Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

سنگ پرلیت چیست؟ – خواص و چگونگی تشکیل

سنگ پرلیت ماده معدنی طبیعی و یک سنگ آتشفشانی سیلیسی است. این سنگ با خارج شدن گاز از دهانه آتشفشان و قرارگیری در برابر هوای خنگ، به سنگ تبدیل شده و چون بخار آب داخل آن به دام می افتد، ساختاری شیشه مانند پیدا می کند. به این جهت است که به نام شیشه آتشفشانی معروف است. مهمترین ویژگی سنگ پرلیت، مقاومت بالا در برابر حرارت و رطوبت است. خرید و فروش پرلیت از موضوعات بسیار مهم است که در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، به آن نیز پرداخته می شود.

سنگ پرلیت چیست؟

سنگ آتشفشانی پرلیت، متشکل از سیلیکات آلومینیوم بوده و محتوای آب بسیار بالایی دارد. زیرا آب ماگمایی داشته و با هیدراتاسیون ابسیدین شکل گرفته است. شکل گیری این سنگ به صورت طبیعی بوده و ویژگی خاصی که دارد، تشکیل و گسترش آن در نتیجه ی گرم شدن بیش از اندازه است. ساختار این سنگ لایه لایه بوده و یک شیشه ولکانیک است. با این که جزئیات کشف این سنگ مشخص نیست ولی اولین بار در قرن سوم میلادی، به عنوان یکی از سنگ های سیلیکونی معرفی شده که از گدازه های آتشفشانی به دست آمده است.

سنگ پرلیت چیست؟
سنگ پرلیت چیست؟

خواص سنگ پرلیت

پرلیت یک عایق حرارتی بوده و خاصیت بازتابندگی دارد، زیرا محتوای آب زیادی دارد. در این شرایط مقدار نور کمتری را از خود عبور می دهد. انرژی بسیاری برای بالا بردن دوام این سنگ، توسط آن جذب شده و به جهت داشتن رطوبت، شکننده نیست. با این که در دمای بالای آتشفشانی به دست آمده است، ولی حفظ ساختار کرده است. مقداری مواد جامد داخل این سنگ به جهت گرما دادن تا دمای معینی، تشکیل شده و ساختار شیشه مانند جامدی پیدا می کند.

قیمت خرید و فروش پرلیت در بازارهای مختلف، متفاوت است، زیرا تهیه و فرآوری آن در کارخانه های مختلف، با اندکی تفاوت انجام می شود.

تشکیل پرلیت در طبیعت

ابتدا این سنگ تا دمای ۹۰۰ درجه سانتی گراد گرم می شود و به صورت شیشه آتشفشانی در می آید. به علت گرما، مولکول های آبی که در این سنگ ها هستند، سریع خارج شده و به بخار تبدیل می شود. در نتیجه ی گرما، دانه هایی مانند پاپ کورن منفجر می شود. وقتی دما تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد بالا می رود، انبساط یافته و با توجه به نوع ترکیبی که دارد، با شوک حرارتی وارد شده، حجم آن بین ۴ تا ۲۰ برابر زیاد می شود.

انبساط پرلیت

برای اولین بار انبساط پرلیت توسط دندانپزشکی در سال ۱۹۱۴ به طور اتفاقی کشف شد. پرلیت منبسط شده، ماده سبکی است که از پرلیت طبیعی حاصل می شود. برای این منظور، ابتدا سنگ پرلیت طبیعی را خرد کرده و بعد از ساییدن از تور عبور می دهند تا دانه بندی کنند. در این هنگام، پرلیت حاصل را سریع گرما داده و ماده ای با وزن کم، سفید و با حجم زیاد تولید می شود. پرلیت منبسط شده حاصل خروج آب حاصل می شود. آب جنبی که در آن وجود دارد، به صورت ثانویه ورود کرده است.

سنگ پرلیت و صنایع مختلف

از پرلیت با وزن سبکی که دارد، در تولید بلوک های سبک استفاده می شود. برای تولید خمیردندان به عنوان ساینده از آن استفاده شده و در پالایشگاه ها و پتروشیمی، به عنوان ایرولاسیون به کار برده می شود. این ماده می تواند به عنوان مکمل کودهای شیمیایی در کشاورزی و رطوبت دادن به گیاهان استفاده شود. کاربرد این سنگ در صنعت کاغذسازی، کاشی و سرامیک، ساخت الکترود، تولید سیمان و فیبر شیشه ای فراوان است. از پرلیت منبسط شده استفاده های زیادی می شود، به عنوان مثال در ساختمان سازی، کشاورزی، ریخته گری، به عنوان عایق و … نمونه هایی از آن هاست.

قیمت خرید و فروش پرلیت با توجه به میزان چگالی، نوع پخت و تولید و همچنین نوع بسته بندی و وزن آن، متفاوت خواهد بود. بسته بندی این محصول در بازار از بسته های ۵۰۰ گرمی شروع می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا