Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

۱۰ آلرژی غذایی پرخطر | دارو و درمان آلرژی غذایی

امروز در این مقاله از جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با آلرژی غذایی و راه های درمان آن آشنا کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که به ماده غذایی خاصی وتکنش آلرژیک نشان دهید. در این شرایط حتما نگران می شوید. مخصوصا اگر آن غذا را دوست داشته باشید، با خود فکر می کنید که دیگر نمی توانید آن غذا را بخورید و این شما را بیشتر ناراحت می کند. در این مطلب سعی کردیم تا تمامی آنچه را که لازم است در رابطه با آلرژی غذایی بدانید به شما بگوییم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با بیماری لوپوس و راه های درمان آن را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

آلرژی غذایی چیست

بسیاری از مردم دنیا به آلرژی غذایی مبتلا هستند. برخی مواد غذایی خاص هستند که می توانند در بدن سبب بروز واکنشات آلرژیک شوند. اغلب مردم به همین مواد غذایی آلرژی دارند و تقریبا می توان گفت که ریشه همه آن ها یکی است. آلرژی غذایی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما نسبت به یک ماده غذایی خاص، واکنش نشان داده و تحریک می شود. حتی اگر مقدار کمی از آن ماده غذایی مصرف کنید، بدن شما دچار واکنش آلرژیک شده و شما را آزار می دهد.

حدود ۶ الی ۸ درصد کودکان زیر ۳ سال به حساسیت غذایی مبتلا می شوند. لازم به ذکر است که این میزان در بزرگسالان به ۳ درصد کاهش یافته است. در کودکانی که آلرژی غذایی دارند، با گذر زمان و افزایش سن، کم کم این آلرژی ها از بین می رود. در برخی موارد نیز تا آخر عمر همراه فرد باقی خواهد ماند. آلرژی غذایی ممکن است با عارضه ای به نام عدم تحمل مواد غذایی اشتباه گرفته شود. در صورتی که این دو عارضه کاملا با هم متفاوت هستند. در حقیقت عارضه عدم تحمل غذا، سیستم ایمنی بدن را درگیر نخواهد کرد.

از جمله واکنش های آلرژیکی که بدن در این شرایط از خود بروز می دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات گوارشی

کهیر

تورم مجاری تنفسی

بزرگ شدن زبان

شوک آنافیلاکسی

سوزش و خارش پوست

خارش و سوزش زبان

در قسمت بعدی مقاله بیشتر در رابطه با علائم این عارضه صحبت کرده ایم.

10 آلرژی غذایی پرخطر | دارو و درمان آلرژی غذایی
۱۰ آلرژی غذایی پرخطر | دارو و درمان آلرژی غذایی

علائم آلرژی غذایی و حساسیت

آلرژی غذایی برای برخی افراد به صورت خفیف بروز می کند و چندان جدی نیست. این افراد ممکن است باز هم به خوردن آن ماده غذایی ادامه دهند و بک آلرژی خفیف چندان برایشان آزاردهنده نباشد. در این افراد، بعد از مدتی، آلرژی غذایی از بین می رود و بدن به خوردن آن ماده غذایی عادت می کند.

گاهی علامت حساسیت غذایی می ‌تواند بسیار شدید باشد و افراد را به طور جدی به خود درگیر کند. در این شرایط، فرد نیاز به درمان پزشکی خواهد داشت. همچنین دیده شده است که این واکنش می ‌تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد.

معمولا بین چند دقیقه تا چند ساعت بعد از غذا خوردن، علائم آلرژی غذایی خود را نشان می دهند. از جمله واکنش هایی که بدن در شرایط حساسیت غذایی از خود بروز می دهد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوزن سوزن شدن یا خارش دهان

کهیر، خارش یا اگزما

تورم لب ها، صورت، زبان و گلو یا سایر قسمت‌ های بدن

خس خس سینه، گرفتگی بینی یا مشکل در تنفس

درد شکم، اسهال، حالت تهوع یا استفراغ

شوک آنافیلاکسی

سرگیجه، سبکی سر یا غش کردن

شوک آنافیلاکسی در آلرژی غذایی چیست

شاید نام این شوک را بسیار شنیده باشید. یکی از خطرناک ترین شوک هایی که در زمان آلرژی بدن رخ می دهد، شوک آنافیلاکسی است. این شوک زمانی ایجاد می شود که حساسیت غذایی بسیار شدید باشد. از جمله علائمی که به شما هشدار می دهد دچار شوک آنافیلاکسی شده اید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنگی و سفت شدن راه‌ های هوایی

گلو متورم یا احساس وجود توده ‌ای در گلو که تنفس را دشوار می ‌کند

شوک با افت شدید فشار خون

نبض سریع

سرگیجه، سبکی سر یا از بین رفتن هوشیاری

زمانی که فرد دچار شوک آنافیلاکسی می شود، بسیار مهم است که تحتت درمان اضطراری و اورژانسی قرار گیرد. در صورت عدم درمان، این شوک می تواند فرد را به کما برده یا حتی موجب مرگ او شود. در صورتی که پس از خوردن غذایی خاص دچار آلرژی شدید، هر چه سریع تر به اورژانس مراجعه کنید. بعد از درمان اضطراری نیز بهتر است زیر نظر متخصص، درمان خود را آغاز کنید.

در صورت بروز علائم شوک آنافیلاکسی به شرح زیر، حتما به اورژانس مراجعه کنید:

انسداد راه‌ های هوایی که تنفس را دشوار می‌ کند

شوک با افت شدید فشار خون

نبض سریع

سرگیجه یا سبکی سر

10 آلرژی غذایی پرخطر | دارو و درمان آلرژی غذایی
۱۰ آلرژی غذایی پرخطر | دارو و درمان آلرژی غذایی

علت آلرژی غذایی چیست

اگر دچار این عارضه شده باشید، حتما این سوال در ذهن شما نقش بسته است که چرا به آلرژی غذایی مبتلا هستید؟ برای یافتن پاسخ این سوال، حتما این بخش از مقاله را با دقت مطالعه کنید.

زمانی که به یک ماده غذایی آلرژی داشته باشید، سیستم ایمنی شما آن ماده غذایی را به اشتباه به عنوان یک عامل بیگانه یا ماده ای که برای شما مضر است در نظر می گیرد. در این میان، سیستم ایمنی از خود آنتی بادی ترشح می کند که ایمونوگلوبولین نام دارد. این آنتی بادی، شروع به خنثی کردن ماده ای می کند که حاوی آلرژن است.

از همین رو، بعد از مدتی حتی کوچکترین میزان از آن غذا، سبب فعال شدن این آنتی بادی شده و بدن هیستامین را وارد خون می کند. ورود هیستامین به درون خون، سبب بروز تمامی علائم آلرژیک در بدن می شود. در افراد بزرگسال، بیشتر آلرژی ‌های غذایی توسط پروتئین‌ های خاصی در موارد زیر ایجاد می شوند:

صدف هایی مانند میگو، خرچنگ

بادام زمینی

آجیل درختی مانند گردو

ماهی

در کودکان، آلرژی ‌های غذایی معمولاً توسط پروتئین ‌های موجود در مواد غذایی زیر ایجاد می ‌شوند:

بادام زمینی

آجیل درختی

تخم مرغ

شیر گاو

گندم

سویا

عوامل خطرساز آلرژی غذایی

برخی عوامل خطر آلرژی غذایی را افزایش می دهند. در ادامه این مقاله لیستی از این عوامل برای شما قرار داده ایم:

سابقه خانوادگی

در صورت وجود سابقه آسم، اگزما، کهیر یا حساسیت ‌هایی نظیر تب یونجه در خانواده، شما می توانید در معرض خطر آلرژی‌ های غذایی باشید.

 آلرژی های دیگر

اگر قبلاً به یک ماده غذایی حساسیت داشتید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به حساسیت به مواد غذایی دیگر باشید. واکنش ‌های آلرژیک مثل تب یونجه یا اگزما، احتمال ابتلا به آلرژی غذایی را بیشتر می کنند.

سن

آلرژی‌ غذایی در کودکان مخصوصا خردسالان و نوزادان بیشتر است. با بزرگتر شدن، سیستم گوارش تکامل یافته و بدن مواد غذایی یا اجزای غذایی عامل آلرژی را کمتر جذب خواهند کرد.

آسم

این بیماری همزمان با آلرژی غذایی می تواند رخ دهد. از همین رو، باید حتما تحت نظر یک پزشک باشید.

تشدید شوک آنافیلاکسی

عواملی که ممکن است خطر ایجاد شوک آنافیلاکسی را افزایش دهند عبارتند از:

داشتن سابقه آسم

نوجوانان یا افراد جوان‌ تر

تأخیر در استفاده از اپی نفرین برای درمان علائم آلرژی غذایی

نداشتن کهیر یا سایر علائم پوستی

پیشگیری از آلرژی غذایی

اگر می ‌دانید که به عارضه آلرژی غذایی مبتلا هستید، به شرح زیر عمل کنید:

دقت در خوردن و نوشیدن

توجه به برچسب اطلاعات تغذیه ای مواد غذایی

اطرافیان خود را از این موضوع با خبر کنید.

لیستی از غذاهایی که به آن ها آلرژی دارید همراه خود داشته باشید. یک یادداشت همراه خود داشته باشید که هشدار دهد شما آلرژی غذایی دارید. در صورت بروز شوک آنافیلاکسی در جایی که کسی شما را نمی شناسد این لیست و یادداشت می تواند کمک کننده باشد.

در مورد استفاده از اپی نفرین اورژانسی با پزشک خود صحبت کنید. اگر در معرض واكنش شدید آلرژیك هستید، شاید بهتر است اپی نفرین اتواینجکتور به همراه داشته باشید.

در رستوران‌ ها مراقب باشید. باید کاملاً مطمئن شوید وعده غذایی که سفارش می ‌دهید حاوی آن ماده غذایی نباشد. همچنین، اطمینان حاصل کنید که مواد غذایی روی سطوح یا قابلمه‌ هایی که حاوی ماده حساسیت ‌زا هست، تهیه نشده است.

10 آلرژی غذایی پرخطر | دارو و درمان آلرژی غذایی
۱۰ آلرژی غذایی پرخطر | دارو و درمان آلرژی غذایی

تشخیص آلرژی غذایی

با استفاده از آزمایش و یا تست خاصی نمی توان فهمید که آلرژی غذایی وجود دارد. این حقیقت زمانی آشکار می شود که فرد در معرض آن ماده غذایی قرار گیرد. از همین رو، پزشک با بررسی علائمی در فرد، این آلرژی را تشخیص می دهد. در ادامه به بیان انواع این علائم پرداخته ایم:

علائم فرد

حتما باید تاریخچه کاملی از سابقه پزشکی خود به پزشک ارائه دهید. همچنین اگر حدس می زنید غذایی ممکن است برای شما آلرژی زا باشد، آن را با پزشک درمیان بگذارید.

 سابقه آلرژی خانوادگی

باید حتما سابقه خانوادگی خود را نیز به پزشک اطلاع دهید.

معاینه جسمی

مشاهده علائم فیزیکی از طریق معاینه، امکان تشخیص آلرژی غذایی را به پزشک می دهد.

آزمایش پوست

آزمایش خراش پوستی می ‌تواند واکنش فرد را نسبت به یک ماده غذایی خاص مشخص کند. در این آزمایش مقدار کمی از مواد غذایی مشکوک روی پوست ساعد یا پشت قرار می‌ گیرد. سپس پزشک پوست را با سوزن خراش می ‌دهد تا مقدار کمی از این ماده در زیر سطح پوست وارد شود. اگر به ماده خاصی که آزمایش می ‌شود حساسیت دارید، یک برآمدگی یا واکنش ایجاد می ‌شود.

آزمایش خون

بررسی خون از نظر وجود آنتی بادی ایمونوگلوبولین  می تواند آلرژی غذایی را آشکار سازد.

رژیم حذف

در این نوع رژیم، از شما درخواست می شود که به مدت دو هفته غذاهای مشکوک را از لیست غذایی خود حذف کنید و سپس آن ها را به صورت یک به یک به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این فرایند می‌تواند به پیوند علائم با غذاهای خاص کمک کند. با این حال، رژیم‌ های حذف تشخیص قطعی نمی ‌دهند.

چالش غذای خوراکی

در طی این آزمایش که در مطب پزشک انجام می ‌شود، مقدار کم اما فزاینده ‌ای از مواد غذایی مشکوک به فرد داده می ‌شود. اگر در طی این آزمایش واکنشی وجود نداشته باشد، ممکن است مجدداً این ماده غذایی در رژیم غذایی فرد گنجانده شود.

درمان آلرژی غذایی

همان طور که گفتیم، علاوه بر تشخیص غیر مطمئن، راه درمانی نیز برای آلرژی غذایی وجود ندارد. شما تنها می توانید با اجتناب از خوردن آن ماده غذایی، خود را از شر این آلرژی خلاص کنید. با این وجود ممکن است به طور ناخواسته، در مواقعی با این ماده غذایی تماس داشته باشید. در این حالت می توانید به روش زیر عمل کنید:

آنتی هیستامین‌ های بدون نسخه یا تجویز شده برای کاهش علائم آلرژی بسیار مفید هستند. شما می توانید این داروها را پس از قرار گرفتن در معرض مواد غذایی حساسیت زا، برای تسکین خارش یا کهیر استفاده کنید. با این حال، آنتی هیستامین‌ ها یک درمان برای قطع این واکنش ها نیستند.

در شرایطی که واکنش آلرژیک بسیار شدید باشد، ممکن است فرد نیاز به تزریق فوری اپی نفرین و مراجعه به اورژانس داشته باشد. بسیاری از مبتلایان به آلرژی، اپی نفرین اتواینجکتور دارند. این وسیله یک سرنگ ترکیبی با سوزن پنهان است که با فشار دادن بر روی ران، یک دوز دارو را تزریق می‌ کند.

در شرایطی که پزشک معالج اپی نفرین اتوانجکتور تجویز کرده است:

  • مطمئن شوید که طرز استفاده از آن را بلد هستید. به افراد خانواده خود نیز این تزریق را بیاموزید. اگر قرار است یک غریبه این کار را انجام دهد بهتر است مطمئن شوید طرز استفاده این سرنگ را بلد است.
  • همیشه همراه خود داشته باشید. ایده خوبی است که یک اتواینجکتور اضافی در اتومبیل یا روی میز کارتان داشته باشید.
  • حتماً اپی نفرین را قبل از تاریخ انقضا جایگزین کنید در غیر این صورت ممکن است به درستی کار نکند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا