Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

استفاده از دکستروز در بدنسازی برای چیست؟

استفاده از دکستروز در بدنسازی به عنوان یک ماده شگفت انگیز و محبوب شناخته شده است. بدنسازان برای حجم دادن به عضله ها و افزایش وزن، بعد از انجام تمرینات از دکستروز استفاده می کنند. دکستروز یک مونوساکارید است که از نظر شیمیایی با گلوکز فرقی ندارد و موجب افزایش قند خون می شود. این ماده از ذرت، برنج یا گندم تصفیه شده به دست می آید.

در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به استفاده از دکستروز در بدنسازی می پردازیم.

دکستروز چیست؟

دکستروز نوعی کربوهیدرات است که طی فرآیندهایی از ذرت تولید می شود. این ماده از لحاظ ساختار شیمیایی به گلوکز شباهت دارد، به همین دلیل به سرعت جذب شده و سطح گلوکز و انسولین خون را افزایش می دهد.

دکستروز چیست؟
دکستروز چیست؟

خواص دکستروز در صنایع غذایی

از این ماده به عنوان شیرین کننده به صورت گسترده استفاده می شود. دکستروز را به طور طبیعی در انواع میوه ها و عسل می توان یافت. دکستروز به طور طبیعی در کبد ساخته می شود. همچنین دکستروز به عنوان داروی خوراکی و تزریقی و برای مداوای بیماران هیپرکالمی نیز کاربرد دارد.

دلیل استفاده از دکستروز در بدنسازی

بدنسازان با استفاده از دکستروز به افزایش حجم عضله های خود کمک می کنند. دکستروز همچنین وظیفه ی رساندن مواد مغذی به سلول های عضلانی را بر عهده دارد و بازیابی و تغذیه ی عضلات را تحت تاثیر قرار می دهد.

زمان استفاده از دکستروز

در صورتی که فردی، مواد غذایی مصرف نکرده باشد و دچار کمبود انرژی شود، می تواند قبل از تمرین با استفاده از دکستروز به بدن خود کمک نماید.

یکی دیگر از مواقع استفاده از دکستروز، حین انجام فعالیت های استقامتی است. ورزشکاران استقامتی مانند دوچرخه سواران همواره در طول فعالیت های ورزشی سخت و در دوزهای کم تر می توانند دکستروز مصرف کنند.

بعد از انجام فعالیت های ورزشی می توان برای جذب سریع مواد مغذی دیگر، از دکستروز استفاده کرد.

دکستروز در بدنسازی

نیاز فوری بدن به افزایش گلیکوژن عضله و سطح انسولین بعد از هر بار فعالیت ورزشی (به خصوص بدنسازی و وزنه برداری) امری اجتناب ناپذیر است. لازم به ذکر است که گلیکوژن شکل خاصی از گلوکز است که بدن به ذخیره آن در خود جهت تامین انرژی می پردازد. با سوختن این ماده در بدن، مصرف دکستروز باعث بازگشت گلیکوژن سوزانده شده می شود.

به دلیل شباهت دکستروز به گلوکز از نظر شیمیایی، لازم به تجزیه ی آنزیمی آن مثل کربوهیدرات های دیگر نیست. در واقع با استفاده از دکستروز خالص قند خون و انسولین بدن افزایش می یابد.

عوارض جانبی استفاده از دکستروز در بدنسازی

شوک انسولین

به یاد داشته باشید که افزایش حجم عضله ها در گرو مصرف پروتئین های متناسب با بدن خودتان است و لازم به استفاده حتمی از دکستروز برای افزایش عضله ها ندارید. در موارد نادر این ماده می تواند منجر به شوک انسولین شود و این در افرادی که دچار دیابت نوع یک هستند، می تواند خطرناک باشد.

افت قند خون با مصرف دکستروز

علائمی همچون سرگیجه، ضربان قلب بالا، لرزش، گرسنگی، سردرگمی، ضعف و عرق کردن از جمله علائم افت قند خون در بدنسازان است. افت قند به کاهش میزان قند خون زیر ۶۰ میلی گرم در دسی لیتر، می گویند. استفاده بیش از اندازه از دکستروز باعث ترشح مقادیر زیادی انسولین شده و افت قند خون را در پی خواهد داشت.

موارد منع استفاده از دکستروز برای بدنسازی

مواردی همچون حساسیت به ذرت، کاهش سطح خونی یون پتاسیم، دیابت نوع دو و بیمارانی با ادم محیطی یا شش باعث می شود که افراد برای بدنسازی یا سایر موارد نتوانند از دکستروز استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا