Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعمومی

کاربرد سیمان و انواع آن چیست؟ قیمت خرید و فروش سیمان

سیمان پودری است که از سنگ آهک و خاک رس تشکیل یافته است. سیمان به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده بتن از اهمیت زیادی در صنعت ساختمان برخوردار است. از انواع سیمان می توان به سیمان پرتلند اشاره نمود. این محصول در کاربرد های عمومی و معمولی مورد استفاده قرار می گیرد. از خواص انواع سیمان این است که به عنوان یک چسباننده آبی یا هیدرولیک شناخته می شود. درواقع این محصول با آب سفت شده و این سفت شدگی پایدار خواهد ماند. به دلیل کاربرد انواع سیمان در صنعت بتن و ساختمان انواع مختلفی از آن تولید و عرضه می گردد. قیمت انواع سیمان با توجه به خصوصیات و معایب آن ها در بازار متفاوت است. امروزه خرید و فروش سیمان بسیار صورت پذیرفته و در صنایع نحوه خرید سیمان از بورس کالا حائز اهمیت است.

انواع سیمان چیست

به طور کلی سیمان به هر ماده‌ای گفته می شود که دارای خواص چسبانندگی بوده و مواد را به یکدیگر می چسباند. در صنعت ساختمان از سیمان بیشتر جهت چسباندن سنگدانه‌، قطعات بزرگ سنگی، آجر و… استفاده می شود. گل اولین ماده سیمانی است که بشر از آن بهره برد. البته هنوز هم بقایای ساختمان های گلی در مناطق کویری بر جای مانده است. مواد گوناگونی به عنوان سیمان از ابتدای بشریت به کار رفته اند. اما امروزه چسباننده‌های متنوع و دارای خواص ویژه مانند سیمان، گچ، چسب های پلیمری و… برای استفاده معرفی شده اند. امروزه کاربرد سیمان پرتلند از عمده ‌ترین سیمان هایی است که مورد استفاده قرار گرفته اند.

مواد اولیه انواع سیمان

سیمان از ترکیبات مشخصی تولید می گردد. تغییر درصد این ترکیبات منجر به تغییر ویژگی انواع سیمان می گردد. مواد تشکیل دهنده انواع مختلف سیمان شامل آهک، سیلیس، تری کلسیم آلومینات و اکسید آهن است. در تمامی انواع سیمان این مواد به نسبت های مختلفی یافته می شوند. در کارخانه های سیمان با تغییر ترکیب سهم هر یک از این مواد اولیه سیمان هایی با خواص مختلف تولید می شوند. سیمان زودگیر، کم حرارت، دیرگیر، ضد سولفات، پرمقاومت و … انواعی از سیمان هستند که در اثر تغییر ترکیب درصد مواد سازنده تولید می گردند.

کاربرد انواع سیمان چیست
کاربرد انواع سیمان چیست

کاربرد انواع سیمان در بتن

سنگدانه درشت و سنگدانه ریز از مصالح مورد استفاده در بتن محسوب می شوند. نقش سیمان در بتن به عنوان ماده چسبنده و اتصال دهنده صورت می‌گیرد. چسباننده های ساختمانی انواع مختلفی دارند. برخی از این چسباننده ها آبی یا هیدرولیک هستند و برخی دیگر نیز در دسته چسباننده های هوایی جای دارند.

تفاوت چسباننده های آبی با چسباننده های هوایی در این است که دسته اول با آب ترکیب شده و دوغاب آن‌ها در آب و هوا سفت می شود. این انواع قادرند تا در داخل آب پایداری خود را حفظ نمایند. سیمان از انواع چسباننده های آبی بوده و در ترکیب با آب سخت شده و در آب پایدار می ماند. جالب است بدانید. گچ هم مانند سیمان نقش چسبانندگی داشته و در ترکیب با آب و هوا سفت می شود. اما به دلیل ناپایداری در داخل آب از چسباننده های هوایی محسوب می گردد. سیمان می تواند به عنوان چسبنده در بتن مورد استفاده قرار گرفته و موجب ایجاد چسبندگی در بین سنگدانه های بتنی گردد.

نحوه انتقال انواع سیمان به محل مصرف

پس از تولید این محصول در سیلوهای مخصوص ذخیره سازی می گردد. انتقال این محصول به دو شکل زیر صورت می پذیرد.

  • پاکتی

در این روش محصول در پاکت های استانداردی بسته‌بندی و سپس راهی بازار می‌گردد. کیسه ‌ها در وزن های ۲۵ یا ۵۰ کیلوگرمی و دارای سه لایه کاغذی و لایه هایی جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت هستند. علامت تجاری کارخانه، نام تولید کننده آن، نوع سیمان، وزن و تاریخ تولید محصول با رنگ مخصوص به تیپ هر سیمان باید بر روی بسته بندی ذکر شده باشد.

  • فله‌ای

در این روش ماشین مخصوص حمل سیمان در زیر سیلو بارگیری شده و بار به سیلوی کارگاه منتقل می گردد.

عوامل فساد سیمان

جذب رطوبت از محیط و جذب از هوا دو عامل مهم در فاسد شدن سیمان محسوب می شوند.

فاسد شدن سیمان در اثر رطوبت را در اصطلاح هیدراته شدن می‌نامند. فاسد شدن در اثر جذب را نیز کربناته شدن می گویند. رعایت برخی نکات جهت جلوگیری از فاسدشدن سیمان می تواند کمک کننده باشد. رعایت این موارد در انبار کردن و استفاده از سیمان می تواند از فساد آن جلوگیری به عمل آورد.

  • هنگام انتقال سیمان از کارخانه به کارگاه در روش کیسه‌ای، سطح بارگیر تریلی باید با برزنت با پلاستیک پوشانیده شود.
  • هنگام تخلیه و انتقال محصول باید از پاره‌ شدن کیسه ها ممانعت شود.
  • بسته‌های حاوی محصول باید در انبارهای سرپوشیده نگهداری شوند.
  • کیسه‌ها نباید روی زمین چیده شوند. برای قرار دادن کیسه‌ ها می توان از سطوح چوبی با ارتفاع ۲۰ سانتی متر فاصله از سطح زمین استفاده نمود.
  • حداکثر تعداد کیسه ها بر روی هم ۱۲ عدد است.

انواع سیمان

انواع سیمان پرتلند

سیمان پرتلند نوعی سیمان پودری بوده که می‌توان از آن برای کاربردهای معمولی استفاده نمود. این محصول به مقاومت زیادی نیاز نداشته و در مواردی استفاده می شود که بار زیادی به آن‌ تحمیل نگردد. از سیمان پرتلند در ساخت پیاده ‌رو، جدول، لوله‌ های سیمانی انتقال آب و… استفاده می شود. این سیمان را می ‌توان با شن، ماسه یا سنگ ترکیب کرده و از آن در ساخت انواع ملات و بتن استفاده نمود. انواع پرتلند در کلاس‌های مختلفی عرضه می شوند. هریک از این انواع دارای مقاومت‌های متفاوتی هستند.

مزایا انواع سیمان پرتلند

  • داشتن واکنش کم با آب
  • مقاومت بودن در برابر ترک خوردگی
  • مقاوم بودن در مقابل نفوذ آب و هوا
  • مقاومت مطلوب در برابر سولفات ها و کلرید ها
  • کارایی آسان
  • مقاوم بودن در برابر تخریب
  • قابلیت کاربرد در محیط های مرطوب و خورنده
  • مقاومت در مقابل سفیدک و شوره
  • مقرون به صرفه بودن
کاربرد انواع سیمان در بتن
کاربرد انواع سیمان در بتن

معایب انواع سیمان

  • داشتن مقاومت فشاری پایین در روزهای اول
  • نرسیدن به سطح کیفیت مناسب تا پیش از ۲۸ روز
  • حساس بودن به کاربرد متریال باکیفیت
  • نیاز داشتن به اجرای تخصصی
  • فرسایش در مجاورت هوا
  • ایجاد هوازدگی

سیمان پرتلند پوزولانی

پوزولان ماده‌ای است که از سیلیکات به دست می آید. این ماده ساختاری مشابه سیمان دارد. ترکیب پوزولان با سیمان پرتلند، نوعی سیمان آمیخته را تشکیل خواهد داد. در نوع پوزولانی ۱۵ درصد از کل سیمان را پوزولان تشکیل خواهد داد. از ویژگی این محصول حرارت پایین، مقاومت بالا در برابر سولفات و سایر املاح خورنده است. همچنین سرعت مناسب هیدراتاسیون از ویژگی‌های این سیمان محسوب می گردد. این ویژگی‌ موجب شده تا از آن در مناطق گرمسیری جهت بتن ‌ریزی‌های حجیم استفاده شود. سیمان پرتلند در ۵ تیپ تولید می گردد.

کاربرد سیمان پرتلند تیپ ۱

انواع تیپ ۱ به سیمان پرتلند معمولی نیز معروفند. از این محصولات برای کاربردهای عمومی استفاده می شود که به مقاومت خاصی در برابر فشار یا حرارت نیاز ندارند. از این انواع می‌ توان در روسازی جاده‌ها و پل‌ها و پیاده ‌رو، مخازن نگهداری، لوله‌های انتقال آب، واحدهای پیش ‌ساخته و موارد مشابه استفاده نمود.

پرتلند تیپ ۲

انواع تیپ ۲ از انواع سیمان ساختمانی محسوب شده و دارای ساختاری اصلاح‌شده هستند. این ویژگی  موجب افزایش مقاومت سیمان در برابر حمله سولفات‌ها می شود. بنابراین می توان این محصول را در معرض خاک یا آب حاوی سولفات نیز استفاده نمود. توجه شود که سرعت اختلاط با آب یا هیدراتاسیون در این سیمان ضعیف بوده و به همین دلیل کمی دیرگیرتر از انواع تیپ ۱ است.

پرتلند تیپ ۳

این انواع از سرعت هیدراتاسیون بسیار بالایی برخوردارند. به همین دلیل به سیمان زودگیر نیز شناخته می‌شوند. از این سیمان برای انجام کارهای ساختمانی با فرصت محدود استفاده می شود. درواقع این نوع علاوه بر سرعت گیرش بالا، مقاومت نسبتا بالایی هم بعد از سفت شدن نشان می دهد. این محصول بعد از سفت شدن حرارت تولید می‌کند. بنابراین استفاده از این سیمان در مناطق سردسیر بسیار کاربردی است. این محصول باعث گرم‌تر شدن محیط ساختمان شده و قابلیت اجرای آسانی دارد.

سیمان پرتلند تیپ ۴

انواع تیپ ۴ در ساخت سازه‌های بزرگ همچون سدها و پل‌ها کاربرد دارد. این تیپ به نام سیمان کم حرارت نیز شناخته می‌ شود. زیرا در حین استفاده حرارت کمی خواهد یافت. بنابراین استفاده از آن در مناطق بسیار گرم یا در ساخت سازه‌های در معرض حرارت مفید است. سرعت هیدراتاسیون نوع ۴ پایین است و بنابراین گیرش کندی دارد.

سیمان پرتلند تیپ ۵

این نوع از سیمان دارای مقاومت بسیار مطلوبی در برابر حمله سولفات‌ هاست. به همین دلیل در مناطقی که آب یا خاک سولفاته دارند، بسیار پرکاربرد خواهد بود. انواع تیپ ۵ مقاومت کمی داشته و به همین دلیل نمی‌توان از آن برای ساخت سازه‌های مقاوم استفاده نمود.

کاربرد سیمان آمیخته

سیمان آمیخته از انواع سیمان ساختمانی محسوب می شود. ترکیب این محصول با مواد مختلف خواص فیزیکی بهتری را فراهم می آورد. انواع تیپ های سیمان آمیخته از ترکیب پوزولان، آهک و روباره با سیمان تولید می‌شوند.

سیمان آهکی

ترکیب سنگ‌ آهک ویژه با کلینکر (Clinker) سیمان پرتلند به نسبت ۲۰ به ۸۰ موجب تولید انواع آهکی می‌شود. این دو ماده در آسیاب سیمان ریخته شده و پس از پودر شدن، سیمان نهایی حاصل می آید. این سیمان از قیمت مناسب‌ تر و کارایی بیشتری نسبت به سیمان‌های معمولی برخوردار است. این ماده را می توان در دستگاه های سیمان پاش ریخته و پمپ نمود. نفوذپذیری کم و حفظ آب بیشتر از خواص سیمان آهکی محسوب می شود. در ادامه به مزایا سیمان آهکی اشاره شده است.

  • داشتن قیمت مناسب
  • نفوذپذیری کم
  • عایق بودن
  • ایجاد گرمازایی کم
  • مناسب جهت بتن ریزی در حجم های زیاد
  • کاهش ترک های سطحی و عمقی در بتن
  • سازگار بودن با محیط زیست

سیمان روباره گذاری

انواع روباره گذاری از انواع سیمان های ساختمانی بوده و از ساختاری کاملا یکنواخت برخوردارند. میزان روباره این سیمان از ۲۵ تا ۷۰ درصد متغیر خواهد بود. از خواص این نوع داشتن ذرات ریزتر نسبت به سیمان‌های معمولی بوده و در برابر حمله سولفات‌ها قدرت بالایی از خود نشان می‌ دهد. این مقاومت بالا موجب می‌شود تا انواع روباره گذاری در ساخت سازه‌های دریایی کارآمد باشند.

سیمان هوازا

یکی از انواع سیمان ساختمانی انواع هوازا است. این انواع از ترکیب کلینکر سیمان با انواع رزین‌، چسب‌، نمک‌ سدیمی و سولفات حاصل می گردد. این نوع محصول مقاومت بالایی در برابر یخ‌زدگی نشان داده و به همین دلیل برای استفاده در مناطق سردسیر مناسب است. در مواقعی که نسبت آب به سیمان در بتن کم باشد، از سیمان هوازا جهت افزایش مقاومت بتن استفاده می ‌شود. بتن ‌های ساخته‌ شده از این نوع در برابر ترک خوردن بسیار مقاوم هستند. زیرا هوا زایی در آن فضای کافی جهت افزایش حجم آب در زمان یخ زدن را فراهم می کند.

انواع سیمان سفید و رنگی

سیمان سفید و رنگی از پرکاربردترین انواع سیمان های ساختمانی محسوب می شوند. این ترکیبات بیشتر در روسازی سازه‌های عمرانی کاربرد دارند. این سیمان‌ها از ترکیب منیزیم و اکسید آهن با سیمان معمولی حاصل می شوند. سیمان‌های رنگی نوعی سیمان پرتلند هستند که با مواد رنگی بی‌اثر ترکیب گشته و در شرایط جوی مختلف و تابش مداوم نور خورشید مقاومت مطلوبی دارند. مقدار مواد رنگی ساختار سیمان حدود ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل آن محسوب می شود. از مزایا سیمان سفید می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • صرفه جویی در هزینه ها
  • سرعت بالا در اجرا
  • عدم پوسته پوسته شدن در مدت زمان طولانی
  • در دسترس بودن
  • مقرون به صرفه

معایب سیمان

  • جذب نمودن گرد و غبار و آلودگی در طولانی مدت
  • عدم خواص عایق رطوبتی
  • ترک خوردگی در اثر گذشت زمان
قیمت انواع سیمان
قیمت انواع سیمان

قیمت انواع سیمان

همان‌طور که در بالا اشاره شد، سیمان در انواع مختلفی تولید و در بازار عرضه می‌شود. قیمت این محصول تحت تاثیر نوع آن قرار دارد. البته قیمت این محصول به قیمت مواد شیمیایی سازنده آن نیز وابسته است. برای خرید سیمان می توان به مراکز عرضه آن مراجعه نمود. برای خرید در مقادیر صنعتی نیز می توان به سایت شرکت های تولید کننده مراجعه کرده و با قیمتی مناسب و بی واسطه اقدام به خرید این محصول نمود. توجه شود که برند تجاری برقیمت محصول موثر خواهند بود.

سخن آخر

در این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد سیمان و انواع آن پرداختیم. این محصول در صنعت ساختمان و بتن بسیار کارآمد بوده و از قیمت های متفاوتی در بازار با توجه به نوع محصول برخوردار است. توجه شود که نگهداری و حمل این ماده در حفظ کیفیت آن حائز اهمیت بوده و باید به انبار داری آن توجه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا