Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تبلیغات(رپورتاژ آگهی)

سی ال ای یا ال کارنیتین: کدام برای چربی سوزی بهتر است؟

ال کارنیتین و CLA جزو پرفروش ترین مکمل های لاغری به شمار می روند و اکثر ورزشکارانی که قصد چربی سوزی دارند به سراغ سی ال ای یا ال کارنیتین می روند. اما کدام گزینه بهترین انتخاب است؟ CLA یا ال کارنیتین؟
در این مقاله ابتدا در مورد هر یک از این دو مکمل توضیحاتی را ارائه می کنیم. سپس توضیح می دهیم که کدام یک از آنها انتخاب بهتری است. با ما همراه باشید.

مکمل ال کارنیتین چیست؟

برای اینکه بدانیم ال کارنیتین یا سی ال ای گزینه بهتری است، ابتدا لازم است با مکمل ال کارنیتین آشنا شویم. مکمل ال کارنیتین از جمله مکمل های محبوب ورزشی است و برای افرادی که قصد کاهش وزن و چربی سوزی را دارند بسیار مناسب است.
کارکرد مکمل ال کارنیتین کمی پیچیده است. به زبان ساده این مکمل باعث آزاد سازی چربی های ذخیره شده در بدن می شود و آن ها را به سوخت مورد نیاز عضلات جهت فعالیت تبدیل می کند. با مصرف ال کارنیتین، بدن شروع به چربی سوزی و تبدیل آنها به انرژی می کند. این عامل سبب افزایش سطح انرژی شخص در حین تمرینات می شود.
ال کارنیتین یکی از انواع اسید آمینه های غیر ضروری است که بدن به طور خودکار آن را تولید می کند. بدن از این اسید آمینه برای شکستن زنجیره های چربی استفاده می کند تا سوخت مورد نیاز عضلات و سلول های بدن را تامین کند. ال کارنیتین نقش به سزایی در فرآیند سوخت و ساز بدن دارد. این ماده باعث می شود که زنجیره های بلند اسید های چرب در داخل میتوکندری مصرف شوند. از دیگر مزیت های این اسید آمینه می توان به جلوگیری از تجمع ترکیبات سمی در کنار اندامک های سلولی اشاره کرد.
ال کارنیتین توسط بدن در مقادیر بسیار کمی تولید می شود. به همین دلیل ورزشکارانی که قصد کاهش وزن از طریق چربی سوزی را دارند، می توانند از مکمل ال کارنیتین استفاده کنند.

مکمل سی ال ای چیست؟

در قدم بعدی برای انتخاب بین سی ال ای یا ال کارنیتین لازم است با مکمل CLA آشنا شویم. سی ال ای یکی از انواع اسید های چرب است که در مواد غذایی مختلف وجود دارد و تامین آن برای بدن کاملا ضروری است. برخلاف ال کارنیتین، سی ال ای توسط بدن تولید نمی شود و حتما باید از طریق منابع غذایی تامین شود. سی ال ای در واقع نوعی اسید چرب اشباع نشده محسوب می شود که امروزه به صورت مکمل های ورزشی و غذایی تولید می شود.

مکمل سی ال ای چیست؟
مکمل سی ال ای چیست؟

مصرف مکمل CLA باعث می شود تا متابولیسم بدن شخص به طور قابل توجهی افزایش یابد. با افزایش میزان سوخت و ساز بدن، چربی های ذخیره شده در قسمت های مختلف بدن شروع به تجزیه شدن می کنند و به انرژی تبدیل می شوند.
در مقاله “لیست بهترین چربی سوز بدنسازی که نمی‌دانستید” هم در خصوص CLA به این شکل توضیح داده شده است:
مصرف قرص سی ال ای به عنوان بهترین چربی سوز بدنسازی در کنار وعده‌های غذایی صبحانه، ناهار و شام با افزایش چربی سوزی تأثیر به سزایی در کاهش وزن افراد خواهد داشت.

ال کارنیتین یا سی ال ای: تفاوت در چیست؟

مکمل های چربی سوز مانند CLA یا ال کارنیتین تفاوت هایی متعددی با یکدیگر دارند. این تفاوت ها را می توان از چندین جنبه مانند میزان اثربخشی، عوارض و فواید بررسی کرد. در ادامه این دو مکمل را از جنبه های مختلف مقایسه می کنیم. با ما همراه باشید.

مقایسه تاثیر CLA و ال کارنیتین در چربی سوزی

اینکه سی ال ای یا ال کارنیتین موثرتر است پاسخ قطعی ندارد. ممکن است برای برخی از افراد مکمل CLA در چربی سوزی موثرتر باشد و برای برخی دیگر تاثیر مکمل ال کارنیتین بیشتر باشد. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم از دو این مکمل ها به صورت همزمان استفاده کنید.
همچنین لطفا توجه داشته باشید که مصرف این دو مکمل بدون ورزش کردن تاثیر چندانی نخواهد داشت.

تفاوت ال کارنیتین و سی ال ای از نظر عوارض

مصرف ال کارنیتین یا سی ال ای ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. بروز این عوارض بسیار نادر است و در صورت مصرف صحیح و اصولی معمولا رخ نمی دهد.

تفاوت ال کارنیتین و سی ال ای از نظر عوارض
تفاوت ال کارنیتین و سی ال ای از نظر عوارض

به طور کلی عوارض مصرف ال کارنیتین عبارت اند از:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • گرفتگی معده
  • افزایش میزان فشار خون
  • کاهش سطح قند خون
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • اسهال

مصرف بیش از حد مکمل سی ال ای نیز عوارضی به همراه دارد که عبارت اند از:

  • اسهال
  • یبوست
  • سو هاضمه
  • شکم درد

به طور کلی بهتر است در مصرف این دو مکمل زیاده روی نکنید و طبق برنامه ای که مربی ورزشی یا پزشکتان در نظر گرفته است از آنها استفاده کنید.

تفاوت سی ال ای و ال کارنیتین از نظر فواید

مهم ترین فایده استفاده از مکمل CLA (سی ال ای) یا ال کارنیتین، تاثیر آنها بر چربی سوزی است. تقریبا تمامی افرادی که قصد خرید این مکمل ها را دارند صرفا به دلیل تاثیر مناسب آن ها بر چربی سوزی و کاهش وزن به سراغشان می روند. این در حالی است که این مکمل ها خواص متعدد دیگری هم دارند.
ال کارنیتین برخلاف سی ال ای در افزایش سطح انرژی بدن بسیار تاثیر گذار است و سطح انرژی شخص را در حین ورزش افزایش می دهد. ال کارنیتین در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد و با مصرف این مکمل می توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.
مصرف سی ال ای در افزایش متابولیسم یا سوخت و ساز بدن بسیار تاثیر گذار است و از این طریق موجب چربی سوزی می شود. مصرف مکمل سی ال ای در بهبود سلامتی قلب تاثیر مثبتی دارد و در رفع گرفتگی عروق نیز موثر است.

آیا مصرف همزمان ال کارنیتین و سی ال ای توصیه می شود؟

امروزه بسیاری از مربیان ورزشی برای افرادی که قصد چربی سوزی دارند، مصرف همزمان ال کارنیتین و سی ال ای را توصیه می کنند. مصرف همزمان این دو مکمل سبب افزایش تاثیر گذاری آن ها در لاغری و چربی سوزی می شود. همچنین این امر باعث می شود تا تجزیه زنجیره های چربی در بدن با سرعت بیشتری رخ دهد. لذا اگر قصد کاهش وزن و چربی سوزی را دارید می توانید از این دو مکمل به طور همزمان در کنار ورزش و رژیم غذایی خود استفاده کنید. همچنین لازم است از مصرف خودسرانه این مکمل ها خودداری کرده و حتما طبق توصیه پزشک یا مربی ورزشی خود آنها را مصرف کنید.

جمع بندی در خصوص سی ال ای یا ال کارنیتین

در این مقاله ابتدا در خصوص هر یک از مکمل های CLA و ال کارنیتین توضیحاتی را ارائه کردیم. سپس این دو مکمل را از جنبه های گوناگون مقایسه کردیم. به طور کلی برای چربی سوزی انتخاب بین CLA یا ال کارنیتین صحیح نیست و بهتر است از هر دو آنها استفاده شود.
پیشنهاد می کنیم برای خرید ال کارنیتین یا CLA به داروخانه آنلاین بتادارو مراجعه کنید. بتادارو زیرمجموعه داروخانه دکتر افخم است و دارای مجوز رسمی از معاونت غذا و دارو است. همچنین این داروخانه اینترنتی نماد اعتماد الکترونیکی دارد و تضمین اصالت را برای کلیه محصولات خود ارائه می کند.

 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا