Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

افتادگی مثانه در زنان چیست؟ | دارو و درمان افتادگی مثانه

امروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با بیماری افتادگی مثانه آشنا کنیم. این مشکل در زنان پدید می آید و دلایل متعددی از جمله ژنتیک می تواند عانل آن باشد. افتادگی مثاله مشکلات بسیار دیگری نظیر بی اختیاری ادرار به همراه دارد. از همین رو بسیار مهم است که آن را جدی گرفته و برای درمان و پیشگیری از آن اقدام نمایید. اگر شما هم به فکر سلامتی خود هستید و می خواهید از افتادگی مثانه جلوگیری کنید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. همچنین اگر به این مشکل دچار شده اید، با ما همراه باشید تا راه حل هایی برای بهبود وضعیتتان به شما آموزش دهیم.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با خط چشم مویی و ماژیکی  را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

افتادگی مثانه چیست

مشکا افتادگی مثانه می تواند به حدی پیشرفت کند که فعالیت های روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد. بیشتر بانوان از افتادگی مثانه می ترسند و باعث ایجاد احساس خجالت در آن ها می شود. باید بدانید که پیشگیری از این بیماری راحت تر از درمان آن است. از همین رو، اگر خانم بالای ۴۰ سال هستید، حتما راه های پیشگیری از این مشکل را یاد گرفته و انجام دهید. با این حال درمان این مشکل نیز امکان پذیر است به شرط آن که هر چه زودتر برای درمان اقدام کنید.

همان طور که می دانید، مثانه یک عضو کیسه مانند است که در قسمت انتهایی لگن قرار دارد. وظیفه مثانه نگهداری ادرار است. مثانه برای این که بتواند در جای خود ثابت بماند، توسط کلافی از عضلات در بر گرفته شده است. این عضلات به مثانه کمک می کنند که سر جای خود باقی بماند و پایین نیوفتد. به مرور زمان با افزایش سن و یا بروز برخی مشکلات، این عضلات شل شده و توانایی نگهداری مثانه را از دست می دهند. با کشیده شدن، شل شدن یا ضعیف شدن این عضلات، مثانه درون واژن به صورت برآمده نمایان می شود. این موضوع مشکلات بسیاری را برای زنان ایجاد خواهد کرد.

در علم پزشکی به افتادگی مثانه سیستوسل نیز می گویند. در مواردی که این مشکل بسیار شدید باشد، سیستوسل در دهان واژن دیده می شود. حتی گاهی اوقات ممکن است که مثانه از دهانه واژن بیرون بزند. این مشکل در بیشتر زنان شایع است اما راه حل درمانی خاص خود را دارد.

افتادگی مثانه در زنان چیست؟ | دارو و درمان افتادگی مثانه
افتادگی مثانه در زنان چیست؟ | دارو و درمان افتادگی مثانه

علائم افتادگی مثانه

مانند هر بیماری دیگری، افتادگی مثانه نیز علائم خاص خودش را دارد. در این بخش از مقاله به شرح علائم سیستوسل پرداخته ایم:

یکی از مهم ترین و شایع ترین علائم سیستوسل، برآمدگی واژن است. این برآمدگی هم قابل دیدن است و هم احساس می شود.

دفع مکرر یا میل به دفع ادرار

مشکل کنترل ادرار در هنگام عطسه و یا سرفه

بلافاصله بعد از ادرار کردن دوباره احساس دفع دارید.

دشواری در تخلیه ادرار به صورت کامل

عفونت های مکرر دستگاه ادراری

بی اختیاری شدید ادرار

رابطه جنسی دردناک

درد در واژن، لگن، زیر شکم، کشاله ران یا کمر به خصوص در هنگام نشستن

سنگینی یا فشار در ناحیه واژن

خارج شدن بافت از واژن که ممکن است حساس و یا همراه با خونریزی باشد.

در برخی موارد ممکن است بیماری در حدی پیشرفت نکرده باشد که این علائم ظاهر شود و ممکن است کاملا بدون علامت باشد. در موارد دیگر نیز تنها یک مورد از این علائم قابل تشخیص است. به هر حال با توجه به درجات افتادگی مثانه، این علائم می توانند به صورت خفیف تر یا شدیدتر در فرد ظاهر شوند.

دلایل افتادگی مثانه

افتادگی مثانه یا سیستوسل به دلایل متعددی ممکن است رخ دهد. اصلی ترین دلیل آن ضعف و شل شدگی عضلات نگه دارنده مثانه است. در شرایطی که عضلات کف لگن شل شوند، هر لحظه ممکن است که افتادگی مثانه رخ دهد. برخی از عوامل سیستوسل را در این قسمت از مقاله برای شما شرح داده ایم:

 بارداری و زایمان طبیعی سخت

در شرایطی که بارداری بسیار سخت باشد یا زایمان طبیعی با فشار بیش از حد اتفاق بیوفتد، بافت و عضلات واژن فشار زیادی را تحمل می کنند. به طور کلی اکثر بانوانی که به صورت طبیعی زایمان می کنند، بیشتر در معرض خطر افتادگی مثانه قرار می گیرند.

افزایش سن

با بالا رفتن سن بافت و عضلات کل بدن ضعیف می شوند. عضلات واژن نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در این شرایط، مثانه نمی تواند در جای خود باقی بماند و دچار افتادگی می شود.

یائسگی

در شرایطی که هورمون استروژن در بدن ترشح نشود، سیستوسل بیشتر محتمل می شود. در یائسگی زنان به این بحران دچار خواهند شد. هورمون استروتژن در حفظ سلامت بافت های محافظت کننده واژن نقش مهمی بر عهده دارد.

جنس بافت ژنیتکی بیمار

در برخی از موارد ممکن است علت افتادگی مثانه، یک بیماری ارثی و یا ژنتیکی باشد.

انجام کارهای سنگین

به هر حال انجام هر کار سنگینی تبعات زیادی برای بدن دارد. یکی از این تبعات، افتادگی مثانه یا سیستوسل است. بلند کردن وسایل و یا وزنه سنگین به طور مرتب، پرش از ارتفاع بلند و یا انجام مداوم ورزش های سخت می تواند منجر به بروز این بحران در بدن زنان شود.

از دیگر عواملی که سبب بروز افتادگی مثانه می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرفه مزمن (یا سایر مشکلات ریوی)

یبوست

زور زدن مکرر برای دفع مدفوع

چاقی

جراحی قبلی لگن

افتادگی مثانه در زنان چیست؟ | دارو و درمان افتادگی مثانه
افتادگی مثانه در زنان چیست؟ | دارو و درمان افتادگی مثانه

نحوه تشخیص افتادگی مثانه

زمانی که شما علائم اولیه افتادگی مثانه را احساس می کنید، باید هر چه سریع تر به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید. پزشک متخصص با معاینات لگنی و بررسی علائم شما می تواند به شدت بیماری پی ببرد. در صورتی که شما سابقه افتادگی مثانه در خانواده درجه یک خود دارید، حتما هر چند وقت یک بار برای چکاپ به پزشک زنان مراجعه نمایید.

برخی از آزمایشاتی که برای تشخیص افتادگی مثانه انجام می شود به شرح زیر است:

سیستوگرافی

آزمایش یورودینامیک

سیستوسکوپی

اشعه ایکس

سونوگرافی

ام آر آی

با تجه به علائم و مشکلاتی که برای فرد پیش آمده است، یکی از این روش ها توسط پزشک پیشنهاد می شود. برای درمان بیماری باید به پزشک خود اطمینان کنید و تمام دستورالعمل های وی را مو به مو اجرا کنید.

انواع افتادگی مثانه

همان طور که در بخش های ابتدایی مقاله اشاره کردیم، افتادگی مثانه درجات مختلفی دارد. در این بخش از مقاله به شرح درجات مختلف این بیماری پرداخته ایم:

افتادگی درجه ۱

در چنین شرایطی مثانه کمی به دهانه واژن نزدیک شده است. این ابتدایی ترین حالت بیماری به شمار می رود و افراد ابتدا به افتادگی درجه ۱ مبتلا می شوند.

افتادگی درجه ۲

در این شرایط مثانه بیشتر به سمت پایین حرکت کرده و در ورودی مجرای واژن قرار گرفته است.

افتادگی درجه ۳

درجه سه شدیدترین حالت این بیماری بوده و مثانه به طور کامل از دهانه واژن بیرون زده است.

درمان افتادگی مثانه

با توجه به نوع بیماری، انواع مختلفی از درمان به کار گرفته می شود. همچنین وضعیت جسمانی و سلامتی، سن، تمایل به بارداری و بیماری های زمینه ای فرد می تواند در انتخاب نوع درمان موثر باشد. در شرایطی که سیستوسل به حدی باشد که برای بیمار مشکل خاصی ایجاد نکند، نیاز به درمان ندارد. این تصمیم در شرایطی اتخاذ می شود که جریان ادرار مسدود نشده باشد و بیمار مشکل خاصی را تجربه نکند.

درمان رفتاری

نوعی از درمان نیز وجود دارد که با نام درمان رفتاری افتادگی مثانه معروف است. این درمان به تمرینات ورزشی یا دستگاه های کمک کننده انجام می شود. از جمله این درمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمرینات کگل برای تقویت عضلات کف لگن

فیزیوتراپی کف لگن

پساری یا دستگاه حمایت کننده واژن

دارو برای افتادگی مثانه

در مواردی که بیماری خفیف باشد، نیاز به درمان دارویی احساس می شود. در این نوع درمان استروژن به میزان مورد نیاز برای بیمار به صورت دارویی تجویز می شود. این درمان برای بانوانی استفاده می شود که در آینده تمایل به بارداری ندارند. میزان موفقیت آن ۵۰ درصد است.

در شرایطی که مشکل به صورت بی اختیاری ادرار استرسی ظاهر شود و بیمار به در کنترل ادرار هنگام عطسه و سرفه دچار بی اختیاری شود، درمان دارویی جوابگو نیست.  این شرایط مسلتزم استفاده از روش های جراحی است.

در برخی موارد ممکن است با صلاح دید پزشک تزریق کلاژن برای بیمار انجام شود.

عمل جراحي

جراحی مثانه ب هدف بهبود و ترمیم شرایط بدن انجام می شود. این جراحی از طریق واژن یا شکم انجام می شود. روش های مختلفی برای جراحی افتادگی مثانه وجود دارد که به شرح زیر هستند:

جراحی باز: یک برش از طریق شکم ایجاد می شود.

جراحی کم تهاجمی: از برش های کوچک در شکم استفاده می شود.

لاپاراسکوپی: پزشک ابزارهای جراحی را از طریق دیواره شکم قرار می دهد.

ابزارهای لاپاروسکوپی رباتیک: این ابزارها به کمک ربات درون دیواره شکم قرار گرفته اند. آن ها به بازوهای رباتیک متصل هستند و توسط جراح کنترل می شوند.

جراحی ممکن است به شکل های زیر نیز انجام شود:

ترمیم بافت بومی

تقویت با مواد جراحی

پیوند بیولوژیکی

بهتر است پیش از انجام عمل جراحی حتما به صورت مفصل با پزشک صحبت کنید. شما باید در رابطه با خطرات، مضرات، عوارض و همه آن چیزی که در رابطه با جراحی مثانه باید بدانید، از پزشک اطلاعات کسب کنید. در صورتی که افتادگی مثانه درمان نشود، با گذشت زمان می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای شما ایجاد کند. در موارد شدیدتر، این بیماری می تواند منجر به آسیب یا عفونت کلیه شود.

افتادگی مثانه در زنان چیست؟ | دارو و درمان افتادگی مثانه
افتادگی مثانه در زنان چیست؟ | دارو و درمان افتادگی مثانه

پیشگیری و بهبود افتادگی مثانه با تمرین کگل

یکی از درمان هایی که برای افتادگی مثانه توصیه می شود، انجام تمرینات کگل است. این ورزش ها برای تقویت دستگاه تناسلی و ادراری انجام می شود. این تمرینات چند دقیقه از زمان شما را بیشتر نمی گیرند اما می توانند در کنار یک رژیم غذایی مفید و سالم، در عملکرد فیزیکی بدن شما و بهبود شرایط دستگاه تناسلی و ادراری شما موثر باشند.

برای این که تمرینات کگل را انجام دهید باید به شرح زیر عمل کنید:

بر روی زمین دراز بکشید، بنشینید و یا حتی بایستید.

شما باید در حالتی باشید که عضلات و ماهیچه های باسن، شکم و لگن در آرام ترین و راحت ترین حالت خود باشند. هیچ گونه گرفتگی نباید در این عضلات دیده شود.

حتما حواستان باشد که پیش از آغاز تمرین، حتما مثانه خود را تخلیه کنید.

به مدت شش ثانیه عضلات کف لگن و ناحیه تناسلی خود را به داخل بکشید و منقبض کنید؛ سپس رها کنید.

البته حواستان باشد که این انقباض نباید به حدی باشد که به شما فشار وارد شود.

حتما یادتان باشد که در طول تمرین، نفس های عمیق بکشید. این موضوع سبب افزایش خون رسانی در بدن شما خواهد شد.

در روزهای ابتدایی آغاز تمرین خود، این چرخه را می توانید ۱۰ بار در روز تکرار کنید. این تمرین را به مرور زمان افزایش دهید.

پس از پایان تمرینات کگل، بهتر است تمرینات کششی انجام دهید تا عضلات شما آرام شوند.

توصیه های مهم در رابطه با افتادگی مثانه

در بخش پایانی مقاله چند توصیه مهم برای شما داریم که با رعایت آن ها می توانید ار بروز این بیماری پیشگیری کنید:

چکاپ ماهانه را بعد از سن ۴۰ سالگی جدی بگیرید.

اگر جوان هستید حتما ورزش کنید.

رژیم غذایی مفیدی داشته باشید.

حتما از مکمل های کلاژن استفاده کنید.

سبزیجات و پروتئین را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

از کشیدن سیگار و دخانیات پرهیز کنید.

در صورتی که دچار اضافه وزن و چاقی هستید، هر چه سریع تر برای تناسب اندام خود اقدام کنید.

چنانچه بیماری زمینه ای دارید، حتما پزشک زنان خود را مطلع سازید.

بهداشت زنان را رعایت کنید.

در صورت مشاهده هر گونه علائم اولیه، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا