Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

دلایل مهم خس خس سینه | ۵ در مان فوری خس خس سینه

امروز در این مقاله از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با دلایل خس خس سینه و راه های درمان آن آشنا کنیم. خس خس سینه به هر دلیلی می تواند رخ دهد. در برخی موارد این موضوع خطرناک بوده و باید پیگیری شود. همچنین در موارد دیگر با چند مراعات غذایی و درمانی در خانه می توان خس خس سینه را برطرف کرد. در این مقاله سعی کردیم تمامی علل و درمان هایی که برای خس خس سینه وجود دارد را مورد بررسی قرار دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با تستوسترون پایین در مردان را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

خس خس سینه چیست

شاید برای شما این سوال مطرح شده باشد که اساسا خس خس سینه به چه صورتی مشاهده می شود؟ در شرایطی که هنگان نفس کشیدن، صدای بلند و سوت مانندی از ریه های شما شنیده شود، می گویند که فرد دچار خس خس سینه شده است. این حالت معمولا در تنفس بازدم بیشتر است، با این در موارد شدیدتر هنگام دم نیز شنیده می شود.

دلایل مهم خس خس سینه | 5 در مان فوری خس خس سینه
دلایل مهم خس خس سینه | ۵ در مان فوری خس خس سینه

علت خس خس سینه

اصلی ترین دلیل خس خس سینه، تنگ شده راه های هوایی ریه است. این موضوع نشان دهنده مشکلات تنفسی در فرد بیمار است. شایع ترین دلیلی که می تواند این راه های تنفسی را ببندد، بیماری آسم است. با این حال خس خس سینه ممکن است به دلایل مختلف در فرد ایجاد شود.

ازدلایل تنگ شدن مجراهای تنفسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

التهاب آسم

عفونت

واکنش های آلرژیک

انسداد فیزیکی مانند ایجاد تومور

ورود یک جسم خارجی که بلع شده است

آلرژی ها

آنافیلاکسی (واکنش شدید آلرژیک به نیش حشرات و یا داروها)

برونشکتازی، یعنی بیماری مزمن ریوی که در آن گسترش غیر طبیعی لوله های برونش، مانع پاکسازی مخاط می شود

برونشیولیت (به خصوص در کودکان خردسال)

برونشیت

آسم در دوران کودکی

بیماری مزمن انسداد ریوی

آمفیزم

اپی گلوتیت ها (التهاب دریچه نای)

بیماری رفلاکس معده

نارسایی قلبی

سرطان ریه

داروها (به ویژه آسپرین)

پنومونی

ویروس تنفسی سن سی شیال (به ویژه در کودکان)

عفونت دستگاه تنفسی (به خصوص در کودکان کم تر از ۲ سال)

آپنه انسدادی خواب (حالتی که در آن تنفس در طول خواب متوقف و مجددا شروع می شود)

سیگار کشیدن

اختلال عملکرد تارهای صوتی (بیماری که بر حرکت تارهای صوتی تاثیر می گذارد)

عفونت در ریه

چه زمانی به پزشک باید مراجعه کرد

در صورتی که خس خس سینه به صورت خفیف باشد، معمولا به طور خود به خودی با کمی مراعات خانگی رفع می شود. از جمله این مراعات می توان به ترک سیگار و عدم خروج از منزل در هوای آلوده اشاره کرد. اما اگر هر چند وقت یک بار شما دچار خس خس سینه می شوید و این موضوع بدون دلیل تکرار می شود، باید به پزشک مراجعه کنید. این موضوع می تواند به علائم زیر مربوط باشد:

مشکلات تنفسی

تنفس سریع

رنگ پوست مایل به آبی

در صورتی که خس خس سینه شدید شد و یا باعث مشکلاتی که در ادامه به آن ها اشاره شده است شد، هر چه سریع تر به اورژانس مراجعه کنید:

به طور ناگهانی و پس از گزیدگی توسط زنبور، مصرف دارو و یا خوردن یک غذای آلرژی زا شروع شود.

مشکل شدید در تنفس و آبی شدن رنگ پوست

پس از خفگی توسط یک جسم کوچک خارجی و یا مواد غذایی رخ دهد

درمان خس خس سینه

در موارد بسیاری، خس خس سینه می تواند توسط یک داروی خاص که معمولا استنشاقی نیز هست، درمان شود. در موارد شدیدتر، اورژانس برای بیمار از لوله تنفسی در پایین گلو استفاده می کند. این درمان ها با توجه به سابقه بیماری تنفسی و همچنین شرایط فرد بیمار انتخاب می شوند. از مصرف خودسرانه دارو برای درمان خس خس سینه بپرهیزید. اگر قبلا از یک دارو استفاده کرده اید، مصرف دوباره آن باید حتما زیر نظر پزشک باشد.

دلایل مهم خس خس سینه | 5 در مان فوری خس خس سینه
دلایل مهم خس خس سینه | ۵ در مان فوری خس خس سینه

اقدامات خود مراقبتی برای خس خس سینه

اگر به طور دائم دچار خس خس سینه می شوید و پزشک دلیل خاصی را به شما گزارش نکرده است، با استفاده از روش هایی که در ادامه توضیح داده ایم، می توانید تا حد زیادی خس خس سینه خود را برطرف کنید:

هوای منزل را مرطوب کنید. برای این کار می توانید از یک دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید. این دستگاه با تولید بخار آب، هوای منزل را مرطوب کرده و ضرری برای تنفس ندارد.

استفاده از سونای بهار برای شما مفید است. در صورت عدم دسترسی به سونای بخار، دوش بخار بگیرید، به این حالت که در حمام با درب بسته در حالی که دوش آب گرم باز و در حال بخار است بنشینید. در موارد بسیاری، هوای مرطوب می تواند به رفع خس خس خفیف سینه کمک کند.

مصرف مایعات گرم می تواند ریه شما را گرم کرده و موکوس ریه که به گلو چسبیده است را از بین ببرد.

ترک سیگار یکی از مهم ترین مولفه های درمان خس خس سینه است. در صورتی که سیگار می کشید، خس خس سینه شما می تواند بدتر و بدتر شود.

اگر پیش از این تحت درمان دارویی پزشک قرار گرفته اید، تمام داروهای تجویزی را مطابق دستورالعمل او مصرف کنید.

درمان سریع خس خس سینه

اگر همین حالا دچار خس خس سینه شده اید و به دنبال یک درمان سریع برای آن هستید، تکنیک هایی که در ادامه توضیح داده شده است را اجرا کنید:

تکنیک لب غنچه ‌ای

این درمان برای خس خس ناشی از تنگی نفس مفید است. در صورتی که به بیماری آسم مبتلا هستید این تکنیک برای شما مفید است. از تکنیک لب غنچه ای برای رفع اسپاسم برونش که از علائم شایع آسم است، استفاده می شود. خس خس سینه اغلب با تنگی نفس همراه است. از همین رو، شما نیاز به تلاش بیشتری برای رساندن هوا به ریه های خود دارید. با استفاده از این تکنیک، راحت تر نفس بکشید و هوای بیشتری به مجاری تنفسی شما وارد می شود. تکنیک لب غنچه ای به باز ماندن راه های هوایی برای مدت زمان بیشتر کمک می کند. زمانی که مجاری هوایی ریه شما بیشتر باز باشد، اکسیژن بیشتری دریافت کرده در نتیجه می تواند برای رفع تنگی نفس و خس خس سینه مفید باشد.

داشتن یک بخور گرم یا سرد در فضای اتاقی که این تکنیک را در آن انجام می دهید، به راحت تر شدن هر چه بیشتر تنفس شما کمک خواهد کرد. هوای خشک ریه شما را تحریک کرده و فضای عبوری هوا را کوچک تر می کند. پس تا می توانید هوای اتاق خود را مرطوب نگه دارید. البته حواستان باشد زیاد مرطوب شدن هوای اتاق می تواند تنفس را سنگین کند. بهتر است در حد تعادل این موضوع را رعایت کنید.

روش اجرای تکنیک

برای انجام تکنیک لب غنچه ای باید به شرح زیر عمل کنید:

بنشینید و ماهیچه ‌های شانه و گردن را شل کنید.

به مدت ۲ ثانیه، دهان خود را بسته نگه دارید و از طریق بینی نفس بکشید.

لب ‌های خود را مانند وقتی که می‌ خواهید شمع فوت کنید، جمع نمایید.

به اندازه ۴ ثانیه هوا را از دهان خود به بیرون، از طریق دهان خارج کنید. بدون این که سخت بگیرید همه هوا را از ریه ‌های خود به بیرون فوت کنید.

تا زمانی که تنفس برایتان آسان ‌تر شود، این کار را تکرار کنید.

به خاطر داشته باشید که این تمرین تنها زمانی برای شما مفید است که بیماری آسم شما تحت درمان با دارو باشد. همچنی اکر خس خس سینه یک دفعه ای و بدون دلیل برای شما ایجاد شده، این درمان فقط یک تسکین موقتی است و باید حتما برای پیگیری موضوع به پزشک مراجعه کنید.

تکنیک تنفس عمیق

یکی دیگر از روش هایی که می توان برای درمان فوری خس خس سینه انجام داد، تنفس عمیق است. این نوع تنفس، به تنفس عمیق شکمی نیز معروف است. پزشکان این نوع تنفس را نوعی ورزش برای دیافراگم می دانند. دیافراگم عضله ای در زیر قفسه سینه و ریه است که به انجام تنفس بهتر کمک می کند. تنفس عیق شکمی، می تواند فشارهای موجود روی لوله های برونشی را کاهش دهد. این فشارها، خود یکی از عوامل خس خس ریه به شمار می روند. بنابراین خوب است که با تمریناتی بتوانید آن ها را برطرف کنید.

روش اجرای تکنیک

برای انجام تنفس عمیق شکمیريال باید به روش زیر عمل کنید:

در حالی که زانوهایتان خم شده و کف پاهایتان روی زمین است به روی کمر دراز بکشید.

یک دست را روی شکم و دست دیگر را روی قفسه سینه خود قرار دهید تا بالا و پایین رفتن آن‌ ها را احساس کنید.

از طریق بینی نفس بکشید، احساس کنید دستی که روی شکمتان قرار دارد بالا می ‌رود و هنوز سعی کنید دست دیگر را روی قفسه سینه نگه دارید.

لب‌ هایتان را غنچه کرده و هوا را به سمت بیرون فوت کنید. عضلات معده را به سمت داخل بکشید و سینه خود را همچنان نگه دارید.

این عمل را تکرار کنید تا تنفس شما کُند و راحت ‌تر شود. با گذشت زمان، ممکن است بتوانید این تمرین را در حالت نشسته امتحان کنید.

این نوع تمرینات تنفسی به شما کمک می کنند که بتوانید یک الگوی تنفسی برای خود طراحی کنید. داشتن الگوی تنفسی در زمان خس خس سینه می تواند تا حد زیادی به رفع مشکل شما کمک کند. یکی از دلایل اصلی بروز آسم، اضطراب است. داشتن یک الگوی تنفسی منظم، تا حد بسیار زیادی اضطراب شما را کاهش می دهد. در حقیقت با انجام این نوع تمرینات تنفسی با یک تیر دو نشان زده اید. در صورتی که در حال درمان با دارو هستید، حتما داروهای خود را سروقت مصرف کرده و در کنار این تمرینات مصرف آن ها را ادامه دهید.

دلایل مهم خس خس سینه | 5 در مان فوری خس خس سینه
دلایل مهم خس خس سینه | ۵ در مان فوری خس خس سینه

استفاده از بخور آب گرم

همان طور که کمی بالاتر توضیح دادیم، هوای مرطوب تا حد زیادی به تنفس بهتر شما کمک خواهد کرد. در صورتی که در منزل دستگاه بخور ندارید، می توانید خودتان بخور بسازید. برای این کار لازم است تا آب را به جوش آورید. بعد آن را درون یک ظرف گود مانند لگن ریخته و بگذارید کمی بخار آن سرد شود. حالا یک پارچه روی سر خود بیاندازید و صورتتان را مقابل بخار ببرید. حواستان باشد بخار آب داغ سوزاننده است و نباید زیاد صورت خود را به ظرف نزدیک کنید. حالا سعی کنید در این بخار تنفس کنید. بهتر است تنفس شما شمرده و با الگوی منظم باشد. در این شرایط تاثیر بخور به شدت زیاد می شود. پس از چند دقیقه شما تنفس بهتری خواهید داشت و سینه شما خس خس نمی کند.

آنتی‌هیستامین مصرف کنید

گاهی اوقات، خس خس سینه ناشی از یک واکنش آلرژیک است. این شرایط می تواند زمانی برای شما رخ دهد که در معرض گرده های گل، هوای آلوده یا دود سیگار قرار گرفته باشید. برای این منظور، مصرف یک آنتی هیستامین یا داروی ضد حساسیت، می تواند خس خس سینه شما را برطرف سازد. این واکنش آلرژیک به دلیل واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن شما رخ می دهد. بنابراین مصرف دارو می تواند آن را برطرف کند.

با این حال باید بدانید که این درمان یک درمان موقتی بوده و ممکن است برای دفعات بعدی پاسخ ندهد. بهتر است علت خس خس سینه خود را توسط پزشک مورد بررسی قرار دهید. در برخی موارد شدید ممکن است پزشک از آنتی هیستامین وریدی یا تزریقی برای شما استفاده کند.

به هر حال هر خس خس سینه ای دلیل خاص خود را دارد که حتما باید توسط یک پزشک مورد بررسی قرار گیرد. برای این منظور به الگوی تنفسی خود بیشتر دقت کنید. در شرایطی که شاخص آلودگی هوا بسیار بالاست از خارج شدن از منزل خودداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا