شود.

فیلتر شنی استخر و قرص کلر

علاوه بر فیلتر شنی استخر از کلر برای ضدعفونی و تصفیه آب استخر استفاده می کنند. کلر به دو صورت پودری و قرص، برای این منظور به کار برده می شود. قرص های کلر به جهت این که مدت زمان طولانی برای پخش شدن در آب نیاز دارند، مفیدتر بوده و برای استخرهایی که فقط آخر هفته استفاده می شوند، مناسب تر هستند. چون با یکبار استفاده، استخر برای یک هفته تمیز خواهد بود. قیمت قرص کلر در مقایسه با پودر کلر و با توجه به درصد خلوص آن بیشتر است. اما قرص کلر مانند پودر کلر به طور مستقیم به آب استخر اضافه نشده و از روش های مختلفی چون سبد اسکیمر و یا دستگاه کلرزن خطی برای این منظور استفاده می شود.

عملکرد فیلتر شنی استخر و انواع آن

با توجه به نوع فیلتراسیون، فیلترهای شنی به انواع مدل های مختلف با طراحی های متفاوت تقسیم می شوند. تمام این مدل ها می توانند بدون این که ماده شیمیایی خاصی را وارد آب کنند و بدون این که ساختار آب را تغییر دهند، آلودگی های آن را از بین ببرند. اما این فیلترها، انرژی بالایی را مصرف می کنند. دو نوع فیلتر شنی کند و تند وجود دارد.

در نوع کند فیلتر شنی، سیلیس در مقابل هوای آزاد قرار گرفته و عبور آب بدون اعمال فشار و به جهت سنگین بودن انجام می شود. در تصفیه حجم زیادی از آب از این نوع فیلترها استفاده می شود. اما نوع تند فیلتر شنی، سیلیس در محفظه ای بسته بوده و عبور آب نیز با فشار از روی این بستر عبور می کند (مانند آب استخر یا جکوزی).

عملکرد فیلتر شنی با ورود آب استخر از یک سمت فیلتر و عبور از فیلترهای داخلی درون استخر، صورت می گیرد. سپس بعد از این که آلودگی های آن حذف می شود، آب خالص از سمت دیگر خارج می شود.

همچنین باید توجه کرد که بعد از مدتی ممکن است شن های داخل دستگاه کثیف شده باشد. در این صورت باید به شستن و پاک کردن آن ها اقدام کرد.

قیمت فیلترهای شنی مانند قیمت قرص کلر می تواند با توجه به این که ساخت چه کشورهایی است، متفاوت باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا