Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۵ دلیل بروز کک و مک در صورت | دارو و درمان کک و مک

امروز در این مقاله از جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با کک و مک و راه های درمان آن آشنا کنیم. این روزها دیدگاه افراد در رابطه با کک و مک به دو دسته تقسیم شده است. برخی افراد به این دانه های قرمز و قهوه ای روی پوست علاقه دارند و به طور خودخواسته در آرایش های روزمره خود این این کک و مک روی صورت می کشند. برخی اما علاقه ای به کک و مک ندارند و آن ها را مانع زیبایی خود می دانند. این دسته افراد اگر دچار کک و مک شده باشند، حتما برای درمان آن و حذف آن ها از روی پوست صورت خود اقدام می کنند. در این مطلب سعی کردیم تا تمام آن چه که لازم است در رابطه با کک و مک بدانید را برای شما شرح دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با آلرژی غذایی و راه های درمان آن را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

5 دلیل بروز کک و مک در صورت | دارو و درمان کک و مک
۵ دلیل بروز کک و مک در صورت | دارو و درمان کک و مک

کک و مک چیست

دانه های ریزو درشتی که اغلب به رنگ قهوه ای روی پوست صورت و در ناحیه گونه ها و بینی دیده می شوند، کک و مک نام دارند. این دانه ها در مواردی ممکن است به رنگ قرمز یا نارنجی مایل به قهوه ای نیز ظاهر شوند. باید بدانید که این لکه ها تنها روی صورت ظاهر نمی شوند و می توانند قسمت هایی از دیگر اندام های بدن را نیز دربر بگیرند. از جمله قسمت هایی از بدن که می توانند دچار کک و مک شوند، می توان به بازوها، سینه و پشت دست ها اشاره کرد.

دلایل مختلفی می تواند سبب بروز کک و مک شود. پزشکان تا امروز، لیست بلند بالایی از این دلایل را در اختیار مردم قرار داده اند. از جمله این عوامل می توان به وراثت و نور خورشید اشاره کرد. نقش وراثت از سایر عوامل همیشه بیشتر است. نژادی از مردم دنیا که با نام نژاد وایکینگی معروف شده اند، همیشه از روزهای ابتدایی خردسالی روی صورت خود کک و مک دارند.

چه افرادی را درگیر می کند

این لکه ها بیشتر در افرادی که رنگ پوست و موی آن ها روشن است دیده می شوند. افرادی که موهای بلوند و نارنجی دارند و رنگ چشم های آن ها روشن است، می توانند به این عارضه دچار شوند. این افراد همواره به دنبال راه حل های درمانی برای کک و مک می گردند. با این حال باید بدانید که این لکه ها چندان آزاردهنده نیستند و می توانند به صورت یک ویژگی شخصی در نظر گرفته شوند که شما را از دیگران متمایز کرده است.

علائم کک و مک معمولا بعد از سنین ۴۰ تا ۴۵ سالگی برطرف خواهد شد. جالب است بدانید که کک و مک ها در تابستان زیاد می شوند و در تابستان خود به خود محو می شوند. چنانچه وجود این لکه ها شما را آزار می دهد، حتما تا انتهای این مطلب را با دقت مطالعه نمایید.

دلایل پیدایش کک و مک

همان طور که گفتیم، لیست بلند بالایی از دلایل بروز کک و مک توسط پزشکان آماده شده است. با این حال برخی موارد می توانند تاثیر بیشتری در بروز این لکه ها داشته باشند. از جمله عوامل بروز کک و مک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ژنتیک

بیماری ‌های پوستی مثل اگزرودرما پیگمنتوسام که یک بیماری نادر است که موجب افزایش حساسیت پوست در برابر امواج ماوراء بنفش مانند نور آفتاب می ‌شود

مواجهه با نور خورشید

علت اصلی بروز این دانه های قهوه ای در صورت، وجود سلول‌ های خاصی در پوست است که رنگ ‌دانه‌ ای به نام ملانین تولید می ‌کنند. این ماده سبب رنگین شدن پوست می شود. سیاه پوستان ملانین بسیار زیادی در پوست خود دارند.

زمانی که پوست افراد در معرض تابش نور خورشید قرار می گیرد، پوست برای محافظت از لایه‌ های زیرین خود اقدام به تولید مقدار بیشتری از رنگ ‌دانه ملانین می کند. در صورتی که ملانین تولید شده، به صورت نقطه ای تجمع یابد، کک و مک ایجاد می شود.

همچنین نور خورشید سبب می ‌شود که کک و مک‌ های قبلی روی پوست، تیره تر شوند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، می تواند برخی از سلول های پوستی را سرطانی کند. از همین رو، همواره توصیه شده است که در برابر نور خورشید از ضد آفتاب استفاده شود. استفاده از این محصول می تواند تا حد زیادی از بروز کک و مک روی پوست جلوگیری کند.

5 دلیل بروز کک و مک در صورت | دارو و درمان کک و مک
۵ دلیل بروز کک و مک در صورت | دارو و درمان کک و مک

چه زمانی به پزشک نیاز داریم

اگر تغییر رنگ پوست شما کاملا مشهود است و لکه های قهوه ای روی آن دیده می شودف باید هر چه سریع تر برای درمان آن ها اقدام کنید. هر چه لکه قدیمی تر شود، درمان آن سخت تر خواهد شد. پزشک با معاینات مخصوصی که روی پوست شما انجام می دهد، متوجه می شود که آیا این لکه ها به سلول های سرطانی ربط دارند یا خیر؟

برخی لکه ها نیز ممکن است روند رشد پیش رونده داشته باشند. به این صورت که در ابتدا به صورت لکه ای کوچک ظاهر شوند و رفته رفته اندازه آن ها بزرگ تر شود. این نوع لکه ها می توانند کمی نگران کننده باشند و برای درمان هر چه سریع تر باید به پزشک مراجعه شود.

در صورتی که مرز لکه ها به صورت نامنظم و رنگ آن‌ ها به شکل غیرمعمولی مانند سیاه، قرمز یا صورتی باشد، ممکن است خبر از یک مشکل جدی داشته باشند. بنابراین حتماً لکه‌ هایی که مدتی بر روی پوست شما ایجاد شده است را جدی بگیرید و برای درمان آن ها اقدام کنید.

انواع روش های درمان کک و مک

کک و مک به دو روش درمان می شود. یکی از روش ها، روش سنتی استفاده از کرم ها و لوسیون های مخصوص است. این روش بسیار طولانی بوده و مدت زمان زیادی طول می کشد تا درمان نتیجه دهد. از این روش برای افرادی استفاده می شود که از روش های تهاجمی هراس دارند و می خواهند با یک روش امن با حداقل عوارض، به درمان کک و مک های خود بپردازند. همچنین ممکن است برای افرادی که کک و مک های کمرنگ و تازه دارند نیز از این روش استفاده شود.

روش دوم، استفاده از لیزر است. این روش برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که می خواهند به صورت سریع جواب بگیرند. همچنین اگر لکه های قهوه ای و رنگی روی پوست، قدیم و سخت و پررنگ باشند، این روش می تواند یک درمان موثر باشد. این که شما از کدام یک از روش ها استفاده خواهید کرد، به صلاحدید پزشک و همچنین تمایل خودتان بستگی دارد.

از آنجایی که لیزر درمانی یک روش جدید و کمتر شناخته شده محسوب می شود، در ادامه مقاله به توضیح چگونگی استفاده از این روش برای درمان کک و مک و همچنین مزایا و معایب آن پرداخته ایم.

مزایای رفع کک و مک با لیزر

همواره تصور می شود که استفاده از چنین روش هایی، پر هزینه و سخت است. باید به شما بگوییم که در رابطه با کک و مک این موضوع صحت ندارد. لیزر کک و مک یکی از ارزان ترین روش های درمانی به شمار می رود. این روش، یک روش تهاجمی است که سلول های تیره را با استفاده از لیزر از بین می برند و ظاهر پوست یک دست و یک رنگ می شود. برای درمان لکه ها با توجه به شدت و سختی آن ها تعداد جلسات متفاوتی در نظر گرفته می شود.

این روش کاملا بدون درد بوده و آزاری برای فرد متقاضی نخواهد داشت. درد استفاده از این روش به قدری کم است که اغلب پزشکان برای بیمار از بی حسی استفاده نمی کنند. در صورتی که خود بیمار تمایل داشته باشد و درخواست کند، برای او بی حسی اعمال می شود.

مراقبت های پوستی بعد از لیزر بسیار ساده است و پزشک بعد از جلسه لیزر برای شما توضیح خواهد داد. بعد از انجام عمل لیزر ممکن است در قسمت هایی از پوست خود، پوسته پوسته شدن را مشاهده کنید که بسیار طبیعی است. این عارضه پس از مدتی حذف می شود و به طور کامل از بین می رود.

5 دلیل بروز کک و مک در صورت | دارو و درمان کک و مک
۵ دلیل بروز کک و مک در صورت | دارو و درمان کک و مک

چگونگی درمان کک و مک با لیزر

برای این که از روش لیزر درمانی برای رفع کک و مک شما استفاده شود، پزشک ابتدا به معاینه پوست شما می پردازد. در این معاینات مشخص می شود که کک و مک های شما پیش سرطانی هستند یا خیر. در صورتی که لکه های سرطانی روی پوست شما پیدا شود، ممکن است پزشک درخواست نمونه برداری یا همان بیوپسی بدهد. بعد از آن هم درمان این نوع لکه ها، متفاوت از دیگر لکه های آغاز خواهد شد.

در صورتی که لک های قهوه ای روی پوست شما، منشا سرطانی نداشته باشند و نرمال باشند، پزشک عمل لیزر را برای پوست شما انجام خواهد داد. در ابتدای کار پوست شما توسط مواد شوینده باید به طور کامل تمیز شود. بعد از آن نیز، با توجه به آستانه تحمل شما ممکن است از داروی بی حسی ضعیف یا قوی استفاده شود. این داروها به صورت کرم بوده و روی پوست و ناحیه ای که قرار است لیزر شود، مالیده می شوند. در صورتی که آستانه تحمل شما بالا باشد، از بی حسی استفاده نمی شود. البته گاهی ممکن است تنها از کمپرس های یخ برای بی حس کردن ناحیه مورد نظر استفاده شود.

ادامه درمان با لیزر

بعد از تکمیل بی حسی پوست، لکه ‌های کک و مک با استفاده از نور لیزر سوزانده می ‌شوند. لیزر این لکه ها حدود ۴۵ دقیقه زمان می ‌برد. وقتی که همه کک و مک‌ ها سوزانده شدند، یک کرم آنتی بیوتیک و یک کرم ضد آفتاب با دامنه حفاظتی کامل بر روی پوست شما مالیده می ‌شود تا وقتی که از کلینیک خارج می ‌شوید، نور آفتاب به پوست شما آسیبی نرساند.

اولین چیزی که بعد از عمل لیزر جلب توجه می کند، پر رنگ تر شدن و برجسته تر شدن لکه ها روی صورت شماست. این موضوع می تواند در ابتدا برای شما نگران کننده باشد اما باید بدانید که نیازی به نگرانی نیست و بعد از مدتی این لکه ها خشک شده و می ریزند. پس این یک روند طبیعی در لیزر کک و مک است.

بهبودی بعد از درمان کک و مک با لیزر

برای این که شما بعد از انجام عمل لیزر به بهبودی کامل برسید، حدود یک هفته و نیم زمان لازم است. در دوران بهبودی، ممکن است عوارض زیر را تجربه کنید:

ورم جزئی و موقتی که در روز اول ایجاد می‌ شود.

احساس سوزش که به صورت موقتی است و باعث می ‌شود که پوست در سه روز اول، رنگ صورتی تیره پیدا کند.

رنگ کک و مک‌ ها از روز اول به بعد، تیره‌ تر می‌ شود.

از یک هفته بعد از عمل به بعد، لکه‌ های کک و مک از روی پوست محو می ‌شوند.

5 دلیل بروز کک و مک در صورت | دارو و درمان کک و مک
۵ دلیل بروز کک و مک در صورت | دارو و درمان کک و مک

بهترین روش لیزر درمانی برای درمان کک و مک

این روزها، روش ها و دستگاه های مختلفی برای لیزر درمانی به بازار عرضه شده است. با توجه به میزان تیرگی لکه های پوستی شما، ممکن است یکی از دستگاه های زیر مورد استفاده قرار گیرد:

لیزر کیو سوئیچ

دستگاه لیزر الکساندرایت

این دو دستگاه با عنوان دستگاه های غیر تهاجمی درمان کک و مک شناخته می شوند.

معایب درمان کک و مک با لیزر

بالاخره هر روش درمانی، معایب خاص خودش را دارد. این نوع درمان نیز از برخورداری از معایب جزئی مصون نیست. از جمله معایب این روش ها می توان به پوسته پوسته شدن یا ایجاد خون‌ اشاره کرد. هر چند که این علائم خیلی به ندرت باعث ایجاد ناراحتی برای بیمار می ‌شوند. به گفته برخی از بیمارانی که پوست حساس تری نسبت به بقیه دارند، در روز اول درمان، حسی شبیه به آفتاب سوختگی در پوست خود دارند. این عوارض به طور کلی در مدت زمان محدود باقی مانده و به مرور زمان رفع خواهند شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا