Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

پرلیت ساختمانی چیست؟ – خواص و مزایا

پرلیت ساختمانی به دلیل سبک بودن و داشتن خاصیت عایقی، در این بخش بسیار استفاده می شود. به طوری که پرلیت انبساط یافته در دنیا به عنوان یک عایق دانه ای سبک، در ردیف هشتم قرار گرفته است. بلوک های ساختمانی که از سنگ پرلیت ساخته می شود، بسیار سبک بوده و از کیفیت خوبی برخوردار است. کاربرد پرلیت علاوه بر مصالح ساختمانی در موارد دیگری چون ریخته گری، کشاورزی، فیلتراسیون و … نیز است. با مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، با پرلیت کاربردی در ساختمان و ویژگی های آن آشنا می شویم.

خواص پرلیت ساختمانی

پرلیت از نوع ساختمانی در مقایسه با انواع دیگر این سنگ آتشفشانی، جذب صوتی خوبی دارد. برای ساخت دیوارهای سبک پیش ساخته، از پرلیت استفاده می شود که ترک نخورده و مقاومت زیادی در برابر تنش ها دارد. این ماده در برابر حرارت مقاوم بوده و به عنوان یک نارسانا و عایق حرارتی است. از مزایای پرلیت، صرفه جویی در میزان آهن کاربردی در ساختمان هاست. پرلیت هدایت حرارتی کمی دارد، پایداری شیمیایی خوبی داشته و جذب آب در آن کم است.

از خواص فیزیکی این نوع پرلیت، رنگ خاکستری، سیاه، قهوه ای و قرمز آن است که در حالت انبساط یافته به رنگ سفید دیده می شود. جلای چرب و بافت شیشه ای از خواص فیزیکی دیگر این پرلیت بوده و درصد آب آن، ۲ تا ۵ درصد است. حجم پرلیت انبساط یافته، ۱۰ تا ۲۰ برابر بوده و میزان سختی بالایی دارد.

خواص پرلیت ساختمانی
خواص پرلیت ساختمانی

در ادامه

کاربرد پرلیت بیشتر در صنعت ساختمان بوده و در ایران بیشتر از ۴۰ درصد از این محصول برای ساختمان سازی به کار برده می شود. پرلیت ساختمانی را به سه صورت سبکدانه، دانه بندی و یا کاربرد در تولید بتن سبک به کار می برند. پرلیت می تواند با موادی نظیر سیمان، گچ و آهک ترکیب شده و برای ساخت ملات به کار رود. با ترکیب پرلیت با مواد دیگر، محصولاتی چون پوشش دیوار، سقف، ستون ها، دیوارها در برابر آتش سوزی، پوشش لوله های فولادی و … به دست می آید.

کاربرد این نوع پرلیت در تولید لعاب های رنگی بوده و در کاشی کف و سرویس های بهداشتی نیز، از پرلیت استفاده می شود.

خاصیت عایقی پرلیت

با استفاده از پرلیت با دانه بندی درست، می توان از مقدار تخلخل سطحی نما کم کرد. در نتیجه نمای ساختمان، کمتر دچار آلودگی شده و گرد و غبار کمتری جذب می کند. برای کاربرد پرلیت در ایجاد مواد عایقی صوت و حرارت، آن را با چسب ترکیب کرده و سپس پرس می کنند. قطعات عایقی صوتی پرلیت، از پرلیت، پشم سنگ، نشاسته، سدیم سیلیکات و … ساخته می شود. پرلیت به عنوان عایق حرارتی است که تحمل دماهای بالا بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتی گراد را دارد.

مقاومت بالای پرلیت از نوع ساختمانی

نمونه ای از این پرلیت هآ، بتن پرلیتی است که نسبت به بقیه بتن ها، سبک و ضربه پذیر است. به طوری در آزمایش چکش مارشال نشان داده شده که ده ها برابر مقاوم تر از بقیه بتن هاست. زیرا انرژی ضربه با این ماده، برای جمع شدگی و خزش مصرف می شود. کاربرد پرلیت به دلیل این خاصیت در نیروگاه ها، مراکز هسته ای، ساختمان های مهم و پناهگاه ها، زیاد است.

مزایا

کاربرد پرلیت در ساختمان دارای مزایای زیادی است. به عنوان مثال این ماده خیلی سریع قابل اجرا بوده، بار مرده ناشی از اندودکاری در آن کم بوده، عایق است و مانع از ترک خوردگی می شود. با پرلیت در ساختمان می توان آجر پرلیتی تولید کرد که نتیجه ی فشرده سازی مخلوط آن به شکل هیدرولیکی در قالب است. بعد از این که این ماده از قالب خارج می شود، عمل آوری می شود. ۷۰ درصد پرلیت های عمل آوری شده در دنیا، با گچ مخلوط شده، ۱۵ درصد با سیمان و ۱۵ درصد برای مصرف های دیگر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا