Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

کاربرد جوهر لیمو یا اسید سیتریک در نان

جوهر لیمو یا اسید سیتریک از ترکیبات صنعتی مهم محسوب می شود. جوهر لیمو یا اسید سیتریک به عنوان ماده افزودنی در صنایع غذایی بسیار کاربرد دارد.

خرید و فروش مواد شیمیایی صنایع غذایی و دارویی - - بازرگانی امید
خرید و فروش مواد شیمیایی صنایع غذایی و دارویی – – بازرگانی امید
واردات و فروش مواد اولیه شیمیایی
واردات و فروش مواد اولیه شیمیایی

از خواص جوهر لیمو یا اسید سیتریک به عنوان نگهدارنده در صنایع غذایی استفاده می شود. کاربرد جوهر لیمو یا اسید سیتریک موجب افزایش نگهدارنگی محصولات غذایی و بهبود طعم آن‌ها می شود. اسید سیتریک با فرمول C6H8O7 شناخته می شود. فواید اسید سیتریک موجب استفاده از آن در تولید نان شده است. استفاده از اسید سیتریک در نان جهت بالا بردن کیفیت و ماندگاری محصول مورد استفاده قرار می گیرد.

اسید سیتریک چیست

اسید سیتریک از خانواده کربوکسیلیک اسید ها بوده و یک اسید ضعیف با مزه میوه طبیعی است. اسیدسیتریک هم به ‌صورت بی ‌آب یا منو هیدرات وجود داشته و هم به ‌صورت گرانول سفید‌ و دانه‌های کریستال بی‌رنگ ظاهر یافته می شود. از این ماده در فرآوری مواد غذایی صد ها سال است که استفاده می‌شود. اسید سیتریک یا جوهر لیمو را می توان یکی از رایج ‌ترین افزودنی ها در میان محصولات غذایی و آشامیدنی محسوب می شود.

اسید سیتریک به‌طور طبیعی در مرکبات‌، لیمو و لیمو ترش یافته می شود. اما حداکثر ۴ گرم از آن در هر ۱۰۰ گرم میوه حاصل می آید. تولید صنعتی اسید سیتریک یا جوهر لیمو با توجه به تقاضای بازار صورت می‌پذیرد.

اسید سیتریک در نان

نان هایی مانند نان ترش، نان چاودار، نان جو سبوس‌دار و… در طبقه بندی خمیر ترش قرار می‌گیرند. این نان‌ها حاوی اسیدسیتریک هستند. کاربرد اسید سیتریک در نان برای طعم دهی استفاده می‌شود. در برخی موارد نیز این ماده را به‌عنوان محلول مخمر استفاده می‌کنند.

دلایل استفاده از اسید سیتریک در نان

نگهدارندگی

جوهر لیمو ماده ای اسیدی است. این خاصیت آن را به نگهدارنده ای عالی برای غذا و نوشیدنی ها تبدیل می‌سازد. اسیدسیتریک از رشد باکتری‌ها جلوگیری کرده و بنابراین در بسیاری از محصولات با ماندگاری طولانی از آن استفاده می‌شود. جوهر لیمو در محصولاتی مانند کنسرو، گوشت، تنقلات، شیرینی و نان استفاده می‌شود. از دیگر کاربرد های اسید سیتریک به استفاده از آن در جلوگیری از اکسید شدن و قهوه ای شدن میوه ها و سبزیجات می توان اشاره نمود. کاربرد جوهر لیمو در سرو غذاهای تازه بسیار موثر است.

خاصیت آنتی اکسیدانی

استفاده از اسید سیتریک در غذاهای فرآوری شده استفاده می شود. این ماده دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و از این جهت به‌عنوان یک افزودنی در بسیاری از مواد غذایی استفاده می‌شود. این امر میزان فساد این محصولات را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. خواص جوهر لیمو موجب می‌شود که مواد غذایی برای مدت طولانی تر تازه نگه داشته شوند و ضایعات کاهش یابد. به همین دلیل از اسید سیتریک در نان استفاده می‌شود.

مزایا مصرف اسید سیتریک در نان

کاربرد اسیدهای آلی همچون اسید سیتریک در نان، موجب افزایش طول عمر نان شده و عمر نان تا بیش از ۳۰ روز افزایش خواهد یافت. اسید سیتریک در نان به عنوان عامل تهویه خمیر به کار رفته و موجب می‌شود تا خمیر الاستیسیته و عمر طولانی تری داشته باشد. استفاده از اسید سیتریک در نان خامه ای یا نان خمیر ترش است که موجب ایجاد مزه ترشی به آن می‌شود. اسید سیتریک در نان های مختلف به دلیل خواص نگهدارنگی و طعم دهندگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید استفاده از اسید سیتریک در نان و صنایع غذایی

  • بهبود و تقویت طعم
  • ممانعت از اکسیداسیون
  • تنظیم pH
  • ایجاد کننده رنگ تیره در انواع آب نبات، مربا و ژله

آیا خوردن اسید سیتریک یا جوهر لیمو بی خطر است

اسید سیتریک توسط USDA بی خطر شناخته شده است‌. اما گزارش‌هایی از نقش آن در واکنش‌های التهابی و ناراحتی معده در برخی افراد دیده شده است.

موارد استفاده از اسید سیتریک در نان و صنایع غذایی چیست

اسید سیتریک یا جوهر لیمو دارای خواص نگهدارندگی و تثبیت کنندگی، آنتی اکسیدانی و طعم دهندگی در نان و مواد غذایی و انواع نوشیدنی هاست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا