Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

علت تغییر رنگ ادرار چیست؟ | دارو و درمان فوری تغییر رنگ ادرار

امروز در این مقاله از جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با علل، دارو و درمان تغییر رنگ ادرار آشنا کنیم. وقتی که ما از دنیای درون بدن خود خبر نداشته باشیم، ادرار و مدفوع می توانند نشانه های خوبی برای خبر گرفتن از وقایعی باشند که درون بدن رخ می دهند. خروج ادرار و مدفوع از بدن، رنگ و سایر شرایط فیزیکی مربوط به آن ها بسیار مهم است. از همین رو، توصیه شده است همواره به جزئیات ادرار و مدفوع خود دقت کنید تا بتوانید بیماری ها و مشکلاتی که در بدنتان رخ می دهد را تشخیص داده و برای درمان آن ها اقدام کنید. تغییر رنگ ادرار، یکی از همان نشانه ها است که می تواند خبر از یک بیماری داشته باشد. البته گاهی اوقات این تغییر رنگ به دلیل بیماری رخ نمی دهد و عوامل مختلفی می تواند در آن دخیل باشد.

در این مطلب سعی کردیم تا تمامی آنچه که لازم است در رابطه با تغییر رنگ ادرار بدانید را به شما آموزش دهیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با سکسکه را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

تغییر رنگ ادرار نشانه چیست

اگر بخواهیم یک رنگ معمولی و همیشگی برای ادرار در نظر بگیریم، می توانیم طیفی از زرد کمرنگ تا زرد پررنگ را به آن نسبت دهیم. در صورتی که ادرار شما به رنگ های نارنجی، قهوه ای، سبز، قرمز و آبی باشد، غیر طبیعی بوده و باید علت آن را پیدا کرد. شرایط مختلفی مثل خوردن یک نوع دارو یا غذا می تواند در تغییر رنگ ادرار دخیل باشد. همچنین این تغییر رنگ می تواند خبر از یک بیماری درونی یا مشکل جدی داشته باشد. بنابراین باید مشخص شود که ریشه این اتفاق چیست. شاید نیازی به درمان نداشته باشید و به دلیل خوردن یک دارو یا غذای خاص دچار این تغییر شده باشید.

در این موارد با قطع مصرف آن دارو یا ماده غذایی خاص، رنگ ادرار شما به حالت طبیعی باز خواهد گشت. در ادامه این مقاله با شرح جزئیات به بیان دلایل تغییر رنگ ادرار پرداخته ایم.

علت تغییر رنگ ادرار چیست؟ | دارو و درمان فوری تغییر رنگ ادرار
علت تغییر رنگ ادرار چیست؟ | دارو و درمان فوری تغییر رنگ ادرار

علت تغییر رنگ ادرار چیست

به جز خوردن دارو یا غذای خاص که از عوامل بی خطر تغییر رنگ ادرار هستند، بیماری هایی نظیر عفونت، آسیب به اندام ها و بافت ها و بیماری های زمینه ای می توانند عامل تغییر رنگ ادرار باشند. در ادامه تمام رنگ های غیر معمول ادرار را با دلیل ابتلا به آن برای شما شرح داده ایم.

رنگ زرد تیره

یکی از بی خطر ترین شرایط تغییر رنگ ادرار، بروز رنگ زرد تیره است. این شرایط زمانی رخ می دهد که فرد دچار کم آبی بدن شده باشد. در حقیقت وقتی فردی به اندازه کافی آب نمی نوشد، رنگ ادرار به زرد تیره میل می کند. هر چه میزان نوشیدن آب در طول روز افزایش یابد، این تغییر رنگ به سمت کمرنگ تر شدن پیش می رود. علت تیره شدن رنگ ادرار، غلیظ تر شدن مواد زائدی است که در آن قرار دارند.

مصرف مکمل های حاوی ویتامین های خانواده ب نیز می تواند رنگ ادرار شما را به زرد تیره بدل کند. در این شرایط، بوی ویتامین های خانواده ب از ادرار قابل استشمام است. در صورتی که شما این مکمل ها را از طریق تزریق نیز دریافت کرده باشید، تغییر رنگ ادرار برای شما رخ خواهد داد.

بی رنگی

همان طور که گفتیم، میزان نوشیدن آب در طول روز، می تواند بر روی رنگ ادرار شما موثر باشد. هر چه بیشترآب بنوشید، رنگ ادرار شما روشن تر است. در این شرایط افرادی که در طول روز مایعات زیادی مصرف می کنند، ادراری بی رنگ خواهند داشت. همچنین اگر فردی دچار تکرر ادرار شده باشد، ممکن است ادرار بی رنگ را تجربه کند. این تکرر ادرار می تواند به دلیل سرمازدگی کلیه ها رخ بدهد . لزوما نشانه بیماری نیست. با این حال بهتر است مطلبی در رابطه با تکرر ادرار از همین نشریه را مطالعه کنید.

تغییر رنگ ادرار به قرمز یا صورتی

این رنگ می تواند برای افراد به شدت نگران کننده باشد. جالب است بدانید که گاهی اوقات، رنگ قرمز یا صورتی ادرار فقط به دلیل خوردن یک ماده غذایی خاص مانند لبو یا همان چغندر رخ داده است. همچنین مواد غذایی دیگری مثل توت سیاه و ریواس هم می توانند در قرمز یا صورتی شدن رنگ ادرار موثرباشند.

در چنین شرایطی نیازی به نگرانی نیست و بعد از هضم کامل ماده غذایی، رنگ ادرار شما به حالت طبیعی باز خواهد گشت. لازم به ذکر است که مضرف برخی داروها نیز می تواند رنگ ادرار را به سمت قرمز شدن سوق دهد. از جمله این داروها می توان به ریفامپین(Rifadin) ، فنازوپیریدین(Pyridium) و ملین های حاوی سنا (نوعی گیاه) اشاره کرد. اما در موارد دیگری که در ادامه توضیح داده ایم، حتما باید برای درمان و پیگیری موضوع به پزشک مراجعه کنید:

ورود خون به ادرار در اثر جراحت

انسداد مجاری ادراری

عفونت

بیماری کلیوی

پروستات بزرگ خوش خیم

سرطان

مسمومیت با سرب یا جیوه

آسیب شدید به عضلات

رنگ نارنجی

مانند قسمت قبلی، سه داروی نام برده شده می توانند سبب تغییر رنگ ادرار شوند. اگر شما داروهایی چون ریفامپین، فنازوپیریدین، مسهل ها، سولفاسالازین (Azulfidine)و برخی داروهای شیمی درمانی را مصرف می کنید، می توانید انتظار نارنجی شدن ادرار خود را داشته باشید. از آن جایی که مصرف این داروها به صورت روزانه انجام می شود، تا زمانی که دوره درمان شما با آن ها به پایان نرسیده است، رنگ ادرار شما نارنجی باقی خواهد ماند.

برخی بیماری ها نیز می توانند عامل بروز این رنگ باشند. از جمله این بیماری ها می توان به مشکلات کبد و مجاری صفراوی اشاره کرد. زمانی که همراه با نارنجی شدن ادرار، مدفوع شما نیز بی رنگ شد، می توانید به این بیماری شک کنید و برای درمان هر چه سریعتر اقدام کنید. البته لازم به ذکر است در صورتی که بدن شما به شدت دچار کم آبی شده باشد، ممکن ادرار نارنجی رنگ در شما پدیدار شود.

در صورتی که شما در جریان درمان بیماری های کبدی خود هستید و تا به حال تغییر رنگ ادرار را تجربه نکرده اید، مشاهده ادرار نارنجی را به پزشک خود اطلاع دهید. اگر برای اولین بار است که این رنگ ادرار را در خود مشاهده می کنید، حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید.

علت تغییر رنگ ادرار چیست؟ | دارو و درمان فوری تغییر رنگ ادرار
علت تغییر رنگ ادرار چیست؟ | دارو و درمان فوری تغییر رنگ ادرار

ادرار آبی یا سبز

در صورتی که شما حجم زیادی از ماده غذایی دارای رنگ خوراکی آبی یا سبز میل کرده باشید، رنگ ادرار شما می تواند به سمت آن رنگ گرایش پیدا کنید. باید بدانید که در چنین شرایطی نیازی به درمان نیست و پس از دفع کامل آن ماده غذایی رنگ ادرار شما عادی خواهد شد. در موارد خاصی، برخی داروها و مکمل های خاص نظیر ایندومتاسین، آمی تریپتیلین، پروپوفول و برخی مولتی ویتامین ها می توانند رنگ ادرار شما را به سمت آبی یا سبز سوق دهند. این شرایط نیز نمی تواند نگران کننده باشد و تا زمان پایان دوره مصرف دارو، رنگ ادرار شما در همان شرایط باقی خواهد ماند.

برای عکسبرداری از مثانه و کلیه شما، ممکن است مایعی رنگی به شما داده شود تا میل کنید. این ماده رنگی خطرناک نیست و تنها برای واضح شدن تصاویر در عکسبرداری به شما داده خواهد شد. در اولین ادرار پس از این تصویر برداری، شما ممکن است رنگ آبی یا سبز مشاهده کنید که نگران کننده نیست.

اگر هیچ یک مواردی که در خطوط بالاتر توضیح داده شد برای شما رخ نداده است، تغییر رنگ ادرار به سبز یا آبی می تواند دلیل بروز بیماری خاص و خطرناکی باشد. از جمله این بیماری ها می توان به عفونت مجاری ادراری با سودوموناس آئروژینوزا و همچنین هایپرکلسمی خانوادگی خوش خیم ( یک بیماری ارثی نادر ) اشاره کرد. در صورتی که هیچ یک موارد توضیح داده شده برای شما رخ نداده است، به وجود این دو بیماری شک کرده و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تغییر رنگ ادرار به قهوه ای

در شرایطی که یکی از موارد زیر اتفاق افتاده باشد، شما می توانید شاهد خروج ادرار قهوه ای از بدن خود باشید:

برخی مواد غذایی خاص نظیر باقلا، صمغ ها و ریواس

آسیب شدید به عضلات

برخی داروهای خاص نظیر پریماکین، کلروکین، نیتروفورانتوئین(Macrobid)، مترونیدازول (Flagyl)، متوکاربامول(Robaxin) و مسهل های حاوی کاسکارا و سنا

بعضی عفونت های مجاری ادراری و اختلالات کبدی و کلیوی

در صورتی که هیچ از مواد خوراکی و داروهای نام برده شده را مصرف نکرده اید، به بیماری های ذکر شده شک کنید و برای درمان آن ها هر چه سریع تر اقدام کنید.

علت تغییر رنگ ادرار چیست؟ | دارو و درمان فوری تغییر رنگ ادرار
علت تغییر رنگ ادرار چیست؟ | دارو و درمان فوری تغییر رنگ ادرار

چه زمانی برای درمان به پزشک مراجعه کنیم

همان طور که در هر قسمت توضیح دادیم، تغییر رنگ ادرار به دلیل مصرف دارو یا ماده غذایی خاص نگران کننده نیست و بعد از مدتی رفع می شود. همچنین حواستان باید به میزان آب مصرفی خود نیز باشد. در این شرایط نیازی به درمان نیست و تنها با تغییر سبک زندگی این تغییر برطرف خواهد شد.

اما اگر بدون دلیل خاصی تغییر رنگ ادرار برای شا رخ داده است، حتما باید به یک پزشک حاذق مراجعه کنید. برای این منظور می توانید ابتدا به یک پزشک عمومی مراجعه کنید. او با طرح سوالات و تجویز برخی آزمایش ها، شما را به سوی متخصص درست سوق می دهد. در برخی موارد نیاز است تا شما به پزشک کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید. گاهی نیز باید به پزشک غدد و فوق تخصص کبد و مجاری صفراوی مراجعه کنید.

رنگ های تیره و غیر طبیعی ادرار، همگی می توانند نشانه ای از بروز یک بیماری سخت باشند. این بیماری ها حتما باید جدی گرفته شده و درمان شوند. دفع خون از ادرارا بسیار خطرناک است و باید در اسرع وقت برای درمان آن اقدام کنید. علائم دیگری مثل بی رنگ شدن مدفوع، زردی پوست و چشم ها در کنار تغییر رنگ ادرار، نشان از بروز یک بیماری زمینه ای دارد.

سوالاتی که پزشک مطرح می کند

از آن جایی که بروز بیماری برای افراد استرس زا است، در این بخش به شما می گوییم که چگونه برای مطب پزشک و سوالات وی آماده شوید. در شرایطی که به دلیل تغییر رنگ ادرار به پزشک مراجعه کرده اید، او ممکن است سوالات زیر را در رابطه با مشکل شما مطرح کند:

تغییر رنگ ادرار از چه زمانی آغاز شده است؟

آیا بوی غیر طبیعی احساس کرده اید؟

آیا متوجه لخته های خونی در ادرار خود شده اید؟

شما باید به تمامی سوالات وی با دقت پاسخ دهید. همچنین ممکن است پزشک از شما بپرسد که چه داروهایی مصرف می کنید. در این شرایط شما باید لیست تمام داروهای شیمیایی و گیاهی مصرفی خود را به پزشک معالج تحویل دهید.

بعد از طرح این پرسش ها و دریافت پاسخ مناسب، پزشک برای شما آزمایشاتی تجویز می کند که آزمایش نمونه ادرار یکی از آن ها است. این آزمایش ها برای بررسی عفونت ها و ناهنجاری های پیش آمده تجویز می شود و حتما باید انجام شوند. گرفتن نمونه خون برای بررسی مشکلات کبدی و کلیوی نیز ضروری است. همچنین ممکن است انواع تصویر برداری های شکمی به منظور بررسی جراحات داخلی شکم و لگن انجام شوند.

از آنجایی که با توجه به شرایط بیمار، نوع درمان متفاوت است، بهتر است ابتدا تمامی آزمایشات خواسته شده توسط پزشک را انجام دهید و به او تحویل دهید. با توجه به این که مشکل در کدام قسمت بدن شماست، پزشک شروع به درمان می کند. از همین رو، لطفا در انتخاب پزشک خود دقت کنید و حتما به توصیه هایی که از سوی او به شما می شود، عمل کنید.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا