Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

روغن پالم در چه مواد  غذایی یافت می شود؟

روغن پالم در چه مواد غذایی یافت می شود؟ سوالی است بحث برانگیز که امروزه به عنوان چالش در صنعت تغذیه مطرح می شود. این روغن از یک نوع درخت نخل روغنی به دست می آید. این درخت ها بیشتر در مناطق گرمسیری یافت می شوند. مالزی به عنوان بزرگترین تولید کننده این روغن در جهان است. اکثر مواد غذایی چه آماده و چه نیمه آماده، لبنیات، شیرینی جات، شامپوها، خمیردندان ها و حتی رژ لب ها نیز دارای روغن پالم هستند. در برخی کشورها به عنوان سوخت و در برخی کشورها در محصولات لبنی و روغن های سرخ کردنی از آن استفاده می شود. قیمت روغن پالم و بازار خرید و فروش آن متاثر از کاربردهای آن است.

در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به این که روغن پالم در چه مواد غذایی یافت می شود، خواهیم پرداخت.

روغن پالم چیست؟

روغن پالم یا روغن نخل نوعی روغن تولید شده از میوه ی نخل روغنی است که به دلیل استفاده های زیاد و ماندگاری بالا، سرعت کشت آن در جنوب شرقی آسیا، آمریکای جنوبی و آفریقا به شدت در حال توسعه است.

شکل طبیعی این روغن قرمز رنگ و تصفیه شده ی آن زرد روشن است. این روغن بویی ندارد و دوام بالایی در مقابل اکسیداسیون دارد و در دمای اتاق نیمه جامد است.

روغن پالم چیست؟
روغن پالم چیست؟

فواید روغن پالم برای بدن انسان

سلامت مغز

این روغن منبع مهمی برای یک نوع ویتامین E با نام توکوترینول است. خواص آنتی اکسیدانی موجود در این ویتامین باعث بهبود سلامت مغز می شود و مانعی برای گسترش سکته مغزی، رشد ضایعات مغزی و زوال عقل است.

سلامت قلب

در پژوهش های به عمل آمده بر روی افراد نشان می دهد کسانی که از روغن پالم استفاده می کنند کلسترول و LDL کمتر از کسانی دارند که چربی های ترانس یا اسید میریستیک و لوریک مصرف می کنند.

همچنین طی تحقیقاتی بر روی افراد که در طی سه ماه انجام گرفت، روغن پالم هیبریدی و روغن زیتون هر دو به میزان ۱۵ درصد در کاهش کلسترول LDL موثر هستند. از این رو روغن پالم معادل گرمسیری روغن زیتون است.

افزایش سطح ویتامین A

روغن پالم در افزایش سطح ویتامین A نیز موثر است. به ویژه در زنان باردار و نوزادان شیرخوار و همچنین در کودکان خردسال، مصرف روزانه یک قاشق چای خوری از روغن پالم منجر به افزایش ویتامین A در بدن آن ها می شود.

استفاده از این روغن در بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک (از شایع ترین اختلالات ژنتیکی است) افزایش ویتامین A را در پی خواهد داشت.

فواید بی شمار آن می تواند در قیمت روغن پالم با توجه به تقاضای بالا اثر بگذارد.

مضرات روغن پالم

افزایش کلسترول

هرچند اکثر پژوهش ها بر تاثیر روغن پالم بر سلامت قلب دلالت دارد، ولی گزارش های انجام گرفته نشان می دهد این روغن به دلیل بالا بودن اسیدهای چرب اشباع می تواند میزان کلسترول خون را افزایش داده و در نهایت منجر به گرفتگی عروق و بیماری های قلبی شود.

با این حال یک مطالعه ی دیگر بر روی موش ها نشان می دهد استفاده مکرر از روغن گرم شده موجب رسوب پلاک در رگ ها شده است، در صورتی که مصرف روغن پالم تازه فاقد علائم بیماری قلبی بود.

سرطان زا بودن

وجود آلاینده هایی در روغن پالم آن را در زمره ی یکی از مواد سرطان زا قرار داده است. البته تحقیقات کاملی در این مورد صورت نگرفته است ولی محققان به میانه روی در مصرف این روغن ها تاکید دارند. فرآوری این روغن تولید استرهای اسید چرب گلیسیدیل را در پی دارد و همچنین باعث آزادسازی گلیسیدول می شود. تجویز گلیسیدول به موش ها موجب پدیدار شدن تومورهای خوش خیم و بد خیم در آن ها شد.

روغن پالم در چه مواد غذایی یافت می شود؟

روغن پالم در مارگارین ها، روغن پخت و پز، بستنی ها، کوکی ها، خمیر پیتزا، روغن صاف قنادی، کراکرها، پودرهای کیک، بیسکوئیت ها، رشته های فوری، نان های بسته بندی و شکلات ها یافت می شود.

این روغن علاوه بر مواد غذایی در مواد شوینده، رژ لب ها، ویتامین ها، سوخت های زیستی، خمیردندان و شامپوها نیز وجود دارد. برای خرید ارزان قیمت روغن پالم، می تواند شرکت های معتبری را انتخاب کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا